Тема уроку: ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ Лесі Українки разом з математикою
Мета:
- узагальнити та систематизувати знання, вміння і навички учнів з теми “Відсотки”;
- удосконалити вміння і навички розв’язання основних задач на відсотки;
- розвивати логічне мислення учнів, їх творчі здібності;
- повторити та систематизувати знання учнів про життя і творчість Лесі Українки;
- удосконалювати навички виразного читання, зв’язного мовлення;
- виховувати в учнів почуття патріотизму, любов і повагу до творчості Лесі Українки.
Тип уроку: інтегрований урок з математики та української літератури.
Обладнання: портрет Лесі Українки, збірки письменниці, підручники, різноманітний роздатковий матеріал, мультимедійний проєктор, комп’ютерна презентація до уроку, українські рушники.
Хід уроку
I. Мотиваційно-цільовий етап
Учитель української літератури. Сьогодні урок у нас незвичайний. Перед вами два вчителі: вчитель математики і вчитель української літератури. На уроці ви будете знаходити відсотки, повторюючи і закріплюючи відомості про життя та творчість великої української письменниці Лесі Українки.
Учитель математики. А працювати ми будемо під девізом: “Міркуємо швидко, відповідаємо правильно, лічимо точно, пишемо гарно”.
Учитель української літератури. А епіграфом сьогоднішнього уроку будуть слова Л. Українки “Слово — то мудрості промінь. Слово — то думка людська”.
Спробуємо в цьому переконатися.
А зараз давайте за допомогою щкали термометра визначимо ваш настрій на початку уроку (на дошці зображений кольоровий термометр, діти по черзі називають свій настрій).
II. Пізнавально-пошуковий етап
Учитель математики. Теорія
У зошитах записуємо число, тему уроку.
1. Учитель математики. Зараз проведемо гру «Хто швидше?»
На дошці накреслено табличку із семи клітинок. Я пропоную вам 5 завдань з математики. Відповідь кожного завдання ви будете по черзі записувати в клітинки таблиці.
1. 25% від 64 5. 25% від 132
2. 49% від 1 2/7
3. 40% від 40
4. 7,5% від 160
|
|
|
|
|
|
|
Учитель української літератури Кожне число відповідає номеру букви алфавіту. Перед вами лежить алфавіт. Тож хто з вас першим прочитає слово?
16(10) 7 (1) 16 ( 20 ) 12( 19 ) 33 ( 3 )
Ви правильно відгадали назву «Лілея». А хто пригадає, як це слово пов’язане з нашою письменницею (відповіді учнів). Правильно, саме цю казку ми з вами читали в 5 класі і вже тоді багато дізналися про Лесю Українку. Ви вже знаєте, що Леся Українка хворіла і часто їздила на лікування, наприклад, до Криму.
2. Тож кожного на парті лежить таблиця «Цікаво знати».
Леся Українка із 42 років життя 7 % роки була в Криму.
Вам потрібно порахувати відсотки і дізнатися скільки років Леся перебувала в Криму.
Учитель української літератури. Отже, ви порахували, що Леся Українка 3 роки пребувала в Криму.
Ви добре справилися із математичними завданнями, а я пропоную вам вправу «Мереживо думок». Вам необхідно підтвердити або спростувати думку, якщо відповідь «Так» - плескаєм в долоні і в зошитах ставите +, якщо «Ні» - не плескаєте і в зошитах ставите -.
1. Справжнє ім’я письменниці Лариса Косач? (так)
2. Михайло Драгоманов — це батько поетеси? (ні)
3. Олена Пчілка — це мати Лесі (так)
4. Леся Українка з бідної родини (ні)
5. Леся Українка лікувалася в Америці (ні)
6. Леся написала перший вірш для тітки (так)
7. Леся Українка грала на скрипці (ні)
8. Леся Українка була одружена (так)
9. Леся Українка в 4 роки вміла читати та писати (так)
10. Лесю і брата називали Мишолосіє (так)
11. Поетеса лікувалася в Грузії, Італії (так)
12. Письменниця написала в 19 років книжку з історії (так)
Учитель математики. А зараз порахуйте, який відсоток відповідей зі знаком «плюс» ()
Фізкультхвилинка (відеоролик)
Задача
Із 70 учнів гімназії відвідали позакласний захід до Дня народження Лесі Українки 21. 4 з яких були найактивнішими. Який % цих учнів, які брали активну учать у позакласному заході?
Результати округлити до цілих. ( 19)
Учитель української літератури. У вас недаремно вийшла така відповідь. Коли Лесі було 19 років, вона написала підручник зі Стародавньої історії східних народів.
Учитель математики. «Відшукай».
Число 20 зменшити на 40%, а потім ще на 25%. Яке число отримали?
Учитель української літератури. Це була задача, в якій ви одержали цифру 9. Саме в такому віці Леся написала свій перший вірш “Надія”, який присвятила своїй тітці.
Учитель математики. А зараз ви зможете дізнатися, скільки творів увійшло до першої збірки Л. Українки, якщо розв’яжете це завдання.
Ціна збірки “На крилах пісень” була 115 грн., а потім зменшилася на 40%. Яка нова ціна?
Учитель української літератури. «Літературна хвилинка». Ви отримали число 69, і саме стільки поезію ввійшло до першої збірки. І однією з поезій, що ввійшла до цієї збірки є «Тиша морська». Пропоную прочитати цю поезію.
Читаємо, аналізуємо, визначаємо художні засоби.
А зараз прослухаємо романс до поезії, а Анастасія Дідик продекламує її.
ІІІ. Підсумковий етап
Учитель математики. Отже, ми сьогодні узагальнили ваші знання , вміння й навички щодо відсотків.
Учитель літератури. Повторили життєпис Лесі Українки
ІV. Домашнє завдання
Скласти кросворд, пов'язаний з темою уроку «Життєвим та творчим шляхом Лесі Українки на знаходження відсотків від числа»
V. Рефлексійно-оцінний етап
Вчитель математики. Наш урок добігає кінця. Тож підіб’ємо підсумки. Давайте звернемо увагу на шкалу термометра і прокоментуємо, чи змінився ваш настрій наприкінці уроку.
Виставлення оцінок.