Звірі навесні.Піклування про потомство.

Про матеріал

Урок у другому класі до підручника Т. Г. Гільберт, Т. В. Сак на тему "Звірі навесні.Піклування про потомство".

Перегляд файлу

Тема:Звірі навесні.Піклування про потомство.

 

Мета: ознайомити дітей зі змінами, що відбуваються в житті звірів навесні; простежити зв’язки живої і неживої природи; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.

Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні:  своєчасно  готується  до  уроку;  співпрацює  в  групі; переключається з одного виду роботи на інший;

загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя  і  товаришів, говорить  не  поспішаючи,  чітко,  вільно  в  процесі  діалогічного  і  монологічного  мовлення; виконує  творчі  завдання;

загальнопізнавальні:  виконує  творчі  завдання  в  контексті  навчальних  завдань;

 інформаційно-комунікативна: знаходить  у  повідомленні  конкретні  відомості; створює  висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;

     загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;

громадянська:  прагне охороняти природу рідного краю;

здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

 1. Слухання вірша

   ВСЕ ПРОКИДАЄТЬСЯ ПОВОЛІ

  Все прокидається поволі,

  зі сну зимового встає.

  Радіє гай, радіє поле,

  земля поталу воду п’є.

  Скресає і щезає крига,

  бурульки падают з дахів,

  і вітерець прозорокрилий

  додому підганя птахів.

  А в лісі на галяві теплій

  поміж ялинок запашних

  уперше спалахнув метелик —

  тендітний вогничок весни.

     А. Костецький

2.Перевірка домашнього завдання.(узагальнення вивчених тем)

— Що змінилося в природі з настанням весни?

— Чи відбуваються зміни в житті звірів з настанням весни?

  • Які перші ознаки весни ви знаєте?(Сонце піднімається все вище, підвищується температура повітря.)
  • Які весняні явища ви бачите на малюнках?

Відлига-танення снігів.

Льодохід-рух крижин на річках.

Повінь-затоплеплення водою великої частини суші.

-Які трав янисті рослини першими зацвітають навесні?

-Що таке весняний рух соків?

-Які перші весняні зміни ми можемо спостерігати на деревах і кущах?

-Які дерева починають цвісти першими?

-Які комахи прокидаються першими?

-Назвіть метеликів які ви запам’ятали?

-Яка поведінка мурашок навесні?

-Яка поведінка мух навесні?

-Яка поведінка джмелів навесні?

-Від чого залежить час прильоту птахів?(Від того коли в наших краях з являється корм)

-Які птахи прилітають першими?

-Розкажіть про поведінку шпаків після того як вони прилетіли ?

-Розкажіть про поведінку жайворонків після того як вони прилетіли ?

-Яка перша турбота птахів після того як вони прилетіли?

-Із чого птахи будують свої гнізда?

-Які види пташиних гнізд ви знаєте?

3.Гра  «Світлофор»

-ДРУГ ПРОСИТЬ ВЗЯТИ ЯЙЦЯ ІЗ ГНІЗДА СОЛОВЕЙКА

-ДРУГ ПРОСИТЬ ЖБУРНУТИ КАМІНЬ В ЛАСТІВКУ

-ТОВАРИШ ЗАПРОПОНУВАВ РАЗОМ ЗРУЙНУВАТИ ГНІЗДО ЛЕЛЕКИ

-Які весняні турботи чекають людей весною на городах,полях і в садах.

4.Рольова гра «прохання до лісовичка»

-Я попросила лісовичка намалювати ліс.Він намалював, але уважно придивіться?

- Чи всього тут вистачає?

-Що ще треба домалювати щоб був ліс?

 

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про зміни, що відбуваються в житті звірів з настанням тепла.

Весна вносить великі зміни і в життя звірів. На початку весни прокидаються від зимового сну ведмеді, борсуки, їжаки. Хутрові звірі линяють, скидаючи теплу шерсть, змінюючи її на легший, літній волосяний покрив (у кінці травня в більшості звірів линяння закінчується). У цей час вони труться об дерева і залишають на них шерсть. Змінюється колір шерсті в зайців і білок.Їх густа, пухнаста шерсть навесні стає рідшою.

Весна у житті тварин — період розмноження .У багатьох звірів якраз навесні з'являється потомство. Дорослі звірі оберігають малят, учать самостійно добувати їжу.

1.Гра «Додай своє слово»

-Отже, які зміни в житті тварин наступають весною.

2.Гра «Розповідники»

 

 

1 група

Прийшла весна - треба зайчикові з теплою шубкою попрощатися. Навесні він починає линяти. Зимова шерсть у нього вилазить, а замість неї виростає інша - сіра, гладенька. Бігає заєць по густих кущах, то тут, то там клапоть зимової шерстки залишить.

 У зайців малята (від 8 до 12) народжуються в березні, коли морози ще досить міцні, тому їх ще називають настовиками (в цей час сніг удень підтає, а вночі замерзає, утворюючи міцний наст). Народжуються вони розвиненими, з відкритими очима. Зайчиха ситно годує їх, а потім залишає. Далі годувати їх може будь-яка зайчиха, яка пробігає мимо. Досить 3—4 годувань, тому що через тиждень у зайченят виростають зуби, і вони починають живитися самостійно.

-Скільки малят народжується у зайчика?

-Які вони народжуються?

-Хто їх годує? 

 

2 група

 У березні у мо­лодих ведмедиць  народжуються ведмежата. З барлогу ведме­диці виходять у середині квітня. Тала вода підмочує ведмедю бік, і звір залишає своє зимове сховище. Вийшов з барлогу  ведмідь.  Підняв  голову,  потягнув  носом  -  весною пахне... Потерся патлатим боком об дерево, стрепенувся,  залишив  біля  себе багато хутра - линяє ведмідь.  Насамперед він вирушає шу­кати мурашники. Цілі дні ходить від однієї купи до іншої, розво­рушує їх своїми пазурами. Ведмедиці розламують гнилі пні і відшукують в них личинки жуків, викопують цибулини й бульби рослин, ловлять жаб тощо. Ось  вилізли   з   барлогу   малі ведмежатка. Туляться по матері, лячно їм у величезному лісі.

-Що насамперед робить ведмідь вийшовши із барлогу?

 

3 група

 Дивіться - білочка пострибала по деревах. Не  сидиться  їй  в  дуплі. Вискочила, покрутилась туди - сюди, почухала лапкою за вухом і задумалась  - весна... Майже в цей же час з'являється потомство у білки. У березні в неї з'являється  3-5  сліпих, голих і зовсім безпомічних білчат. Чотири тижні очі білченят закриті, але у півторамісячному віці вони вже швидко бігають, добре тримаються на гілках.  Мама - білка має багато турбот - прогодувати й зігріти своїх  малят,  захистити від ворогів.

-Скільки білчат з являється у білки?

-Якими турботами заклопотана мама-білка?

4 група

 Прочитайте текст.

  Вовки влаштовують нори найчастіше у глухих, зарослих ярах, обов'язково недалеко від води. В березні у старих вовчиць з'яв­ляються ранні виводки: 8—10 сліпих вовченят. Мати годує їх мо­локом, піклується про них, хоробро захищає. У вихованні дитин­чат допомагає і батько-вовк, який приносить здобич, навчає вов­ченят.

-Скільки вовченят з являється у вовчиці?

-Хто приймає участь у вихованні вовків?.

5 група

  На початку травня щеняться лисиці. Малята живуть у глибокій норі, виритій у глухих місцях. У лисиці з'являються 3 - 7 сліпих попелясто-сірих лисенят. Лисенята дуже подібні на вовченят, але їх  легко  розрізнити  через білий кінчик хвоста. Більше місяця мати-лисиця годує малят молоком. Поки лисенята сплять, мати йде на полювання. Три - чотири місяці лисенята ще живуть з матір'ю.  А коли вони підростуть, лисиця їм живу здобич носити почне. Принесе  мишку, пустить і дивиться, як її діти до полювання привчаються. Батьки турбуються  про  малят,  годують  і  захищають  їх. Восени молодь розходиться, а наступної весни вже в них з'являються малята.

-Як лисиці піклуються про своє потомство?

Робота за підручником (с. 107–109)

— З початком весни у багатьох звірів зимове хутро стає рідшим, змінюється його забарвлення. Розгляньте фотографії. Наведіть приклади.

— Розгляньте фотографії на с. 107. Навесні в більшості тварин з’являються дитинчата. Що ви дізналися про зайченят? Коли вони народжуються? Які новонароджені білченята? Що ви дізналися про них?

— Коли у диких свиней народжуються поросята? Які вони?

— Що ви прочитали про лисицю та її дитинчат (с. 108)?

— Коли народжуються ведмежата?

— Розгляньте фотографії на с. 109. Що ви прочитали про малят козуль та оленів?

 Перевір себе

— Які зміни в житті звірів спостерігають навесні?

— Як свійські тварини доглядають за своїми дитинчатами? Розкажи про свої спостереження.

— Чому навесні пробуджуються ведмідь, їжак?

— За малюнками на с. 109 поясніть ланцюг живлення.

 Підсумок. Зміна хутра, пробудження від зимової сплячки, народження малят — весняні явища у житті звірів.

 2. Фізкультхвилинка

Сильний вітер до землі

гне дерева молоді, (присідають)

А вони ростуть, міцніють (піднімаються)

Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)

 

 

V. Узагальнення й систематиЗація Знань

 1. Інсценізація Білченя, їжаченя, Зайченя»

Інсценізація «Білченя, їжаченя, Зайченя»

— Послухайте, що вам розкажуть про своє народження Білченя, Їжаченя,

Зайченя.

Діти у масках-шапочках розігрують сценку.

Білченя. Ой, Їжачок, який ти колючий!

Їжаченя. Так, шубка у мене колюча. Але, маючи таку шубку, нікого не боюся. З’явиться небезпека — згорнуся в клубок — спробуй торкнися мене, відразу отримаєш тисячу уколів!

Білченя. А народився ти теж з голками?

Їжаченя. Їжаки народжуються без голок і сліпі. На рожевому тілі у нас тільки безліч горбків. Голки на їхньому місці з’являються через декілька годин. Спочатку вони м’які і світлі, але поступово тверднуть і темніють. Голки мої ростуть дуже швидко.

Білченя. А я теж народився голим і сліпим. Але в нашому дуплі мені не було холодно, тому, що моя дбайлива мама зігрівала мене й укутувала м’якою підстилкою.

Зайченя. А я свою маму не пам’ятаю! І домівки у мене немає!

Білченя. Як це? Чому?

Зайченя. Я народився прямо на землі відразу зрячим, вкритим шерстю. Мама мене погодувала молоком, залишила під кущем і втекла.

Їжаченя. І тобі не хотілося їсти?

Зайченя. Ні, молоко у мами поживне і жирне, тому 3–4 дні я неголодний.

Білченя. А як же наступні дні?

Зайченя. А я коли захочеться, їсти, починаю пересуватися, залишаючи пахучий слід від лапок. По цьому сліду мене знаходить будь-яка зайчиха і годує молоком. І знову вистачає на 3–4 дні. А коли я підросту, я починаю живитися травою.

Робота за підручником (с. 107–109)

— З початком весни у багатьох звірів зимове хутро стає рідшим, змінюється його забарвлення. Розгляньте фотографії. Наведіть приклади.

— Розгляньте фотографії на с. 107. Навесні в більшості тварин з’являються дитинчата. Що ви дізналися про зайченят? Коли вони народжуються? Які новонароджені білченята? Що ви дізналися про них?

— Коли у диких свиней народжуються поросята? Які вони?

— Що ви прочитали про лисицю та її дитинчат (с. 108)?

— Коли народжуються ведмежата?

— Розгляньте фотографії на с. 109. Що ви прочитали про малят козуль та оленів?

 Перевір себе

— Які зміни в житті звірів спостерігають навесні?

— Як свійські тварини доглядають за своїми дитинчатами? Розкажи про свої спостереження.

— Чому навесні пробуджуються ведмідь, їжак?

— За малюнками на с. 109 поясніть ланцюг живлення.

 Підсумок. Зміна хутра, пробудження від зимової сплячки, народження малят — весняні явища у житті звірів.

 VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Що нового ви дізналися про життя тварин навесні?

— Поставте одне одному питання за темою уроку.

— Як зустрічають весну звірі? (Прокидаються від зимового сну ведмеді, борсуки, їжаки. У багатьох тварин народжуються дитинчата. Звірі линяють.)

— Чому у тварин навесні відбувається линяння?

— Чому дитинчата народжуються навесні?

 

VII. Домашнє завдання

С. 107–109.

— Складіть ланцюг живлення у весняному лісі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
11317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку