Мета ( природознавство): розширити знання учнів про ліс, ознайомити з листяними та хвойними деревами; активізувати пізнавальний інтерес учнів; розвивати спостережливість, увагу, мислення, уміння працювати у парах; виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу, дбайливе ставлення до природи.
Мета ( образотворче мистецтво): вчити дітейрозкривати в малюнкувибрану тему; формувати навички роботи фарбами; розвивати спостережливість, зорову пам'ять, окомір; виховувати любов до природи, почуття прекрасного, естетичний смак.
Інтегрований урок з природознавства та образотворчого мистецтва у 1класі.
Тема: Листяні та хвойні дерева. Малювання композиції « Клен та ялинка»
Мета ( природознавство): розширити знання учнів про ліс, ознайомити з листяними та хвойними деревами; активізувати пізнавальний інтерес учнів; розвивати спостережливість, увагу, мислення, уміння працювати у парах; виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу, дбайливе ставлення до природи.
Мета ( образотворче мистецтво): вчити дітей розкривати в малюнку вибрану тему; формувати навички роботи фарбами; розвивати спостережливість, зорову пам’ять, окомір; виховувати любов до природи, почуття прекрасного, естетичний смак.
Обладнання : презентація,роздатковий матеріал(картки, пазли, листочки різних дерев) гілочки ялини та сосни, дитячі малюнки; простий олівець, акварель, папір.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Любі діти,ще один урок прийшов до нас за розкладом сьогодні.
Отож, давайте, зробимо ще крок, шоб знов пірнуть у знань безодню.
Усміхніться всім навколо: сонцю, квітам, добрим людям,
І тоді обов'язково наш урок цікавим буде!
Працювати ми будемо під девізом:Природа – все : річки, пташки, гаї. Людина – теж частиночка її.
І щоб людині на Землі прожити, природу треба знати і любити!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування.
Ми вже багато вивчили нового і цікавого. Давайте повторимо і закріпимо набуті нами знання.
-Якою буває природа? (жива, нежива)
-До якої природи належать рослини? (До живої);
- Доведіть. Які ознаки властиві рослинам, як частині живої природи? (народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають);
-Що потрібно рослинам для життя? (Тепло, світло, повітря, ґрунт, поживні речовини);
-З якої природи це бере рослина? (З неживої)
-Який же висновок ми можемо зробити? (Що жива природа і нежива природа взаємопов’язані)
IV.Мотивація навчальної діяльності.
Діти, сьогодні в школу надійшла телеграма. Наш 1 – Б клас запрошують у гості. Послухайте текст телеграми.
Любі діти! Частенько нишком я спостерігаю за вами, коли ви приходите до мене в гості, дарів моїх просите. Охоче нагороджую лише шанувальників природи.
Сьогодні я запрошую вас до себе вгості. На вас чекає багато запитань, загадок, цікавих відкриттів.Щобпотрапити до мого царства треба заплющити очі й промовити чарівні слова:«Крібле, крабле, бум!» Ваш друг!
V. Підготовка учнів до активного і свідомого засвоєння нового матеріалу.
1. Повідомлення «синоптиків»
А ви любите ходити в гості? (Так)
Отже, починаємо збиратися і перш за все, треба знати, що одягнути. То ж послухаємо прогноз погоди.
Сьогодні – 13грудня, вівторок. Небо чисте, безхмарне, світить сонце. Але в повітрі відчутна прохолода.Стан погоди дозволяє нам відправитися у гості.
2. Повідомлення теми та мети уроку.
Закрийте оченята і промовте чарівні слова «Крібле, крабле, бум».
Відкрийте оченята, подивіться, де ми з вами опинилися? (В лісі) Слайд
Ліс – це диво, ліс це казка. Тож заходьте в ліс, будь ласка,
Але завжди пам’ятайте: диво ліс охороняйте!
Ми знаходимося на лісовій галявині в чарівному лісі. Що ж таке ліс?
В тлумачному словнику я знайшла наступне визначення цього слова
Ліс – велика площа землі, заросла деревами і кущами.
Давайте роздивимося навкруги, поверніть голівки вправо, вліво, краса.
Вдихніть свіже повітря лісу і розправте плечі.
Потягніться, спіймайте промінчик сонечка, притуліть його до себе, зігрійтесь його теплом.
Діти, напевно вам цікаво дізнатися, хто ж нас запросив у гості до лісу?
Попрацюємо в парах і дізнаємося, як звати господаря лісу.
У вас на партах лежать листочки. Вітер пустунчик грався ними і переплутав склади.Візьмітьїх, розташуйте так, щоб вийшло слово, прочитайте його. (Лісовик)
- Добрий день, діти, ви правильно відгадали моє ім’я: Я – лісовик. (малюнок)
Дійсно, який же ліс без дідуся Лісовичка. Він вітає вас у себе в гостині.
Саме від нього ми й отримали сьогодні телеграму.
Лісовик допоможе нам познайомитися з деревами лісу, навчить розпізнавати їх. Отже, сьогодні на уроці ви дізнаємось на які дві групи можна розділити всі дерева за їх листочками,
VІ. Етап засвоєння новихзнань.
1. Дидактичнагра «Збери картину».
Лісовик пропонує нам зібрати пазли в парах, уважно роздивитися, що утворилося.
Візьміть конверти з пазлами для роботи в парах.
-Всі готові? Що утворилося? (Дерево)
Діти 1 ряду, порівняйте свою картину з таблицею.
Давайте прочитаємо назву цього дерева? (Клен)Він зустрічає найпершим осені прихід. Кружляє в повітрі веселими листочками в хороводі. Землю швидко вкриває золотим килимом – щоб їй не так холодно було взимку.
Діти 2 ряду порівнюють свою картину. Прочитаємо назву цього дерева. (Береза)Чорно-біла одежина, зверху — листя на хустина. Як весна – дарує сік, — п’ємо радо цілий рік.
Не дивуйтеся нітрішки, що в берізок молодих ціле літо чисті ніжки, білі-білі, наче сніг.
Це тому, що в хороводі, коли ми спимо усі, по трав іберізки ходять,- миють ноги уросі!
Діти 3 ряду порівнюють свою картину. Прочитаємо назву цього дерева. (Дуб)«Красень» - так перекладається латинська, наукова назва цього дерева. Але воно не тільки красиве: це дерево - богатир.
У всіх вас утворилися дерева, але з різними назвами.
-З’ясуємо, що спільного у цих дерев ?
На гілочках у них росте листячко різного розміру і різної форми. У клена у вигляді долоньки, у берези – у вигляді крапельки, а у дуба ось який цікавий листочок. ( малюнки листочків біля кожного дерева)
Такі дерева називають листяні.
- Отже, як називаютьтакі дерева? (Листяні)
- Чому їхназивают ьлистяні? ( Тому що у них є листочки).
- Діти, а як ілистяні дерева ви знаєте?( діти називають)
Листяні дерева скидають листочки восени, а навесні у них виростає нове молоде листя.
-Діти а чи можна сказати, що скидаючи листочки, дерева вмирають? (Вони засинають до весни)
Послухайте про що мріють дерева. Читання вірша ОлександраОлеся
Ой навіщо мені листя, коли вже іде зима,
Коли холодно вже стало,і пташок ніде нема.
Краще скину я листочки і тихесенько засну,
Буду спати, буду ждати сонця, радість і весну!
-Отже, листопад — це засіб пристосування рослин до суворих умов зими.
Лісовичок пропонує переглянути фотоальбом листяних дерев. Слайди (верба, осика, каштан, липа )
Давайте намалюємо одне з листяних дерев і подаруємо його Лісовичкові.
2.Практична робота .Малювання композиції « Клен »
Практична робота(музика голоса птахів для створення емоційного настрою).
Дуже гарні малюнки. Ви справжні художники. Лісовичок вдячний вам за подарунки.
3. Фізкультхвилинка Слайд
Ви старанно потрудились, бачу трішки вже стомились.
Час прийшов для відпочинку, розпочнем фізкультхвилинку.
Давайте відпочинемо і повторимо правила поведінки в природі.
- Якщо ти не руйнуєш пташиних гнізд, сплесни 3 р. у долоні над головою.
- Якщо ти не палиш вогнищ у лісі – тупни тричі ногами.
- Якщо ти не ламаєш гілок дерев – присядь і встань. - Якщоти не обриваєш листочків на кущах і деревах – нахились вправо, вліво.
- Якщо ти не шумиш у лісі, то підніми руки вгору.
- Якщо ти не залишаєш сміття після відпочинку, простягни руки вперед, розведи в сторони
- Якщо ти не рвеш великі букети квітів - нахилися вперед, назад.
- Якщо ти не знищуєш комах - присядь на свій стільчик. –Якщо ти переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу – простягни руки своїм сусідам, посміхнись.
4. Відгадування загадок.
Лісовичок хоче перевірити вашу кмітливість і пропонує вам відгадати загадки.
Мов зелений їжачок, має безліч голочок. Поспішає до оселі в новорічні дні веселі.(Ялинка)Слайд
Шишки коротенькі, а голочки довгенькі.Ялині подруга вона і називається (сосна )Слайд
Зверніть увагу на листочки цих дерев, вони схожі на голочки. Ці голочкиназивають хвоїнки. Звідси і назва – хвойні дерева.
-Отже, як називаються дерева, у яких замість листочків хвоїнки? ( хвойні)
На зиму ці дерева не скидають листочки. Про них говорять вічнозелені, тому що замість одних голочок відразу виростають нові, тому нам здається, що вони завжди зелені.
Лісовичок передав нам по одній гілочці ялини і сосни.
У ялини (вчитель показу єгілочку) голочки коротенькі, колючі, ростуть по одній. Дерева міняють їх через 5 - 6 років. Шишки – довгі.
У сосни (вчитель показує гілочку) навпаки, хвоїнки довгі, м’які, ростуть парами,живуть 2 – 3 роки, шишки – коротенькі.
Лісовичок пропонує переглянути фотоальбом хвойних дерев. (слайди)
На згадку про подорож до лісу давайте намалюємо ще і ялинку.
5.Практична робота .Малювання композиції « Ялинка »
Практична робота( виконується під музику для створення емоційного настрою).
6. Клубок думок
- Поміркуйте, чому ялинку називають вічнозеленою?
- Чи варто вирубувати в лісах хвойні дерева на новорічні свята?
- Що б ви порадили людям, що знищують зелених красунь?
7. Демонстрація малюнків.
Яке листяне дерево ви намалювали? ( клен)
Доведіть, що клен – листяне дерево.
Покажіть хвойне дерево. ( ялинка)
Доведіть, що ялинка – хвойне дерево.
Висновок: Усі дерева можна розподілити на дві групи: хвойні та листяні. (таблиця)
Листяні дерева на гілочках мають плоскі листочки. Листяні дерева скидають листочки восени, а навесні у них виростає нове молоде листя. Хвойні дерева замість листочків мають зелені голочки – хвоїнки. На зиму ці дерева не скидають листочки. Про них говорять вічнозелені, тому що замість одних голочок відразу виростають нові, тому нам здається, що вони завжди зелені.
VІІ. Етап закріплення та застосування знань.
1. Робота з картками по розпізнаванню хвойних і листяних дерев. ( робота в парах)
Лісовичок вирішив перевірити наскільки уважні ви були.
Розгляньте картки. Прочитайте назви дерев.
Визначте, яке з них листяне, а яке хвойне?
1 ряд: береза, кедр.
2 ряд: дуб, сосна.
3 ряд: ялина, каштан.
Молодці, все правильно. Лісовичок задоволений.
2. Робота за малюнками . Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
— Розгляньте малюнки. Спробуйте визначити пору року за різними деревами.
— Як називають дерева, у яких є листя? Оберіть правильну відповідь: хвойні, листяні.
— Чому з дерев опадають листочки? ( дерева пристосовуються до суворих умов зими)
VIІІ.Підсумок уроку
1. Рефлексія
-Час повертатися до школи. Що треба сказати лісовикові?(До побачення.Дякуємо)
-Заплющіть очі і скажіть чарівні слова: «Крібле, крабле, бум!»
Розплющіть очі. Ось ми і в класі..
- Що ж нового ми дізналися про дерева? На які дві групи поділяються дерева?
-Яка головна ознака листяних дерев? А хвойних?
- Які листяні дерева ви знаєте?
- Наведіть приклади хвойних дерев?
- Поміркуйте, чому ялинку називають вічнозеленою?
- Яке завдання було найцікавішим?
-Давайте поміркуємо, як ми повинні ставитися до дерев та інших рослин?
Усі дерева, і хвойні, і листяні потрібно оберігати. Це не лише краса, а ще й чисте повітря. Рослини - це легені планети. Спілкування з природою дуже корисне для здоров’я людини.
Лісовичок у захваті від таких розумних учнів і впевнений, що ви виростите справжнімид рузями природи. Він буде завжди радий вас бачити у своєму чарівному лісі.