Звук "ж".Позначення його буквою "же"

Про матеріал
На уроці знайомимо учнів із звуковим звучанням букви"же". формуємо літературну вимову, ровиваємо пам'ять, мислення, мовлення.Діти знайомляться із комахами, які потребують охорони, виховуємо бережливе ставлення до природи
Перегляд файлу

 

Тема : Звук  (Ж).Позначення його буквами «Ж»,  «ж»(же).

Мета :Ознайомити учнів з буквами «Ж», «ж», їх назвою та звуковим звучанням; формувати в учнів літературну вимову слів зі звуком «Ж», розвивати навички правильного свідомого читання, розвивати увагу, пам’ять, мислення та мовлення, пізнавальні здібності учнів , збагачувати  словниковий запас дітей, познайомити  з комахами, які потребують охорони, виховувати бережне ставлення до природи , прагнення охороняти її, бути їй другом.

Обладнання: паперові сонечка(жучки) за кількістю  учнів, на лапках яких букви А,О,И, І, Е, малюнок сонця, яке посміхається, паперові промінчики сонця, паперові бджілки, ілюстрації жуків,надруковані слова для гри «Втікачі», іграшки : Сонечко- жук, Жабеня; аплікація з паперу «Жабка - мама», на дошці – девіз уроку; Словникові слова , макет Червоної книги – оранжева сторінка з надрукованим текстом «На лужку» та малюнком жука- оленя, запис казки «Липка», складова таблиця для гри «Літачок» ;паперова буква «К», таблиці для відповідей на тестові запитання.

Зміст уроку.

 1.Організація класу.

* Психологічний настрій.

Уроки бувають різні: короткі й довгі, цікаві й не дуже, сумні й веселі. Я хочу подарувати вам добрий урок. Урок, який вчить нас жити за законами краси, за законами добра.

Якщо людина добре серце має,

Вона іде у світ добро творить.

В її очах любов і ласка сяє,

Така людина сонечком горить!

Запрошую вас до співпраці.Пропоную вам вивчити нові слова, послухати , порозмовляти, пограти , поміркувати.

  • Давайте привітаємо наших гостей.

Я всміхаюсь сонечку:

-Здрастуй, золоте! (діти)

Я всміхаюсь  квітоньці –

Хай вона росте!(діти)

Я всміхаюсь дощику:

Лийся, мов з відра!(діти)

Друзям усміхаюся-Зичу всім добра!(діти)

  • Девіз уроку : Не ламай, не вбивай, не рубай, не губи. Пожалій, захисти, напої,оживи.
  • Хто звертається з таким проханням до вас?(Матінко- природа)
  • Яка літера пропущена в словах?

2.Повідомлення теми та мети уроку.

На цьому уроці ми познайомимося з великою та малою буквами «ЖЕ», їх правильною назвою, будемо розвивати ваші вміння виділяти у словах звук (ж), формувати навички правильного та свідомого читання, збагачувати ваш словниковий запас, дізнаємося більше про дивний світ комах, поринемо у чарівний світ природи.

3.Актуалізація опорних знань. Підготовчі вправи.

* Гра «День і ніч» 

Накоманду «ніч» учні заплющують очі і слухають. Вчитель називає окремі слова.(н,о,ж), (к,н,и,ж,к,а),(ж,у.р,а,в,е,л’),(ж,и,р),(ж,о,л,у,д’).

-Що об'єднує всі ці слова?

*  Декламування вірша.

Ніч пройшла тихенько,

Ранок настає.

Разом із малятами

Сонечко встає.(Малюнок сонечка)

Сонце – це зірка,що дає нам не тільки світло, а ще багато тепла.Маленькому промінчику потрібно всього – на- всього 8 хвилин , щоб дістатися до землі.Це об'єкт неживої природи.

- Діти , кого ще називають сонечком?(маленького жука)

- Що ви знаєте про цього маленького жучка?

Сонечко- дуже  гарний жук. На червоних  крилах  намальовані  чорні крапочки. Своїм  яскравим забарвленням сонечко  попереджає пташок: не беріть мене, я неїстівне. Якщо  жучка потримати на руці, то він залишить крапельку жовтої рідини. Вона гірка і пташкам не до вподоби. Живляться сонечка попелицями , поїдаючи їх у великій кількості .Цим вони і приносять користь городам, садам і лісам.

  • Мовна зарядка з відповідними рухами.

Сонечко посилає нам на допомогу на своїх промінцях  маленьких сонечок. Давайте їх зустрінемо такими словами:

Здрастуй, сонечко – жучок,

Вже розцвів увесь лужок:

Жовті квіти і жучки

Веселяться навкруги.( малюнок сонечка- жучка)

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Прослуховування уривка казки про двох бджілок. Артикуляція звука (ж) , спостереження за вимовою.Віднесення до групи приголосних.

Веселяться не тільки жучки ,а й різні комахи, того, що наступила весна і вся природа пробуджується після довгого зимового сну . Давайте підслухаємо розмову двох бджілок.

На квітах вони збирають пилок і солодкий сік – нектар. З нектару бджоли роблять мед, а пилком , змішаним з краплиною меду , готують своїх діток. Поворушиться бджілка на квітці,і на її волохату шубку прилипне пилок. Ніжками вона зчищає його з себе і складає в маленьку заглибинку на задніх ніжках – кошик. Коли бджолка прилетить у вулик, вона змішає пилок з краплиною меду і такою кашкою нагодує своїх маленьких сестричок.

           Послухайте. Як вимовляється новий звук , який сьогодні вивчаємо на уроці.

  • Давайте вимовимо усі звук (ж)
  • Які перешкоди при вимові звука (ж) (Язик, зуби)

Звук утворюється за участю передньої частини спинки язика. Між язиком та зубами утворюється вузька щілина , об краї  якої треться видихуване повітря. Це шиплячий твердий звук. Ніколи не буває м’яким, лише перед звуком (І) може пом’якшуватися.

- Я чи можна ображати бджілок?

Перелітаючи з квітки на квітку , бджоли переносять пилок, а це корисно для квітів – більше буду насіння. Бджоли дають людям смачний мед, віск, ліки від багатьох хвороб.Бджоли – дуже корисні комахи. Їх потрібно охороняти.

- Ось історія про одного неслухняного хлопчик Женю , який ображав комах.

Женя з ними не дружив

Завжди Женя їх дражнив.

Вони Женю не жаліли

Та дражнила нажалили!

Знай!

  1. Гра «Впіймай Звук»

- А що ж трапилось з нашим жучком? Уважно послухайте вірш , і якщо почули слово зі звуком (ж), хлопайте в долоні.

 

Жив жучок між бур'янами,

Жив без тата і без мами.

Жив і жив , і не тужив.

Жабеня жука спіймало,

Жваво – жваво застрибало:

 Жу – жу – жу! Жу – жу – жу!-

Жука я мамі покажу.

Жаба квакнула : Попався!

Жучок завмер – так налякався.

     3) Назвати предмети на малюнку , в яких зустрічається звук (ж)

-Давайте попросимо жабку- маму , щоб вона відпустила маленьке сонечкою Але для цього потрібно назвати всі предмети на малюнку , де зустрічається звук (ж)

4) Фізхвилинка

V. ознайомлення з буквою Ж(же)

- Сів жучок і замислився? «Яка ж та буква , що позначає цей цікавий звук(ж)?

1.Алфавітна назва букви. Аналіз будови .порівняння великої і маленької літери (ж)

-На що схожа буква?

Стали сніжинки літерою (Ж),

Сонце її розтопить уже.

 

Я узяв нитки червоні

І зв'язав дві букви К,

Вмить з’явилась на долоні

Буква схожа на жука.

Тільки ти жука згадаєш,

 Мене одразу упізнаєш.

2.Гра «Виправ помилку»

3. Утворення та читання  складів  з буквою (ЖЕ)

4. Утворення  та читання складів типу ППГ. Гра «Літачок»

-Жу-жжжу-жжу! Я всі букви подружу!

5.Читання слів. Гра  «Втікачі»

Я зібрав жуків чимало ,

Та вони всі повтікали,

Я за ними.Ну й дива!

Заповзли вони в слова.

Де жуки ці? Покажіть,

Позбирати поможіть!

*ало,д*инси, *інка,*олудь, ву*і, *журавель, *ирафи, мор*і, *иття, *урнал,

дру*ба,уро*ай, лі*ко, кру*кА, пирі*ок,ї*ачок.

VI. Сторінками   Червоної книги України.

1.розповідь учителя про Червону книгу України.

Діти , а чи всіх жуків можна збирати та бавитися з ним?

Деяких жуків занесено до Червоної книги України. Червона книга – це список рідкісних організмів і таких , що перебувають під загрозою зникнення. Червону книгу України видано в 1980 році. Рослини і тварини,занесені у цю книгу, охороняються законом.До кожної статті подано ілюстрацію (малюнок чи фотокартку). Сторінки цієї книги різнокольоровію

Наприклад , оранжевий колір сторінки символізує наближення небезпеки.

Не кидайте каменем в жаб, не руйнуйте мурашники – дерева менше хворіють. Без пташиної пісні ми  не почуємо  весни.

2. Корткі повідомлення учнів про жуків з демонстрацією ілюстрацій.

ХРУЩ  МАРМУРОВИЙ

Називають жука мармуровим тому, що його крильця прикрашені білими розводами , схожими на мармур.

БРОНЗІВКА ЗОЛОТИСТА

На сонці бронзівка переливається золотисто – зеленим кольором. Цей жук завдає деякої шкоди , обгризаючи квіти , але ж він і прикрашає нашу природу.

ПЛАВУНЕЦЬ

Живе у ставках, річках . Крила у нього темно-коричневий з жовтою смужкою по краях. Тіло овальне, сплющене. Підгрібаючи задніми ногами ,як веслами , жук, наче підводний човен, швидко пересувається у воді.

ВОДОЛЮБ

Водолюб легко відрізнити від павунця: він більший , весь чорний.Живиться водяними рослинами. Плавати  так швидко , як плавунець , водолюб не вміє. Частіше повзає по водяних рослинах.

3.Фізкультура.

4. Робота з текстом «На лужках»

- Послухайте текст.- Про якого жука розповідається  у тексті?

- Про кого це маленьке оповідання?

А) Виразне читання вчителя.

Б) Словарна робота. Пояснення значення слів.

В)Самостійне читання. Знайти всі слова з буквою Ж.Вставити пропущені літери.

Г)Читання «ланцюжком»

Д) Вибіркове читання :

1.прочитати всі слова з Ж.

2.Опишіть жука

ТЕСТУВАННЯ

- Богдан знайшов жука на лужку?

- Жук був білого кольору?

- У жука були великі роги?

- Жук маленький і слабкий?

-ТВОРЧА РОБОТА.

Уявіти себе в ролі маленької комашки і скласти побажання людям.

VII. Підсумок уроку.

1.оцінка уроку читання(Якщо сподобався урок – до сонця прикласти промінчики.)

2.Заключне слово вчителя. Будьте і ви , як маленькі сонечка. Творіть добро, саджайте ліси, очищайте джерела і ріки, любіть свою Землю- матінку, і вона вам відповість любов’ю і щедрість, та будуть на нашій Землі мир і злагода.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 квітня 2023
Переглядів
483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку