Тема : Звук (Ж).Позначення його буквами «Ж», «ж»(же).
Мета :Ознайомити учнів з буквами «Ж», «ж», їх назвою та звуковим звучанням; формувати в учнів літературну вимову слів зі звуком «Ж», розвивати навички правильного свідомого читання, розвивати увагу, пам’ять, мислення та мовлення, пізнавальні здібності учнів , збагачувати словниковий запас дітей, познайомити з комахами, які потребують охорони, виховувати бережне ставлення до природи , прагнення охороняти її, бути їй другом.
Обладнання: паперові сонечка(жучки) за кількістю учнів, на лапках яких букви А,О,И, І, Е, малюнок сонця, яке посміхається, паперові промінчики сонця, паперові бджілки, ілюстрації жуків,надруковані слова для гри «Втікачі», іграшки : Сонечко- жук, Жабеня; аплікація з паперу «Жабка - мама», на дошці – девіз уроку; Словникові слова , макет Червоної книги – оранжева сторінка з надрукованим текстом «На лужку» та малюнком жука- оленя, запис казки «Липка», складова таблиця для гри «Літачок» ;паперова буква «К», таблиці для відповідей на тестові запитання.
Зміст уроку.
1.Організація класу.
* Психологічний настрій.
Уроки бувають різні: короткі й довгі, цікаві й не дуже, сумні й веселі. Я хочу подарувати вам добрий урок. Урок, який вчить нас жити за законами краси, за законами добра.
Якщо людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить.
В її очах любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить!
Запрошую вас до співпраці.Пропоную вам вивчити нові слова, послухати , порозмовляти, пограти , поміркувати.
Я всміхаюсь сонечку:
-Здрастуй, золоте! (діти)
Я всміхаюсь квітоньці –
Хай вона росте!(діти)
Я всміхаюсь дощику:
Лийся, мов з відра!(діти)
Друзям усміхаюся-Зичу всім добра!(діти)
2.Повідомлення теми та мети уроку.
На цьому уроці ми познайомимося з великою та малою буквами «ЖЕ», їх правильною назвою, будемо розвивати ваші вміння виділяти у словах звук (ж), формувати навички правильного та свідомого читання, збагачувати ваш словниковий запас, дізнаємося більше про дивний світ комах, поринемо у чарівний світ природи.
3.Актуалізація опорних знань. Підготовчі вправи.
* Гра «День і ніч»
Накоманду «ніч» учні заплющують очі і слухають. Вчитель називає окремі слова.(н,о,ж), (к,н,и,ж,к,а),(ж,у.р,а,в,е,л’),(ж,и,р),(ж,о,л,у,д’).
-Що об'єднує всі ці слова?
* Декламування вірша.
Ніч пройшла тихенько,
Ранок настає.
Разом із малятами
Сонечко встає.(Малюнок сонечка)
Сонце – це зірка,що дає нам не тільки світло, а ще багато тепла.Маленькому промінчику потрібно всього – на- всього 8 хвилин , щоб дістатися до землі.Це об'єкт неживої природи.
- Діти , кого ще називають сонечком?(маленького жука)
- Що ви знаєте про цього маленького жучка?
Сонечко- дуже гарний жук. На червоних крилах намальовані чорні крапочки. Своїм яскравим забарвленням сонечко попереджає пташок: не беріть мене, я неїстівне. Якщо жучка потримати на руці, то він залишить крапельку жовтої рідини. Вона гірка і пташкам не до вподоби. Живляться сонечка попелицями , поїдаючи їх у великій кількості .Цим вони і приносять користь городам, садам і лісам.
Сонечко посилає нам на допомогу на своїх промінцях маленьких сонечок. Давайте їх зустрінемо такими словами:
Здрастуй, сонечко – жучок,
Вже розцвів увесь лужок:
Жовті квіти і жучки
Веселяться навкруги.( малюнок сонечка- жучка)
IV. Вивчення нового матеріалу.
Веселяться не тільки жучки ,а й різні комахи, того, що наступила весна і вся природа пробуджується після довгого зимового сну . Давайте підслухаємо розмову двох бджілок.
На квітах вони збирають пилок і солодкий сік – нектар. З нектару бджоли роблять мед, а пилком , змішаним з краплиною меду , готують своїх діток. Поворушиться бджілка на квітці,і на її волохату шубку прилипне пилок. Ніжками вона зчищає його з себе і складає в маленьку заглибинку на задніх ніжках – кошик. Коли бджолка прилетить у вулик, вона змішає пилок з краплиною меду і такою кашкою нагодує своїх маленьких сестричок.
Послухайте. Як вимовляється новий звук , який сьогодні вивчаємо на уроці.
Звук утворюється за участю передньої частини спинки язика. Між язиком та зубами утворюється вузька щілина , об краї якої треться видихуване повітря. Це шиплячий твердий звук. Ніколи не буває м’яким, лише перед звуком (І) може пом’якшуватися.
- Я чи можна ображати бджілок?
Перелітаючи з квітки на квітку , бджоли переносять пилок, а це корисно для квітів – більше буду насіння. Бджоли дають людям смачний мед, віск, ліки від багатьох хвороб.Бджоли – дуже корисні комахи. Їх потрібно охороняти.
- Ось історія про одного неслухняного хлопчик Женю , який ображав комах.
Женя з ними не дружив
Завжди Женя їх дражнив.
Вони Женю не жаліли
Та дражнила нажалили!
Знай!
- А що ж трапилось з нашим жучком? Уважно послухайте вірш , і якщо почули слово зі звуком (ж), хлопайте в долоні.
Жив жучок між бур'янами,
Жив без тата і без мами.
Жив і жив , і не тужив.
Жабеня жука спіймало,
Жваво – жваво застрибало:
Жу – жу – жу! Жу – жу – жу!-
Жука я мамі покажу.
Жаба квакнула : Попався!
Жучок завмер – так налякався.
3) Назвати предмети на малюнку , в яких зустрічається звук (ж)
-Давайте попросимо жабку- маму , щоб вона відпустила маленьке сонечкою Але для цього потрібно назвати всі предмети на малюнку , де зустрічається звук (ж)
4) Фізхвилинка
V. ознайомлення з буквою Ж(же)
- Сів жучок і замислився? «Яка ж та буква , що позначає цей цікавий звук(ж)?
1.Алфавітна назва букви. Аналіз будови .порівняння великої і маленької літери (ж)
-На що схожа буква?
Стали сніжинки літерою (Ж),
Сонце її розтопить уже.
Я узяв нитки червоні
І зв'язав дві букви К,
Вмить з’явилась на долоні
Буква схожа на жука.
Тільки ти жука згадаєш,
Мене одразу упізнаєш.
2.Гра «Виправ помилку»
3. Утворення та читання складів з буквою (ЖЕ)
4. Утворення та читання складів типу ППГ. Гра «Літачок»
-Жу-жжжу-жжу! Я всі букви подружу!
5.Читання слів. Гра «Втікачі»
Я зібрав жуків чимало ,
Та вони всі повтікали,
Я за ними.Ну й дива!
Заповзли вони в слова.
Де жуки ці? Покажіть,
Позбирати поможіть!
*ало,д*инси, *інка,*олудь, ву*і, *журавель, *ирафи, мор*і, *иття, *урнал,
дру*ба,уро*ай, лі*ко, кру*кА, пирі*ок,ї*ачок.
VI. Сторінками Червоної книги України.
1.розповідь учителя про Червону книгу України.
Діти , а чи всіх жуків можна збирати та бавитися з ним?
Деяких жуків занесено до Червоної книги України. Червона книга – це список рідкісних організмів і таких , що перебувають під загрозою зникнення. Червону книгу України видано в 1980 році. Рослини і тварини,занесені у цю книгу, охороняються законом.До кожної статті подано ілюстрацію (малюнок чи фотокартку). Сторінки цієї книги різнокольоровію
Наприклад , оранжевий колір сторінки символізує наближення небезпеки.
Не кидайте каменем в жаб, не руйнуйте мурашники – дерева менше хворіють. Без пташиної пісні ми не почуємо весни.
2. Корткі повідомлення учнів про жуків з демонстрацією ілюстрацій.
ХРУЩ МАРМУРОВИЙ
Називають жука мармуровим тому, що його крильця прикрашені білими розводами , схожими на мармур.
БРОНЗІВКА ЗОЛОТИСТА
На сонці бронзівка переливається золотисто – зеленим кольором. Цей жук завдає деякої шкоди , обгризаючи квіти , але ж він і прикрашає нашу природу.
ПЛАВУНЕЦЬ
Живе у ставках, річках . Крила у нього темно-коричневий з жовтою смужкою по краях. Тіло овальне, сплющене. Підгрібаючи задніми ногами ,як веслами , жук, наче підводний човен, швидко пересувається у воді.
ВОДОЛЮБ
Водолюб легко відрізнити від павунця: він більший , весь чорний.Живиться водяними рослинами. Плавати так швидко , як плавунець , водолюб не вміє. Частіше повзає по водяних рослинах.
3.Фізкультура.
4. Робота з текстом «На лужках»
- Послухайте текст.- Про якого жука розповідається у тексті?
- Про кого це маленьке оповідання?
А) Виразне читання вчителя.
Б) Словарна робота. Пояснення значення слів.
В)Самостійне читання. Знайти всі слова з буквою Ж.Вставити пропущені літери.
Г)Читання «ланцюжком»
Д) Вибіркове читання :
1.прочитати всі слова з Ж.
2.Опишіть жука
ТЕСТУВАННЯ
- Богдан знайшов жука на лужку?
- Жук був білого кольору?
- У жука були великі роги?
- Жук маленький і слабкий?
-ТВОРЧА РОБОТА.
Уявіти себе в ролі маленької комашки і скласти побажання людям.
VII. Підсумок уроку.
1.оцінка уроку читання(Якщо сподобався урок – до сонця прикласти промінчики.)
2.Заключне слово вчителя. Будьте і ви , як маленькі сонечка. Творіть добро, саджайте ліси, очищайте джерела і ріки, любіть свою Землю- матінку, і вона вам відповість любов’ю і щедрість, та будуть на нашій Землі мир і злагода.