ПРЕЗЕНТАЦІЯ УРОКУ БІОЛОГІЇ у 6 КЛАСІ РІЗНОМАНІТНІСТЬ та ЗНАЧЕННЯ ВИЩИХ СПОРОВИХ РОСЛИН
Номер слайду 2
Мета уроку - Систематизувати і узагальнити знання учнів про різноманітність вищих спорових рослин: мохів, плаунів, хвощів та папоротей. - Сформувати уявлення про значення цих рослин у природі та господарській діяльності людини. - Розвивати уміння порівнювати будову та функції органів рослин, розпізнавати їх на зовнішній вигляд - Розвивати логічне мислення, уміння робити висновки та узагальнення. - Виховувати бережливе ставлення до рослинного світу планети, а також до всього живого, що нас оточує.
Номер слайду 3
ВИЩІ СПОРОВІ РОСЛИНИ – ЦЕ: МОХОПОДІБНІ ПЛАУНОПОДІБНІ ХВОЩЕПОДІБНІ ПАПОРОТЕПОДІБНІ 35 тис. видів 1300 видів 30 видів 12 тис. видів
Номер слайду 4
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ і ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ 1. Експрес – тести. 2. Конкурс “знайти пару” Знайти помилки та відповідність між терміном і визначенням. 4. Гра “ Я – мох, а я – папороть”.
Номер слайду 5
Експрес-тести. 1.Серед спорових рослин справжні листки мають: а) лише папоротеподібні; б) плауноподібні та хвощеподібні. 2. У циклі розвитку чергування поколінь: а) наявне; б) відсутнє. 3. Місце утворення спор у плаунів: а) коробочки; б) спороносні колоски. 4. Для запліднення вода: а) потрібна; б) ні. 5. Фотосинтез у хвощів відбувається у : а) листках; б) зелених стеблах; в) кореневищі. 6. У життєвому циклів мохів переважає: а) спорофіт; б)гаметофіт. 7.Соруси це: а) група заростків; б) скупчення коренів; в) скупчення спорангіїв; 8. Підземний пагін хвощів: а) ризоїд;б) кореневище.
Номер слайду 6
Конкурс знайди пару Соруси Мішечки зі спорами на нижньому боці листка папороті Равликополібно закручені листки папороті Рослина, що має весняний і літній пагони Спорофіт у мохів хвощ Вайї коробочка
Номер слайду 7
Спорофіт у мохів Рослина, що має весняний і літній пагони Равликоподібно закручені листки папороті Мішечки зі спорами на нижньому боці листка папороті ВАЙЇ ХВОЩ КОРОБОЧКА СОРУСИ
Номер слайду 8
ВИПРАВИТИ ПОМИЛКИ. ЗНАЙТИ ВІДПОВІДНІСТЬ між ТЕРМІНОМ та ВИЗНАЧЕННЯМ. ЗРОСТОК Спороносний орган вищих спорових рослин, де містяться спори РИНІОТІФ Жіночий статевий орган вищих спорових рослин АРХЕОЛОГ Листовидна серцеподібна пластинка, в якій містяться гамети СПОРАНГІЙ Перша наземна рослина, яка змогла вижити на суходолі
Номер слайду 9
Г Р А “ ХТО Я? “ Я – МОХ Я – ПАПОРОТЬ 1. Спорофіт знаходиться на листках. 2. Спорофіт схожий на пташку зозулю. 3. Маю назву сфагнум. 4. Утворюю торф. 5. Гаметофіт двостатевий. 6. Листки називаються вайї. 7. Моя назва щитник чоловічий. 8. Маю ризоїди. 9. Маю кореневища. 10. Маю квітку. 1 5 6 7 9 2 3 4 8
Номер слайду 10
Легенда про цвіт папороті Після 10 запитання попередньої гри “Я – мох, а я папороть” , учні відповідають, що ні мох, ні папороть не мають квітки. Хтось розповідає легенду про цвіт цієї дивовижної рослини. - ...папороть цвіте дуже короткий час, тільки одну мить в ніч на Івана Купала. Той цвіт бережеться від людей нечистими силами, а тому здобути його важко. Але той, хто знайде цвіт папороті, зможе зрозуміти мову всякого створіння, зможе бачити заховані в землі скарби, і здобувати їх.
Номер слайду 11
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Повторивши будову, місцезростання та процеси життєдіяльності вищих спорових рослин, ми зрозуміли, що сьогодні вони представлені в основному трав’янистими рослинами, але в далекі часи це були велетенські 10-20-30 метрові дерева, які створювали непрохідні ліси. Ці ліси не змогли вижити в тих умовах, які наступили зі зміною клімату, і вимерли. Тому вчені вважають, що значення вимерлих спорових рослин набагато більше, ніж сучасних, у зв’язку з тим, що вони утворили кам’яне вугілля, яке на сьогоднішній день має велике значення у багатьох галузях промисловості. ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ: Чи дійсно вимерлі вищі спорові рослини мають більше значення, ніж сучасні? Ми повинні згодитися з цим, заперечити це, або у нас буде свій варіант відповіді.
Номер слайду 12
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ЗНАЧЕННЯ МОХОПОДІБНИХ. ЗНАЧЕННЯ ПЛАУНОПОДІБНИХ. ЗНАЧЕННЯ ХВОЩЕПОДІБНИХ. ЗНАЧЕННЯ ПАПОРОТЕПОДІБНИХ.
Номер слайду 13
ОСМИСЛЕННЯ ОБ’ЄКТИВНИХ ЗВ’ЯЗКІВ І ВЗАЄМОЗАЛЕЖНОСТЕЙ У ВИВЧЕНОМУ. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Розглядаючи тему “Різноманітність та значення вищих спорових рослин” ми провели віртуальну прогулянку по лісах, полях, болотах... Але, як часто трапляється під час прогулянок, у когось може з’явитися невелика ранка або подряпинка. Тому дайте відповіді на запитання. Як загоїти рану ,зменшити біль? Де взяти вату, щоб прикрити рану? Чим знезаразити рану?
Номер слайду 14
Повернемося до нашого проблемного запитання: Хто ж важливіший, вимерлі чи сучасні спорові рослини?
Номер слайду 15
Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу. Відгадай загадки: Полюбляє він водицю на болоті звик селиться; а якщо нема болота ,- створить сам він його згодом.
Номер слайду 16
Під шатром дерев у лісі ці рослини розрослися бачимо з усіх боків пишні пера їх листків. Ну а знизу на листочках бурі туляться горбочки,- бачить можете їх влітку . Тільки квітів щось не видно.
Номер слайду 17
Щось на нашому городі Та усе погано родить: І капуста й огірки, І цибуля й буряки. Тільки пишна ця рослина підростає щогодини, ніби сосна-деревце. Як поясните ви це?
Номер слайду 18
Він листки дрібненькі має , жити в лісі полюбляє, і рости не вміє швидко, діточкам дає присипку.
Номер слайду 19
Я трави приніс від річки Й дав козі своїй Аничці. Та гостинець їй не милий, Ні травиночки не з’їла! Каже : «Сам оце їж, друже! В неї стебла жорсткі дуже».
Номер слайду 20
Пролітала зозуленька лісом , Несла клунок з насіннячком чистим. Та крізь дірку у клуночку тому утекло все насіннячко льону . Ну а згодом у лісі сосновім виріс килим зелений чудовий.
Номер слайду 21
Скласти сенкан Один іменник Два прикметники Три дієслова Речення з 4 слів Іменник , філософське узагальнення цього поняття.
Номер слайду 22
Підсумок уроку
Номер слайду 23
Домашнє завдання : Написати твір – есе “Чарівний світ спорових рослин” І повторити матеріал теми “Вищі спорові рослини”