Презентацію розроблено відповідно до змісту підручника для 5 класу закладів загальної середньої освіти «Вступ до історії України та громадянської освіти» / І. Я. Щупак, О. В. Бурлака, І.О. Піскарьова, А. С. Посунько. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. — 256 с. : іл.
Чи знаєте ви, коли людство дізналося про Америку й переконалося остаточно в тому, що Земля куляста? Це сталося за доби Нового часу. Завдяки технічним винаходам і сміливим мореплавцям історичний простір істотно розширився. Європейці досягли далеких берегів Америки, Австралії і навіть здійснили першу навколосвітню подорож!
Знайомство із жителями далеких континентів відбувалося по-різному. Підкорюючи нові землі, європейці знищували їх корінних жителів. Але водночас знання про світ і життя далеких народів розширювалися. Жителі Європи відкрили для себе нові продукти, без яких ми не уявляємо свого життя сьогодні: кава, картопля, огірки, помідори та ін.
Діємо: практичні завдання. Уявіть себе мореплавцем/мореплавицею — відкривачем/відкривачкою нових земель. Складіть план підготовки до морської експедиції. Враховуйте: обладнання, яке необхідно взяти, склад екіпажу, провіант і т. ін. Не забувайте, дрібниць у таких проектах бути не може. Ваша експедиція відбувається в добу Нового часу. Звичні для нас речі були відсутні в той час.
Розширення контактів, доступ до нових земель сприяли розвиткові ремесел і торгівлі. Поступово зростала кількість людей, які прагнули заробити більше грошей. Таких людей ми сьогодні називаємо підприємцями. Гроші почали відігравати важливу роль у житті суспільства. У зв’язку із цим у Європі постали перші відомі нам банки — установи для здійснення операцій з грошима.
Поміркуймо!Перші комерційні банки з метою досягнення прибутку видавали кредити підприємцям на розвиток своєї справи. Але в Європі (вперше в Італії) і на українських землях у XVI—XVII ст. з’явилися побожні банки. Головною метою їхньої діяльності проголошувалося не досягнення прибутку, а допомога бідним. Кошти банку формувалися з пожертв від приватних громадян, громад. Будівля вірменського побожного банку у Львові (сучасне фото)1. Яке значення в житті простих людей мали побожні банки?2. У чому відмінність побожних банків від комерційних?3. На вашу думку, чи могли побожні банки задовольняти потреби всіх, хто звертався до них?
Людина навчилася фіксувати на плівку момент життя — винайдено фотографію, яка дає змогу побачити реальне життя людей, а не уявляти за переказами. Найперший кіноапарат сконструював у 1893 р. українець Йосип Тимченко. За рік до європейської сенсації — кіносеансів братів Люм’єр у Парижі, Й. Тимченко організовував показ фільмів в Одесі. Брати Люм’єр Й. Тимченко
Діємо: практичні завдання1. Проаналізуйте ілюстрований ланцюжок технічних винаходів Нового часу і поясніть наслідки застосування цих винаходів у господарстві.2. Дізнайтеся, якими винаходами цього періоду можна доповнити цей ланцюжок.3. Як змінили повсякденне життя ці винаходи? Чи користуємося ми ними сьогодні?Паротяг (1804 р.) Джорджа Стефенсона — революційний транспортний засіб, завдяки якому стало можливим переміщати вантажі й людей швидше й без застосування мускульної сили тварин. Парова машина (1784 р.) Джеймса Ватта — двигун, який дав змогу працювати фабрикам, заводам. Пароплав (1803 р.) Роберта Фултона — революційний транспортний засіб, яким почали переміщати вантажі й людей морем на великі відстані незалежно від погодних умов Поміркуймо!Чому винахідники звертали увагу на удосконалення транспорту?
Важливим досягненням періоду Нового часу стало поступове розуміння цінності кожної людини. Звісно, що повага до прав людини утвердилась не одразу. У Новому часі відбувалися революції — боротьба за зміни в устрої держав в інтересах суспільства (про них ви дізнаєтесь у наступних класах). Та поступово визрівало переконання, що справжнім завданням держави є служіння громадянам.
Мовою документів. З «Білля про права» (Англія, 1689 р.)З Конституції Пилипа Орлика. З Декларації незалежності США (1776 р.)8. Що вибори в члени парламенту повинні бути вільними.9. Що свобода слова, дебатів й актів у парламенті не повинні зазнавати утисків... Ми вважаємо за очевидні такі істини: всіх людей створено рівними й всі вони наділені від творця деякими невід’ємними правами, до яких належать життя, свобода й прагнення щастя. Вдови-козачки й осиротілі діти козацькі, двори козацькі й жінки в час відсутності козаків, які перебувають у походах або на якійсь іншій військовій службі, щоб до всяких громадських повинностей не притягалися і сплатою податків не обтяжувалися — так погоджено і ухвалено.1. Уважно ознайомтеся з уривками з історичних джерел.2. Чиї інтереси захищають ці законодавчі акти?3. Чи актуальні ідеї цих документів сьогодні?4. Чому в сучасному суспільстві утвердилося переконання про необхідність захисту прав людини?
Протягом XV — на початку XX ст. українські землі переважно входили до складу інших держав. Тому для українського народу Новий час — це час боротьби за відродження своєї державності. Першими на боротьбу за волю стали козаки. Українське лицарство гуртувалося на Запорозькій Січі, а протягом середини XVII — кінця XVIII ст. козаки очолювали тогочасну Українську державу — Військо Запорозьке. До наших днів збереглася пам’ять про видатних козацьких гетьманів.
Діємо: практичні завдання. Водночас з фізичною працею в суспільстві зростала потреба в освічених людях. Завдяки поширенню друкованих книжок освіта і знання стали доступнішими більшій кількості людей. Осередками розвитку науки були університети. Києво-Могилянська академія (сучасне фото)1. Дізнайтеся, які ще університети були відкриті у цей час на українських землях.2. Побудуйте лінію часу, на якій позначте час заснування провідних навчальних закладів в Україні у Новий час. На українських землях освіту в цей час можна було здобути у школах при монастирях, церквах. Перший вищий навчальний заклад заснував у своєму маєтку князь Костянтин-Василь Острозький у 1576 р. Традиції вищої освіти у 1632 р. продовжив Києво-Могилянський колегіум. У 1661 р. у Львові засновано університет, який діє понині. У 1805 р. у Наддніпрянській Україні відкривається перший університет у Харкові.