Батьківські збори для родин майбутніх першокласників НУШ - важливий крок до співпраці ВЧИТЕЛЬ - ДИТИНА - РОДИНА. Знайомство, теорії, практики, творчість, приємності - все це стане корисним при зустрічі.
Зустріч з батьками майбутніх першокласників НУШ або Перезавантаження за новим Стандартом
План
Сьогодні держава гучно заявила про великий марафон, а ми з вами на старті. Яким буде фініш, складно відповісти, проте з чим це пов’язано, або для чого робиться я спробую вам пояснити.
ЗНАЙОМСТВО.
З вашого дозволу прошу піднятись тих, хто:
Дякую
Ну і, як годиться, гостей потрібно частувати. Тому я прошу вас обрати цукерку, щоб наша зустріч була солодшою. (Батькам пропонується передати по колу цукерницю та взяти одну цукерку з чотирьох можливих ТМ (для подальшого поділу на групи))
Швидкі зміни в нашому світі вимагають від учнів бути гнучкими, брати на себе ініціативу та бути лідерами, а також створювати щось нове та корисне.
У 1991 році Нілом Хау (Neil Howe) та Уїльямом Штрауссом (William Strauss) була описана Теорія поколінь.
Згідно цієї теорії покоління змінюються раз на 20-25 років.
Якщо ви чули про ШІСТЬ ПОКОЛІНЬ СУЧАСНОСТІ, то можливо, чули, що ваші діти належать поколінню Z (або ЦЕНТЕНІАЛИ)
А це, в свою чергу, означає, що зараз росте покоління, яке отримує та отримуватиме освіту в моделі самонавчання та самоспрямування. Це покоління краще знає, що йому подобається і буде займатися тільки тим, що йому приносить задоволення.
Вони пов'язані соціальними мережами, але ізольовані один від одного фізично.
Їх особливістю вважається інший формат сприйняття інформації. Для покоління Z пост в Facebook і Twitter буде нести більше сенсу, ніж прочитана книга.
В такого покоління форма пам`яті - трансактивна. Пам`ять починає працювати з іншими механізмами і запом`ятовується не інформація, а те, яким шляхом до неї дістатися.
В ЧОМУ Ж ОСНОВНІ ВІДМІННОСТІ ПОКОЛІННЯ «Z» ?
видами занять.
Інтернет для дітей виступає новим культурним знаряддям, яке впливає на формування психічних функцій.
Раніше діти розвивалися у взаємодії дитини і дорослого або дітей між собою, то сьогодні інтернет втручається в цю взаємодію.
Занурюючись в інтернет, діти отримують менше сенсорних сигналів з навколишнього світу. Відчуття світу може стати менш чуттєвим.
Притупляться сприйняття запахів, звуків реального світу. Дитина не вчиться зчитувати ці сигнали, якщо вона весь час в інтернеті. Дослідники відзначають у зв’язку з цим спад у здатності до співпереживання та емпатії
Діти покоління “Z” будуть мислити по іншому. Це не логічне
мислення, а візуальні образи, асоціації різного роду.
Тому поряд з дитиною покоління Z повинні знаходитись творчо працюючі люди. Це має бути особистість, яка здатна володіти нестандартними, нетрадиційними методами, творити нове.
Отже, що треба знати?
Для того, щоб працювати в інформаційну епоху, учні мають вміти критично мислити, творчо вирішувати проблеми, зрозуміло пояснювати свою думку, засвоювати мінливі технології та орієнтуватись у стрімкому інформаційному потоці.
Так головними навичкими людини у 21 столітті є:
Навички критичного та креативного мислення, комунікація та колаборація є життєво необхідними і для дорослих, і для дітей. Дорослих часто складно навчити критично сприймати будь-яку отриману інформацію, з дітьми це простіше.
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
Навички аналізувати, порівнювати та робити висновки мають закладатися ще з дитинства. Щоб зрозуміти їхню важливість в цьому віці, я спостерігаю за тим, як мислять діти у моєму класі.
Чи вірять вони у все, що показую?
Чи завжди вони розуміють, як отримати те, чого вони хочуть?
Чи легко вони піддаються впливу своїх однолітків?
В провідних школах світу педагоги вже практикують прийоми розвитку критичного мислення, і, незабаром, така практика буде вимагатися і в українських школах. Як це працює я б хотіла вам сьогодні показати.
КНИГА – ПОДАРУНОК
Давайте разом поміркуємо!
- Звідки беруться щасливі люди?
- І чому так багато щасливих дітей, але так мало щасливих дорослих? Спробуєте відповісти?
- Я вам допоможу… Маю чудову нагоду продемонструвати вам книгу Анни Гресь, адресовану всім мамам і татусям «Школа навиворіт»
- Хтось читав цю книгу?
- Може хтось хотів би мати таку книгу?
- У вас є така можливість, отримати її просто тут і зараз.
- Є бажаючі?
- Я точно зараз не в ролі торгового агента та все ж .
- Хто хоче цю книгу?
- Що потрібно для того, щоб отримати бажане?
- Іноді, достатньо піднятися, підійти та отримати бажане. Хтось просто хоче, а хтось діє. (Книгу отримує той, то піднявся, підійшов, дотягнувся і взяв)
Я переконана, що подумки ви вже перебрали кілька варіантів:
Дуже складно дорослим себе ламати, змінювати переконання, вчитися. Дитина ж коли хоче щось – підходить, тягнеться рукою, оцінює поглядом можливість заборони, бере і має те, що хотіла.
ДРУДЛИ
В такий спосіб на один малюнок ми отримали різні бачення, погляди, переконання. Вчимося розуміти, що я можу сказати правильно, але і товариш мій каже правильно, а може його ідея чи бачення цікавіше.
Якщо ми навчилися не боятися висловлюватись, то і при розв’язуванні задач ми не будемо боятись робити припущення, шукати шляхи розв’язання, міркувати, помилятися, шукати головне або вилучати зайве, а основне доводити свою думку, спираючись на факти. Спробуємо?!
ЗАДАЧА
Чоловік живе на 17-му поверсі. На свій поверх він піднімається на ліфті лише в дощову погоду або тоді, коли хто-небудь із сусідів з ним їде в ліфті. Якщо погода хороша і він один у ліфті, то він їде до 9-го поверху, а далі до 17-го йде пішки. Чому?
Для себе я зробила висновок: один зробив, інші нічогісінько не зрозуміли, який сенс було її розв’язувати? Шукала різні способи, як допомогти дітям не відмовитися від розв’язання (мовляв, посиджу – хтось скаже).
Оскільки сучасні мобільні телефони діти не випускають з рук, то рішення прийшло само собою.
Ідея!!! Сьогодні на уроці математики ми використовуємо мобільний. Адже, знання починаються із здивування.
Вішаю QR код (він був карликом) – і рішення прочитане
Зрозуміла річ, більшість дітей обирає короткий шлях, але швидко отримавши відповідь, іноді, їм стає ще цікавіше розплутати все спочатку. Дитина вчиться бачити, що це не складно і наступного разу пробує розмірковувати.
СПІВПРАЦЯ
Ще на початку нашої зустрічі я поділила вас на групи. В який спосіб?
Цукерками, звісно
Робота в групах - це ідеальний спосіб, щоб підштовхнути дітей мислити. В оточенні своїх однокласників діти піддаються впливу чужої думки. Така робота допоможе їм навчитися розуміти, як мислять інші люди, і що їхня думка - не завжди єдиний шлях для вирішення.
Прошу бажаючих спробувати свої сили та підійти до столів за обраною цукеркою.
Перед вами: серветки, стаканчики, трубочки, ножиці та скотч.
Тому спробуйте прожити один момент зі шкільного життя.
Отож, тема дня «Космос». Урок трудового навчання. І тут вчитель видає: «А чи мріяли ви коли-небудь політати? …»
Звісно, цікавіше буде стимулювати роздуми через творчість. І ми починаємо творити. Я спробую відтворити задум дітей, а ви спробуйте створити «шедевр» за темою «ПОЛІТАЄМО». Не забувайте, ви – діти!
Після виконання завдання прошу вас презентувати свою роботу, тому вже про це подумайте, хто буде демонструвати виріб.
РОБОТА В ГРУПАХ
Іноді варто відмовитися від повного контролю та впливу на роботу учнів. Не треба боятися спробувати, адже всі діти будуть в рівних умовах для виконання творчого завдання.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Щоб використовувати стратегію розвитку критичного мислення, ліпше просто забезпечити учнів усіма необхідними матеріалами для створення виробу, і нехай вони роблять його самостійно. Цей спосіб підштовхне учнів скористатися всіма їхніми попередніми знаннями, змусить думати, щоб в кінці-кінці визначити, як виглядає, наскільки велика та якого кольору…
У проекті Стандарту початкової освіти розглядаються такі наскрізні вміння в розвитку:
Отож, для учнів початкової школи найважливіше навчання – через дослідження та особистий досвід, роботу в групі та соціалізацію. Тому в Стандарті багато уваги приділено саме їм.
Коли дитина працює у групах з ровесниками, вона відчуває себе в безпеці. У роботі над спільними проектами навіть найменш сміливі діти розкриваються, бо відчувають, що мають право на помилку.