2 клас. Природознавство. Лісові ягоди (1 частина)

Про матеріал

Урок природознавства 2 клас

Тема. Чи всі лісові ягоди можна куштувати?

Мета:

  • -ознайомити дітей із поняттям ягоди, їстівні та отруйні ягоди; вчити правильно збирати лісові ягоди;
  • -розвивати вміння розпізнавати їстівні й отруйні лісові ягоди; вміння спостерігати, логічно і творчо мислити;
  • -формувати естетичну та екологічну культуру учнів;
  • -виховувати пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи, дбайливе ставлення до довкілля.

Обладнання: презентація, відео, підручник Ірини Грущинської.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Перегляд файлу

Урок природознавства 2 клас

Тема. Чи всі лісові ягоди можна куштувати? 

Мета:

-         ознайомити дітей із поняттям ягоди, їстівні та отруйні ягоди; вчити правильно збирати лісові ягоди; 

-         розвивати вміння розпізнавати їстівні й отруйні лісові ягоди; вміння спостерігати, логічно і творчо мислити;

-         формувати естетичну та екологічну культуру учнів; 

-         виховувати пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи, дбайливе ставлення до довкілля.

Обладнання: презентація, відео, підручник Ірини Грущинської.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

ХІД УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.   Девіз уроку:

Не стріляй у пташку, не лови комашку,  Не топчи травичку, не зірви рослинку!

Бо Земля без них, як без зірочок ясних. Їх створила Природа для тебе, їх краса для всіх під небом!

2.   Слово вчителя (до Міжнародного дня Землі).

Чудова планета, єдина у всій нашій галактиці, наповнена життям. Завдяки їй, люди можуть, прокидаючись, посміхатися сонцю. Насолоджуватися співом птахів, ароматів квітів, і найголовніше, – життям. 

Перший День Землі зустрічають у день весняного рівнодення, який прийде до нас  20 березня, а другий – 22 квітня. Перший спрямований на привернення уваги до необхідності миру на всій планеті, проти воєн, руйнувань і знищень живого.  А другий (22 квітня) має екологічну підґрунтя і націлений на збереження природи і навколишнього середовища в цілому. (відео «Міжнародний день Землі»)

 

           

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання. Опитування.  

     Скажіть, чому люди дали такі назви літнім місяцям? Чому червень? липень?

серпень? (с.129-130)

     Коли (якого числа) найдовший день і найкоротша ніч у році? (с. 132)

 

     На попередньому уроці ви ознайомилися з текстом, у якому розповідається як розпочинається літо. Отож як ми можемо дізнатися за спостереженнями у природі, що розпочалося літо? (с. 134-135)

 

 

     Повторимо ще раз, що таке лука? Які лікові рослини ви вивчили на минулому уроці? (с. 136-137)

 

           

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

   В такий чудовий день їжачок Хитрячок запрошує нас на прогулянку.  А куди ми підемо відгадайте:

Навесні веселить, влітку холодить,  грибами, ягодами обдаровує,  восени засинає, навесні знову оживає. (ліс)

   Ми потрапимо в літній ліс. Пригадаймо, яку користь приносять ліси людям?

   Які лісові рослини ви знаєте?

   Діти, пам’ятайте, що ліс – це домівка багатьох тварин і рослин. Ви гості в цьому зеленому домі,а поводитись в гостях треба правильно. Будь природі другом. Коли буваєш у лісі, дотримуйся таких правил:

 

   Завдання нашої прогулянки до лісу, дітки, допомогти їжачку Хитрячку зібрати смачненькі солоденькі лісові ягідки, які він так любить куштувати. Та дізнатися: чи всі ягідки лісові можна вживати в їжу? Рушаймо!

IV. ВИВЧЕННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Словникова робота. Поняття «ягоди». 

а) Поняття «ягоди»

     Ви вже знаєте, що після цвітіння у рослин з'являються плоди. Плоди дуже різноманітні, але серед них є плоди з соковитою м'якоттю, тонкою шкіркою і безліччю насіння. Такі плоди називають ягодами. Ягоди ростуть на кущах і трав'янистих рослинах.

           

б) Побудова схеми з елементами бесіди.

     Лісові ягоди поділимо на дві групи. 

Перша – їстівні ягоди , їх можна куштувати.

     Дізнаємося, які їстівні ягоди можна зустріти в лісі. 

Малина це багаторічний кущ із соковитими і солодкими ягодами. Малина садова набагато крупніша лісової малини, але за цілющими  властивостями і ароматом лісова малина на першому місці. Малина відмінний медонос. Коли вона цвіте, бджоли працюють, не звертаючи уваги на інші квітучі рослини. Крім червоної малини є ще й жовта.

Найбільш солодка і ароматна із дикорослих ягід суниця. Вчені зробили припущення, що це була перша їстівна ягода древньої людини. Насіння суниці були виявлені при розкопках кам'яного століття. Стиглі ягоди суниці лежать низенько, на самій землі.

Назва наступної ягідної рослини походить від кольору ягід, які чорнять рот і руки. Це чорниця. Чорниця це невеликий гіллястий кущ, який росте в лісах. Плід чорно-синя ягода. Ягоди дозрівають в липні, серпні.

 

 

Це ожина, вона дуже схожа на малину, тільки чорні ягоди. Ожину можна зустріти і в лісі, і в саду.

 

 

 

Брусниця і смородина, аґрус і порічки також зустрічаються на лісових галявинках.

 

 

 

2.     Робота з підручником. (с. 138)

а) Прочитайте текст. Дайте відповідь на питання: Яку користь приносять їстівні ягоди людям?

 

б) Перевірка і усвідомлення прочитаного. 

                    Ягоди дуже корисні для людей і мають лікувальні властивості. В них багато вітамінів і корисних речовин. Тому ягоди треба вживати в їжу.

                    Влітку ми вживаємо свіжі ягоди, соки і компоти, взимку – варення, джеми, мармелад, зварені із лісових ягід.

3.     Хвилинка-цікавинка від їжачка Хитрячка.

                    Діти, пам’ятайте, що їстівних ягід стає дедалі менше в наших лісах. Тому збирати ягоди слід обережно, не пошкоджуючи самі рослини. Старайтесь залишити декілька ягідок на кущику для тварин, які їх дуже люблять.

 

           

4.     Фізкультхвилинка (Відео «Весела руханка»). 

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Відгадування загадок. 

     Попрацюймо з загадками. Зараз ми перевіримо, як добре ви запам’ятали лісові ягоди. Відгадайте ягідку. Покладіть її у наш уявний кошик.

 

На порічку  дуже   схожа: круглолиця і пригожа. Вітамінами багата, чорношкіра і пузата. (смородина)

 

Дуже схожа на малину, має  чималу родину. В лісі, на кущі зростає, темно-синій колір має. (ожина)

 

 

Рвати – треба нахилитись і низенько поклонитись. Глянеш-наче полуничка, але зростом невеличка. (суничка)

 

Серед лісу та боліт поселився їхній рід. Ягідка, мов горошина, а на колір, як калина. (брусниця)

     Молодці! Продовжимо нашу прогулянку лісом.

2. Ознайомлення з отруйними ягодами.

а) Словникова робота зі схемою з елементами розповіді.

 

– Під час збору лісових ягід слід бути обережним, щоб у кошик не потрапили отруйні ягоди. Отруйні ягоди – означає, що вони містять отруту. За зовнішнім виглядом отруйні ягоди дуже привабливі і схожі на їстівні. Пропоную з ними познайомимося. Постарайтесь, діти, їх запам’ятати.

           

Вовча ягода (вовче лико) – невеликий кущик з довгастими листками. Яскраво-червоні ягоди притиснуті до стебла. Отруйні  і ягоди, і кора.

Легенда свідчить, що рослина називається вовче лико, бо вовк запізнився на збори звірів, де рослинам роздавали назви. Але жодна рослина не отримало ім'я вовка, тоді вовк розсердився і почав здирати кору з кущів. Щоб заспокоїти злого хижака, цим кущам і дали назву вовче лико (вовчі ягоди).

Дуже зло дивиться на вас з трави вороняче око. На стеблі чотири овальних листки, в середині чорна велика ягода, нагадує око. Недарма люди про нього склали поетичну легенду.

 Жив у лісі в дуплі дуба старий чарівник з вороном, якого він навчив передбачати майбутнє. Коли старий помер, ворон літав високо над лісом і гірко оплакував його. Вдень він пророкував майбутнє на своїй пташиній мові, а вночі кидав гіркі сльози, з яких виростали рослини з очима. За вірність і любов ворона до старого чарівника,люди назвали цю рослину воронячим оком. Ягода і всі частини цієї рослини отруйні.

А це – всім відома конвалія. У травні і червні в лісах і на клумбах розпускаються пахучі конвалії. На тоненьких ніжках розпускаються білі квіти. В кінці літа на місці квітів утворюються червоні ягоди. Ці ягоди можуть викликати серйозне отруєння.

 

У чорної трав’янистої бузини отруйні листя, квіти і незрілі плоди.

 

 

 – Діти, запам’ятайте дуже важливе правило.

                                                                                     Правило              збору              ягід             говорить: 

«Не знаєш ягід – не бери, тим більше не їж!». 

Якщо після того як ви з'їли ягоду, ви відчули себе погано, з'явилася нудота, печіння у роті або запаморочення, терміново зверніться до дорослого за допомогою.

 

 

б) Гра « Розкодуй слово».   – Діти, серед отруйних ягід є такі,що допомагають людям і тваринам. А як? Ви дізнаєтесь відгадавши закодоване  слово:

ІКЛИ (ліки)

                    Молодці! Отруйні ягоди використовують у медицині, з них роблять ліки для лікування різних хвороб. Але в лісі є тварини, які живляться         отруйними ягодами. 

Це птахи, лосі.

                    Як ви думаєте, чому ці тварини їдять отруйні ягоди? 

(Звірі лікуються від хвороб і паразитів)

V. ПІДСУМОК УРОКУ

     Про що ми говорили сьогодні на уроці?

     Як називаються ягоди, що можна вживати в їжу? (їстівні) Назвіть їх. 

     Чи всі ягоди можна куштувати? Чому? (отруйні ягоди не можна їсти в них є отрута.)  

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 138-139.

                    Розкажіть дома рідним, які лісові ягоди смачні і корисні, а які небезпечні й навіть отруйні!

                    Зробіть рекламу їстівної ягоди, яку ви любите смакувати (малюнок, аплікацію). Розкажіть про її користь.

 

zip
Додано
10 липня 2018
Переглядів
889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку