Природознавство
Тема.Життя і загибель динозаврів на планеті Земля.
Мета проекту:розширити знання про життя і теорію загибелі динозаврів на планеті Земля , а також переконатися на особистому досвіді у існуванні останків динозаврів; розвивати пам’ять ,уяву , розширювати світогляд учнів, формувати вміння спостерігати; виховувати почуття любові до природи.
Завдання проекту:
Тип – проекту:інформаційно – дослідницький.
Обладнання:мультимедійний екран, презентація, відеоматеріали, дитячі малюнки, дитячі роботи, виставка енциклопедій, макет вулкану.
Хід проекту
І. Організаційний момент
-Дорогі діти,ми запрошені до студії на незвичайний урок.
-А про що ми будемо говорити ви скажете, переглянувши музичний кліп, який мені прислав мій віртуальний друг, бо він є його головним героєм.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
(Звучить кліп на англійській мові про динозаврів)
-Отож, чому присвячена наша прес-конференція?(відповіді дітей)
-Дійсно, ми будемо говорити про життя і загибель динозаврів на планеті Земля. Я бачу, що у вас сьогодні хороший настрій. Тож до роботи!
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вчитель:- Познайомитися з різноманітністю цих тварин нам допоможуть наукові співробітники, журналісти, працівники музею” Юний палеонтолог”.
( Звучить панорама)
Вчитель:- Чого варта була тільки інтерактивна експозиція в одному з найбільших залів цього музею. Хіба може людина пройти повз таку цікавинку?(вчитель говорить під мелодію)
Вчитель:-А на скільки ви зацікавились життям цих надзвичайних істот?
Вчений:- Мені як науковому співробітнику було цікаво дізнатися на скільки глибоко учні нашої школи володіють інформацією про цих таємничих гігантів .Взявши відеокамеру і фотоапарат ми почали свою подорож з опитування учнів нашої школи ”Що ти знаєш про динозаврів?”
(Відео інтерв’ю)
Висновок: опитування показало, що учні школи не достатньо знають про цих тварин. І є потреба розповісти про них.
Вчитель: - І вже є перше запитання від журналістів.
Журналіст телеканалу «Мега» .
Вчений: - Вивченням динозаврів займається палеонтолог. ( Фото розкопок палеонтологів)(Метод синкан)
Вчитель:-Діти,а хто такий палеонтолог?
Працівник музею:-Думаю,що це історик.
Працівник музею:-А може бути,що ця людина вивчає історію динозаврів?
Вчитель:-А зараз ми з вами про це і дізнаємось. У дитячій енциклопедії сказано(зачитуюзначенняцього слова).-Виходячи з тлумаченняцього слова пропоную вам скластисинкан.Що таке синкан вам відомо.На дошці знаходиться схема .
-Наші працівники музею працюють з стрічками заготовками.
-Наші журналісти складають синкан за хмарою слів.
-А наукові співробітники створюють свій власний синкан.
Палеонтолог
Розумний. Зацікавлений.
Шукає,розкопує,вивчає.
Палеонтолог досліджує вимерлих тварин.
Дослідник (Синкан для працівників музею)
Вчитель:-Яка група швидко і правильно це зробить ,та й презентує свою роботу(діти зачитують синкани).
Вчитель: - Дякую!
-Кореспондент програми «Світ навиворіт»
Вчитель: - На цей ряд запитань відповідає науковий співробітник Луценко Мілєна та Міняйленку Олександру Слайд № 1 (Презентація)
Вчений: - Я хочу вам розповісти чому вимерли динозаври. Слайд№2(Презентація)
Вчитель: - Будь ласка, наступне запитання від журналістів.
Журналіст телеканалу «Мега»
Вчитель: -На це запитання,я думаю,відповість молодший науковий співробітник Деркач Богдан.
(Виступ та висновок)
Вчитель:-Погодьтеся,діти,якцецікавоспостерігати за появою нового життя на світ.Тобі дуже повезло,Богдане!
Фізкультхвилинка.
-Наш друг динозаврик приготував для вас сюрприз. А зараз час для відпочинку.
Робота в групах
Вчитель:- Увага(пауза), учора на електронну пошту прийшли піктографічні картинки із зображенням фрагментів різних динозаврів,з якими, я думаю,ви зустрічалися під час своєї подорожі. Томукожна група отримує завдання,які приготував ,я думаю, уже наш спільний друг.(Конверти із завданнями для працівників музею, журналістів та наукових співробітників).
(Вчитель дістає і зачитує завдання для кожної групи)
-Працівники музею ліплять динозаврів (за зразками) і поділяють цих динозаврів на травоїдних та хижаків.
-Наступне завдання для наших журналістів(дістаю з конверта). Розгляньте малюнки та визначте динозаврів, з якими ми не зустрічалисяпід час нашої сьогоднішньої подорожі.
-А наукові співробітники працюють з картками і вказують динозавра за його описом.
(Звучить спокійна мелодія)
Журналісти:-Ми впізнали(називають знайомих динозаврів) .Але двох із них ми не можемо назвати (показують).А чи можуть нам допомогти назвати цих незнайомців наукові співробітники?
Вчений:-Я знаю цих динозаврів. Це….. .(називає).Вони належать до групи….(хижаків чи травоїдних)
Вчитель:-Які гарні динозаври! Відтепер ваш музей поповниться ще декількома експонатами.
Вчитель:-І нарешті, про яких доісторичних тварин йшла мова у ваших текстах, шановні науковці(у кожного науковця текст з описом динозавра, назву якого треба відгадати)
Картка 1
Потвора лежала на боці, підвернувши довгий хвіст і схрестивши важкі задні лапи. Череп його близько двох метрів довжини на потилиці переходив у величезний костяний комір, усаджений тупими шпильками. Над очима стирчали два довгих косо спрямованих вперед роги, третій сидів наносі... (Трицератопс)
Картка 2
У цього чудовиська голова пташина, тіло як у ящірки, хвіст з гострими голками, а вигнута спина була засаджена високими шпильками, схожими на півнячі гребінці... (Стегозавр)
Картка 3
З чорної глибинивстав гігантський сіро-зелений привид.Велетенський динозавр завмер нерухомо в повітрі над краєм рову.Чудовисько мало горбоносую голову, великі палаючі очі. Безгубапаща з довгим рядом загнутих назад зубів. Спина злегка зігнута ,могутній хвіст і великі задні лапи. А під самою шиєю на передній частини тулуба безглуздо і безпорадно стирчали дві тонкі крихітні передні лапи... (Тираннозавр).
Картка 4
У заростях папороті пересувалися зовсім маленькі ящери ,порівняно зі своїми гігантськими одноплемінниками. Вони дуже витончені,свої короткі передні лапи притискали до тіла. Дійшовши до берега струмка,вони натрапили на дохлу рибу, вчепилися в неї і почали рвати здобич на частини... (Компсогнат)
Вчитель:-Ви молодці,явірю,що в майбутньому ви станете справжніми вченими.
Вчитель:- І знову запитання від журналістів.
Кореспондент програми”Світ навиворіт”
Вчений 1:- Я вважаю, одна з версій – це загибель динозаврів від впавшої комети.
Вчений 2: - Я думаю, динозаври загинули від холоду.
Вчений 3:-А я думаю,що вони загинули із-за зміни клімату.
Вчений 4:- Існують версії, що динозаври загинули від виверження вулканів.
Вчитель:Дійсно,вчені називають десятки різних версій,але не одну з них не можна назвати абсолютно вірною.
Вчитель:- Я уважно спостерігала за вашими дослідженнями і теж не залишилася осторонь . Пропоную розглянути останню,названу вами, версію загибелі динозаврів від виверження вулканів. Тому заглянемо в нашу лабораторію. Подивіться – це макет вулкана і зараз його треба привести в дію (грає музика, фото виверження вулкану) Саме від наслідків виверження подібних вулканів і могли загинути динозаври.
(мелодія)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Вчитель:-А зараз підведемо підсумки нашої роботи і пограємо в гру” Передай запитання товаришу”(діти стають у коло і ,передаючи ” яйце”динозавра, задають питання)
1) Ким є динозавр?(рептилія)
2) Хто є єдиним живим нащадком динозаврів сьогодні?(крокодили)
3) Як давно вимерли динозаври?(65 міл.років тому)
4) У якому блокбастері знімалися динозаври?(Парк Юрського періоду)
5) Як перекладається слово «Динозавр» з грецької мови?(Жахливий ящір)
6) Який динозавр був найдрібнішим?(Космогнатус)
7) Назвіть ім'я знаменитого зоолога, який ввів термін «динозавр».(Р. Оуен)
8) Найстрашніший хижак, яких коли-небудь знав світ, жахливий характер якого відображений в його назві ...(Тиранозавр)
9) Що викликало смерть динозаврів?(Величезний вибух)
Вчитель: Дякую! Ви були уважними і чудово справилися із завданнями.
Вчитель: - Уявіть, що астероїд, колись назавжди змінив життя на Землі, пролетів повз нашу планету і гігантські динозаври існують донині - вони далеко обігнали в розвитку первісних людей і створили власну цивілізацію! До вашої уваги трейлер мультфільму «Хороший динозавр».
2)Перегляд мультфільму”Хороший динозавр”
V. Підсумок проекту
Вчитель:
Час рухається вперед: швидко, невблаганно. У часі, у просторі, у Всесвіті прокладає свій шлях маленький блакитний корабель – планета Земля. Розправивши білі вітрила хмар, він рухається по Чумацькому шляху вперед – у майбутнє!
На кораблі міняються пасажири, але незмінними залишається життя! Сьогодні ми його пасажири. Так любімо, поважаймо і бережімо його. Він наш дім, наша надія, наше майбутнє.
Вчитель:-На цьому наша подорож у світ динозаврів завершена.Дякую вам за активність,співпрацю,допомогу,спостережливість,вихованість та любов до природи.
Вчитель:-Діти,вимолодці.Вашимрезультатом (до науковців)-є презентації і цікаві дослідження,а працівники музею поповнять колекцію музею”Юнийпелеонтолог” експонатами динозаврів,а журналісти нададуть інформацію до нашої шкільної газети”Шкільниймередіан”.
-Але я впевнена ,що на цьому ваша дослідницька робота не закінчена.бодосліджувати,діти,такцікаво,правда ж.
-На цьому наш урок закінчено.