Урок. Середні віки: «темні часи» чи доба прогресу.

Про матеріал

Презентацію розроблено відповідно до змісту підручника для 5 класу закладів загальної середньої освіти «Вступ до історії України та громадянської освіти» / І. Я. Щупак, О. В. Бурлака, І.О. Піскарьова, А. С. Посунько. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. — 256 с. : іл.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Середні віки: «темні часи» чи доба прогресу. Тема: Урок 24

Номер слайду 2

Учитель посміхається,Урок наш починається. Сіли, діти, всі рівненько,Усміхнулися гарненько,Настрій на урок взяли,Працювати почали.

Номер слайду 3

1. Пригадайте, які зміни відбулися в житті людства за доби Стародавнього світу.2. Поясніть значення слів історичної хмаринки «Античність».

Номер слайду 4

Історія Стародавнього світу — це найдавніший відрізок історії людства: від появи людини на Землі і первісного суспільства до стародавніх цивілізацій Єгипту, Індії, Китаю, Греції, Риму. Саме в цей період з'явилися мистецтво й релігія, людина почала займатися землеробством, скотарством, ремеслом і торгівлею. Стародавній світ дав людству пам'ятки архітектури й скульптури, живопису та поезії, що досі надихають людей. Що вам відомо про Сім чудес Стародавнього світу?

Номер слайду 5

План уроку 1. Середні віки в історії людства.2. Княжа доба в історії України.

Номер слайду 6

1. Як ви розумієте поняття «прогрес» і вислів «темні віки»?2. Поміркуйте над темою уроку. Висловіть припущення, які дискусії тривають щодо характеристики середніх віків? Поміркуймо!

Номер слайду 7

Варто запам'ятати! Прогрес (рух вперед, успіх) – напрям розвитку від нижчого до вищого, поступовий рух уперед, до кращого. Середньовіччя — період всесвітньої історії, що тривав із середини V ст. до кінця XV ст. Що таке середньовіччя?Історичну епоху, що настала після найдавніших часів і тривала із середини V ст. до кінця XV ст., називають Середньовіччям. Відлік цієї епохи розпочинається з падіння Західної Римської імперії в 476 р. Саме поняття «Середньовіччя» «подарували» світові італійські поети й філософи. Вони вигадали його лише тоді, коли ця епоха вже завершувалася і розпочалася Нова доба, нова історія (про неї ви дізнаєтеся на наступному уроці).Італійці вважали, що в історії людства між «світлими часами» і Новою добою тривали «похмурі століття». «Світлими часами» назвали розквіт Стародавньої Греції і Стародавнього Риму, коли високого рівня розвитку досягли освіта, наука та мистецтво. Розвиток людства, не гірший ніж за Античності, продовжився в Нову добу. А століття, які відмежовують Стародавній світ і Нову епоху, відзначилися, на думку мислителів, виявами дикунства, забобонів і жахів та призвели до загального занепаду Європи. Так виник образ «похмурого Середньовіччя».

Номер слайду 8

Згодом люди почали відзначати і переваги середніх віків порівняно з тим часом, у якому вони жили. Дехто навіть вважав, що епоха Середньовіччя була чи не найкращою в історії. Адже тоді, мовляв, повітря не було забруднене викидами із фабричних труб, людей не знищували смертоносною зброєю, створеною на основі новітніх технічних досягнень. Люди почали ідеалізувати середні віки, уявляючи, що тоді нібито справді панували шляхетність, мужність, цінувалася гідність. Ці часи сприймалися як доба рицарства, поетично зображеного в романах. Насправді в Середньовіччі поєднувалися світлі, позитивні та темні, негативні події і явища.

Номер слайду 9

У деяких давніх містах України чи інших країн Європи ви могли звернути увагу на могутні старовинні замки, храми зі стрільчастими віконницями. Ці пам’ятки залишилися нам у спадок від епохи Середніх віків (або Середньовіччя).

Номер слайду 10

В уяві багатьох доба Середньовіччя (середина V ст. — кінець XV ст.) пов’язана з образами войовничих рицарів, які змагалися в бойовому мистецтві на рицарських турнірах. Свої подвиги рицарі присвячували Прекрасній Дамі. До речі, саме ця епоха додає багато роботи науці геральдиці, бо кожен рицар повинен був мати власний герб і девіз. Хоча загалом рицарі завдавали й багато клопоту мирним жителям, бо за доби Середньовіччя вони часто воювали й іноді діяли не зовсім по-рицарськи.

Номер слайду 11

Із часом подвиги рицарів стали історією, але досягнення середньовічного суспільства й досі слугують людству. Важливе місце в житті суспільства за середніх віків посідала віра в Бога. Будівництво величних християнських храмів — соборів — об’єднувало людей багатьох поколінь. А на Сході зародилася одна зі світових релігій — іслам.

Номер слайду 12

Від доби Середньовіччя бере свій початок більшість сучасних міст Європи. У містах вирувало життя. Розвивалися ремесла й торгівля. Відвідайте середньовічне європейське місто Берген. Висловіть судження, чи зручним було місто для проживання людей. Тривалість 04 хв 40 сhttps://cutt.ly/Vi4 CRu. G

Номер слайду 13

У середні віки утворилися держави, що існують і в наш час: Англія, Франція, Іспанія, Польща, Чехія та ін. У європейських державах було закладено фундамент сучасної демократії: засновані парламенти, почало формуватися усвідомлення цінності прав людини. Кортеси ІспаніїВелика хартія вольностей— перша «неписана» конституція Англії

Номер слайду 14

Люди дедалі більше розуміли необхідність навчання — так виникли університети, у яких розвивалися освіта й наука. У середні віки в Європі з’явилася перша друкована книга. Винахідником книгодрукування вважається Йоганн Гуттенберг. Про новини люди почали дізнаватися з газет. Учені винайшли термометр і барометр, телескоп і мікроскоп. Було створено вчення про обертання планет навколо Сонця.«ОКСФОРД» - УНІВЕРСИТЕТ АНГЛІЇ, 1117 р.

Номер слайду 15

Саме із середніх віків люди користуються порцеляновим посудом, дзеркалами, виделками, милом, окулярами, ґудзиками, механічними годинниками.1. Ткацький верстат. 2. Окуляри. 3. Дзеркало. 4. Ножиці. 5. Астролябія. 6. Вітряк. 7. Лоція. 8. Годинники. 9. Каравела. 10. Колісний плуг. 11. Гармати

Номер слайду 16

Діємо: практичні завдання. Розгляньте ілюстрації та виконайте завдання:1. Визначте, що зображено на ілюстраціях.2. Чи можна вважати запропоновані ілюстрації історичними джерелами? Якщо так, то якого виду ці джерела?3. Що розповідають про життя людей за доби Середньовіччя ілюстрації. Запропонуйте до кожної з них назву.

Номер слайду 17

Діємо: практичні завдання. Ми вже дізналися, що люди намагаються зберегти історичну пам’ять, увічнюючи події та видатних діячів у пам’ятниках. Одним із таких способів ушанування пам’яті про минувшину є видання тематичних поштових марок і пам’ятних монет. Для багатьох людей колекціонування поштових марок (філателія) чи монет (нумізматика) є захопленням — хобі. Уявіть себе власником/ власницею такої колекції. У вас зібралося чимало предметів і вам потрібно упорядкувати вашу колекцію. Отже, завдання :1. Прочитайте текст про розвиток українських земель за княжої доби.2. Розгляньте колекцію ілюстрацій марок і монет після тексту та визначте за допомогою текстової інформації на них та підписів час важливих історичних подій княжої доби. Можливо вам доведеться застосувати знання з математики.3. Уявно розташуйте ілюстрації в хронологічній послідовності.

Номер слайду 18

В епоху Середньовіччя на українських теренах протягом ІХ—ХІІІ ст. існувала Київська держава (княжа Русь-Україна) із центром у Києві. Багатьом жителям нашої держави знайомі імена видатних князів і княгинь: мудрої княгині Ольги, Володимира Великого і його сина Ярослава Мудрого.

Номер слайду 19

Спадкоємицею Русі-України стало Королівство Руське. В українському народі живе пам’ять про короля цієї держави, засновника міста Львова — Данила Галицького. Легенди про його корону й досі захоплюють багатьох шанувальників старовини.

Номер слайду 20

За доби Середньовіччя на українських теренах було створено неповторну та багату культуру. До наших днів багато стародавніх міст України прикрашають величні споруди — чудові храми, могутні замки й фортеці, оповиті захопливими легендами. Історію тих далеких часів ми можемо дізнатися з літературних пам’яток — літописів.

Номер слайду 21

Як упорядковувалося суспільство, дізнаємося з тексту першого збірника законів «Руської правди» Ярослава Мудрого. З часів Середньовіччя родом назва національної валюти України — гривні, і символ нашої держави — тризуб.

Номер слайду 22

Руська держава активно взаємодіяла з близькими та далекими державами. Зокрема, християнство, яке сповідує більшість українців, було прийняте в результаті тісних контактів з могутньою сусідкою Візантією. Київські князі, одружуючи своїх дітей з королівськими нащадками, породичалися з більшістю правителів Європи. Напевно, ви чули про доньку Ярослава Мудрого Анну, яка стала королевою Франції, а згодом була бабусею, прабабусею майже 30 європейських королів.

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Факт чи фейк?Королівська корона Данила Романовича — правителя Королівства Руського стала легендою так само, як і її власник. Чи насправді існувала корона, чи це міф?Перегляньте відео «Король Данило Галицький і його корона». Визначте, якої версії дотримуються автори фільму брати Капранови. Запишіть докази, які вони використовують для доведення своєї позиції. Відео «Король Данило Галицький і його корона» (тривалість 07 хв 49 с)https://cutt.ly/sodx2 Му

Номер слайду 25

Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Середні віки: «темні часи» чи доба прогресу» — поєднайте кожне з питань для самоконтролю із відповідним смайликом успіху. Усно дайте відповіді на поставлені запитання.

Номер слайду 26

За допомогою додаткових джерел інформації дізнайтеся і позначте на лінії часу періоди правління князів/княгинь Русі-України та Королівства Руського.2022 р.

Номер слайду 27

Домашнє завдання 1. Опрацювати § 24.2. Дослідіть зображену монету (ст. 136) як джерело історичної інформації (скористайтеся пам’яткою на с. 21). На основі біографії діячки напишіть сенкан про роль в історії жінки, зображеної на монеті.

pptx
Додано
4 березня
Переглядів
766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку