5 клас. Урок №1. Безпека життєдіяльності при роботі з комп'ютером. Інформація, дані, повідомлення.

Про матеріал
5 клас. Урок №1. Безпека життєдіяльності при роботі з комп'ютером. Інформація, дані, повідомлення. Цілі: • навчальна: сформувати уявлення учнів про інформацію, дані та повідомлення. • розвивальна: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки; • виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість. Тип уроку: • засвоєння нових знань; Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.
Перегляд файлу

«___»__________ 20___ року

5 клас. Урок №1. Безпека життєдіяльності при роботі з комп'ютером. Інформація, дані, повідомлення.

Цілі:

  •   навчальна: сформувати уявлення учнів про інформацію, дані та повідомлення.
  •   розвивальна:  розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  •   виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.

Тип уроку:

  •   засвоєння нових знань;

Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  •   Привітання з класом

Доброго дня, діти. Після веселих та сонячних літніх канікули ми знову приступаємо до навчання. Не оминемо такого предмету, як інформатика.

  •   Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми поговоримо про інформацію, яка постійно нас оточує (навіть коли ми спимо). Навчимось розрізняти здається схожі поняття інформація, дані, повідомлення. Але перед початком уроку обов’язково повторимо правила поведінки. Слайд2.

  1. (демонстрація видео)
  2. Пам’ятка (кожному учню надається така памє’ятка)

Техніка безпеки та правила поведінки в комп’ютерному кабінеті

  1. Заходьте до комп’ютерного кабінету тільки з дозволу вчителя, не поспішаючи, не торкаючись обладнання.
  2. Не вмикайте та не вимикайте комп’ютери без дозволу вчителя. Перш ніж розпочати роботу, розмістіть зошит, ручку, підручник так, щоб вони не лежали на клавіатурі чи моніторі, а також не заважали працювати на комп’ютері.
  3. Під час роботи будьте дуже уважні.
  4. Сидіть прямо, на відстані від екрана що найменше 50– 60 см. Лінія зору має бути спрямована до центра екрана.
  5. Працюйте на клавіатурі чистими сухими руками, не натискаючи на клавіші без потреби чи навмання.
  6. Під час роботи не торкайтеся екрана й тильної сторони монітора.
  7. Не піднімайтеся зі своїх місць, коли до кабінету входить відвідувач.
  8. Робоче місце має бути чистим.
  9. Не торкайтеся з’єднувальних проводів та проводів живлення.
  10.                    Ніколи не намагайтесь самостійно усунути несправності комп’ютера. У разі появи запаху горілого, самовільного вимикання апаратури, незвичних звуків негайно повідомте про це вчителя.

Запам’ятайте! Якщо не дотримувати правил техніки безпеки та поведінки, робота за комп’ютером може завдати шкоди вашому здоров’ю.

  1. Працюйте за комп’ютером не більше ніж 15 хвилин поспіль. Робіть перерви для відпочинку.
  2. У разі появи різання в очах, різкого погіршення зору, болю в пальцях та кистях рук, посилення серцебиття сповістіть учителя про свій стан і за потреби зверніться до лікаря.
  3. Після закінчення роботи закрийте всі активні програми та коректно вимкніть комп’ютер. Приберіть робоче місце.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Давайте трішечки розімнемось та відгадаємо декілька ребусів, які допоможуть нам зрозуміти про що буде йти мова.

Слайд3. Повідомлення. Що таке повідомлення? Передайте якесь повідомлення сусіду по парті.

Слайд4. Інформація. Звідки ми можемо отримати інформацію?

Сладй5. Молодці, ви гарно справились з ребусами.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  •   Повторення раніше вивченого матеріалу – Слайд6.

1. Як ви розумієте поняття «інформація», «повідомлення»?

2. Які органи чуття має людина? Для чого вона використовує кожний з них? Органи чуття: зір, смак, нюх, дотик, слух.

3. Яка відмінність між звуком і літерою, між звуком і нотою?

4. Ви прочитали умову математичної задачі. Що ви робите далі, щоб отримати відповідь?

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя (з демонструванням презентації на екрані)

Слайд7. – Розпочнемо з поняття – повідомлення. Що ж таке повідомлення? А повідомлення – це коротка інформація, яку ми можемо отримати з навколишнього світу (в тому й числі від оточуючих нас людей, тварин і так далі). Коли вчитель на уроці Вам розповідає щось нове, він за допомогою слів подає Вам повідомлення. Дивлячись на рекламне повідомлення ви за допомогою очей можете прочитати, переглянути якесь повідомлення. Прикріплюючи записку на дошці оголошень ми намагаємось передати комусь повідомлення. Дивлячись телевізор, відвідуючи виставки чи переходячи вулицю ви постійно отримуєте повідомлення. Тому можна зробити висновок, що повідомлення постійно нас оточують.

Повідомлення - це послідовність сигналів різної природи: звуків, символів, зображень, жестів і т.п.

Слайд8-11. За допомогою чого можна подати ці самі повідомлення? Їх можна подати за допомогою тексту, цифр, графіки, звуку, відео, умовних сигналів (по типу жестів та міміки), спеціальних позначень та за допомогою комбінованого способу – це коли поєднуються декілька або всі вище перелічені способи подання повідомлень.

Слайд12. Відомо, що одне й теж повідомлення можна подати різними способами. Спробуймо зробити це. Подаймо повідомлення «Сьогодні йде дощ» різними можливими способами.

Слайд13-17. Погляньте на цього хлопчика. Очі (графіка, текст, цифри) – зорове сприйняття, вушка (звуки) – звукове сприйняття, ніс (запахи) – нюхове сприйняття, ротик (смак) – смакове сприйняття та шкіра (дотик) – тактильне сприйняття.

Давайте пригадаємо види повідомлень за способом подання: текстові, числові, графічні, звукові, умовні сигнали, спеціальні позначення, комбіновані.

Слайд 18. Приклади. (друкуються кожному учню)

https://2.bp.blogspot.com/-gjR5N_HYjTw/V8RVRffaYkI/AAAAAAAADnA/YgN942LpEv4p8ZOAYbqlx-moB3_hn_zLgCLcB/s400/vidi.PNG

 Видами повідомлень за способами сприйняття тоді є візуальні, тактильні, смакові, звукові, нюхові, комбіновані.

Фізкультхвилинка

Хто ж там, хто вже так стомився?

І наліво нахилився.

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки вниз.

Вгору трошки подивись.

Руки склали, як вітряк,

І покрутимося так.

Вище руки підійміть

І спокійно опустіть.

Будем дружно ми сідати

І до праці приступати.

 

Слайд19.  І так ми вирішили, що таке повідомлення. Але що ж це таке та інформація. Поняття інформація є одним з основних, тому не можна дати йому точного означення, його можна тільки пояснити.

Наприклад, Інформація - це новини, нові факти, нові знання.

Інформація - це відомості про об’єкти і явища навколишнього світу, які зменшують рівень невизначеності при прийнятті певних рішень або підвищують рівень обізнаності про об’єкт.

Інформація - це відомості, нові знання, які одержує людина.

Інформація має такі властивості

 

 

 

 

 

 

 

  1. Цінність – це максимально можлива користь для досягнення мети.
  2. Достовірність – правдивість уявлень про джерело інформації.
  3. Повнота – ступінь подробиць в уявленнях про предмет.
  4. Актуальність – відповідність поточному моменту часу.
  5. Доступність  - здатність споживача сприймати формацію.
  6. Об’єктивність – відображення зовнішнього світу, який існує незалежно від сприймача.

Форми подачі інформації бувають: текстова, графічна, звукова, числова, мультимедійна(кіно), керуюча(інструкції, команди). (записати)

Серед способів подачі інформації:  мова(усний обмін інформацією), писемність, преса, книги, радіо, кіно, телебачення, комп’ютер. (записати)

Сьогодні ми з вами поширимо наші знання новою інформацією.

Давайте спробуємо відповісти на запитання: "Чи кожне повідомлення несе нам нові факти?"Спробуємо визначити чи несуть для вас наступні повідомлення інформацію:"10+12=22"
"Лінійка до свята 1 вересня 2016-2017 навчального року відбудеться на спортивному майданчику школи о 8.00"

Перше повідомлення не несе для нас нічого нового, тому що не зменшує рівня нашої обізнаності, в другому випадку повідомлення на даний час застарілим . Вважають, що якщо повідомлення не несе інформацію, то воно несе шум.

Повідомлення, яке не підвищує рівень обізнаності, несе шум.

Спробуйте придумати повідомлення, які є шумом.
Зробимо висновок: повідомлення несе шум, якщо воно:

  •    містить уже відомі факти;
  •    містить неправильні факти, твердження;
  •    має зміст, який людина не може зрозуміти.

На початку уроку ми з вами склали карту нових понять, де серед перелічених вище є поняття даних. Як ви вважаєте, чим дані відрізняються від інформації.

Дані - це повідомлення, які зафіксовані у певному вигляді, зручному для їх зберігання, передавання та опрацювання.

V. Усвідомлення набутих знань

1. Гра «Моя планета»

Мета: Визначення учнями вихідної інформації в результаті опрацювання вхідної інформації.

У давнину люди вирішили, що кожній цифрі від 1 до 9 відповідає одна з планет Сонячної системи:


  1. Сонце
  2. Місяць
  3. Марс
  4. Меркурій
  5. Юпітер
  6. Венера
  7. Сатурн
  8. Уран
  9. Нептун

Якщо послідовно додавати цифри дати свого народження, то можна визначити «Свою» планету. Наприклад,

15.01.2008 = 1+5+0+1+2+0+0+8 = 17 = 1+7 = 8 → Уран

 

  Вхідна            Опрацювання    Вихідна

інформація    інформації    інформація 

 

  1. Робота з ППЗ: http://yulia-info-5.blogspot.com/p/1.html

3. Фронтальне опитування

1. Що таке інформатика?

2. Що розуміється під термінами «інформація», «повідомлення», «дані»?

3. Які властивості повинна мати інформація?

4. Які є види інформації?

5. Що таке шум?

6. Які є органи чуття у людини?

7. Наведіть приклади отримання інформації через органи чуття.

Отже, на уроці ми дізналися, що ж таке інформація та повідомлення та яким чином повідомлення передавати та сприймати. Чи сподобався вам урок? Що саме сподобалось, а що ні? Які ви нові для себе знання дістали?

 

VI. Домашнє завдання: опрацювати параграф, вивчити правила техніки безпеки в комп’ютерному класі, заповнити таблицю:

Запишіть у відповідних комірках таблиці властивості перелічених у верхньому рядку предметів і явищ, про які ми можемо дізнатись певними органами чуття людини. Якщо властивість відсутня для зазначеного органа чуття — ставите прочерк. (Орієнтовні варіанти відповідей виділено курсивом.)

 

Кіт

Яблуко

Музика

Парта

Очі

Сірий

Кругле, червоне

Зелена

Вуха

Мурчання

Приємна

Ніс

Запах

Запашне

Запах

Язик

Солодке

Шкіра

Пухнастий

Гладеньке

Холодна, тверда

 

 

1

 

docx
Додано
28 жовтня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку