Мета уроку - Систематизувати і узагальнити знання учнів про різноманітність вищих спорових рослин: мохів, плаунів, хвощів та папоротей. - Сформувати уявлення про значення цих рослин у природі та господарській діяльності людини. - Розвивати уміння порівнювати будову та функції органів рослин, розпізнавати їх на зовнішній вигляд - Розвивати логічне мислення, уміння робити висновки та узагальнення. - Виховувати бережливе ставлення до рослинного світу планети, а також до всього живого, що нас оточує.
Експрес-тести. 1.Серед спорових рослин справжні листки мають: а) лише папоротеподібні; б) плауноподібні та хвощеподібні. 2. У циклі розвитку чергування поколінь: а) наявне; б) відсутнє. 3. Місце утворення спор у плаунів: а) коробочки; б) спороносні колоски. 4. Для запліднення вода: а) потрібна; б) ні. 5. Фотосинтез у хвощів відбувається у : а) листках; б) зелених стеблах; в) кореневищі. 6. У життєвому циклів мохів переважає: а) спорофіт; б)гаметофіт. 7.Соруси це: а) група заростків; б) скупчення коренів; в) скупчення спорангіїв; 8. Підземний пагін хвощів: а) ризоїд;б) кореневище.
ВИПРАВИТИ ПОМИЛКИ. ЗНАЙТИ ВІДПОВІДНІСТЬ між ТЕРМІНОМ та ВИЗНАЧЕННЯМ. ЗРОСТОК Спороносний орган вищих спорових рослин, де містяться спори РИНІОТІФ Жіночий статевий орган вищих спорових рослин АРХЕОЛОГ Листовидна серцеподібна пластинка, в якій містяться гамети СПОРАНГІЙ Перша наземна рослина, яка змогла вижити на суходолі
Г Р А “ ХТО Я? “ Я – МОХ Я – ПАПОРОТЬ 1. Спорофіт знаходиться на листках. 2. Спорофіт схожий на пташку зозулю. 3. Маю назву сфагнум. 4. Утворюю торф. 5. Гаметофіт двостатевий. 6. Листки називаються вайї. 7. Моя назва щитник чоловічий. 8. Маю ризоїди. 9. Маю кореневища. 10. Маю квітку. 1 5 6 7 9 2 3 4 8
Легенда про цвіт папороті Після 10 запитання попередньої гри “Я – мох, а я папороть” , учні відповідають, що ні мох, ні папороть не мають квітки. Хтось розповідає легенду про цвіт цієї дивовижної рослини. - ...папороть цвіте дуже короткий час, тільки одну мить в ніч на Івана Купала. Той цвіт бережеться від людей нечистими силами, а тому здобути його важко. Але той, хто знайде цвіт папороті, зможе зрозуміти мову всякого створіння, зможе бачити заховані в землі скарби, і здобувати їх.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Повторивши будову, місцезростання та процеси життєдіяльності вищих спорових рослин, ми зрозуміли, що сьогодні вони представлені в основному трав’янистими рослинами, але в далекі часи це були велетенські 10-20-30 метрові дерева, які створювали непрохідні ліси. Ці ліси не змогли вижити в тих умовах, які наступили зі зміною клімату, і вимерли. Тому вчені вважають, що значення вимерлих спорових рослин набагато більше, ніж сучасних, у зв’язку з тим, що вони утворили кам’яне вугілля, яке на сьогоднішній день має велике значення у багатьох галузях промисловості. ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ: Чи дійсно вимерлі вищі спорові рослини мають більше значення, ніж сучасні? Ми повинні згодитися з цим, заперечити це, або у нас буде свій варіант відповіді.
ОСМИСЛЕННЯ ОБ’ЄКТИВНИХ ЗВ’ЯЗКІВ І ВЗАЄМОЗАЛЕЖНОСТЕЙ У ВИВЧЕНОМУ. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Розглядаючи тему “Різноманітність та значення вищих спорових рослин” ми провели віртуальну прогулянку по лісах, полях, болотах... Але, як часто трапляється під час прогулянок, у когось може з’явитися невелика ранка або подряпинка. Тому дайте відповіді на запитання. Як загоїти рану ,зменшити біль? Де взяти вату, щоб прикрити рану? Чим знезаразити рану?