ЗНАЧЕНЯ ВОДИ І ВОДНИХ РОЗЧИНІВ В ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ (інтегрований урок з хімії та біології, 7 клас)

Про матеріал
Систематизувати та поглибити знання учнів про воду; з’ясувати значення води і водних розчинів у природі та житті людини; показати хімічну та біологічну роль як одного з найпоширеніших оксидів у природі
Перегляд файлу

В.І.Трофименко

ЗНАЧЕНЯ ВОДИ І ВОДНИХ РОЗЧИНІВ В ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ

(інтегрований урок з хімії та біології, 7 клас)

 

Мета уроку:

     освітня:

систематизувати та поглибити знання учнів про воду; з’ясувати значення води і водних розчинів у природі та житті людини; показати хімічну та біологічну роль як одного з найпоширеніших оксидів у природі

    розвиваюча:

розвивати вміння аналізувати й робити висновки про роль води в житті рослин, тварин, людини; логічно мислити, спостерігати, висловлювати гіпотези

     виховна:

виховувати екологічно свідомих захисників природи; сприяти розширенню світогляду; прищеплювати бережливе ставлення до власного здоров’я

Обладнання: таблиця, глобус, мультимедіа, таблиця хімічних елементів Д.І. Менделєєва, штатив з пробірками, розчини , , індикатори, безводний купрум (ІІ) сульфат, мідний купорос.

Методи і форми роботи: пояснювально-ілюстративні (бесіда, розповідь), наочні (демонстрації, інтерактивні, проблемно-пошукові, робота в групах, застосування комп’ютерних презентацій).

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Хід уроку:

  1.       Організаційний момент. Створення позитивного психологічного настрою.

Учитель хімії: Сьогодні в нас не звичайний урок, а інтегрований – хімія + біологія. Адже ці науки завжди йдуть разом – доповнюючи одна одну. А говоритимемо сьогодні про найпоширенішу речовину живої і неживої природи – воду і при цьому використаємо наші знання з біології та хімії.

Зверніть увагу: на столах лежать аркуші для само оцінювання. Ви їх заповните в кінці уроку.

  1. Актуалізація опорних знань

Учитель хімії: Перш ніж розпочати розгляд властивостей води, згадаємо те, що ви вже знаєте про воду з курсів хімії та біології.

Фронтальне опитування

Інтерактивний метод «Незакінчене речення»

  1.     Процес утворення органічних речовин з води, вуглекислого газу і сонячної енергії…
  2.     Випаровування води це явище…
  3.     Органели рослинної клітини, що містять клітинний сік це…
  4.     Суміш бензину і води можна розділити…
  5.     Щоб виділити сіль із розчину його необхідно…
  6.     Вода – універсальний…
  7.     Внутрішнє рідке середовище клітин називається…
  8.     Під час випаровування води з поверхні тіла воно…
  1. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності

Учитель біології: погляньте на глобус нашої планети займає вода й лише – суша. Отже, живучи серед води ми повинні досконало знати її будову, властивості та значення в природі та життєдіяльності живих організмів.

  1. Повідомлення теми  і мети уроку
  2. Узагальнення та систематизація знань

Учитель біології

В.І.Вернадський писав: «Вода стоїть окремо в історії нашої планети Немає природного тіла. Яке б могло зрівнятися з нею за впливом на хід основних, найграндіозніших процесів. Немає земної речовини – мінералу, гірської породи, живого тіла, - яка б її не містила». Детальніше допоможуть нам, учні, зрозуміти ці слова вчені-науковці, які прибули сьогодні до нас на міні-конференцію. Надаємо їм слово.

Астроном.

Вода входить до скажу комет більшості планет Сонячної системи та супутників. Молекули води виявляють навіть у міжзоряному просторі. Але лише планета Земля має великі запаси води.

Біолог.

Живі істоти на складаються з води. Багато води в соковитих плодах, м’якоті листків, коренях рослин. Так, в огірках і кавунах – до 90% води. В організмах ссавців – 70%, риб – 80%, медуз – 97%. З допомогою води в рослинах відбувається всмоктування поживних речовин із ґрунту, пересування їх по судинах угору по рослині, для фотосинтезу; випаровування води листками оберігає їх від перегріву; деяким рослинам вона необхідна для запліднення, поширення плодів і насіння, для проростання насіння; вода – середовище існування для живих організмів (демонструє слайди).

Лікар.

Медики вважають, що здоров’я людини на 70% залежить від води, яку вона вживає, тому що наш організм на 70 – 80% складається з води. Доросла людини щоденно споживає 2 літри води. Без води вона може прожити не більше ніж 3 доби. Нестача води в організмі спричиняє нервове виснаження, параліч м’язів, а втрата 20% води – смерть. Надмірна кількість споживання води призводить до багатьох шкідливих наслідків: набряків, посилення збудливості нервових клітин тощо. (демонструє таблицю «Вміст води в організмі людини»)

Вміст води в організм людини

№ з/п

Складові частини організму

Уміст води, %

1

Зубна емаль

0,2

2

Скелет

46

3

Печінка

70

4

Шкіра

72

5

Спинний мозок

74

6

М’язи

75

7

Легені, серце

79

8

Нирки

82

9

Плазма крові

92

10

Склоподібне тіло ока

99

11

Шлунковий сік

99,5

Загалом в організмі людини вода виконує наступні функції:

По-перше, вода регулює температуру тіла.

По-друге, допомагає перетворювати їжу на енергію, необхідно для нормальної життєдіяльності людини.

По-третє, забезпечує доставку поживних речовин і кисню до всіх клітин тіла.

По-четверте, захищає та буферизує життєво важливі органи.

По-п'яте, виводить шлаки та відходи процесів життєдіяльності. Крім того, вода допомагає органам засвоювати поживні речовини, зволожує повітря під час дихання тощо.

По-шосте, визначає внутрішньоклітинний тиск –  тургор та об'єм клітини.

Інженер.

Уся практична діяльність людини з найдавніших часів пов'язана з використанням води та водних розчинів.

Різноманітними речовинами користувалися під час виготовлення будівельних матеріалів, фарб, скла, кераміки.

Глиняні вироби, нерозгадані рецепти кольорової глазурі, що покривають стіни гробниць фараонів, мистецтво бальзамування…

Для виробництва багатьох речовин також потрібна вода.

Кам’яне вугілля (1 т) – 5 тон води.

Сталь – 25 т.

Цемент – 5 т.

Папір – 100-400 т.

Агроном.

Багато води потрібно для сільського господарства. Щоб виростити:

  • одну рослину соняшника – 300 літрів води;
  • одну тонну картоплі –  100   води;
  • одну тонну зерна –  1000   води;

Представник НДІ з проблем води, вивчив проблеми води в побуті. Доросла людина щодня споживає 2 літри води. Тоді:

  • за тиждень – 14 літрів;
  • за місяць – 60 літрів;
  • сім'я із чотирьох осіб за місяць – 240 літрів.

Щодоби людина потребує до 100 літрів води для господарських потреб.

Учитель біології. Отже, вода –  джерело життя на землі, сировина для промисловості, джерело енергії, чинник, що визначає погоду, клімат Землі.

Саме тому вода так цінується. Гімном їй є слова французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері: «Вода, у тебе немає ні кольору, ні смаку, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя. Ти – саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями. З тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже попрощалися».

Вчитель хімії: А тепер я запрошую вас до хімічної лабораторії ознайомитися з хімічними властивостями води. Кожній групі пропонується завдання.

Завдання №1

І – група                                                ІІ – група

  1. Складіть рівняння реакції, що лежать в основі схеми

                        

  1. Задача

Засолюючи великі огірки для тривалого зберігання на 1 кг води беруть 90 г солі (натрій хлориду). Визначити масову частку солі в розчині.

Для підживлення рослини використовують нітратні добрива. Скільки необхідно взяти солі амоній нітрату і води, щоб приготувати 400 г розчину з масовою часткою солі 2%?

Завдання №2. Експериментуємо.

У трьох пробірках містяться розчини лугу, кислоти та вода.

Як можна визначити кожну з цих речовин? (учні проводять експеримент)

Проблемне запитання: А яку речовину можна вважати індикатором на воду?

Учні висувають гіпотези.

Демонстрація досліду: взаємодія безводного купрум (ІІ) сульфату з водою.

Учитель біології.

Пригадайте, які ви знаєте природні «індикатори» чистої води? (беззубка, перлівниця, форель. латаття біле, глечики жовті.)

  1. Узагальнення та закріплення знань

Гра «Вірю – не вірю»

  1. Густина води за н.у. 1(+)
  2. Вода – універсальний розчинник (+)
  3. Зневоднення організму людини на 25% не спричинює смерть (-)
  4. Найбільшу кількість води у своєму складі має шлунковий сік (+)
  5. Найменша кількість води – у м'язах (-)
  6. Для фотосинтезу вода не потрібна (-)
  7. Вода не може взаємодіяти з оксидами активних металів (-)
  8. Кислотні дощі не продукт взаємодії оксидів неметалів з парами води у атмосфері (+)
  9. Якість води впливає на стан здоров'я (+)
  10. Вода не летка речовина (-)
  1. Рефлексія

Запитання

  1. Чи досягли ми своєї мети, яка була поставлена на уроці?
  2. Що саме допомогло досягти бажаних результатів?
  3. Що сподобалось на уроці?
  1. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів

Самооцінювання

Оцініть свою роботу на уроці. Кожне питання оцінюється від нуля до двох балів.

Питання

Бал з біології

Бал з хімії

1.Ви переносити раніше засвоєні знання і вміння в нову ситуацію

 

 

2.Ви брали активну участь на уроці

 

 

3. Ви давали повні відповіді на питання

 

 

4. Ви самостійно склали визначення, розв'язали задачу, дописали рівняння хімічної реакції

 

 

5.Ви узагальнювали думку інших

 

 

6. Ви можете пояснити вивчену тему своєму однокласнику

 

 

  1. Домашнє завдання

Хімія: повторити §22; підготувати навчальні проекти с.168-169.

Біологія: скласти сенкан про воду.

Література

  1. Березан О. Збірник задач з хімії. – Тернопіль: підручник і посібник, 2015
  2. Григорович О.В. Хімія, підручник для 7 класу. – Харків: Ранок, 2015
  3. Запорожець Н.В.Біологія, підручник для 7 класу. – Харків: Ранок, 2015
  4. Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія, підручник для 7 класу – К.; Академія, 2007

    

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
21 грудня 2023
Переглядів
107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку