(І частина )
МЕТА: Продовжувати вчити дітей створювати образи оточуючої дійсності за допомогою паперопластики, бачити та помічати особливості світу природи та передавати їх у своїх зображеннях. Вчити скручувати в тугий „джгутик”, зминати шматки паперу, створюючи об’єм. Формувати вміння швидко обмокувати частини заготівок зображення у клейстер, не давати їм розмокнути. Розвивати творчість, естетичний смак, любов до природи. Виховувати охайність під час роботи.
МАТЕРІАЛ: Зразки, туалетний папір, розірваний на невеличкі смужки, клейстер, вологі серветки, картон формату А-5 зеленого кольору, підкладні дощечки, іграшка „зайчик”.
ХІД ЗАНЯТТЯ
- Діти, прослухайте уважно вірш:
Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша - солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна! (І. Січовик)
- Про що цей вірш? Як називається наша країна? Чи любите ви свій рідний край? А чи знаєте ви інші віршики про рідний край?
ДИТИНА: Облітав журавель
Сто морів і сто земель.
Ми спитали журавля:
- Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
- Краще рідної немає! (П. Воронько)
- Дуже гарний вірш. Він передає наше відношення до рідного краю, Батьківщини. А яка зараз пора року? (осінь). За якими ознаками ми це визначаємо? (діти називають осінні зміни у природі). Діти, а чи подобається вам осінь? Чому? Що вона робить з навколишньою природою? Які фарби використовує для цього? А як би ви зобразили осінню природу рідного краю? (фантазії дітей…)
- Дітки, але хочу звернути увагу , що дерева, як і люди - усі різні, мають різну будову стовбурів та крони, гілочки в одних витончені - береза, верба; а в інших міцні, грубі - дуб. Ось у мене є „ листи ” від дерев, давайте спробуємо відгадати від якого саме дерева вони написані:
1 Дуже полюбляю воду, тому часто росту поблизу, я маю лікувальну кору, мої гілочки часто використовують як антисептичний засіб при кровотечах. Гілочки мої тендітні, опущені до долу. Ще часто мене називають - плакучою. Як мене звуть? (верба).
2 Я міцний, кремезний, з мене виготовляють міцні меблі та дошки для будівництва. Навесні, я останній з дерев вкриваюся листям, а восени найпершим його скидаю. Мої плоди дуже полюбляють їсти дикі свині. Хто ж я? (дуб).
3 Маю тендітний стовбур, мої гілки схилені до долу немов дівочі коси. Люди дуже полюбляють пити навесні мій сік, який має лікувальні властивості. Моє листячко та гілочки використовують у парфумерній промисловості. А стовбур мій (за кольором) не схожий ні на яке інше дерево, тому інколи мене називають нареченою. Відгадайте, хто я? (береза).
- Діти, а які ще дерева ви знаєте? Давайте зараз кожний загадає дерево і перетвориться на нього, а ми спробуємо відгадати.
Гра - імпатія „Я дерево”.
- Діти, а зараз я хочу, щоб ви заплющили оченята і на мить уявили собі, що на нашій планеті всі дерева зникли. Що б сталося з нами, з нашою планетою? Чому?.....
- Ось саме тому, я хочу запропонувати вам створити картини, в яких буде зображено красу нашого краю восени. Але не просто намалювати „Золоту” осінь, а створити за допомогою винаходу принцеси Паперлюшки.
Допоможіть мені, як з паперу можна зробити стовбур дерева. (Скласти смужку паперу в декілька шарів по довжині, створюючи довгу паличку, потім скрутити її в джгут.) Так, молодці. Це вийде стовбур берізки, адже це в неї такий стрункий стовбур. А якщо я хочу зобразити розлогий дуб? (Можна використати декілька джгутів, знизу їх з’єднати, а зверху розділити на гілки, що тягнуться в різні боки.) А як зробити крони цих дерев? (У дуба крона густа і ніби трохи пошматована, тому її можна зробити з декількох частин - зіжмакати папір та підігнути краї, щоб надати округлої форми. Потім прилаштувати ці частини до гілок стовбура зверху.
А в берізки крона більш ніжна, похилена до долу, інколи навіть прозора. Тому папір зіжмакаємо спонтанно, створюючи ілюзію розпущеного „волосся” дівчини.)
А як же зробити травицю? Я геть все позабувала!(з маленьких шматочків паперу скрутити джгутики різної довжини та грубизни, прилаштувати їх один біля одного.)
Я здогадалася як зробити квіти, треба скрутити маленькі смужки паперу у невеличкі кульки, викласти їх по колу та ще одну кульку в серединці, ось і вийде квіточка - ромашка.
- Я бачу ви добре засвоїли правила роботи з папером. Лише дуже хочу, щоб ви кожний уявив свою майбутню картину і створив би її несхожою ні на яку іншу. Хочу, щоб ви проявили себе, як творчі художники, щоб усі, хто гляне на ваші картини, побачив, яка чудова в нас природа і зрозумів би, що її треба берегти та охороняти. Адже природа - це наш дім.
Лунає спокійна музика, діти працюють
Виставка дитячих робіт, їх аналіз, звернути увагу на вдале виконання, вміння передати особливостей різних дерев, рекомендації щодо невдалих моментів.
Виставка дитячих робіт:
Вигляд роботи після висушування та розфарбовування: