ТЕМА: Життєвий та творчий шлях Лесі Українки
МЕТА: Познайомити старшокласників із життям і творчістю Лесі Українки. Виховувати любов до справжнього мистецтва і видатних людей України, також виховувати учнів на шедеврах української класики,вчити бути гідними поваги людьми.
Закріпити і поглибити вивчене про види лірики, драми та драматичну поему; формувати навички самостійної роботи; розвивати критичне мислення учнів.
ОБЛАДНАННЯ: Портрет письменниці, мультимедійний диск, ілюстрації до творів.
ТИП УРОКУ: Урок-дослідження.
ЕПІГРАФ. Довго щирими словами до людей промовлятиму Я…
Леся Українка
І.Установчо - мотиваційний блок.
І.Псигологічна настанова щодо вивчення теми. Внутрішня мотивація навчально - розвивальної діяльності учнів.
Доброго дня, шановні діти. Сьогодні у нас з вами непроста робота. Перш ніж розпочати її, ми маємо бути взаємоввічливими, добрими, порядними. Подивіться одне на одного і посміхніться, пам'ятайте,
Що ти на землі - людина,
Хочеш того чи ні -
Усмішка твоя - єдина,
Мука твоя-єдина,
Очі твої одні.
Такою неповторною, як кожен із вас, є кожна особистість. Такою неповторною, оригінальною, мужньою особистістю є Леся Українка, життєвий і творчий шлях якої ми сьогодні будемо досліджувати.
2.Аутотренінг.
Перед вами мотиваційний текст.. Кожен подумки хай повторить його.
Я - людина.
Я - старшокласник.
Я - творча особистість, дослідник.
Я досліджую, думаю, замислююся.
Я буду працювати на уроці.
Я хочу знати.
II.Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми проведемо дослідження життя і творчості Лесі Українки, щоб дізнатися про неї як про особистість, про її талант, волю, мужність, боротьбу, нескореність.
У попередніх класах ми з вами уже знайомилися із творами Лесі Українки, вже маємо уявлення про особистість цієї поетеси, тому напишіть посередині аркуша, який лежить у вас на парті, ЛЕСЯ УКРАЇНКА, і підберіть асоціації,створіть асоціативне гроно.
1.Складання асоціативного грона.(Робота в парах)
У зошиті:
Отож, переходимо до наступного етапу нашого дослідження. Працюватимемо ми у групах, які вже отримали завдання. У нас є група істориків, літературознавців, філологів, бібліографів, а також є менеджер.
І перше завдання філологам: пояснити значення записаних на дошці слів.
Менеджер -1.Керівник фірми, підприємства або його частини.
2.Особа, що дбає про інтереси митця або спортсмена, організовує його виступи та погоджує умови підписання угод чи контрактів.
Дослідження - Наукова праця, в якій аналізується яке - небудь питання
Лариса Петрівна Косач, в одруженні Квітка - літературний псевдонім Леся Українка - народилася 25(13) лютого 1871року в Новгороді - Волинському, в сім'ї письменниці, відомої в літературі як Олена Пчілка, рідної сестри Михайла Драгоманова - Ольги Петрівни Драгоманової- Косач та Петра Антоновича Косача.
- Історичну довідку про родину Драгоманових дає група істориків.
Лесин дід по матері - Яків Драгоманов був декабристом, а дядько - Михайло Драгоманов - відомим публіцистом,критиком, активним громадським діячем, якого переслідував уряд.
У 1859 році Михайло поступив на історико- філологічний факультет Київського університету, а під час навчання викладав у недільній школі на Подолі. Освіті Драгоманов приділяв дуже багато уваги і в студентські роки, і в зрілому віці. Разом із колегами з київської та чернігівської «Громади» Драгоманов виступив на захист забороненої тоді в школах української мови і піддав критиці офіційного «законодателя» системи народної освіти князя Ширинського - Шаматова, що було розцінено як вияв сепаратизму, і за Драгомановим встановили негласний нагляд. У 1864 році Драгоманов став приват - доцентом , а з 1879 року - доцентом Київського університету.
У 1873 -1875 роках Драгоманов вважався найактивнішим учасником громадського життя України, а також продовжував і наукову роботу. Разом з В. Антоновичем видав праці «Исторические песни малорусского народа», «Про українських козаків, татар і турків». Він відстоював думку про соборність
України і чимало зусиль доклав до того, щоб налагодити зв'язки між українським рухом на Наддніпрянщині. Підтримував стосунки з І. Франком , О.Терлецьким та іншими галицькими активістами. У 1875 році, коли Драгоманова за неблагонадійність було звільнено з роботи в університеті, він виїхав за кордон і в Женеві організував вільну друкарню, де й виходили книги українською мовою. Підтримував стосунки з народницькими організаціями «Чорний переділ», «Народна воля».
Помер Драгоманов 2 червня 1895року в Софії.
- Літературознавці дають довідку про Олену Пчілку.
Олена Пчілка - мати Лесі Українки, рідна сестра М.Драгоманова. «Ще зовсім юною Ольга Петрівна заприсягала своєю клятвою, все що,до чого
придатною буде сама, злеліє під материнським серцем, випестує своїм світлим духом, - служитеме
Україні, народові українському передусім» - так писав про Ольгу Драгоманову Г. Аврахов. На Волині Ольга Петрівна захопилася вивченням народного побуту, записувала пісні, колекціонувала вишивки. У 1876 році видала працю «Український орнамент», яка мала великий успіх, у Парижі з неї читали лекції для студентів. У Луцьку Олена Пчілка заснувала видавництво НГВ (невеликий гурток волинський) і в 1880році видала «Співомовки С.Руданського».
Ні смерть сина Михайла і чоловіка, ні смерть доньки Лесі Українки не здолали і не зламали Олени Пчілки.
«Ще давніше тяжке горе,смерть любого сина, так гірко загартувало моє серце, що вже розбити його не може ніщо...» пише вона до О.Кобилянської.
У 1883році Олена Пчілка надрукувала свої поезії у львівській «Зорі», тут були оприлюднені і перші вірші Лесі Українки. У 1886році у Львові вийшла збірка поезій Олени Пчілки «Думки - мережки».Померла Олена Пчілка 4 жовтня 1930року.
- Другий член групи «Бібліографів».
Лариса була другою дитиною у родині Косачів, росла хворобливою і тендітною дівчинкою, в 10 років дуже застудилася під час Водохрещі і захворіла на тяжку,на той час невиліковну хворобу - туберкульоз кісток.
Батьки возили Ларису до найкращих лікарів.
Після обстеження, не обіцяли Лесі більше ніж кількох років життя. Але силою свого духу і устремлінням до високого, духовного, культурного.Леся Українка прожила до 42 років. За цей час вона встигла зробити більше, ніж її не менш талановиті ровесники.
Сприятливе середовище з ранніх літ благотворно впливало на здібності дівчинки. «Мені легко було вийти на літературний шлях, бо я з літературної родини походжу, але від того не менш кололи мене поетичні терни», - писала Леся Українка.
- Третій член групи «Бібліографів».
Сім'я Косачів була великою і досить заможною. Матеріальна забезпеченість і стабільні прибутки давали можливість рятувати хвору дитину. Родина (батьки) займалася громадською діяльністю, їздили на всесвітню виставку в Париж, часто залишали дітей під опікою родичів. Лесі дуже подобалося жити в Олени Косач, тітки по батькові, яку в 1879році за революційну пропаганду було заарештовано. Перший Лесин вірш якраз і присвячений тітці Олені ( «Надія»).
Взагалі Косачі мали чимало друзів серед «неблагонадійних» Ще одна жінка , Олександра Косач - Шимановська, дружина політичного в'язня, вчила Лесю гри на фортепіано, добре знала історію та літературу.
Літо сім'я Косачів проводила на лоні природи. Олені Пчілці це було потрібно для етнографічних записів, а Михайлові та Лесі – для здоров'я. Розташовувалися в лісництві доброго дідуся Лева Скулинського, який зачаровував Лесю розповідями про «нечисту силу». Мати навчала Лесю французької та німецької мови, заохотила до творчості і саме мати підказала Лесі псевдонім Українка.
При сприянні матері у 1884році восени у львівському журналі «Зоря» з'явилася перша Лесина публікація - вірш «Конвалія».
У 1890 році з- під пера Л. Українки вийшли поезії «Сон», «Мій шлях», «Сім струн».
У Львові вийшла перша книга Лесі Українки «На крилах пісень», що отримала схвальні відгуки І.Франка та Осипа Маковея. У 1899році - друга книга «Думи і мрії».
О.Маковей написав схвальну рецензію на першу збірку Лесі Українки, правильно визначивши провідні мотиви творчості поетеси: «Перший-то сумовитий погляд авторки на своє
життя і долю, другий - то культ природи,а третій - то культ України і світове горе». У 1902році в Чернівцях вийшла поезій Л.Украінки «Відгуки».
2. Проте все більше і більше письменниця тяжіла до драматичного жанру, причому саме до драматичних поем, написаних віршованою мовою. До речі ,в літературі Леся Українка цінна насамперед як драматург-новатор, а вже потім— лірик. Першою дуже вдалою і цікавою трагедією Лесі Українки стала«Касандра», яка принесла поетесі великий успіх. Окрилена цим успіхом, вона створила ще «Одержиму» та «Жертву», але при виході в світ вдруге збірки « На крилах пісень», ці драми були вилучені цензурою.
1.Першою юнацькою, мабуть, і єдиною справжньою на все життя любов'ю для Лесі Українки стало кохання до Сергія Мержинського. Це кохання трагічно закінчилося, бо Сергій помер у досить молодому віці. Щоб скрасити останні дні коханого, Леся приїхала до Мінська і доглядала його до останньої хвилини життя.
А коли поетеса заплакала у віршах над своїм трагічним коханням до Мержинського,її звинуватили у слабодухості.
Також почалися дорікання,що Леся Українка у своїх творах
(драматичних) висвітлює різні епохи і показує представників різних націй, але нехтує українськими проблемами і українськими характерами. Лесю жорстоко ранили безпідставні дорікання критики. Гідну відповідь на звинувачення у занепадництві на основі її любовних поезій Леся дала у вірші «Хто вам сказав, що я слабка?»
- Менеджер визначає, хто читає цей вірш.
- Бібліографи.
1.25 липня 1907року Леся Українка і Климентій Квітка одружилися. Чоловік одержав посаду в Криму, і подружжя переїхало туди, а згодом до Ялти. Із здоров'ям у поетеси стало гірше.
У 1911році сім'я Климентія та Лесі перебралася в Грузію і поселилася в Кутаїсі. Але ніщо не могло віддалити невблаганний трагічний кінець. Це відчувала і сама Леся. Вона переслала архів сестрі, за короткий час написала «Лісову пісню», «Камінний господар», «Оргію» - шедеври нової української драматургії. До останніх своїх днів Леся не покидала творчу працю. Померла Леся Українка в Сурамі 19 липня 1913року,їїтіло перевезли в Україну і 26 липня цього ж року в Києві поховали на Байковому кладовищі.
Узагальнення знань учнів.
1. 0.Гончар писав: «… з творчістю Лесі Українки в нашу літературу входили цілі світи, незнані чи малознані раніше, відкривалися нові тематичні обшири... небагато хто виходив на такі океанні простори, досягав таких масштабів художнього синтезу. Для її поетики характерна ясність форм, природність інтонацій, афористичність вислову...»
Прокоментуйте ці рядки.
5.Оцінювання в групах.
1. Чи сподобався тобі проведений урок?
а)так,дуже;б) не дуже;в) ні.
2.Якщо урок сподобався, спробуй визнач чим саме. Підкресли 5 факторів, які обумовили твоє позитивне ставлення: а) я почувався впевнено і спокійно; б) було цікаво; в)ми вчилися самостійно здобувати і застосовувати знання;г)ми оволодівали читацькими вміннями;г) ми оволодівали вміннями ставити цілі, планувати діяльність, оцінювати свою роботу; д)виробляли вміння працювати в парі, в групі; ж) розвивали вміння захищати свою думку, аргументовано сперечатися; е) були відомі цілі, вимоги до оцінювання, й учні могли визначати рівень досягнень;и)вивчався необхідний матеріал; і)кожен розвивав власні здібності.
З.Які розумові рівні були актуалізовані під час уроку?
а) аналітичний;б)критичний;в)синтез інформації.
4.Чи змінилося твоє уявлення про поетесу внаслідок здобутої інформації?