Даний матеріал вчитель або учень може використати для уроку з вивчення життєвого, творчого шляху Василя Стефаника та новели "Камінний хрест".
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ХЕРСОНСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ РИБНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ
В. Стефаник. Життя і творчість. Новаторство. Новела «Камінний хрест». ТЛ: експресіонізм
Викладач Ніценко Наталія
Херсон 2023
Завдання:
1. Записати у зошит про експресіонізм.
2. Переглянути ролик про цікаві факти із життя В.Стефаника
https://dovidka.biz.ua/vasil-stefanik-tsikavi-fakti/
3. За поданим планом скласти коротку відповідь на подані пункти. (Кожна відповідь з нового абзацу). Прислати фото.
4. Виконати тест за змістом новели «Камінний хрест».
5. Домашнє завдання:
- в зошитах записати характеристику персонажа – Івана Дідуха. Прислати фото.
- читати В.Стефаник «Новина».
- підручник стор.146-150 (ознайом.)
Увага! Підручник Борзенко О. І. Українська література (профільний рівень) : підруч. для 10 класу закл. заг. серед. освіти ..— Харків : Вид-во «Ранок», 2018.
Визначальні риси експресіонізму:
- зацікавленість глибинними психічними процесами;
- заперечення як позитивізму, так і раціоналізму;
- оновлення формально-стилістичних засобів, художньої образності та виразності, часом непоєднуваних між собою, як глибокий ліризм і всеохоплюючий пафос;
- суб'єктивізм і зацікавленість громадянською темою.
В українській літературі експресіонізм започаткував Василь Стефаник, який від декадентських поезій у прозі перейшов на засади експресіонізму.
Едвард Мунк. Голгофа (1900) Осип Цадкін. Порушений Роттердам.
План
1.Літературна діяльність В.Стефаника.
2. Тематика прози письменника.
3. Особливості стилю.
4.Особливості психологічної манери письма В.Стефаника.
Літературна діяльність В.Стефаника
Його творчість – явище унікальне, і це одразу ж зауважили сучасники не лише в Україні, а загалом у слов’янському світі та Західній Європі. Від 1897 року в перекладах німецькою мовою твори письменника виходять в Австрії та Німеччині. 1914 року із неабияким захопленням про творчість українського новеліста пише болгарський критик.
Чеською його новели друкуються ще з 1902 року, і їхній перший перекладач Францішек Вотруба називає ім’я письменника з-поміж видатних митців – Мане, Родена, Тетмаєра… 1914р. у Лондоні виходить перша публікація англійською.
Стильова домінанта його новел – синтез художніх напрямів реалізму та модернізму. Зокрема, його індивідуальний авторський стиль сформувався під впливом психологізму, натуралізму, а найсуттєвіше – експресіонізму як течії в руслі модерністської літератури.
Фактично В.Стефаник був реалістом у доборі тем для своїх новел і експресіоністом у художньому опрацюванні цих тем. Його твори проймає напрочуд болісне навіть не просто відчуття чи «враження», а й переживання глибинної трагічності світу.
Творчість поділяю на два періоди.
Перший охоплює 1897-1901 рр. (за цей час написано 39 новел, що ввійшли в чотири збірки : «Синя книжечка»(1899), «Камінний хрест» (1900), «Дорога»(1900)). Дія в Стефаникових творах відбувається на селі, його герой – звичайний селянин. Усе розгортається переважно в теперішньому часі, на очах у читача, як у драмі. Переважає новела-монолог, що відбиває динаміку почуттів, зміну емоційних станів героя.
За другий період творчості (1916 – 1933 рр.) написано 20 новел, що ввійшли до збірки «Земля» (1926) та книжки «Твори» (1933). У центрі уваги письменника знову ж таки покутське село, але тепер в умовах імперіалістичної війни та польсько-шляхетської окупації. Тривалий час він писав про події війни, про принесене нею народне горе та страждання.
Загалом творчу спадщину Стефаника складають 72 новели, численні публіцистичні статті й листи, які є водночас маленькими драмами…
Тематика прози письменника.
- тема міграції («Камінний хрест»);
- селянська тема (жовнірська «Виводили з села», «Стратився»);
- стрілецька тема;
- патріотична тема («Сини», «Марія»).
Особливості стилю В.Стефаника
*Тематика переважно з життя покутського селянства, оскільки експресіоністи намагалися віднайти в людині «усе просте і навіть примітивне, бо воно спільне всьому людству».
*Лаконізм. Вилучав зі своїх творів усе неістотне, побічне, описове, декоративне, залишаючи саміоголені явища і факти.
*Глибокий психологізм. Автор переборював зовнішність і словом оформлював внутрішні стани людської душі, найменші психологічні конфлікти. Предметом зображення були емоції і пристрасті.
*Досконала композиція твору: не повторюється і в інших новелах, характеризується різноманітністю способів передачі змісту – внутрішні монологи, виразні діалоги, полілоги, мінімум авторських характеристик, відсутність розгорнутих описів, значущих психологічних деталей.
*Контрастна або монохромна колористична гама новел.
*Образи, що часто переростають у символи: це ключ до розкриття основного, нерідко прихованого змісту: камінь, дорога, камінний хрест, нитка тощо.
*Покутський діалект як засіб характеристики героїв, скута фраза – «чистий метал людського слова і його любові».
*Своєрідність трагічного оптимізму В.Стефаника.
*Прискіплива увага до деталей.
Особливості психологічної манери письма В.Стефаника
Головним є психологічний бік, його цікавить, як надзвичайні події відображаються в душах персонажів, як впливають на їхні настрої та почуття. Вражає розуміння Стефаником душі свого героя – знедоленого земляка, найтонших її порухів, захоплює і вміння автора створювати кінематографічні за точністю й деталями образи та вбачати символи навіть у буденних речах.
В.Стефаника вважають майстром психологічної та сенсаційної новели.
Лаконізм і місткість художнього висловлювання Стефаника просто вражає. Франко відзначав, що Стефаник «ніде не скаже зайвого слова». А Леся Українка додала, що він «двома-трьома штрихами… надзвичайно яскраво зображує нам цілі драми».
Особливість новел полягає і в тому, що автор цілком поглинутий переживаннями й думками своїх героїв. Брав з життя теми трагічні, прагнучи привернути до них увагу громадськості, викликати в душах людських любов і милосердя до знедолених, бажання допомогти їм, знищити зло.
Хоч слово Стефаника було скорботним, письменник не вважав себе песимістом. Цю думку поділяв і Іван Франко. Він стверджував, що в багатьох творах митця відчувається «сильний дух енергії, ініціативи». Його новелам притаманна велика любов до життя й природи, а це суперечить песимізмові.
Екстремальність умов, в яких діють герої, почуття тривоги та відчаю, передані автором, напружене, нервово-трагічне художнє письмо дали підстави багатьом літературознавцям говорити про експресіонізм творів
Франко творчу працю Стефаника називав надзвичайно тонкою філігранною роботою, що наближається до музики. Задля досягнення цього митець дбає про форму, мелодійність слова та ритмічність мови.
Кадри із одноіменного фільму Леоніда Осики (1968)
Новела «Камінний хрест» (1900р.)
Тема – еміграція українських селян до Канади.
Головний герой – Іван Дідух.
Назва новели символічна:
• Це масивний хрест, споруджений Іваном Дідухом на піщаному схилі як пам'ять про себе.
• Хрест — символ непосильної, нелюдської праці.
• Нести важкий хрест має, крім прямого значення, ще й переносне — мучитись.
• Селянський хрест не просто важкий — він камінний.
• Хрест пов'язаний з образом «далекої могили».
Критика про творчість В.Стефаника
«Стефаник володіє тяжким секретом передавати настрої в розмовах і в обстановці…Двома-трьома швидкими штрихами він надзвичайно яскраво зображує нам цілі драми». (Леся Українка)
«Його новели, як найкращі народні пісні, у яких немає риторики, ані сентиментальності, а тільки наочне, голе, просте, не підфарбоване життя, дуже часто сумна дійсність, але оздоблена золотом найправдивішої поезії». (І.Я.Франко)
« Стефаник абсолютний пан форми… правдивий артист із Божої ласки, яким уже нині можемо пишатися перед світом». (І.Я.Франко)
1