Міністерство освіти і науки України
Черкаський фаховий коледж харчових технологій та бізнесу
ЗОШИТ
для самостійних робіт
з навчальної дисципліни
«Основи менеджменту»
студента (ки) _______курсу
групи________________
_______________________________________________
(прізвище, ім’я та по батькові)
м. Черкаси
Зошит для виконання самостійних робіт студентами з дисципліни „Основи менеджменту” складено відповідно до ОПП за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність галузі знань 07 Управління та адміністрування.
Розробник:
Крикуненко Л.О., викладач вищої категорії, викладач-методист циклової комісії спеціальних дисциплін підприємництва, торгівлі та фінансів.
РЕЦЕНЗЕНТ: Вяткіна Т.Г., д.е.н., доцент, викладач вищої категорії, викладач-методист циклової комісії спеціальних дисциплін підприємництва, торгівлі та фінансів, заступник директора з навчальної роботи Черкаського фахового коледжу харчових технологій та бізнесу.
Обговорено та розглянуто на засіданні циклової комісії
спеціальних дисциплін підприємництва, торгівлі та фінансів
06.09.2023 року, протокол № 2
Голова
циклової комісії ________________Інна АНАНЬЄВА
ВСТУП
Основи менеджменту – нормативна дисципліна циклу професійної та практичної підготовки освітньо-професійної програми - складової галузевого стандарту підготовки фахових молодших бакалаврів зі спеціальності 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність .
Мета вивчення дисципліни - отримання студентами комплексу знань щодо теорії та практики ефективного управління колективом підприємства, організації, установи, формування вмінь приймати правильні управлінські рішення.
Програма передбачає самосійну роботу студентів. Самостійна робота проводиться у формі вивчення теоретичних питань, вирішення проблемних питань, підбору і аналізу матеріалів із практичної роботи підприємств різних форм власності.
№ самостійної роботи |
Термін здачі |
Оцінка |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
Тема 1. Вступ. Соціально-економічні основи менеджменту
Завдання для самостійної роботи:
Поняття „менеджмент” є досить загальним і трактується по-різному. Найчастіше використовується це поняття в двох значеннях: як функціональне поняття, що охоплює господарські процеси та функції, котрі характеризують діяльність підприємства і як організаційне поняття, що характеризує суб'єктів, котрі приймають рішення. Є дуже багато визначень поняття „менеджмент”. У підручнику Ф. І. Хміля с. 22-31 вказані основні підходи до визначення поняття „менеджмент” або підручник Шегда А. В., с. 36-44.
Торговельний менеджмент – це_________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задачі торговельного менеджменту:
Особливості торговельного менеджменту________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Деякі вітчизняні і зарубіжні фахівці в галузі менеджменту намагаються увиразнити рольові особливості понять «менеджер», «підприємець», «бізнесмен», як ключових фігур сучасної економіки. Найчастіше вододіл проходить за критеріями власності. Підприємець – передусім власник, менеджер – найманий працівник. Вам необхідно опрацювати подану літературу та з’ясувати відмінність та схожість між підприємцем та менеджером. Див. підручник Андрушків Б.М. с.7-8.
Підприємець – особа,___________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Менеджер – керівник -__________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ознака |
Характерні особливості |
|
менеджера |
підприємця |
|
Формальний статус |
|
|
Виробничо-господарська орієнтація |
|
|
Здійснення задуманого |
|
|
Залучення ресурсів |
|
|
Фінансовий стан |
|
|
Оргструктура управління |
|
|
Рівні управління |
Представники рівнів |
Функції представників |
Інституційний рівень
|
|
|
Управлінський рівень
|
|
|
Технічний рівень
|
|
|
? Додаткове завдання
переважає колективна форма роботи;
рішучість, агресивність;
завзятість, висока продуктивність праці;
прагнення до лідерства;
індивідуалізм;
довічний найм;
демонстрація власних досягнень;
часті збори, колективні заходи;
перехід до мультидивізійних структур.
Запам'ятайте поняття:
менеджмент, управління, об'єкт, суб'єкт, стратегія, інтеграційний процес.
Література:
2. Бланк І. А. Торговий менеджмент, с. 7-16.
3. Гірняк О. М. Менеджмент: теоретичні основи і практикум, с. 10-13.
4.Осовська Г. В. Основи менеджменту, с. 10-14.
5.Хміль Ф. І. Менеджмент, с. 22-31.
5.Шегда А. В. Основи менеджменту, с. 36-44.
Оцінка______________________
Тема 2. Суть, етапи розвитку та концепції менеджменту
Завдання для самостійної роботи:
Нині у більшості країн світу відбувається процес творчого осмислення та адаптації американського менеджменту до національних особливостей, на цій основі виникають регіонально-національні моделі менеджменту. Вам слід ознайомитись із суттю американської та японської моделей, уяснити їх особливості (див. підручник Уткін Е. А. Професія – менеджер (в каб. № 30), с. 23 або Ф.І.Хміль Основи менеджменту, 2003 с.43-62) і дати їх порівняльну характеристику у вигляді таблиці:
Ознака |
Американська модель |
Японська модель |
1. Спосіб прийняття рішень. |
|
|
2. Відповідальність. |
|
|
3. Особливості структури управління.
|
|
|
4. Спосіб контролю. |
|
|
5. Особливості службового росту. |
|
|
6. Головні якості керівника. |
|
|
7. Орієнтація управління. |
|
|
8. Оцінка управління (роботи менеджера)
|
|
|
9. Стосунки з підлеглими. |
|
|
10.Фактори, що сприяють кар'єрному росту.
|
|
|
11.Спеціалізація керівників. |
|
|
12.Оплата праці. |
|
|
13.Тривалість роботи на одному місці.
|
|
|
В Україні внесок у розвиток світової науки менеджменту зробили науковці дореволюційної доби: М. І. Туган-Барановський, М. П. Яснопольський, В. Б. Антонович. В Україні управлінська наука розвивалась в рамках підходів СРСР. Науковці виділяють 7 етапів розвитку управлінської науки (див. Андрушків Б. М., с. 10-14; Гірняк О. М., с. 19). Опрацювавши вказану літературу, потрібно дати характеристику 7 етапів розвитку управлінської науки .
1 етап_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2 етап_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3 етап_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4 етап_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5 етап_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6 етап_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7 етап_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Назва наукової теорії |
Рік, автори |
Основні відмінності |
Адміністративна школа
|
|
|
Школа наукового управління
|
|
|
Школа людських відносин
|
|
|
Теорія поведінських наук
|
|
|
Література:
Оцінка______________________
Тема 3. Типи організацій та їх структури
Завдання для самостійної роботи:
Історичний період |
Особливості виробничиої діяльності |
Спосіб виникнення |
Типи організацій |
Первіснообщинне суспільство |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
Перші цивілізації |
|||
|
|
|
|
Рабовласницьке суспільство |
|||
|
|
|
|
Феодальне суспільство |
|||
|
|
|
|
Суспільство, побудоване на ринкових засадах (капіталізм) |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Соціалістичне суспільство |
|||
|
|
|
|
У сфері виробництва товарів і послуг функціонує величезна кількість виробничо-господарських організацій, які класифікуються за різними ознаками. Серед них виділяють формальні та неформальні організації. Опрацювавши подану літератур, з’ясуйте відмінність між формальними та неформальними організаціями, заповніть таблицю та наведіть приклади формальних організацій. Див. підручник Хміль Ф.І. с.156-173
|
Формальні |
Неформальні |
Мета діяльності
|
|
|
Типи організацій
|
|
|
Підтипи організацій
|
|
|
Юридично-правовий статус
|
|
|
? Додаткове завдання
Навести приклади (4-5) формальних організацій (вид діяльності, повна назва, форма власності, юридично-правовий статус)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Література:
Андрушків Б. М., с. 27-29, 66-96. Гірняк О. М., с. 74.
Осовська Г. В., с. 67-77. Тарнавська Н. П., с. 58-64.
Хміль Ф. І., с. 150-161. Шегда А. В., с. 121-126.
Оцінка______________________
Тема 4. Функції менеджменту
Завдання для самостійної роботи:
Функції менеджменту - ________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Поняття «управлінська функція» було введено (ким?)_______________________________
Сукупність взаємопов’язаних та виконуваних у певній послідовності управлінських операцій, процедур і правил, їх здійснення являє собою______________________________
______________________________________________________________________________
Основні загальні функції_______________________________________________________
______________________________________________________________________________
Часткові (спеціальні) функції___________________________________________________
______________________________________________________________________________
1. Вказати етапи процесу менеджменту
Процес менеджменту в організації починається вже на першому етапі її життєвого циклу, з моменту встановлення взаємозв’язків між керуючою системою і керованою підсистемою за допомогою інформації і закінчується відразу після зникнення зв’язків. Зі змістовної точки зору в процесі менеджменту організації виділяють такі етапи:
2. Дати характеристику цілей організації
№ з/п |
Назва цілі |
Показник визначення цілей |
1 |
Прибутковість
|
? |
2 |
Ринки
|
? |
3 |
Рентабельність
|
? |
4 |
Продукція
|
? |
5 |
Фінансові можливості
|
? |
6 |
Виробничі потужності
|
? |
7 |
?
|
? |
8 |
Зміни в структурі або діяльності |
? |
9 |
Використання персоналу
|
? |
10 |
Соціальна відповідальність
|
? |
Вказати основні причини небажання керівників делегувати повноваження
Делегуванню повноважень нерідко перешкоджають різні причини. У.Ньюмен перерахував ряд причин, з яких керівники можуть з небажанням делегувати повноваження, а підлеглі – ухиляються від додаткової відповідальності. Опрацюйте підручник Осовська Г.В. с.209-224 та вкажіть причини небажання керівників делегувати повноваження, а підлеглих їх приймати.
З боку керівника:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
З боку підлеглого:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Види стратегій.
Стратегія – загальна концепція того, як досягаються цілі організації, вирішуються проблеми, які стоять перед нею, і розподіляються призначені для цього ресурси. Формулювання стратегії – це сукупність процесів з розробки чи визначення стратегії організації. Виділяють три основні стратегії організацій. Одна з них генеральна. Вам необхідно зазначити ще дві стратегії та дати їм коротку характеристику, а також вказати джерела інформації, що необхідні для розробки стратегій.
№ |
Вид стратегій |
Коротка характеристика |
1
|
Генеральна стратегія |
|
2
|
? |
|
3
|
? |
|
Вказати джерела інформації, необхідні для розробки стратегії
№ |
Джерело інформації |
Особливості отриманої інформації |
1
|
? |
|
2
|
? |
|
Процес стратегічного планування (вставте пропущені елементи)
4. Теорії мотивації
Визначити до якої з груп відноситься та чи інша теорія мотивації (з’єднати ).
Класифікація потреб у теоріях мотивації (заповнити прогалини)
Теорія мотивації |
Класифікація потреб |
? Ієрархія потреб ___________
|
|
?Теорія_______________ |
|
?Теорія_________________ |
|
Теорія потреб Ф.Герцберга
|
|
5. Види контролю.
Контроль – це (дати 5 визначень поняття «контроль»)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Принципи управлінського контролю (зазначити та дати характеристику).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________Література:
Оцінка______________________
Тема 5. Зв'язуючі процеси менеджменту
Завдання для самостійної роботи:
Інформація - ______________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Управлінська інформація - _____________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Інформація має відповідати таким вимогам:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Комунікації – це____________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вказати типи комунікаційних ланцюгів, що використовуються в неформальних комунікаціях:
Зазначити 10 правил ефективного слухання:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Соціально-психологічні методи -________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Соціально-психологічні методи реалізуються через різні психологічні форми впливу:
_____права_______________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
6. Вказати методи та моделі прийняття рішень, які найчастіше застосовуються в управлінні компаніями.
___метод експертних оцінок_______________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
Найбільш розповсюджені способи моделювання рішень:
Назва |
Характеристика |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
? Додаткове завдання
Вказати моральні стимули працівників організації
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Література:
Оцінка______________________
Тема 6. Групова динаміка і керівництво
Завдання для самостійної роботи:
Морально-правовий підхід стверджує, що____________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
У процесі ухвалення рішення можуть бути враховані наступні моральні права:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Етична поведінка – це_______________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вказати основні причини неетичної поведінки підприємств та менеджерів
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Вказати заходи щодо забезпечення етичної поведінки менеджерів та підприємств:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Стрес – це_________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
З огляду на природу та особливості перебігу виокремлюють такі види стресу:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Зазначити основні джерела стресових ситуацій:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Вказати чинники або умови, що спричиняють сильне нервово-психічне напруження:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Охарактеризувати основні психологічні способи управління стресами:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
3. Вказати причини, які призводять до опору перемінам:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Вказати основні напрями долання опору змінам в організації:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.Теорії лідерства.
Лідерство – це_____________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Підхід з позицій особистих якостей______________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Підхід з позиції поведінки______________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ситуаційний підхід____________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Література:
Оцінка______________________
Тема 7. Основи інноваційного менеджменту
Завдання для самостійної роботи:
1. Проблеми інноваційного менеджменту.
Інноваційний менеджмент__________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання інноваційного менеджменту:
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Основні відмінності японського й американського (західного) стилів управління інноваціями
Американський (західний) менеджмент |
Японський менеджмент |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Проблеми інноваційного менеджменту
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Література:
Оцінка______________________
Тема 8. Міжнародний менеджмент
Завдання для самостійної роботи:
Міжнародний менеджмент – це______________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Середовище міжнародного менеджменту (середовище діяльності міжнародних корпорацій) – це _______________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вказати 7 основних ролей міжнародного менеджера:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Література:
1. Кириченко О., Кавас І., Ятченко А. Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності. – К.: Фінансист, 2000, с. 219-225.
Оцінка____________________
1