Тема уроку (зміст) Лабораторні дослідження Практичні роботи Навчальні проекти |
Наскрізні змістові лінії |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||
ІІ СЕМЕСТР |
|||||||
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ |
|||||||
Тема 1. Земля як планета (14 год.) 16 |
|||||||
31.1 |
17.01 |
|
Первинний інструктаж з Б.Ж. Форма Землі. |
|
називає: форму й розміри Землі; рухи Землі; фази Місяця; способи зображення Землі; материки та частини світу; склад ґрунту, повітря; властивості ґрунту, повітря, води; наводить приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною описує: внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: зміну дня і ночі; зміну пір року; зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; причини сонячного і місячного затемнення; колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту; значення сонячного світла і тепла для живої природи; розрізняє: фази Місяця на зображеннях; способи зображення об’єктів на географічних картах; показує на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси; складає план досліду і проводить його; застосовує знання для орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті;
|
§21 П.§1 Демонстр. глобуса, фотографії Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів |
|
32.2 |
17.01 |
|
Розміри Землі. П.З. 6.1 Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, півкуль, материків |
§22 П.§2 ст.100 Демонстр. глобуса знайти д/і |
|||
33.3 |
24.01 |
|
Внутрішня будова Землі |
§23 П.§3 ст.103 знайти д/і контр.знань |
|||
34.4 |
24.01 |
|
Рухи Землі. Пори року |
§24 П.§4 знайти д/і Демонстр. обертання Землі навколо осі, обертан- ня Землі навколо Сонця за допомогою телурія |
|||
35.5 |
31.01 |
|
Розподіл сонячного світла і тепла на поверхні Землі. Організація спостережень за повертанням листків рослин до Сонця |
§25 П.§5 ст.111-112 дослід Демонстр. залежності освітлення від кута падіння сонячних променів; дослідів, які ілюструють зміну освітлення півкуль Землі впродовж року |
|||
36.6 |
31.01 |
|
Місяць - супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення |
§26 П.§6 знайти д/і Демонстр. Місяця в різні фази, місячного й сонячного затемнення |
|||
37.7 |
07.02 |
|
Способи зображення Землі. Масштаб. П.З. 6.2 Знаходження на карті та глобусі материків і частин світу, географічних об’єктів |
контр.знань §27, П.§7 ст.120, заповнити таблицю §21-26 |
|||
ТЕМАТИЧНА 5 |
|||||||
38.8 |
07.02 |
|
Ґрунт, його значення і властивості. Утворення ґрунту. Догляд за ґрунтом |
|
використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінює значення природничих наук для охорони природи; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини
|
§28 ст.124 П.§8 заповнити таблицю Демонстр. дослідів, що демонструють властивості ґрунту |
|
39.9 |
14.02 |
|
Повітря - суміш газів. Значення повітря |
§29 П.§9 Демонстр. дослідів, що демонструють властивості та рух повітря |
|||
40.10 |
14.02 |
|
Властивості повітря. П.З.7 Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця |
§30, ст.127 П.§10,11 |
|||
41.11 |
21.02 |
|
Вода на Землі |
§31 П.§12 скласти таблицю контр.знань |
|||
42.12 |
21.02 |
|
Властивості води. Вода – розчинник П.З.8 Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти, олії) |
§32 П.§13 скласти таблицю. Демонстр. дослідів, що демонструють розчинність речовин |
|||
43.13 |
28.02 |
|
Підсумковий урок з теми «Земля як планета» |
П.§14,15 §21-32, ст.138-139 контр.знань |
|||
ТЕМАТИЧНА 6 |
|||||||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (16 год.) 15 |
|||||||
44.1 |
28.02 |
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. (Навчальний проект. «Вирощування найвищої бобової рослини») |
«Підприємливість і фінансова грамотність» реалізується через створення умов для прояву проактивності і ініціативи під час демонстрації дослідів, виконання проекту, а також під час проведення екскурсій. «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізується через формування в учнів навичок співробітництва і відповідальності та безпечну поведінку в групових проектах. |
називає: властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах;
|
§33 П.§16 Проект-ст.193 Демонстр. клітинної будови організмів |
|
45.2 |
14.03 |
|
Різноманітність організмів: рослини, тварини. Організація спостережень за основними властивостями живих організмів |
§34 П.§17 ст.151-дослід, знайти д/і контр.знань Демонстр. колекцій зображень (у тому числі електронних) рослин, грибів, тварин, бактерій |
|||
46.3 |
14.03 |
|
Різноманітність організмів: гриби, бактерії |
§35, ст.156 П.§18 заповнити таблицю |
|||
47.4 |
21.03 |
|
Отруйні рослини, тварини, гриби |
§36 П.§19 контр.знань |
|||
48.5 |
21.03 |
|
Визначення організмів за визначниками П.З.9. Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості |
§37 П.§20 |
|||
49.6 |
04.04 |
|
П.З. 10 Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій |
П.§21,222 контр.знань §33-37 |
|||
ТЕМАТИЧНА 7 |
|||||||
50.7 |
04.04 |
|
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища |
|
розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини називає: джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону; наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України |
§38 П.§23 заповнити таблицю |
|
51.8 |
11.04 |
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища |
§39, ст.172 П.§24 заповнити таблицю |
|||
52.9 |
11.04 |
|
Наземно-повітряне середовище життя організмів |
§40 П.§25 |
|||
53.10 |
18.04 |
|
Водне середовище життя організмів. Ґрунтове середовище життя організмів |
§41 §42 П.§26 контр.знань |
|||
54.11 |
18.04 |
|
Взаємозв’язки між організмами. Угруповання організмів. Співіснування організмів |
§43 П.§27 |
|||
55.12 |
16.05 |
|
Навчальний проект. «Вирощування найвищої бобової рослини» |
§44 П.§28 контр.знань |
|||
56.13 |
16.05 |
|
Екосистеми. Рослинний і тваринний світ своєї місцевості. Екскурсія «Рослинний і тваринний світ своєї місцевості» (відповідно до місцевих умов) (віртуальна) |
П.§29,30 заповнити таблицю |
|||
57.14 |
23.05 |
|
Контрольна робота ІІ |
П.§31 §38-44 |
|||
ТЕМАТИЧНА 8 |
|||||||
Тема 3. Людина на планеті Земля (5 год.) 7 |
|||||||
58.1 |
23.05 |
|
Людина - частина природи. (Навчальний проект «Смітити не можна переробляти») |
«Екологічна безпека та сталий розвиток» реалізується через розуміння екологічних проблем своєї місцевості, проведення спостережень за природоохоронною діяльністю в своїй місцевості і власну творчу діяльність під час виконання проекту. «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізуються при співробітництві і свідомому дотриманні безпечної і відповідальної поведінки під час виконання учнями екологічного проекту. «Підприємливість і фінансова грамотність» може бути реалізована за умови розрахунку учнями фінансового ефекту від створення нових корисних речей з уживаних під час виконання проекту |
пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; дотримується екологічних норм поведінки у природі усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; обговорює питання економного використання енергоносіїв; висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи |
§45,46 П.§32 Робота над проектом |
|
59.2 |
30.05 |
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування Організація спостережень за природоохоронною діяльністю людей у своїй місцевості |
§45,46 П.§33 Демонст. Відеомат. про екологічні проблеми та шляхи їх розв’язування, охорону природи, природоохоронні території України |
|||
60.3 |
30.05 |
|
Охорона природи. Червона книга Украї- ни. Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі. П.Р. 2. Складання Червоної книги своєї місцевості. |
§47,П.§34 ст.206, завд. 5 Демонстр. відеомат. про охорону природи, природо охоронні терторії України, зображень рідкісних рослин і тварин своєї місцевості,що їх занесено до Червоної книги України контр.знань §45-47 |
|||
61.4 |
06.06 |
|
П.Р. 11 Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. |
§48 (нац. парк) скласти таблицю Демонстр. відеоматер. про охорону природи, природоохоронні території України |
|||
62.5 |
06.06 |
|
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» |
|
|||
ТЕМАТИЧНА 9 |
|||||||