Тема № 22. Значення електроенергетики. Типи електростанцій, основні чинники їх розміщення. Паливно-енергетичний баланс. Електроенергетика України. Найбільші ТЕС, АЕС, ГЕС, ЛЕП. Використання відновлюваних джерел енергії. Підприємства електроенергетики свого регіону.
Мета: охарактеризувати структуру електроенергетики, її значення, основні типи електростанцій та найважливіші ЛЕП; дати поняття про традиційні та нетрадиційні джерела електроенергії та типи електростанцій; формувати творчі здібності, географічне мислення, екологічну культуру школярів; виховувати національно свідомого громадянина, дбайливого господаря своєї країни та раціонального природокористувача.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та матеріали: плакати з схематичним зображенням різних типів електростанцій, настінна економічна карта України, нумеровані кольорові картки (голубі - ГЕС, чорні - АЕС, червоні - ТЕС), таблиця: “Основні забруднювачі навколишнього середовища, які впливають на здоров’я людей”, “Переваги та недоліки нетрадиційних джерел енергії”, атласи. Презентація (Додаток 2)
Терміни та поняття: ГЕС (ГАЕС) – «Сан-Ся» (Китай), Ітайпу (Бразилія – Парагвай), каскад ГЕС на Дніпрі, Дністровська,Ташлицька; АЕС – Запорізька, Південноукраїнська, Рівненська, Хмельницька; ТЕС – Запорізька, Придніпровська, Трипільська, Зміївська, Слов’янська, Ладижинська, Бурштинська.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Вчитель:
Шановні колеги та діти мої,
Ось тут, ми зібралися з вами,
Щоб «Мудрості книгу» разом розгорнуть,
Пройтися її сторінками.
(на екрані слайд «Книга Мудрості»)
Сторінки яскраві чекають на вас,
Як зорі горять, це ж естетика!
І з радістю всіх запросили ми в клас,
Де тема всіх жде: ЕНЕРГЕТИКА
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Прийом «Мозковий штурм» - фронтально та індивідуально (випереджаючі домашні завдання)
- Енергетика – від слова Енергія, Що ж таке енергія?
- На яких уроках ви вже з нею знайомились? (фізика, біологія, хімія)
(діти роблять повідомлення, тези яких записують на дошці)
1. Фізика пояснює, що енергія це - міра руху всіх видів матерії.
2. Для хімії це – здатність речовин в процесі хімічних реакцій перетворюватись на інші речовини.
3. Для біології «енергія» - здатність живих організмів створювати умови для існування, використовуючи власні ресурси.
А для географії ?
Для економічної географії та для господарства країни , «енергія» – це тепло та світло, рух машин та механізмів, спосіб господарювання, одним словом це – невід`ємна складова сучасного господарства. Що ж об`єднує всі ці визначення, що є спільного для всіх наук природничого циклу? Виведіть спільне поняття слова «енергія».
ВИСНОВОК: Енергія – основа життя.
ІV. ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ
Вчитель:
Так, дійсно, життя підтримують і фізичні, і хімічні, і біологічні, і енергетичні процеси. Географи та економісти вважають теплову та світлову енергію – рушійною силою розвитку суспільства, продукцією галузі народного господарства – «Електроенергетики»
Що ж може трапитись, якщо, хоча б на мить, не стане електроенергії ?
Увага на екран.
(слайди з кінофільмів про техногенні катастрофи спричинені перебоями постачання електроенергії).
Вчитель: Отже, значення електроенергетики в житті кожної людини, кожної країни, надзвичайно велике. Електроенергетика – одна із галузей авангардної трійки. Що ви про неї знаєте? (коротка бесіда)
(на екрані слайд «Галузі авангардної трійки»)
Вчитель: «Електроенергетика, одна з галузей авангардної трійки. Чому її внесли до авнгардної трійки? Ваша думка. (відповіді дітей)
Висновок: Це ті галузі, які повинні розвиватися випереджаючими темпами, адже від рівня їх розвитку залежить рівень розвитку всіх інших галузей національного господарства, світової економіки.
(Слайд «Електроенергетика України» )
Ось тепер, я вважаю, що ви вже готові до вивчення теми «Електроенергетика», а допоможуть вам в навчанні і підручник з географії, і географічна карта, і статистичний матеріал, і інтернет – одним словом «Книга мудрості»
Любіть «Книгу Мудрості», шануйте її, вивчайте, дерзайте, і вона стане вашим вірним другом і порадником на все життя. Отже, вперед, за знаннями разом з « Книгою Мудрості».
На екрані слайд «План вивчення теми Електроенергетика»:
1. Структура електроенергетики України та джерела енергії.
2. Найбільші електростанції України та їх типи.
3. Принципи розміщення ЕС.
4. Проблеми галузі, та шляхи їх подолання.
5. Енергозбереження.
Вчитель:
На уроці ми розширимо знання набуті напередодні: вивчимо структуру електроенергетики України, дізнаємось про найбільші електростанції України, проаналізуємо використання альтернативних джерел енергії, з`ясуємо проблеми, які сьогодні існують в електроенергетиці, разом шукатимемо шляхи розв`язання цих проблем та будемо вчитися енергозбереженню. Працювати будете в групах. Кожна група отримує завдання. Виконувати завдання будете черпаючи знання з «Книги Мудрості». Результати роботи коротко законспектуйте в опорному конспекті.
Робота в групах
Група «Енергетики»
Завдання:
Використовуючи карту атласу та сторінки підручника зробіть висновок про галузеву структуру електроенергетики України та джерела енергії на яких вони працюють, зробіть коротку характеристику стану галузі
(Енергетики пропонують учням коротко законспектувати відповідну графу в опорному конспекті, який підготовлений для кожного учня.)
1 – енергетик:
До складу галузі Електроенергетика України входять такі типи електростанцій - Гідроелектростанції (ГЕС), теплові (ТЕС), атомні (АЕС) та альтернативні – вітрові (ВЕС), та сонячні (СЕС), (БІОЕС)
2 - енергетик:
Джерелами енергії для кожної галузі електроенергетики є:
Для ГЕС - енергія падаючої води;
Для ТЕС - паливо: вугілля, газ , мазут ;
Енергія вітру – для ВЕС;
Енергія Сонця - для СЕС,
Газ, який можна отримати під час гниття біомаси, та біобрикети - для БІОЕС.
Висновок: - Сьогодні електроенергетика є базовою галуззю економіки України. Вона працює найбільш стабільно серед інших галузей України, не дивлячись на те, що випуск продукції галузі за останні 15 років скоротився на третину .
Вчитель: - Причину скорочення продукції галузі пояснюватиме інша група.
Дякуємо за роботу.
Група «Картографи»
(Слайд. Карта «Електроенергетика України»)
1-картограф:
ГЕС
Найбільші ГЕС – на Дніпрі- утворюють каскад ГЕС, тобто, послідовно використовують енергію спільного річкового потоку, це: Київська, Канівська, Кременчуцька, Дніпродзержинська, Дніпрогес, Каховська; на Дністрі – Дністровська; на Південному Бузі – Костянтинівська.
На Закарпатті - єдина ГЕС на гірських ріках - Теребле – Ріцька. Це унікальна ГЕС – вона єдина в світі, що одночасно використовує воду 2-х гірських рік. Спочатку вода з річки Тереблі по трубі потрапляє до електростанції, потім з електростанції надходить до річки Ріка. Але, на жаль, зникли і самі річки, а разом з ними – риба та інші мешканці водойм.
(Слайд фото Теребле - Ріцької ГЕС)
2-картограф
ТЕС
На Донбасі: Луганська, Слав`янська, Вуглегірська, Зуївська, Старобешівська;
На Придніпров`ї : Запоріжська та Криворіжська;
На Харківщині : Зміївська;
На Київщині – Київська 5 , Київська 6, та Трипільська;
На Вінниччині – Ладижинська;
На Івано-Франківщині – Бурштинська;
На Львівщині – Добротворська.
3-картограф
АЕС
В даний час працюють 4 АЕС : Рівненська (м. Кузнецьк); Хмельницька (м. Нетішин); Південноукраїнська (м. Первомайськ), Запорізька (м. Енергодар).
Всі електростанції України ЛЕП об`єднані в Єдину Енергосистему України. Найпотужніша ЛЕП - Луганськ–Дніпропетровськ–Вінниця– Івано–Франківськ–Ужгород–Угорщина.
«Географи», «Аналітики» та «Екологи» працюють в тісному тандемі та взаємно доповнюють один одного.
Завдання: Працюючи з підручником, поясніть принципи розміщення ЕС та їх особливості.
ГЕС
Географ:
Принцип роботи традиційних гідроелектростанцій такий – приводиться до руху електро турбіна, яка виробляє електричний струм. На ГЕС турбіну приводить до руху енергія падаючої води, отже гідроелектростанції будують на річках.
Українці збудували на Дніпрі каскад ГЕС, що означає - послідовне використання спільного водного потоку. Так як Дніпро - рівнинна річка то довелось створити штучні водоспади, з яких спадає вода на лопасті турбіни, а для цього – побудували водосховища.
Таких водосховищ на Дніпрі 6, отже 6 і гідростанцій.
Собівартість будівництва ГЕС - висока, але проста експлуатація, кількість працюючих на ГЕС незначна, а отже, собівартість електроенергії в 4 рази нижча, ніж на ТЕС, але через рівнинний характер течії Дніпра та застаріле обладнання ГЕС України недостатньо ефективні.
Еколог:
Екологічні проблеми:
Замулення, підтоплення, знищення екосистем.
Аналітик:
Різновидом ГЕС є гідроакумулятивні електростанції (ГАЕС). В Україні їх збудовано кілька. Найбільші ГАЕС – Київська та Дністровська. ГАЕС -гідроакумулююча станція, здатна накопичувати енергію та віддавати її під час «пікових навантажень».
(слайди ГАЕС)
ТЕС
Географ: Теплові електростанції розміщують, або з наближенням до джерел палива, або з наближенням до споживача, якщо собівартість транспортування електроенергії перевищує собівартість перевезення палива.
Електростанції Донбасу та Львова розміщені з орієнтацією на власне вугілля, не вигідні електростанції - з орієнтацією на споживача так як, передача електроенергії обходиться галузі дорожче, ніж транспортування газу та мазуту на якому вони працюють.
Вартість будівництва ТЕС – низька, але кількість працюючих на ТЕС велика, як і велика кількість палива, яке потрібне для роботи ТЕС. Це підвищує собівартість електроенергії в 4 рази в порівнянні з ГЕС.
Еколог :Вплив на природу. ТЕС – «щорічний Чорнобиль», потужні викиди в атмосферу сполук вуглецю, азоту, свинцю та тепла. Наслідок – кислотні дощі, парниковий ефект, хвороби. Аналітик:
ТЕС можуть бути 2 видів:
Конденсаційні - (відпрацьована пара охолоджується і знову надходить в котел), ті із них, які обслуговують великі території, називаються (ДРЕС), наприклад - Придніпровська ДРЕС.
Крім ДРЕС є ще й ТЕЦ –теплоелектроцентралі, у яких водяну пару використовують для опалення приміщень. ТЕЦ будують біля великих міст, оскільки передача пари можлива на відстань до 20 км . Найпотужніші ТЕЦ розташовані біля Києва – Київські (ТЕЦ – 6 і ТЕЦ – 5) .
(слайди ТЕС)
АЕС
Географ: АЕС – дуже складні об`єкти, як для будівництва, так і для експлуатації. Атомні електростанціі використовують уран, 1 кг якого виділяє стільки ж тепла, скільки одержують від спалювання 2,5 тисяч вугілля. АЕС працюють на власних уранових рудах Інгулецького родовища, що на Кіровоградщині. Сировину збагачують вітчизняні комбінати в Жовтих Водах та привозних.
Розміщують АЕС там, де немає енергетичної бази, або паливо дороге, а потрібно багато електроенергії. Оскільки АЕС є дуже водомісткими, їх будують біля водоймів.
Еколог: Але АЕС не спалюють кисень, не забруднюють атмосферу і грунт, виробляють дешеву електроенергію та заощаджують паливні корисні копалини.
Аналітик:
Наші Українські АЕС ті, що знаходяться в експлуатації, за оцінкою МАГАТЕ (Всесвітня організація контролю за АЕС ) є такими, що відповідають світовим стандартам і надійні в експлуатації. (слайди АЕС)
Географ: Альтернативні електростанції - вітрові та сонячні в Україні мають місцеве значення . Найбільш перспективні райони для будівництва ВЕС – узбережжя морів, степові та гірські вітрові райони.
Еколог:
«Вони екологічно чисті, але утворюють низькочастотні шуми, та під крилами вітряків гинуть птахи».
Аналітик: В Україні вітряки з`явилися ще в середині Х1Х століття в дворах заможних українців. Перші ж вітрові електростанції запрацювали на початку 90-х років ХХ століття, серед них Донузлавська, Новоазовська, Асканійська ВЕС.
На південному березі Криму розташована Кримська СЕС, яка використовує сонячну енергію та складається з 20 установок.
Принципи розміщення СЕС - в районах найбільшої тривалості світлового дня. Особливості - СЕС дієві тільки в сонячну погоду.
(Слайди СЕС і ВЕС)
Еколог:
Вплив на природу: - альтернативні джерела вироблення енергії екологічно чисті, екологічно безпечні. Тільки вони можуть гарантувати людству повну екологічну безпеку.
А сприятиме цьому – енергозбереження та впровадження нових технологій що потребують менших затрат енергії. Енергозбереження має бути основним напрямком подальшого розвитку народного господарстваУкраїни. За розрахунками вчених, зниження питомої енергоємності сприятиме збільшенню вдвічі національного доходу України. Інша проблема – морально – етична. Наше марнотратне ставлення до енергетичних і матеріальних ресурсів, до природи та її багатства таке: це призначене тільки задовольняти наші потреби, наші примхи! А це- хижацьке твердження. Його потрібно, якнайрішучіше «вичавлювати з себе».
V. ХВИЛИНКА РОЗВАНТАЖЕННЯ
Ми, учні нашої школи пропонуємо свої заходи по енергозбереженню (діти, передаючи глобус один – одному пропонують корисні поради з енергозбереження)
- вимикайте світло та електроприлади, коли вони вам не потрібні;
- використовуєте енергозберігаючі лампи;
- встановіть терморегулятори на батереї, лічильники води, тепла, газу;
- закривайте двері, коли працюють кондиціонери;
- не ставте холодильник біля плити;
- частіше ходіть пішки, або переміщайтесь на велосипеді;
- приймайте душ замість ванн;
- не кип`ятіть води більше, ніж потрібно;
- закривайте штори на ніч, і тепло залишиться в оселі.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вчитель.
Ось і підійшла до кінця наша зустріч. Я дякую всім учням за плідну, продуктивну, творчу роботу на уроці і, надіюсь, що і ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ви виконаєте ще більш творчо та корисно.
Ви навчилися конспектувати вивчений шкільний матеріал, працювали з картами. Виконавши ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ, ми закінчимо створення опорного конспекту.
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Закінчити створення опорного конспекту.
3. Підготувати повідомлення про підприємства електроенергетики свого регіону.