Урок. Які правила взаємодії існують у суспільстві

Про матеріал

Презентацію розроблено відповідно до змісту підручника для 5 класу закладів загальної середньої освіти «Вступ до історії України та громадянської освіти» / І. Я. Щупак, О. В. Бурлака, І.О. Піскарьова, А. С. Посунько. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. — 256 с. : іл.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Які правила взаємодії існують у суспільствіТема: Урок 29 Підготувала: вчитель Голіченко О. В.

Номер слайду 2

В школі справу хоч яку. Починаєм по дзвінку. Тож хвилини не втрачаєм,Все нове запам’ятаєм.

Номер слайду 3

Як ви розумієте значення поняття «правила поведінки»? Чи доводиться вам у житті виконувати правила? Які саме? Як ви думаєте, хто і з якою метою встановлює правила? Що було б, якби члени вашої спільноти (родини, класу) відмовилися виконувати правила?

Номер слайду 4

План уроку1. Табу, мораль, цінності й закон: спільне і відмінне.2. Якими були перші закони в історії світу і України.3. Конституція — основний закон нашої держави.4. Права та обов’язки людини і громадянина в Україні.5. Як захистити свої права в сучасному світі.

Номер слайду 5

Ще на зорі своєї історії люди були змушені узгоджувати поведінку один з одним для досягнення як спільної, так і своєї мети. До наших днів протягом історії сформувалися різні форми регулювання відносин між членами суспільства. Серед них розрізняють звичаї, мораль, право, релігію та багато інших. У деяких із цих явищ збереглися ознаки й одного з найдавніших способів регулювання поведінки людей — табу.

Номер слайду 6

Поміркуймо!Прочитайте і обміркуйте вислови видатних людей. Поясніть, у чому полягає їх повчальний зміст: Мораль — не перелік вчинків і не збірка правил, якими можна користуватися, як аптекарськими або кулінарними рецептами. (Д. Дьюї)Мораль є вчення не про те, як ми повинні вважати себе щасливими, а про те, як ми повинні стати гідними щастя. (І. Кант)

Номер слайду 7

Читаємо й розуміємо Прочитайте навчальний текст. Зіставте явища регулювання суспільних відносин — погрупуйте їх за запропонованими ознаками. Подискутуйте щодо питання: чи обов’язково дотримуватися звичаїв, норм моралі, законів у суспільстві?Умови спільного існування почали вимагати від людини відповідної поведінки. Поступово людство створювало не тільки правила й норми поведінки, а й важелі, які спонукали людей виконувати, не порушувати такі правила (або ж нести відповідальність у разі ігнорування їхніх вимог).

Номер слайду 8

Наші пращури не мали наших знань про дійсність довкола них, а тому необхідність унормування поведінки пояснювали, зважаючи на власний досвід і світогляд. Протягом історії обґрунтування правил поведінки могли бути різними: воля богів, рішення старійшин, вождя або жреця, аргумент, що так робили предки — тобто звичай. У первісному суспільстві переважав такий засіб охорони звичаю, як табу. Поступово табу увійшли в релігійні вірування у вигляді заборон або приписів, порушення яких вважалося гріхом.

Номер слайду 9

Табу виникли на магічній основі й, регулюючи життя індивіда, родини, роду, племені, часто заміняло закон. Вважається, що табуювання як звичай, уперше було описане в 1771 р. Джеймсом Куком в аборигенів островів Тонґа (Полінезія) під час навколосвітнього плавання.Історичні подробиці

Номер слайду 10

Протягом всього існування людям доводиться робити вибір: як вчинити правильно. Вчинити правильно — це діяти відповідно до норм моралі. Традиційно склалося, що вибір в усі часи робився на основі розуміння відмінності між добром і злом, що таке «добре» й «погано», «справедливо» чи «несправедливо», «правильно» чи «неправильно».

Номер слайду 11

У широкому розумінні, мораль і моральні цінності — це неписані правила поведінки, які дозволяють спрямовувати дії людей таким чином, щоб результати цих дій приносили благо для всього людства.

Номер слайду 12

Серед названих вище регуляторів суспільних відносин особливе місце посідають норми права. Головними серед них є закони. Особливість норм права (а з-поміж них і законів) полягає в тому, що вони затверджуються державою, вони чітко зафіксовані в письмовому вигляді, є обов’язковими; дієвість законів забезпечується державою, яка в різний спосіб змушує громадян їх дотримуватися.

Номер слайду 13

У своїй сукупності, правила поведінки закріплені у звичаях, моралі, правових нормах, утворюють складну систему регулювання відносин у суспільстві. Усі форми регулювання відносин тісно переплітаються між собою. Наприклад, знайомі багатьом релігійні настанови — «не вкради», «не вбий» — є одночасно і моральними, і правовими нормами, які закріплюють за людиною право на життя та власність. Водночас існує чимало моральних норм, які напряму не відображені у праві: повага до ближнього, доброзичливість, допомога іншому у скруті, почуття обов’язку тощо. Ці правила винятково індивідуальні, залежно від обставин людина сама вирішує, що і як їй робити.

Номер слайду 14

Baртo запам'ятати!Табу (від полінезійського слова tapu або tabu, що означає «заборона») — обов’язкова і незаперечна заборона, за порушення якої настане неминуче надприродне покарання. Мораль (лат. moralitas) — система неофіційних уявлень, норм та оцінок, що регулюють поведінку людей у суспільстві, практична реалізація положень якої забезпечується громадським схваленням чи осудом. Моральні цінності — це соціально схвалювані уявлення більшості людей про те, що таке добро, справедливість, милосердя, патріотизм, свобода, любов, дружба тощо. Закон — нормативно-правовий акт, який приймається органами законодавчої влади держави або безпосередньо народом (шляхом референдуму) та регулює найважливіші суспільні відносини.

Номер слайду 15

Закони Хаммурапі — найдавніші закони світу. Найдавнішим законодавцем, відомим історикам, був вавилонський цар Хаммурапі. Близько 1757 р. до н. е. він уклав збірник законів — норм, які визначали правила життя суспільства. Закони були «записані» (висічені) на базальтовому стовпі. Вони встановлювали чіткий порядок у відносинах членів суспільства, визначали покарання за вчинення злочинів. Для істориків вони є цінним історичним джерелом. ЯКИМИ БУЛИ ПЕРШІ ЗАКОНИ В ІСТОРІЇ СВІТУ І УКРАЇНИКопія стели із законами Хаммурапі (Лувр, Париж

Номер слайду 16

Мовою документівІз законів Хаммурапі«Коли хто вломиться до чужого дому, на місці злочину вб’ють його. Коли хто припуститься грабунку і його схоплять, він буде убитий. Коли хто виб’є око високоуродженому, виб’ють йому око. Коли хто іншому зломить частину тіла, зломлять йому ту саму частину. Коли хто виб’є зуби рівному собі, виб’ють йому його зуби. Коли хто виб’є зуби одному з убогих, заплатить третю частину міри срібла. Коли будівничий побудував дім... і він завалиться і стане причиною смерті власника, — такого будівничого вб’ють».1. Які принципи первісного суспільства стали основою цих законів?2. Чи всі члени суспільства були рівними перед законами Хаммурапі? Чому?3. Які з норм Хаммурапі ви вважаєте справедливими, а які — надто жорстокими?4. Чи хотіли б ви упровадження подібних законів у сучасному суспільстві? Обґрунтуйте свою думку.

Номер слайду 17

«Руська правда» — перший збірник законів на українських землях. В історії України перший збірник законів було укладено давньоруським князем Ярославом Мудрим на початку XI ст. Ця збірка законів також регулювала відносини між членами суспільства. Щоправда, захищала вона, як і більшість законів давніх держав, інтереси заможних людей. Але водночас намагалася захистити й звичайних жителів держави. Пам’ятна монета Національного банку України до 1000-ліття «Руської правди»1. Дослідіть монету як джерело історичної інформації. Визначте, які історичні факти можна дізнатися з її допомогою.2. Визначте, скільки років минуло від створення «Руської правди» до року вашого навчання в 5 класі.

Номер слайду 18

Мовою документівІз «Руської правди»11. Про князівського отрока. Якщо за князівського отрока або за конюха, або за кухаря, то «вира» — 40 гривен.12. Аза тіуна огнищного і за конюха — 80 гривен.13. А за тіуна князівського сільського або керуючого орними роботами — 12 гривен.16. Аза смерда і холопа — 5 гривен, а за раба — 6 гривен. Опрацюйте уривок із «Руської правди» про вири (відшкодування, штрафи) за злочин і знайдіть докази, що в збірнику законів закріплювалася нерівність різних членів суспільства.

Номер слайду 19

Головним законом нашої держави є Конституція України. Її було прийнято 28 червня 1996 р. Верховною Радою України. Усі інші закони нашої держави приймаються на підставі Конституції України і повинні відповідати їй.Історичні подробиціПерегляньте відео «20 кроків до мрії. Проголошення незалежності України» і визначте, які історичні події дали поштовх до підготовки Конституції України. Тривалість 5 хв 11 сhttps://cutt.ly/LO2ii. Rj

Номер слайду 20

Діємо: практичні завдання. Завітайте на сайт Верховної Ради України, де зберігаються всі документи нашої держави різних часів. Дослідіть, з яких частин складається Конституція України. У якому з розділів Конституції України йдеться про права і обов’язки людини і громадянина в нашій державі?https://cutt.ly/RO2oa5t

Номер слайду 21

Поясніть, як ви розумієте поняття «права людини». Які ви знаєте права людини? Чим, на вашу думку, відрізняються обов’язки людини і громадянина від прав?

Номер слайду 22

Діємо: практичні завдання. Опрацюйте уривки із розділу 2 Конституції України «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина». Проведіть у класу дискусію довкола питань:1) Як пов’язані між собою права й обов’язки людини і громадянина?2) Чи можна забезпечити дотримання прав людини, якщо ніхто не буде виконувати обов’язків?3) Що означає вислів: «Права невід’ємні від обов’язків»?

Номер слайду 23

Пізнавально й цікаво. З 2011 р. права людини мають свій символ/логотип — поєднання руки і голуба. Руйнуючи мовні кордони, цей логотип нагадує людям про їхні права і привертає увагу до порушень прав людини. На вашу думку, що хотів сказати автор символу своїм творінням?

Номер слайду 24

Поміркуймо!Чи відомі вам випадки порушення прав людини/дитини? Які дії, на вашу думку, можна назвати порушенням прав людини/дитини?Усі люди повинні знати і вміти захищати свої права. Розуміти, куди і до кого необхідно звернутися в разі їх порушення. Вміти спілкуватися з представниками правоохоронних органів. Життєві ситуації часом потребують знання певних законів. У такому разі необхідно звертатися до юристів, адвокатів. Вони є знавцями законів і допоможуть прийняти правильне рішення щодо захисту ваших прав. Куди можна звертатися за захистом прав в Україні

Номер слайду 25

Діємо: практичні завдання. Відвідайте сайт Освітнього омбудсмена в Україні: https://eo.gov.ua/Підготуйте коротку екскурсію інтернет-ресурсом. Дізнайтеся, у який спосіб можна подати звернення до освітнього омбудсмена про захист своїх прав. Скриншот сайту освітнього омбудсмена України

Номер слайду 26

Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Які правила взаємодії існують у суспільстві» — уявно поєднайте кожне із запитань для самоконтролю з відповідним смайликом успіху. Усно дайте відповіді на поставлені запитання.

Номер слайду 27

Запитання і завдання. Перевірте, як ви засвоїли матеріал уроку. Виконайте онлайн-вправу: https://cutt.ly/g. Pt. ULq. X1. Чи погоджуєтеся ви з думкою, що наші права закінчуються там, де починаються права іншої людини?2. Чи обмежують конституційні обов’язки наші права?3. Чому важливо знати свої права?4. До чого може призвести нехтування конституційними обов’язками?5. Як захистити свої права?

Номер слайду 28

1. Опрацювати § 29.2. Дізнайтеся, коли і з яких причин було прийнято Конвенцію ООН про права дитини. Організуйте з учнями класу фото-флешмоб «Конвенція ООН про права дитини у моєму житті» та презентуйте його в класі. Домашнє завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рубежанська Юлія Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
11 березня
Переглядів
1173
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку