В умовах сьогодення складно уявити сучасний світ без комп’ютерів та іншої техніки, яка оточує нас. З кожним днем технологічні засоби удосконалюються і допомагають нам у вирішенні різних питань. Нові інформаційні технології мають величезний діапазон можливостей для збагачення навчально-виховного процесу у сучасній школі та системи освіти в цілому. Одним з таких дидактичних засобів, який розвиває потенціал, є мультимедіа.
У перекладі з англійської multimedia – багатокомпонентне середовище, яке дозволяє використовувати текст, графіку, відео і мультиплікацію в режимі діалогу і тим самим розширює галузь знання у навчальному процесі [1].
Мультимедійна форма вираження навчальної інформації найбільш актуальна, у зв’язку з комп’ютеризацією процесу освіти. З метою розвитку особистості потрібно враховувати, що навчальний матеріал повинен: сприяти розвитку критичного мислення та пізнавальної активності, забезпечувати індивідуальну траєкторію навчання.
Мультимедійна презентація навчального матеріалу – спосіб пред’явлення творчо переробленого вчителем, адаптованого для певного віку учнів мовної інформації у вигляді логічно завершеної добірки слайдів з певних тем [2]. Мультимедійна презентація базується на використанні аудіовізуальних можливостей комп’ютерних технологій.
Технологія безпосереднього використання мультимедійних презентацій у навчальному процесі включає в себе кілька етапів: підготовчий, переддемонстраційний, демонстраційний, післядемонстраційний, рефлексивний.
Переддемонстраційнний етап передбачає: зняття мовних труднощів, перевірка розуміння раніше вивчених лексичних одиниць, повторення необхідного граматичного матеріалу й формулювання цілей і завдань для учнів. На демонстраційному етапі відбувається пред’явлення нового матеріалу з паралельним коментарем вчителя, робота над змістом кожного слайда, «паузування» вправи, при необхідності повторення потрібних слайдів. Післядемонстраційнний етап охоплює вправи діалогічного змісту (типу «запитання – відповідь»), підведення учнями підсумків, самостійне формулювання ними правила, повторення лексичних одиниць.
Рефлексивний етап включає аналіз і висновки вчителя про результативність підготовки й показу мультимедійної презентації, моніторинг. Разом з тим проводиться критичний аналіз результатів проробленої роботи і внесення коректив у презентацію з урахуванням виявлених недоліків; удосконалення її наступних показів.
Найдоступнішим засобом для створення власних комп’ютерних навчальних продуктів є програма Power Point – майстер створення презентацій. Умілий вчитель може перетворити презентацію в захоплюючий спосіб залучення учнів до освітньої діяльності. До того ж презентація може стати своєрідним планом уроку, його логічною структурою, тобто може бути використана на будь-якому етапі уроку або на будь-якому уроці: вивчення нового матеріалу або закріплення, контроль знань або під час виконання домашнього завдання та ін. Презентація дає можливість вчителю проявити творчість, індивідуальність, креативність. У роботі вчителя вона забезпечує: інформаційну підтримку; ілюстрування; використання різноманітних вправ; економію часу і матеріальних засобів; активізацію пізнавального інтересу учнів; розширення освітнього простору уроку. Застосування мультимедійних презентацій на уроках має важливе значення, свідченням чого є: інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу; багатоаспектний розвиток школяра; ефективність використання навчального часу; можливість забезпечення зворотного зв’язку з кожним учнем; унаочнення запропонованого навчального матеріалу; оперативність одержуваної інформації; підсилення мотивації навчання шляхом активного діалогу учня з комп’ютером.
Кожен учитель знає, як відбувається запам’ятовування інформації: якщо інформація сприймається тільки слухом, засвоюється 20% її обсягу; якщо лише за допомогою зору, запам’ятовується 30% матеріалу. За умови комбінованого поєднання «включення» слухового та зорового каналів інформації учень спроможний засвоїти до 60% інформації. А застосування мультимедіа дає змогу об’єднати текст, звук, графічне зображення, відеозображення та ще й улюблену дітьми анімацію (мультиплікацію). Таким чином, використання мультимедії значно сприяє засвоєнню навчальної інформації кожним школярем.
Педагогічна практика переконує в тому, що систематичне використання комп’ютера, зокрема мультимедійних презентацій, на уроці, сприяє: підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці; зростанню продуктивності уроку; реалізації міжпредметних зв’язків; логізації й структуруванню навчального матеріалу, що значно підвищує рівень знань учнів; зміні ставлення школярів до комп’ютера (вони починають сприймати його не як сучасну іграшку, а як універсальний інструмент для ефективної роботи в будь-якій галузі людської діяльності).
В роботі з учнями під час уроку можна використовувати різноманітні інформаційно-комунікаційні засоби: електронні підручники та словники; окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-, анімації) тощо. Кожен навчальний мультимедійний засіб має відповідати всім дидактичним вимогам, а саме науковості, систематичності, послідовності, доступності, зв’язку із практикою, наочності; аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел; бачити проблеми, ставити запитання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його.
Інформація повинна бути чіткою, лаконічною, доступною. У процесі роботи з нею учні вчаться аналізувати, висловлювати власну думку, удосконалюють уміння працювати на комп’ютері. Якщо застосування мультимедійних технологій добре продумане, заняття буде творчим, наочним, цікавим, життєвим, дозволить розвивати уміння учнів працювати в парах і групах, а також такий урок перевтілюється у гру, диспут, екскурсію, творчу лабораторію.
Особливу увагу приділяю умінню порівнювати явища, групувати за схожими чи, навпаки, відмінними ознаками, систематизувати та узагальнювати. Є також цікава форма роботи з використанням цих технологій – віртуальні екскурсії. Запропонований учням матеріал містить фотографії, документи, схеми, таблиці, діаграми, відеоматеріали, музичний супровід.
Велику увагу при організації навчального процесу я приділяю ігровому моделюванню, нестандартним формам роботи, оскільки, вдало підібрані, вони гарантують високий рівень його ефективності, сприяють розвитку критичного мислення, забезпечують формуванню стійкого інтересу учнів до предмета.
Для розвитку критичного мислення високого рівня проводжу ділові ігри.
Наприклад, під час вивчення теми «Пристрої введення-виведення інформації. Клавіатура» з метою кращого засвоєння клавіатури та розвитку критичного мислення в учнів застосовую класифікацію. Учні мають заповнити порожні фігури організаційної діаграми. Таким чином, вони покажуть уміння класифікувати клавіші клавіатури за їх призначенням і використанням.
На перших уроках вивчення теми «Текстовий редактор Microsoft Word» створюю з учнями «Асоціативний кущ» з ключовим поняттям «Текстовий редактор MS Word». Цей вид роботи допомагає учням на одному уроці інформатики отримати знання про сутність програми текстового редактора, зрозуміти три етапи опрацювання різноманітних текстів (створення, введення тексту з клавіатури, зберігання, редагування документа), сформувати навички використання отриманих знань на практиці у середовищі текстового редактора, аналізувати і обирати найефективніший спосіб виконання завдання (за допомогою меню, панелей інструментів, швидких клавіш), синтезувати отриману багаторівневу інформацію в єдине ціле, оцінювати важливість вивченої на цьому уроці теми і її місце у системі цілого курсу вивчення інформатики.
Сучасних учнів якнайкраще характеризує давнє китайське прислів’я: «Почую – забуду, побачу – запам’ятаю, зроблю сам – зрозумію». І саме урок з використанням мультимедійних технологій дає можливість не тільки почути, щоб не забути, а й побачити, щоб запам’ятати. А далі – вдало дібраний дидактичний матеріал або інтерактивні засоби завершують процес вивчення нового матеріалу, даючи можливість виконати завдання самостійно, щоб усе зрозуміти. Ось чому використання мультимедійних презентацій на уроках є актуальним і цікавим носієм інформації для дітей.