Роль вірусів в житті людини

Про матеріал
Урок біології 10 клас Тема: Роль вірусів в природі та житті людини • Мета: повторити будову і способи проникнення вірусів в живі організми, сформувати поняття про вірусні інфекції та їхню профілактику; • розвивати основні базові поняття і терміни; • виховувати необхідність здорового способу життя і необхідність знань в житті людини для збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих людей. Тип уроку: засвоєння і вдосконалення знань. Форма проведення: комбінований з використанням інтерактивних технологій.
Перегляд файлу

Урок біології 10 клас

Тема:         Роль вірусів в природі та житті людини

  • Мета:   повторити будову і способи проникнення вірусів в живі організми, сформувати    поняття про вірусні інфекції та їхню профілактику;
  • розвивати основні базові поняття і терміни;
  • виховувати необхідність здорового способу життя і необхідність

знань в житті людини для збереження власного здоров’я та здоров’я        оточуючих людей.

Тип уроку: засвоєння і вдосконалення знань.

Форма проведення: комбінований з використанням інтерактивних      технологій.

Обладнання:

  • таблиці;
  • малюнки;
  • схеми;
  • проект «Віруси».    

  Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть;

  1. Визначати   вплив вірусів на організм людини,  тварин та рослин;
  2. Давати характеристику основних  вірусних захворювань живих організмів;
  3. Детально характеризувати ВІЛ- інфекцію, шляхи  її профілактики;
  4. Визначати шляхи захисту організму людини від вірусів.

     Проблемне запитання:  

           Чому одні люди хворіють вірусними інфекціями, а інші – ні?

 

     Епіграф уроку:  Здоров’я – це все, а все без здоров’я –  нічого!

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотиваційний етап.

2.1.  Бесіда за епіграфом уроку.

 Учитель:

    Перш ніж перейти до основної частини нашого уроку я   хочу зробити вам                                                     

подарунок. Це – квітка-семицвітка, яка може виконати сім ваших найзаповітніших бажань. Хотіла знати, яке з цих бажань для вас є найголовнішим.

   Звичайно, більшість оберуть  здоров’я, бо  здоров’я – це все, а все без здоров’я –  нічого. Цей вислів, що прийшов до нас з давніх часів не потребує коментарів. Тільки здорова людина може здобути якісну освіту, влаштуватися на

перспективну роботу, виховувати здорових дітей, бути реалізованою і щасливою.

     Серед чинників , що впливають на здоров’я людини є організми, які стоять на межі живого і не живого – це віруси.

2.2. Вправа «Асоціювання».

- Визначте одним або декількома словами особисте асоціативне сприйняття  поняття  «віруси».

2.3. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

2.4. Вправа «Конверт очікувань». Визначення очікувань учнів від уроку.

ІІІ. Актуалізація знань.

     3.1.  Метод ланцюжка «Запитання – відповідь».

1. Дати характеристику вірусу, як організму, що має статус неклітинного.

2.  Чим віруси відрізняються від бактерій?

3. Що таке бактеріофаги?

4. Що таке віроїди, плазміди, транспозони?

5. Назвати стадії життєвого циклу вірусів?

 6. Що таке вірулентність?

ІV.  Етап вивчення нового матеріалу.

 

  1.        Вступне слово вчителя.

Учитель: Знаючи будову вірусів, особливості їх дії на живі істоти, основні терміни і поняття ми можемо приступати до більш детального вивчення результатів впливу вірусів на живі істоти: людей, тварин і рослин.

  1.        Компютерна презентація проекту «Вплив вірусів на живі організми»
  • Презентація міні-проекту «Вірусні захворювання людини»:

    ДНК – вмісні вірусні захворювання:

  1. Натупальна віспа
  2. Герпес
  3. Гепатит – В

   РНК – вмісні вірусні захворювання:

  1. Поліомієліт
  2. Гепатит – А
  3. ГРЗ
  4. Грип
  5. КІР
  6. Паротит (свинка)
  7. Жовта лихоманка
  • Презентація міні-проекту «Вірусні захворювання тварин».
  • Презентація міні-проекту «Вірусні захворювання рослин».

 

  1.        Розв’язання проблемного питання уроку.

Учитель: Отримавши інформацію з ваших міні-проектів, що разом складають колективний проект Вірусні захворювання людини, тварин, рослин,  спробуємо дати відповіді на проблемне запитання уроку:

«Чому одні люди хворіють вірусними інфекціями, а інші – ні?»

Відповідь учнів: Існують захисні реакції організму – це імунітет.

  1.        Повідомлення учнів про види імунітету:
  • Клітинний;
  • Гуморальний;
  • Вироблення інтерферону.

 

Учитель: Але існує  вірус, проти якого не виробляється імунітет, а навпаки в результаті його діяльності в організмі людини зникає цей захисний механізм. Це всім вам відомий вірус – вірус імунодефіциту людини.

    ВІЛ, СНІД – це поняття добре  відомі. На виховних годинах, при вивченні біології в 9 класі, при зустрічі з лікарями ви багато чули про тяжке і на цей час невиліковне інфекційне захворювання – СНІД.

  1.        Робота в групах.  (Клас об’єднується в три групи).
  • Вправа «Коло знань»

   Кожна група обирає волонтерів, завданням яких є донести  свою інформацію до членів інших груп з питань:

  1. Історія відкриття ВІЛ.
  2. Етапи захворювання на ВІЛ.
  3. Шляхи передачі ВІЛ – інфекції.

       Волонтер зі своєю інформацією йде в інші групи по колу й повертається, пройшовши його, в свою групу. В ході роботи учні роблять записи в робочих зошитах.

  1.        Презентація міні-проекту «Стан ВІЛ-інфекції та захворювання на СНІД в Україні та світі».
  2.        Навчальна гра «Міфи та факти»:
  1. Віл – це вірус, що викликає СНІД.
  2. Можна заразитися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ – інфікований.
  3. Віл передається через дружній поцілунок.
  4. Можна заразитися ВІЛ під час переливання неперевіреної крові
  5. Людина – носій ВІЛ може заразити свого статевого партнера.
  6. Уживання алкоголю може підвищити ризик зараження ВІЛ.
  7. Комарі можуть бути переносниками ВІЛ.
  8. Використання одноразових шприців може захистити від ВІЛ/СНІД.
  9. Використання латексних презервативів під час статевого контакту може зменшити ризик зараження ВІЛ.
  10. Можна заразитися ВІЛ через сидіння на унітазі.
  11. Більшість людей, інфікованих ВІЛ, становлять загрозу для суспільства.
  12. ВІЛ – кінцева стадія захворювання на  СНІД.

 

  1.        Робота в групах .
  • Кейс-метод «Спроба розв’язання дискусійних питань щодо проблем ВІЛ/СНІД»

 

Учитель.  Сама проблема СНІДу складна не тільки в фізичній боротьбі з цією недугою.  Вона  є складною  в моральному аспекті. Існує безліч дискусійних тверджень щодо  нього, от деякі з них:

  • ВІЛ – інфекція це покарання за наркоманію, статеву розпусту.
  • Держава має заборонити одруження ВІЛ – інфікованим.
  • СНІД – це один із способів природного відбору, можливість покращати генофонд  людства та багато інших.

   У вас на столах папки-кейси з матеріалами по кожному з означених тверджень. Ви повинні опрацювати їх, обговорити в своїй групі й визначитися у своїй позиції з дискусійного питання. Спікер кожної групи має донести  вашу точку зору та необхідну інформацію всьому класу для вироблення спільної позиції з даної проблеми.

  • Рефлексія.   Усі ми рівні перед ризиком бути зараженим ВІЛ- інфекцією та іншими вірусними хворобами і тільки від нас самих, від нашого розумного ризику, від нашої поведінки залежить наше здоров’я.

V.  Узагальнення і систематизація знань. 

5.1. Вправа « Квітка здоровя».

Учитель. Опрацювавши матеріал уроку, давайте спробуємо виробити основні чинники здоров’я.  Запишемо їх на пелюстках нашої квітки.

( Варіанти відповідей:

  • Наявність моральності, відсутність ранніх статевих зв’язків.
  • Знання про вірусні хвороби.
  • Загартовування, фізична культура.
  • Дотримання правил особистої гігієни.
  • Раціональне і здорове харчування
  • Здоровий спосіб життя).

VI. Рефлексивно-оцінювальний етап.

   1. Вправа «Конверт очікувань»: визначення справдження очікувань.

   2. Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.

  3.  Домашнє завдання: опрацювати параграф, скласти кросворд по темі «Віруси».

 

 

docx
Додано
25 березня 2019
Переглядів
990
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку