А. Чайковський "За сестрою". Характеристика головного героя

Про матеріал
Урок-характеристика головного героя повісті, Павла Судака, котрий всупереч перешкодам досягає своєї мети - рятує свою сестру Ганнусю із полону
Перегляд файлу

Дата_______ Клас_________

 

Тема: А. Чайковський „За сестрою”. Характеристика образу головного героя повісті Павла Судака.

Мета: формувати компетентності:

предметніпродовжити знайомство учнів із творчістю А. Чайковського, з’ясувати, у чому полягає мужність Павлуся; удосконалювати навички характеристики образу головного героя; розвивати вміння вдумливо читати твір та осмислювати прочитане, висловлювати своє ставлення до зображуваного; давати оцінку рисам і вчинкам героя, складати характеристику образу літературного героя за планом,  розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість;

ключові: уміння вчитися  - розвивати активну пізнавальну діяльність;

комунікативні: розвиток культури мовлення, уміння виразного читання епічних творів, узагальнення і систематизації висновків, активізації словника учнів, вдосконалення навичок спілкування в колективі, толерантного ставлення до думок і почуттів інших;

інформаційні: вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її;

загальнокультурні: естетичний смак, читацькі інтереси, виховувати в учнів любов до рідної літератури; повагу до творчості А. Чайковського; світогляд, спонукати учнів виховувати в собі риси сміливості, відповідальності за свої вчинки, виховання сили волі та духу, цілеспрямованості, наполегливості, почуття любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв, а також почуття відданості, віри в перемогу добра, справедливості.

Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстрації до твору, портрет письменника, відеофрагменти про життя і звичаї козаків.

Тип  уроку: урок засвоєння знань і формування умінь, навичок.

 

Методи, прийоми, форми роботи: порівняльний аналіз літературних жанрів, проблемні запитання, літературна гра «Впізнай героя твору», евристична бесіда, історична довідка про походження козацьких прізвищ, характеристика головного героя за допомогою технології «Шість капелюхів мислення», створення квітки характеру персонажа, вправа «Маркування», перегляд відео про сучасне козацтво.

Міжпредметні звʼязки: зарубіжна література: В. Скотт «Айвенго», образотворче мистецтво (картина С. Васильківського «Козак у степу. Тривожні знаки»), українська мова, музика  (козацький марш), історія.

 

Хід  уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

(Слайд 1)

- Подивіться, будь ласка, на екран, і ви побачите чарівну рослину, яку називають в народі «брат-і-сестра», «братки», «Іван-i-Марiя», а по-науковому - фіалкою триколірною. 

Пропоную вам послухати легенду про виникнення назви цієї рослини.

Турки з яничарами розгулювали по Поділлю. Наслідили кровавими розправами над людьми, попелищами сіл, розлукою матері з донькою, сестри з братом... Ханська орда везла багатий ясир. Приглядалися бусурмани до красних подолянок. Не один багатий вельможа вже рахував собі на yмі, скільки золота придбає за полонянок на турецькому базарі.

У натовпі полонених йшла на чужину чорноброва дівчина. Боса, з розпатланим на голові волоссям. Поливала слізьми свої сліди.

Залишився у селі живим тільки її брат, бо батьків бусурмани повбивали. Кинувся брат в погоню за сестрою, бо дуже сильно любив її, не 3 дні і не 3 ночі наздоганяв ворогів, але все-таки наздогнав він татарський загін, але кидатися на вірну смерть удень не хотів, бо що він сам проти орди чужинців. Дочекався він ночі і, прокравшись повз сторожу, викрав свою сестру, віднайшовши її серед полонених дівчат. Кинулися брат із сестрою тікати з ворожого табору, ніг не чули під собою, зупинилися перепочити в густих чагарниках. Але татарський ватажок помітив, що дівчини не стало, наказав організувати погоню за втікачами, і як швидко брат із сестрою не бігли, все одно татари верхи на конях наздоганяли їх. Тоді почали брат із сестрою молитися і просити Землю-матінку розступитися і поглинути їх, ніж бути убитими чи полоненими чужинцями. Земля почула просьбу брата і сестри, прийняла їх у своє лоно. І виросли з них не знані досі на землі квіти брат-і-сестра. Так і лишилася памʼять про нещасливу долю брата і сестри в назві квітки з синіми і жовтими пелюстками у віночку.

 

Вчитель: - Яким чином зміст цієї легенди повʼязаний зі змістом повісті А. Чайковського «За сестрою»?

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

 

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ

1) Який жанр твору «За сестрою»? Доведіть це. – Повість (великий за обсягом прозовий твір, у якому діє велика кількість героїв, події відбуваються протягом тривалого часу, порушується багато проблем, розгалужений сюжет).

2) Яка це повість? – героїко-романтична – героїчна за змістом, а романтична за подіями та героями (повість, у якій зображено героїчні вчинки виняткового героя у надзвичайних обставин).

3) Як можна назвати героя цієї повісті? – романтичним. Романтичний герой розуміє власну винятковість, тому він гордий, стоїть понад натовпом.

4) Хто є головним героєм повісті? – Павло Судак.

(Слайд 2)

5) З яким винятковим романтичним героєм на уроках зарубіжної літератури ви нещодавно познайомилися, який потрапляє у незвичайні обставини, але врешті-решт виходить переможцем, долаючи підступність, зраду і підлість? – Дездичадо – Лицар, Позбавлений Спадку. Лицар Айвенго. (Слайд 2)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ (Слайд 3)

Вчитель: Сьогодні ми з вами, узагальнюючи зміст повісті Андрія Чайковського, спробуємо проаналізувати образ головного її героя та інших персонажів, пригадати, як здійснюється характеристика літературного героя, виділимо провідні риси характеру персонажа, проаналізуємо його вчинки, з’ясуємо, у чому полягає героїзм, мужність, лицарський характер Павлуся, порівняємо його з літературними персонажами раніше вивчених творів.

(Учні розгортають зошити і записують у них тему уроку)

 

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО  МАТЕРІАЛУ

ЛІТЕРАТУРНА ГРА «ВПІЗНАЙ ГЕРОЯ ТВОРУ»

- До речі, як називається опис зовнішності людини в художньому творі?Портрет.

(Слайд 4)

 (На екрані відео пісні «Їхали козаки», яку виконує гурт Тінь Сонця)

1. Він пильнував пасіку, наглядав за хатою і дітьми, вважав своїм обов’язком привчити Павлуся до лицарського ремесла. – Дід Андрій Судак.

2. Він почав зубами розмотувати мотуза, і вкінці почув свої руки вільними, а згодом вийняв обережно з кишені ножа і найближчим товаришам розрізав мотуз. – Степан Судак.

3. Він був відважний козак і не жалів себе, його язик не любив дармувати. Йому стало ніяково, як згадав, що його можуть вбити, а Павлусь лишиться круглим сиротою. – Петро Судак.

- Пригадайте з уроків української мови, як називається такий зворот «гострий на язик», «язик не любить дармувати». – Фразеологізм, що означає «дуже балакучий».

4. Він не давався старості і волочився з козаками, граючи на бандурі та розвеселяючи їх грою і співами, у грізний час допомагаючи розумними порадами й умілим лікуванням. – Дід Панас (січовий бандурист)             

5. Він згинав залізні штаби, а коня підіймав поперед себе, мов барана, а ще великий митець арканом орудувати. – Семен Непорадний.

6. Він робив справедливий суд над безбожниками, вмілий ватажок козаків, визволитель бранців. – Андрій Недоля (людяний сотник)             

7. Він завернув півкругом коня і став сам проти татар. Загинув у боротьбі з татарами. – Остап Тріска (хоробрий ватажок)             

8. Він стояв у гурті і витирав сльози, коли мустафа-ефенді наказав вибити Павлуся. – Остап Швидкий (невільник-українець, татарський бранець)             

9. Він мав багато гріхів за душею: показував татарам дорогу в Україну, крав козацькі коні, хлопців та дівчат і перепродував татарам. – Харциз Карим.

10. Він мав всього 15 літ, але йому вже снилися бої з татарвою, широкий степ, і він мріяв усе про те, коли то й він підросте та стане славним козаком. – Павлусь Судак.

 

ПОМІРКУЙ!!!

- Діти, ви помітили, які цікаві прізвища мали персонажі повісті. А що вам відомо про те, як козаки отримували свої прізвища?

(Слайд 5)

Історична довідка

Козаки отримували свої прізвища за родом занять чи професією: Сердюк - гетьманський охоронець; Пушкар, Гармаш, Гарматій - козаки, які обслуговували або виготовляли цей вид зброї; Соломаха, Тетеря - прізвище, яке походить від назви страви, яку козаки вживали майже кожний день, Порохня, Тягнишкіра, Дігтяр, Стельмах, Попович, Крамар відносяться в основному до роду занять, які виконував козак.

За особливостями зовнішнього вигляду та поведінки: Головатий, Чуб, Зуб, Носань, Губа, Губенко, Шрам, Горбоніс, Сухий, Рябко, Слинько, Побігайло, Прохватило, Свистун, Швидкий, Покотило, Холодний, Гарячий, Солодкий, Хмара та багато інших.

За схожістю до рослин, тварин чи птахів: Сич, Сова, Сорока, Синиця, Ворона, Снігур, Голуб, Горобець, Лелека, Селезень, Кулик, Шпак, Чайка, Соболь, Шкапа.

Запорожці іноді надавали іронічні прізвища , які надавали не справжню ознаку, а її протилежність: Малютою, Малюком називали високу людину, а Махинею невеличкого зросту.

Джерелом прізвищ також був і одяг: Свита, Кирея, Жупан, Столата.

Козацькі прізвища, утворені від імен, також становлять значну групу: Даниленко, Василенко, Василевич, Клименко, Петренко, Павленко, Гавриленко, Мусієнко, Охріменко, Овсієнко та багато інших.

Деякі прізвища характеризували козаків стосовно їхніх звичок. Непийвода, Неїжко, Недайкаша, Неїжборщ, Нагнибіда, Паливода, Перебийніс, Убийвовк, Куйбіда та ін.

 - А козацьке прізвище головного героя Судак, очевидно, свідчить про те, що предки Павлуся займались рибальством, підтвердженням на це є і інші козацькі прізвища: Сом, Окунь, Осетр, Карась, Йорж, Лин.

ЕВРИСТИЧНА БЕСIДА  (Слайд 6)

 • До якого роду належав Павлусь?

 • Про що свідчить те, що батьки іноді хотіли покарати сина за його молодечий порив?

 • Який вплив мали розповіді діда Андрія на формування світогляду, кругозору Павлуся?

 • Чому протягом свого життя Павлусь не раз згадував повчання діда?

 • Як хлопець ставився до своєї сестри?

 • Яким чином пожежа Спасівки, смерть діда і матері від рук татар вплинули на Павлуся?

 • Які враження залишилися у хлопця після перебування серед козаків? Чому він від них навчився?

 • Чим пояснити те, що наказ батька і прохання брата не зупинили пошуки Павлом сестри?

• Чому юний герой вирушив у далеку, небезпечну дорогу без згоди та підтримки старшого брата Петра?

 • Яких страждань зазнав хлопець, перебуваючи в неволі?

 • З чим пов’язано те, що Павлусь повинен був стати мусульманином? Як він до цього поставився?

• Як би ви повели себе, перебуваючи на місці Павлуся — шукача рідної сестри?

 • Через що Павлусь з Ганнусею постійно намагався якомога швидше повернутися додому, хоча у Девлет-гірея їм гарно жилося?

• Знайдіть і зачитайте з підручника останні рядки повісті. Як вони характеризують Павлуся? - Павлусеві потекли сльози з очей. Він забув про всі злидні, про всю злість до татар. Простив їм усе відразу...

 • Чи будуть, на ваш погляд, щасливими брат і сестра?

• Чи хотіли б ви мати такого брата чи товариша, як Павлусь?

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ОПРАЦЬОВАНОГО МАТЕРІАЛУ ПРАКТИЧНИМИ ВПРАВАМИ

Характеристика головного героя за допомогою технології «Шість капелюхів мислення» (Слайд 7)

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Зовнішність літературного героя (жовтий)

2. Соціальний стан героя (рожевий)

3. Риси характеру (позитивні, негативні) (червоний)

4. Стосунки героя з іншими персонажами (синій)

5. Дії і вчинки персонажа (помаранчевий)

6. Ваше ставлення до літературного героя, ставлення автора до нього (зелений)

СКЛАДАННЯ КВІТКИ ХАРАКТЕРУ ПЕРСОНАЖА (Слайд 8)

цілеспрямованість і наполегливість

мужність і витривалість

незламність і твердість

готовність до самопожертви

велика сила волі

ненависть до ворогів, зрадництва

розум і кмітливість

 

справедливість

нетерплячість

 

вміння досягати мети

вірність

 

сердечність і доброта

гордість

винахідливість, хитрість

любов до сестри, родини, рідного краю

вміння реально оцінювати ситуацію

 

ВПРАВА «МАРКУВАННЯ» (Слайд 9) (Учні працюють у зошитах)

Вчитель: Як ми всі знаємо, в житті кожної людини трапляються як приємні, так і неприємні випадки. Кожен із нас прагне, аби щасливих і приємних випадків було більше, але життя наче навмисне посилає нам випробування, аби ми ставали сильнішими, витривалішими, більш загартованими. Спробуймо прослідкувати життєвий шлях Павлуся і зʼясувати, яких моментів у його житті було більше.

Павлусь

Нещасливий випадок

Щасливий випадок

Напад татар на Спасівку, смерть матері та дідуся

Зустріч з Семеном Непорадним, козаками, братом Петром

Поранення в спину стрілою татарина

Безпека і захист у козацькому товаристві

Зустріч з харцизом Каримом

Зустріч з батьком

Карим продає Павлуся татарським купцям

Дружба з Сулейманом-ефенді

Покарання Мустафи-ефенді (побиття Павлуся нагайками на стайні)

Зустріч із земляком Остапом Швидким

Повернення після втечі до Мустафи

Уникнення покарання Мустафи

 

Знайомство з Девлет-гіреєм

 

Павлусь знаходить сестру Ганнусю

 

Повернення з сестрою додому

 

ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ

- Чи можемо ми сказати, що в повістях «Захар Беркут» та «За сестрою» є спільне? Яких героїв цих повістей можна порівняти і знайти у їх характерах багато спільного? – Максим Беркут і Павлусь Судак.

 

V. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ. (Слайд 10)

- Сьогодні на уроці я зробив висновок, що…

- Сьогодні на уроці я переконався…

- Сьогодні на уроці я усвідомив…

- Я хотів би бути схожим на якого героя повісті?

- Моє ставлення до Павлуся…

- Я хочу стати таким, як Павлусь, тому що…

- Щоб стати лицарем, козаком ХХІ століття не обовʼязково…

 

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

СЛОВО-ПІДСУМОК УЧИТЕЛЯ (Слайд 11)

Як ви побачили, нелегкий шлях довелося пройти нашому головному героєві, 15-літньому хлопчику Павлусеві, аби досягти своєї мети – врятувати з полону сестру. Але він не здавався ні перед якими труднощами, вони навпаки додавали йому сил, терпіння і наполегливості. Тому я і вам бажаю брати приклад з цього юного головного героя, вчитися боротися з проблемами, виховувати у собі бойовий козацький дух, міць, силу волі і витривалість. А щоб вирости в майбутньому справжніми лицарями, оборонцями, козаками і козачками, пропоную вам переглянути відео «Кінний театр. Козаки Поділля» м. Камʼянця-Подільського і повчитись у молодого покоління  волелюбності, життєрадісності, лицарської честі, витривалості, подвигу, благородства.

ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО «КІННИЙ ТЕАТР. КОЗАКИ ПОДІЛЛЯ» (Слайд 12)

м. Камʼянця-Подільського

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Слайд 13)

Скласти коротку письмову розповідь «Павлусь і Ганна вдома».

Підготуватись до контрольного твору-роздуму за повістю А. Чайковського «За сестрою» за темою «Павлусь – відважний лицар та герой».

doc
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
14457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку