Мета: закріплювати фізичні навички учнів, набуті на уроках фізичної культури; розвивати швидкість, витривалість, спритність; сприяти розвитку інтересу до занять спортом; формувати поняття «гра в команді», «взаємовиручка»; розвивати пізнавальні інтереси; виховувати любов до фізкультури та спорту, почуття дружби.
Місце проведення: спортивна зала.
Обладнання: картки з літерами (д, р, у, ж, б, а); кеглі; маска вушок зайчика; м’ячі; гімнастичні лави; картки з малюнками риби; іграшки; канат; розмітка на підлозі; емблеми ракети і зірки.
Хід заходу
І. Підготовча частина
1. Вихід і шикування команд (під музичний супровід)
2. Повідомлення вчителем теми, мети, завдань заходу
3. Привітання команд
Команда «Зірка»
Спорт усім потрібен дуже,
Ми зі спортом змалку дружимо.
Спорт — здоров’я!
Спорт — відвага!
Спорт — це гра!
Команда «Ракета»
Щоб рости і розвиватись,
Стать міцнішим, як броня,
Фізкультурою займатись
Треба, друзі, нам щодня!
4. Оголошення складу журі
ІІ . Основна частина
1. Розминка
У ч и т е л ь
Щоб нам гарно позмагатись —
Треба добре розім’ятись!
Ти, мій друже, не зівай,
Своє місце відшукай!
— Це завдання потребує уважності та спритності. За першим сигналом ви всі розбігаєтеся залою, а за другим — вам потрібно стати на своє місце.
Яка команда швидше й організованіше це зробить — та й перемогла.
— У цьому змаганні вам стануть у пригоді знання, здобуті на уроках читання. Ваше завдання: спритно зібрати всі картки і скласти з них слово. (Картки розкладено у вигляді «човникового бігу».)
— Ви отримали слово «дружба». Як зірочка не може бути одна на небі, як ракетою дуже важко управляти одному, так і в спорті велике значення має дружба. І я сподіваюся, що ви сьогодні в цьому переконаєтеся.
2. Учимося спритності у братів наших менших
Учасники стають у командах за 1–2 кроки один від одного. У кожній команді є «заєць», «вовк», «лев», «пінгвін», «пантера», «тигр»...
— Перед грою ви отримали кожен картку з назвою тварини. Після виклику «звірята» біжать уперед і, обігнувши прапорець, стають на своє місце. Хто на зворотному шляху першим перетне контрольну лінію, той приносить команді одне очко.
(«Звірят» слід викликати у будь-якій послідовності, кожен з учасників повинен пробігти не менше двох разів. Доцільно викликати «звірят» невеличкими групами: звірята, які є в нашій місцевості; звірята з далеких країн...)
Нумо, звірята! Нумо, малята!
Час вже змагання розпочинати!
У ч и т е л ь
Там, де холод, де морози,
Важко вижити в льоду.
Там лиш дружба допоможе
Не потрапити в біду.
— Ваше завдання — нагодувати пінгвіненя. Але рухатися ви будете так, як ці незвичайні птахи. Для цього необхідно затиснути м’яч коліньми. Переможе команда, яка швидше перенесе всю рибу.
У ч и т е л ь
Тікав заєць через міст,
Довгі вуха, куций хвіст!
Швидко вушка надягай,
Плутати слід допомагай!
— Заєць від страху плутає сліди, щоб його не спіймали вороги. Ви повинні надягнути «вушка» і пострибати між кеглями, «плутаючи слід». Будьте уважними, щоб не збити жодної кеглі. Потім передавайте «вушка» наступному членові команди і станьте позаду колони.
Не забувайте, що вашим товаришам необхідна допомога під час надягання «вушок».
3. Друг пізнається в біді
У ч и т е л ь. Народна мудрість говорить: «Друзі пізнаються в біді». Вони врятують, підтримають, допоможуть. Є люди, професія яких вимагає щодня відваги, сміливості, спритності. Вони рятують людей, які потрапили в біду.
— Що це за професія? (Пожежники)
Скрізь пала вогонь і дим,
По дорозі стук і грім.
Мчить пожежників команда,
Щоб гасити швидше дім.
— Ця естафета — шлях перешкод, що виникає перед пожежниками. Потрібно проповзти по лаві, потім пролізти крізь тунель з обручів, оббігти навколо кеглі. «Урятувавши» іграшку, слід повернутись назад із нею, пройшовши по лаві. Команда, яка першою «врятує» всі іграшки,— перемогла.
— Переправитися в небезпечне місце можна лише на руках. Один член команди бере товариша за ноги (той стає в упор лежачи), за сигналом «переправляє» його на інший бік. Потім повертається, і його аналогічно «переправляє» інший гравець. Останнього гравця переправляє найперший.
Яка команда першою переправить усіх гравців — та й переможець.
У ч и т е л ь
Мій прудкий, веселий м’яч,
Ти куди подавсь навскач?
Жовтий, білий, голубий,
Не тікай від мене, стій!
— Капітани передають м’яча над головою гравцям, які стоять позаду, а ті передають далі. У кінці колони останній гравець оббігає праворуч колону і стає першим. Гра триває, доки всі діти не пробіжать з м’ячем і капітан стане останнім, отримає м’яча і стане на своє місце.
4. Конкурс капітанів
У ч и т е л ь
Є в бабусі помічник гарний,
Голосочок в нього срібний.
Прокидається він рано,
Будить всіх навкруг старанно.
— Хто це, діти? (Півник)
— Півники часто чубляться між собою: чи то не порозуміються, хто з них гарніший, чи хто краще співає? А можливо, проганяють чужинця зі свого двору. Капітани команд позмагаються між собою, перетворившись на півників.
Капітани утворюють коло. Одну ногу згинають і беруть рукою. Вільну руку ховають за спину. Стрибаючи на одній нозі, потрібно виштовхнути суперника з кола або примусити його стати на обидві ноги.
5. Заключний конкурс
— Діти, у розв’язуванні суперечок краще використовувати розум, а не силу. А в останньому
конкурсі дійсно необхідні сила й обов’язково злагодженість між усіма членами команди. Перетягування канату.
ІІІ . Заключна частина
У ч и т е л ь. Для того щоб ще більше здружитися, пограймо у гру. У ній ви виявите свою увагу і те, як добре ви знаєте голоси своїх однокласників.
— Ви здогадалися, що це за гра? («Упізнай за голосом»)
Учні йдуть праворуч по колу, співаючи:
Дружно, діти: раз, два, три!
Разом ліворуч поверни.
Після цих слів учні повертаються і йдуть в інший бік. Ведучий, призначений учителем, каже:
А як скажеш: «Скок, скок, скок!»,
Відгадай, чий голосок!
І після цього заплющує очі. Коли хтось із учнів скаже ці слова, ведучий розплющує очі та намагається відгадати, хто сказав: «Скок, скок, скок!».
Якщо ведучий відгадав, хто з гравців сказав ці слова, то цей гравець замінює ведучого, гра триває.
1. Підбивання підсумків членами журі
2. Нагородження команд