Тема: Зображення кривавої реалістичної мозаїки неоголошеної Росією війни на Донбасі у збірці білоцерківського поета - воїна Андрія Кириченка "Це наша правда".
Мета: ознайомити дев'ятикласників зі збіркою А. Кириченка "Це наша правда"; вдосконалювати вміння учнів аналізувати поезії у єдності змісту і форми; виховувати у школярів повагу до воїнів Збройних Сил України й українського народу, до творчості поета - воїна А. С. Кириченка, до літераторів Білої Церкви, любов до літератури рідного краю.
Обладнання: світлини А. С. Кириченка до книги, бійців і командирів Білоцерківської ОМБр ім. Чорних Запорожців, запис на флешці "Пісні про 72 гвардійську бригаду", записи пісень А. Кульчицького і Ю. Павленка про Білу Церкву.
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ
9 клас
Тема: Зображення кривавої реалістичної мозаїки неоголошеної Росією війни на Донбасі у збірці білоцерківського поета - воїна Андрія Кириченка "Це наша правда".
Мета: ознайомити дев'ятикласників зі збіркою А. Кириченка "Це наша правда"; вдосконалювати вміння учнів аналізувати поезії у єдності змісту і форми; виховувати у школярів повагу до воїнів Збройних Сил України й українського народу, до творчості поета - воїна А. С. Кириченка, до літераторів Білої Церкви, любов до літератури рідного краю.
Обладнання: світлини А. С. Кириченка до книги, бійців і командирів Білоцерківської ОМБр ім. Чорних Запорожців, запис на флешці "Пісні про 72 гвардійську бригаду", записи пісень А. Кульчицького і Ю. Павленка про Білу Церкву.
Це наша правда і наш Донбас!...
Андрій Кириченко
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
IV. Робота над змістом уроку.
V. Слово вчителя. Про А. С. Кириченка.
Андрій Степанович Кириченко народився 2 квітня 1978 року в селі Велика Круча, Пирятинського району, Полтавської області. Після Сумського військового інституту артилерії проходив службу в 72-й окремій механізованій бригаді. З перших днів неоголошеної російсько - української війни (2014 року) брав безпосередню участь у боях з російськими загарбниками та сепаратистами.
Автор поетичних збірок "От така війна" (2017), та "Це наша правда!" (2018). Член Національної спілки письменників України з березня 2017 року.
VI. Виступи учнів, які читають вірші Андрія Кириченка за збірки "Це наша правда!"
Учень (учениця) виразно читає вірш "Це наша правда!"
Питання:
1. Як ви розумієте слова поета - воїна
"Ми не залишим наших побратимів,
Як і вони не залишили нас.
І метрві, і живі ми свято вірим -
Це наша правда і це наш Донбас!"
2. Вірш "Останній".
Питання:
1. Чи пам'ятатимуть білоцерківці тих героїв, які полягли в боях, захищаючи Донбас? Чому? Висловте своє ставлення.
2. Вірш " Війна все спише".
1. Чи спише все війна: всі воєнні злочини рашистів на нашій святій українській землі? Чому ви так вважаєте?
3. Учень читає вірш "93%".
У вересні 2017 року головний психіатр Національного військово - медичного клінічного центру "ГВКГ" полковник Друзь оприлюднив інформацію, згідно з якою 93% військовослужбовців, котрі брали участь у бойових діях, є потенційно небезпечними та потребують лікування.
Потенційно небезпечний, потребую лікування,
сперечатись недоречно, все, кінець оповідання!
Із війною за плечима став нулем чужої "сводки",
Дев'яносто три відсотки, дев'яносто три відсотки...
Третій рік уже минає, як залишена домівка.
Кожен день рулетка грає - тому хрест, а втому дірка.
Із відсотків ненормальних, та цілком до бою годних
Переходим по одному в списки втрат безповоротних.
А нормальні не дуркують, не ідуть до військомату:
У тилу життя будують, і кар'єру , і зарплату.
А тобі проїзд по пільгах, наче кістку, в морду кинуть...
Дев'яносто три відсотки і "по миру" не спочинуть.
Потенційно небезпечні, бо за правду і за совість,
"Лікувати свою чесність!" - нам по - доброму говорять.
Із проблемами своїми серед друзів розберемось,
Дев'яносто три відсотки - не всеремось, не всеремось!
22.09.2017
Питання:
1. Як ви ставитесь до слів психіатра Друзя? Чому? Висловіть свої міркування.
2. Чому треба поважати воїнів АТО - ООС?
Учень читає вірш А. Кириченка "Чорні запорожці".
Аналіз поезії.
1. Хто такі Чорні запорожці? Чому їх назвали "чорними"?
2. Що вам відомо про них?
3. Яке гасло чорних запорожців?
4. Чому "Україна або смерть"? Чи бачили ви шеврони бійців і командирів 72-ї бригади?
5. Чи відомий вам роман П. Панча "Гомоніла Україна"? Про що і про кого розповідається у цьому творі?
6. Як ви розумієте слова поета:
Та пройде година слави
і здригне земную твердь -
Тільки Воля, тільки шабля,
"Україна або смерть!".
7. Чи актуальні ці слова нині, у 2022 році? Чому? Висловіть свої міркування.
VII. Підведення підсумків уроку.
Вчитель виставляє і коментує оцінки учнів, які працювали на уроці.
VIII. Домашнє завдання: прочитати роман у віршах Андрія Гудими "Сповідь Мазепи" і переглянути фільм Ю. Іллєнка "Молитва за гетьмана Мазепу" (в інтернеті).
Література:
1. Кириченко А. С. "Це наша правда! (фронтові поезії), Київська обл. тв. об'єдн. "Культура", Біла Церква, "Буква", 2018, - 86 с.
2. Кириченко А. С. От така війна...(фронтові вірші) / А. С. Кириченко, майор. - 2 - е вид., доп., ілюстр. - Умань: ВПЦ "Візаві", 2017. - 68 с.
3. Біла Церква у моєму серці. Антологія творів літераторів, художників і композиторів. МП. Видавництво "Буква", 2020, - 667 с.