Інформатизація освіти в Україні - один з найважливіших механізмів, що зачіпає основні напрямки модернізації освітньої системи. Сучасні інформаційні технології відкривають нові перспективи для підвищення ефективності освітнього процесу. Змінюється сама парадигма освіти. Велика роль надається методам активного пізнання, самоосвіті, дистанційним освітнім програмам.
Цілі навчання при змішаній формі залишаються попередніми, змінюються засоби й методи їх досягнення. Система контролю знань одержує нові можливості: використання контролюючих систем у поєднанні із традиційними методами.
В останні роки інформаційні технології набувають дедалі більшої популярності, і сьогодні вже абсолютно зрозумілі доцільність та необхідність їх застосування. Впровадження хмарних технологій у процес навчання — це логічний крок в ногу із часом, що веде до значного розширення можливостей, відкритості, мобільності, доступності, а як наслідок — і якості навчання.
Відбувається інтенсивне впровадження хмарних технологій і сервісів в систему освіти, що впливає як на розвиток засобів навчання, так і на інші компоненти технологічної підсистеми методичної системи: на методи та форми організації навчання. [8, с.83]
Одним з перспективних напрямків розвитку навчання в світі зараз вважається змішане навчання, яке іноді називають гібридним. Змішані курси – це результат інтегрування он-лайн курсів з традиційними класно-аудиторними способами навчання. Комбінація різних технологій в один інтегрований навчальний підхід надає можливість навчанню стати персональним та особистісно-орієнтованим.
Аналіз актуальних досліджень. Ідея використання хмарних технологій в процесі навчання все частіше зустрічається у науковій та педагогічній літературі. Зокрема, проблемами використання хмарних технологій в навчальному процесі займались такі українські дослідники як Н. В. Морзе, Н. В. Кузьмінська, С. О. Семеріков, В. П. Сергієнко, І. С. Войтович, В. Ю. Биков, Г. Ю. Маклаков, Н. В. Сороко, З. С. Сейдаметова, С. Г. Литвинова, В. П. Олексюк, Т. А. Вакалюк, Ю. Г. Лотюк, а також зарубіжні автори M. Armbrust, L. E. Buchanan, А. Lane, T. Liyoshi, A. Nijholt, V. Kumar, A. Fox, R. Griffith, K. Subramanian, N. Sultan.
Аналіз цих досліджень показує, що науковці у своїх роботах розглядають питання, що стосуються загальної теорії використання хмарних технологій в освіті, створення тестів та організації тестування на базі хмарних середовищ, розгортання хмарних викладацьких кабінетів, перспективи розвитку хмарних програмних засобів для створення електронної бібліотеки тощо.
Не зважаючи на велику кількість наукових досліджень, обґрунтувань, результатів, доцільно продовжувати дослідження в цьому напрямку, оскільки хмарні технології знаходяться в постійному розвитку, створюються нові online-сервіси та середовища, які потребують детального вивчення на предмет їх використання в навчальному процесі [10].
Корпорація Google розробляє й надає в користування велику кількість додатків і сервісів, доступ до яких можливий у вікні будь-якого браузера (Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera, Internet Explorer та ін.) при наявності підключення до Інтернету. Особливе місце серед цих додатків і сервісів займають Google Apps for education (Додатки Google для освіти) – безкоштовні веб-сервіси для навчальних закладів, що надаються компанією Google [12].
Google Apps for education – веб-сервіси на основі хмарних технологій, що надають учням, учням і вчителям навчальних закладів інструменти, необхідні для ефективного спілкування й спільної роботи в процесі навчання [14].
Проаналізуємо детальніше основні можливості та переваги використання online-сервісу організації навчального процесу Google Classroom.
Сервіс Google Classroom (Google Клас) входить в число безкоштовних сервісів Google Apps for education (Додатки Google для освіти), розроблений для освітніх закладів, інтегрований з Google Drive (Google Диск), YouTube, Google Docs (Google Документи), Gmail (Google Пошта), має зручний інтерфейс та нові можливості, необхідні для педагогів. Фактично Google Клас дозволяє вчителям організувати стандартний навчальний процес через Інтернет.
Основні можливості сервісу Google Classroom (Google Клас):
1. Можна створювати класи і додавати туди учнів.
2. Можна відправляти завдання, організовувати тематичні обговорення з можливістю додавання потрібних матеріалів (файл, відео або посилання): додати вкладений файл, тобто завантажити файл з комп‘ютера вкласти файл із Google Диска додати відео YouTube вкласти посилання, тобто ввести або додати посилання на сайт
3. Студент отримує завдання через сервіс, виконує його онлайн в Google Документах і прикріплює свою роботу до завдання.
4. Всі документи зберігаються структуровано у вигляді каталогів на Google Диску.
5. Список виконаних робіт в реальному часі оновлюється на панелі вчителя – він може перевірити роботу, поставити відповідну оцінку і написати коментар.
6. Є функція організації індивідуальних занять та дистанційного навчання.
Основна перевага Google Класу, порівняно з іншими сервісами- аналогами такими, як Edmodo (освітній сайт, який являє собою соціальну мережу за типом Facebook), яка дозволяє спілкуватися вчителям та учням, об'єднавшись навколо процесу навчання), Moodle (платформа для навчання, яка надає вчителям, учням та адміністраторам розвинутий набір інструментів для комп'ютеризованого навчання, в тому числі дистанційного) [7] та ін., полягає в простоті використання та інтуїтивно зрозумілого інтерфейсу.
З огляду доступності і безпечності, як і в інших сервісах Google Apps для освіти, в Класі немає реклами, а матеріали і дані учнів та вчителів не використовуються в маркетингових цілях. Крім того, Клас абсолютно безкоштовний для навчальних закладів.
РОБОТА В СЕРЕДОВИЩІ GOOGLE CLASSROOM
Для створення єдиного інформаційного середовища навчального закладу використовується пакет хмарних сервісів Google Suite for Education (раніше Google Apps for Education).
Google Suite for Education – це набір додатків, які надаються компанією Google безкоштовно для освітніх установ у рамках обраного освітньою установою домену. До пакету входять стандартні Google сервіси плюс система управління навчанням Google Classroom. Кожен учень і член педагогічного колективу мають обліковий запис Google для навчання/роботи з адресою типу:<ім’я>@<домен навчального закладу>.
Для роботи в середовищі Google Classroom кожен учень та вчитель навчального закладу отримує уже створений обліковий запис у вигляді: <ім’я>@ugpk.edu.ua. За допомогою іншого облікового запису Google в середовище Google Classroom вхід НЕ ВИКОНУЄТЬСЯ!
Як у всіх хмарних середовищах збереження даних користувача відбувається в Інтернеті з можливістю одержувати доступ до них в будь-який час і з будь-якого пристрою, з подальшим збереженням на жорсткий диск або роботою з даними на «хмарі».
Хмарні технології – це технологія, яка надає користувачам Інтернету доступ до комп’ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як онлайн-сервіса, тобто якщо, є підключення до Інтернету то можна виконувати складні обчислення, опрацьовувати дані використовуючи потужності віддаленого сервера.
Google Classroom є унікальним додатком Google, оскільки розроблена саме для освітніх потреб. Ця платформа дозволяє використання викладачем усіх інтегрованих інструментів пакету Google Suite, наприклад, Google Drive і Gmail, Google Form, G+.
У Classroom зручно працювати і вчителю і учням, оскільки сервіс забезпечує користувачів універсальним робочим апаратом, має зручний, інтуїтивно-зрозумілий інтерфейс і можливості, необхідні учасникам освітнього процесу.
Основні можливості Classroom:
Допис «Створити запитання» призначений для створення запитання з короткою відповіддю або запитання, що має варіанти відповіді.
Допис «Створити завдання» призначений для створення індивідуальних завдань.
Допис «Використати наявний допис» дає можливість вчителю використати завдання чи запитання, створене в іншому навчальному курсі (в своєму чи тому до якого він має доступ).
Всі чотири типи дописів дають можливість використовувати посилання на файли будь-якого виду з Google-диска, зовнішнє посилання та посилання на відео з YouTube. Таким чином забезпечуються умови для доступу учнів до навчального матеріалу (презентації, лекції, демонстрації, інтерактивні завдання, тестування, додаткова література та відео-уроки),
При створенні завдання у вигляді Google-документа, платформа буде створювати і поширювати індивідуальні копії документа для кожного студента навчального курсу з назвою типу <назва документа> – копія – <прізвище, ім’я студента>.doc. Це дає можливість давати завдання на відновлення записів, вставлення пропущених і завдання, що вимагають розгорнутої відповіді.
Також є можливість надання доступу для одночасної роботи над одним документом кільком користувачам. Спільна робота розширює можливості навчання, студенти можуть допомагати один одному. Такий підхід сприяє розвитку комунікативної компетентності.
Google Classroom – це інструмент, що зв'язує Google Docs, Google Drive і Gmail, допомагає створювати і впорядковувати завдання, виставляти оцінки, коментувати і організовувати ефективне спілкування з учнями в режимі реального часу. Основним елементом Google Classroom є Групи. Функціонально групи нагадують структурою форуми, оскільки вони дозволяють користувачам з легкістю відправляти повідомлення іншим користувачам, з якими вони часто спілкуються в межах цієї групи.
Функціональність програми нескладна у використанні і забезпечує реалізацію таких можливостей:
Використання Google Classroom не зводиться до заміни паперових носіїв інформації електронними. Сервіс дозволяє поєднувати процеси вивчення, закріплення та засвоєння навчального матеріалу, які під час традиційного навчання відокремлені один від одного.
Простота у використанні, безкоштовність та високий рівень доступності Google Classroom та інших сервісів Google, які цифровий гігант Google постійно оновлює та вдосконалює, дає можливість вчителям організовувати ІКТ-підтримку звичайних форми навчання, а також для перевернутого і дистанційного, індивідуалізувати навчання і широко використовувати групові форми роботи. Навчання не обмежуються лише школою. Матеріали, розміщені на «хмарі», учні можуть переглядати вдома для повторення вивченого на занятті, або ж для того, щоб краще розібратись у темі, якщо при вивченні було щось незрозуміло. Доступ до матеріалів можна отримати як з комп’ютера так і з смартфона або планшета. Для засвоєння матеріалу кожен учень матиме змогу підібрати темп сприйняття, обробки та засвоєння інформації. Це сприятиме підвищенню мотивації до навчання та кращому засвоєнню навчального матеріалу.
Переваги використання Google Клас:
Можливості Google Клас:
Категорія користувачів |
Можливості |
Вчителі |
|
Учні |
|
Куратори (батьки) |
Примітка. Куратори учнів не мають безпосереднього доступу до Класу. Вони можуть підписатися на електронну розсилку з допомогою особистого облікового запису. |
Адміністратори |
|
Список використаних джерел
ВІРТУАЛЬНИЙ КЛАС GOOGLE
Інструкція для вчителя.
Клас – це новий інструмент у пакеті GoogleSuiteforEducation, який дає вчителям змогу швидко створювати та впорядковувати завдання, оперативно їх перевіряти й оцінювати, а також легко спілкуватися зі студентами та учнями.
Для того, щоб почати користуватися віртуальним класом, потрібно ввести ЛОГІН та ПАРОЛЬ від свого облікового запису. Далі виконати такі кроки:
*якщо перед вами таке вікно, -то потрібно у правому верхньому куті натиснути на назву акаунту, та вибрати “Додати обліковий запис”. Переходимо до пункту 3.
Оголошення
Завдання: створити Проект
Питання
Деякі роз’яснення:
10. Наповнюються навчальні класи різноманітними матеріалами: ДОКУМЕНТАМИ
ПОСИЛАННЯ (он-лайн тестування)
GOOGLEФОРМАМИ ІЗ ЗАПИТАННЯМИ
ВІДЕО, ЕЛЕКТРОННИМИ ПІДРУЧНИКАМИ ЗІ СВОГО КОМП’ЮТЕРА ТА З GOOGLE ДИСКУ
11. Для перевірки виконання завдань у Календарі класу можна встановлювати часові межі для виконання і здачі завдань:
12. Для роботи з навчальними матеріалами можна приєднувати нових учнів та викладачів:
13. Усі учні навчального класу мають можливість переглядати статистичні відомості щодо процесу виконання та перевірки завдань.