10 клас. Зарубіжна література Тема: Контрольна робота за розділом «Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст.» (твір)

Про матеріал
10 клас. Зарубіжна література Тема: Контрольна робота за розділом «Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст.» (твір) Шкільний твір — це текст, який повинен містить усі його ознаки: смислову цілісність, структурну в'язкість. Робота над творами різних жанрів виховує вдумливого, грамотного читача, розвиває чутливість до мови, художній смак, образне мислення, творчу уяву.
Перегляд файлу

10 клас. Зарубіжна література

 

Тема: Контрольна робота за розділом «Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст.» (твір)

 

Мета: формувати ключові компетентності з дотримання норм мовленевої діяльності;виявити рівень знань, умінь та навичок учнів із метою контролю та корекції; поглибити знання з теми й систематизувати їх; розвивати пам’ять, зв’язне писемне

мовлення, уміння характеризувати літературознавчі поняття, образи, висловлювати про них власну думку, проводити аналогії; виховувати любов до літератури, мистецтва, прагнення до самовдосконалення, виявити рівень розуміння змісту, ідейно-художніх

особливостей вивчених творів; розвивати образне, аналітичне мислення, зв’язне писемне мовлення, уміння висловлювати свої судження й аргументувати їх; виховувати високі моральні якості, прагнення до самопізнання та самовдосконалення, естетичні смаки.

Обладнання: тема та епіграф уроку, завдання для «Мозкового штурму», орієнтовні теми творів, пам’ятки, домашнє завдання.

Тип уроку: урок перевірки знань, умінь, навичок.

 

Очікувані результати

Предметні компетентності, які формуються на уроці

Ключові компетентності, які формуються на уроці

Учень / учениця:

розуміє особливості розвитку романтизму, специфіку його течій у національних літературах і творчості митців; визначає особливостівзаємодії різних елементів (романтичних і реалістичних) у творах письменників; аналізує провідні теми, проблеми, мотиви творів; зіставляє образи, засоби виразності; висловлює власну думку щодо порушених у творах проблем;

усвідомлює гуманістичні цінності доби романтизму (пріоритет особистості, свободи, мистецтва, людських почуттів та ін.).

Учень / учениця:

бере участь у дискусії стосовно проблем, порушених у творах;установлює причиново-наслідкові зв’язки подій та образів; самостійно знаходить і систематизує інформацію про літературні твори та явища; виявляє соціальні явища, які знайшли відбиток у творах, аналізує авторську позицію щодо соціальних проблем; оцінює стосунки романтичних героїв і соціуму; розглядає твори письменників на тлі історико-літературного процесу, у зв’язках з історією культури.

 

Хід уроку

 

Де немає джерела думок, слова вичерпуються швидко.

Бальтасар Грасіан

 

І. Актуалізація опорних знань

           2. Виконання інтерактивної вправи «Мозковий штурм» (робота в групах).

Завдання. Уявіть себе вчителем зарубіжної літератури. Побудуйте стислий конспект з теми «Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст.» для учнів, які пропустили тему й бажають успішно написати  контрольну роботу. Зробіть цей конспект та запропонуйте його однокласникам. Презентуйте (усно) результати своєї праці.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

        Слово вчителя.Шкільний твір — це текст, який повинен містить усі його ознаки: смислову цілісність, структурну в'язкість. Існують певні правила, що допомагають написати твір:

— визначається тема і основна думка творчої роботи, обмірковується і записується заголовок або формулювання теми; якщо даються готові формулювання тем, вибирається та, яка зацікавить вас, необхідно відібрати цитатний матеріал для розкриття теми;

 — щоб точно визначити тему, а не писати про твір взагалі або героя, названому в формулюванні, необхідно уважно її прочитати, знайти ключові слова, що виражають поставлену проблему, а також зазначити всі поняття, що входять у формулювання теми, і писати саме про це. Тим самим виконується одна з вимог до твору — відповідність темі.

Робота над творами різних жанрів виховує вдумливого, грамотного читача, розвиває чутливість до мови, художній смак, образне мислення, творчу уяву. Удачі вам у написанні творчих робіт!

І пам'ятайте (зверненні до епіграфу уроку): «Де немає джерела думок, слова вичерпуються швидко» (Бальтасар Грасіан).

 

ІII. Робота над темою уроку

1. Підготовча робота по написанню творчих робіт: бесіда (прийом «Мікрофон»).

  1. На які дві категорії поділяються герої Гофмана?
  2. Чи можна назвати романтичним героєм Бальтазара, героя казки Гофмана «Малюк Цахес на прізвисько Циннобер»?
  3. Визначте основний конфлікт твору Гофмана.
  4. Назвіть наскрізні теми і образи збірки Уїтмена «Листя трави».
  5. Розкрийте образ ліричного героя у вірші «Пісня про себе».

 

2. Коментування вчителем запропонованих тем творчих робіт.

Методичний коментар. Теми записуються на дошці (або презентація) і обговорюються. Учитель допомагає учням з підбором цитат, говорить про можливі шляхи розкриття тієї чи іншої теми.

Етапи роботи з аналізу теми:

1) Читання теми: визначення головних слів, обсягу (вузька, широка тема), характеру (особистісна, літературознавча та ін.).

2) Визначення тези, основної думки твору.

3) Підбір аргументів, «ілюстративного» (цитатного) матеріалу.

4) Продумування вступу та заключної частини твору.

 

Орієнтовні теми

  1. Конфлікт світу філістерів та ентузіастів у казці Гофмана «Малюк Цахес на прізвисько Цинобер».
  2. Бальтазар як представник ентузіастів у казці Гофмана «Малюк Цахес на прізвисько Цинобер».
  3. «Частка Цахеса присутня, можливо, в кожному з нас» (за казкою Гофмана «Малюк Цахес на прізвисько Цинобер»).
  4. «Я блукаю і кличу душу свою…» (за збіркою В. Вітмена «Листя трави»).
  5. Волелюбна пісня поета (за поемою В. Вітмена «Пісня про себе»).
  6. Національний характер поезії Волта Вітмена.

 

3. Самостійне ознайомлення з пам’яткамидля написання твору (роздатковий матеріал, робота в парах).

 

Памятка 1

Як підготуватися до твору-роздуму про літературного героя

1. Перш ніж починати писати, чітко визначте своє ставлення до літературного героя, про якого буде ваш твір. Продумайте, що вас хвилює, цікавить, із чим ви не погоджуєтеся.

2. Простежте в тексті, як письменник розкриває характер героя, як описує його вчинки. Зверніть увагу на художні деталі, котрі допомагають вам зробити ви­сновок щодо ставлення автора до героя.

3. Позначте в тексті місця, які допоможуть вам на­писати твір.

4. Продумайте структуру вашого твору (вступ; основна частина, що складається з тез і доказів; ви­сновок) і відповідно до неї доберіть додатковий мате­ріал (епіграф, цитати, факти), який знадобиться при написанні твору.

5. Спочатку напишіть твір на чернетці.

6. У вступній частині твору поясніть, з якою метою ви його пишете, яку головну думку хочете викласти.

7. В основній частині твору записуйте свої дум­ки (тези) про героя та обов'язково аргументуйте їх. Пам'ятайте, що аргументи (докази) можуть бути як прямі, так і від протилежного. Намагайтеся уникати простого переказу епізодів твору.

8. У заключній частині вашого твору зробіть обґрун­тований та емоційний висновок, сформулюйте ваше ставлення до героя, про якого ви пишете.

 

 

Памятка 2

Як написати твір-роздум

1. Прочитайте запропоновані теми і визначте ту, яка вас найбільше зацікавила.

2. Поміркуйте, які питання або проблеми ви б хо­тіли висвітлити, і виділіть найголовніші, сформулюйте власні судження та оцінки.

3. Доберіть матеріал, який допоможе розкрити тему (епіграф, цитати, приклади з твору, цікаві фак­ти, авторські оцінки, висловлювання письменників тощо).

4. Ретельно продумайте структуру твору і складіть його план.

5. Напишіть твір спочатку на чернетці. Пам'ятайте, що цитати слід брати в лапки.

6. Використовуйте для висловлювання і доведення власних думок такі вирази: я гадаю; на мою думку; на мій погляд; мені здається тощо.

7. Наприкінці роботи обгрунтовано підбийте підсумки, використовуючи слова і слово­сполучення: отже; враховуючи сказане; із наведеного випливає тощо.

8. Прочитайте і перевірте написане. Зважте, наскіль­ки робота змістовна, логічна. Подбайте про виразність мови твору (синоніми, епітети, точність висловів). Уникайте повторів.

9. Перепишіть твір начисто.

 

Памятка 3

У творі використовуйте різні прийоми цитування:

  • Повне цитування (використовується при невеликій за обсягом цитаті, граматично оформляється як пряма або непряма мова);
  • Часткове - фрагментарне - цитування (використовується при великих цитатах, в текст включаються окремі слова і вирази з цитати);
  • Посилання на цитату (зміст цитати досить відомо, що виключає необхідність її приведення).

Якщо цитата наводиться не повністю, то пропуск позначається трьома крапками:

  • перед цитатою, якщо вона наводиться не з початку фрази (після трьох крапок цитата починається з малої літери);
  • в середині цитати, якщо пропускається якась її частина;
  • в кінці цитати, якщо вона обривається і не вичерпує всього висловлювання автора.

При введенні цитати використовуйте такі дієслова, як думає, вважає, стверджує, вважає, пише, зазначає, пояснює; такі вступні конструкції, як на думку, за словами, на думку, з точки зору, з точки зору.

 

4. Складання планів (самостійно), написання та редагування творів за обраною темою.

 

IV. Домашнє завдання

1. Для всіх учнів. Знати текст роману Стендаля «Червоне і чорне».

2. Індивідуальне завдання. Підготувати усну «Візитівку митця» про життя і творчість Стендаля (1 – 2 учні). За бажанням – з використанням мультимедійної презентації, створення  буктрейлеру, відеоролика тощо.

 

 

 

 

docx
Додано
25 липня 2019
Переглядів
3715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку