Життєвий і творчий шлях І.Франка

Про матеріал
Розробка покликана доповнити й поглибити знання учнів про І.Франка, набуті в попередніх класах, зупинитись на основних напрямках його діяльності.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Життєвий і творчий шлях І.Франка – український письменник, поет, публіцист.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           

 

 

 

 

 

 

 

                                                    

Тема  Життєвий і творчий шлях І.Франка – письменника, вченого, громадського діяча

Мета:  доповнити й поглибити знання учнів про І.Франка, набуті в попередніх класах, зупинитись на основних напрямках його діяльності; розвивати вміння учнів застосовувати свої знання, висловлювання власної думки з приводу прочитаного; виховувати цілеспрямованість, активну громадянську позицію, любов і пошану до видатних діячів української культури.

Тип уроку: урок вивчення особистості письменника;  засвоєння нових знань.

Обладнання:  комп’ютерна презентація, картки із завданнями, підручник, тексти творів, наочність.

       

 

                                                Хід уроку

                                                                             

                                                                                 Іван Франко - це розум
                                                                                     і серце нашого народу.
                                                                                        Це  боротьба, мука
                                                                              і передчуття щастя України.
                                                                                       України і людськості.

                                                                                            Максим Рильський

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Подивіться на екран: чи знайомі вам ці постаті? Що їх об’єднує?

(Іван Бунін, Іван Франко, Борис Пастернак, Альберт Енштейн, Іван Павлов, Марія Кюрі, Ілля Мечніков).

  • Це – лауреати Нобелівської премії. І серед них – І.Франко – письменник, вчений, громадський діяч. З деякими його творами ви знайомилися в попередніх класах, а сьогодні ми розпочинаємо більш глибоке ознайомлення з особистістю Івана Яковича Франка, з його величезною літературною спадщиною, громадянською та науковою роботою. 50 томів повного зібрання творів Франка не вмістили всіх його праць, а частина з них, особливо написана іншими мовами, ще чекає на своїх дослідників. Існує навіть ціла галузь літературознавства – франкознавство.

  ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Оскільки ми будемо говорити не просто про талановиту людину, а про генія, звернімося до тлумачного словника онлайн, щоб з’ясувати зміст названих понять.

Словникова робота

Талант – високий рівень обдарованості; у мистецтві – творча обдарованість, характерними ознаками якої є сила художнього мислення, активність уяви, спостережливість, глибина пам’яті, багатство емоцій.

Геній -  найвищий ступінь обдарованості людини,що характеризується ознаками таланту, а також науковою, естетичною інтуїцією.

(Запишіть визначення слова «геній» у зошит).

Робота з епіграфом

Прочитайте епіграф.

- Що ми можемо сказати за людину, про яку написані такі слова?

Розповідь учителя

Франко починає свій шлях на тлі складних політичних подій, це період українського визвольного руху, час формування перших українських партій, назрівання І світової війни. Складно було створювати поезію на фоні цих подій.

Подивіться на екран і скажіть: який з цих творів належить перу автора, який жив і творив на тлі складних суспільно-політичних подій.

  1. Коли доводиться в краях твоїх бувати,

Од щастя плачу я, і плачу, і сміюсь…

Щоб сили для пісень джерельної набрати,

Я серцем до землі донецької тулюсь.

(В.Сосюра «Як я люблю тебе, мій краю вугляний…»)

2. Довго нас недоля жерла,

     Досі нас наруга жре,

    Та ми крикнім: «Ще не вмерла,

    Ще не вмерла і не вмре!»

( І.Франко вірш-поема «Великі роковини» )

Так, ці рядки могла написати та людина, яка жила на тлі тогочасних суспільно-політичних подій. 

- Можете назвати авторів цих творів?

І.Франко у багатьох своїх творах порушував злободенні проблеми народного життя, свої патріотично - політичні концепції висловлював у формі національних гасел.

Отож, вирушаймо у гості до генія!

  1. Інтерв’ю з письменником.

Учень: Скажіть, будь ласка, де ви народилися?

Іван Франко: Народився я 27 серпня 1856 в селі Нагуєвичі  Дрогобицького повіту в Галичині (тепер Львівська область) в родині сільського коваля.

      Початкову освіту  здобув у дворічній школі села Ясениці Сільної. Навчання здійснювалося польською і німецькою мовами.   У 1864 році після закінчення початкової школи батьки віддали мене до головної міської школи в Дрогобичі.

Учень: Як склалося ваше життя потім?

Іван Франко:  У 1876 році я вступив на філософський факультет Львівського університету, де був обраним членом «Академічного гуртка» і редакції журналу «Друг».  У 1877 році почалися арешти серед університетської молоді у Львові. 11 червня 1877 року за розповсюдження соціалістичних ідей було  заарештовано і мене.

Учень: Кажуть ви багато друкуєтеся?

Іван Франко: Я взявся за видання нових журналів. Разом з Михайлом Павликом ми видали два випуски «Громадського друга», а далі дві книжки «Дзвона», «Молота».  У 1885 році поїхав до Києва, щоб отримати допомогу київської інтелігенції для заснування літературного часопису. Там і познайомився із майбутньою дружиною  Ольгою Хорунжинською.

Учень: Перша світова війна як вплинула на ваше життя?

Іван Франко: Початок Першої світової війни застав  нашу родину в трагічному становищі. Хвора дружина перебувала в лікарні, сини – в армії. Я перебував у притулку для хворих.  

- Давайте прочитаємо кредо митця.

Дякую, до нього ми ще повернемось.

Бесіда

  • Чому австрійська влада жорстоко переслідувала поета?
  • Чи справедливим щодо Франка є вислів «Через терни – до зірок»?

Своє твердження обґрунтуйте.

  • Як вшановують пам’ять про великого українця на рідній землі та у світі?
  1. Слово вчителя

А наступною нашою темою буде творчість митця.

Презентація найвідоміших та найцікавіших творів митця.

1. Слайд. У відомій поезії «Каменярі», що вперше з’явилась у «Дзвоні», поет виводить себе і тисячі таких, як він. Вони невільники, які добровільно взяли на себе пута волі, вони - каменярі на шляху поступу. 

2. Слайд.  Іван Франко написав майже 50 казок та оповідань для дітей.

3. Слайд.  Поема «Іван Вишенський»- твір про видатного письменника-полеміста українського середньовіччя, який своїм запальним словом будив у серцях людей почуття честі й гідності

4. Слайд.  Шедевром світової літератури визнано збірку «Зів’яле листя», яку сам автор назвав «ліричною драмою».

Фізкультхвилинка.

А зараз заплющте очі, нехай вони відпочинуть й спробуйте уявити собі образ ліричної героїні.

На тлі ваших уявлень ми й поговоримо за поезію Франка «Чого являєшся мені у сні…»

Перед вами на парті ця поезія, давайте її прочитаємо.

  • Назвіть емоційні стани, їхню зміну послідовно, за строфами.

Давайте назвемо емоційні стани ліричного героя.

  • Біль, страждання – образа;
  • докір – прощення – біль як радість
  • Прослухайте аудіозапис вірша «Чого являєшся мені у сні…»
  • А тепер сучасну  версію «Чого являєшся мені у сні…»  увиконанні сучасного співака Віталія Козловського.

https://www.youtube.com/watch?v=IjH62V_oERM&ab_channel=BorisLand

 

 Поезії Франка зібрані в збірках «З вершин і низин», «Мій Ізмарагд», «Із днів журби», «Давне і нове», «Зів’яле листя», «Semper tiro». 

Крім поезій, оповідань та повістей, Франко писав також драматичні твори: «Украдене щастя», «Сон князя Святослава», «Будка Ч.27».

Уснопоетичну творчість українського народу Франко висвітлював і досліджував з точки зору інтересів трудового народу. Саме так побудовано його відому тритомну працю «Галицько-руські народні приповідки», а також серію його капітальних наукових досліджень під заглавною назвою «Студії над українськими народними піснями». У дослідженнях фольклору Франко не лише очолював передову науку в Україні, а й  робив помітний внесок у розвиток світової фольклористики.

Письменник переклав українською твори близько 200 авторів  із 14 мов та 37 національних літератур, у т.ч. зразки вавилонської, єгипетської, староіндійської, староарабської словесності, античного письменства.

А зараз переходимо до нашої останньої теми - суспільно-політичної та громадської  діяльності великого Каменяра.

І.Я. Франко – один із засновників першої української політичної партії – Русько – української радикальної партії (РУРП).

Вимоги партії – демократія, соборність.

Франко був соціалістом, проте не виступав за диктатуру пролетаріату, а акцентував увагу на загальнолюдських цінностях.

З 1898 р. І.Франко був одним із головних редакторів «Літературно − наукового вісника» й одночасно належав до найвизначніших співробітників “Записок Наукового товариства ім. Шевченка».

 

Мікрофон

  Яка ідея І.Франка – лірика, письменника, суспільного діяча здається вам найбільш актуальною?

Домашнє завдання

1.Скласти хронологічну таблицю життя і творчості І.Франка.

2. Дайте письмову відповідь на питання: « У чому полягає творчий подвиг І.Франка?»

3. Написати короткий відгук на тему: «Яким я бачу І.Франка»

Рефлексія результатів, досягнутих у взаємній діяльності

  • Сьогодні на занятті …
  • Я навчився…
  • Я розвивав…
  • Цікавим для мене було…
  • Важким для мене було…
  • Щоб краще знати цей матеріал, мені потрібно…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

https://www.youtube.com/watch?v=w. JP-398 Tsas&ab_channel=%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8 C%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B010%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81

zip
Додано
14 грудня 2020
Переглядів
643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку