Коваленко С.А., керівник гуртка «Розвиваючі ігри» школи ранньої творчої орієнтації «Малюк» Сумського Палацу дітей та юнацтва
Тема. Абетка
Мета:
Тип заняття: Комбіноване.
Обладнання: дошка, зразок «Абетка», маркер, зошит на кожну дитину, учнівські ручки. У кожному зошиті букви написані червоними чорнилами.
План заняття
Організаційний момент.
Правила школяриків:
Гімнастика для пальців. Вправи «пташка», «рапіра», «доріжка «дощик, кулачки».
Бесіда.
Розучування «Абетки» Б. Заходера.
Вправа: З чого складається буква?
Вправа: Постав опорні крапочки.
Фізична хвилинка.
Друкування імен.
Рефлексія.
Аналіз роботи.
Висновки.
Хід заняття
Організаційний момент.
Педагог роздає дітям зошити і учнівські ручки для роботи
Педагог: Добрий день, діти. Сьогодні ми, як справжні учні, будемо виконувати завдання в зошиті. Але спочатку повторимо правила:
Після кожного запитання педагог відстежує, як діти здійснюють самоконтроль виконання всіх правил. За необхідністю педагог нагадує як класти зошит, тримати ручку
П.: Пригадаємо ігри для пальців рук (з метою закріпити навички).
Вправи:
«Пташка» – не міцно, але й не слабо тримати ручку;
«Рапіра» – рухати руку вздовж лінії у зошиті;
«Доріжка» – малювати штрихи зверху вниз;
«Кулаки» – зняти напругу в м’язах (2 р.).
Добре, молодці!
Педагог вивішує «Абетку» на дошку
Бесіда.
П.: Ви помічали діти, що в Абетці кожна буква стоїть на своєму місці. Яка перша буква? Перша – А, потім –Б, а остання – Я. І так завжди. Чому так? Як гадаєте, навіщо потрібна «Абетка»?
Відповіді дітей
П.: Абетка – це порядок. Вона не тільки допомагає не загубити букви, які як намистинки на шнурочку, але й всю інформацію розкладає по полицях. Наприклад: усі тексти ваших улюблених енциклопедій розташовані в алфавітному порядку: спочатку «Антилопи», потім «Бегемоти», потім… (підказки дітей), а останні «Ягуари». У шкільному журналі вчитель розмістить ваші прізвища теж в алфавітному порядку. І навіть друзі у вашому мобільному телефоні будуть записані згідно алфавіту. Тому вивчимо його. Це не складно.
Розучування пісеньки «Алфавіт» Б. Заходера.
Педагог разом з дітьми 2-3 рази повторює «Абетку»,
кожен раз показуючи на потрібну букву
П.: Зараз поринемо у науковий експеримент. З чого складається, на вашу думку, кожна буква Абетки?
Якщо діти не можуть зразу відповісти, педагог допомагає
Наприклад:
А – з двох великих паличок і однієї маленької палички-перекладинки;
Б – з великої та маленької паличок і одного напівовала знизу;
В – велика паличка і два напівовали.
Діти разом з педагогом у ході експерименту
аналізують кожну букву «Абетки»
П.: Так з чого складаються всі букви «Абетки»?
Очікувана відповідь: з великих та малих паличок,
великих та малих овалів та напівовалів
Таким чином, наш експеримент завершено.
П.: Пам’ятаєте, що таке опорна крапка і де її потрібно ставити?
Відповіді дітей
П.: Так! Там, де лінія починається, закінчується і там, де вона змінює напрямок. Цікаво, а де ж поставити крапочки у буквах «А», «М», «П»?
Діти маркером на зразку ставлять опорні крапочки
П.: А в букві «О», «В»?
Якщо діти не зможуть відповісти,
педагог опорні крапки ставить сам
П.: Завдання: діти, поставте опорні крапочки в усіх буквах «Абетки», яка розміщена у ваших зошитах. Нагадую, поставте сині крапочки на червоних буквах «Абетки».
Самостійна робота дітей у зошитах
Фізична хвилинка.
П.: Час зробити зарядку і це зарядка для тих, хто на стільчику сидить. А також у ракеті, в машині, на човнику і навіть на гілочці дерева.
1 вправа: потягнулись плечима до вух, опустили плечі (2 рази).
2 вправа: зігнуті лікті відвели назад, з’єднали лопатки-крильця (2 рази).
П.: Давайте зробимо аналіз діяльності, якою зараз будемо займатись. А будемо ми писати букви.
Підготували долоньки:
Очікувана відповідь: красиво писати букви
Очікувана відповідь: з паличок великих та малих,
великих та малих кіл та напівкіл
Очікувана відповідь: крапочки
Очікувана відповідь: спочатку крапочки, потім лінію ведемо
Показують великий палець
П.: Відступіть від букви «П» дві клітинки вниз і поставте опорну крапку для нового завдання. Нагадую! Це важливо: опорну крапочку ставимо на перехресті клітинок, точно на перехресті, або ж чітко на лінії.
П.: Мого папугу звуть Гоша. Він кумедний. Ось і напишемо слово «ГОША».
Висота кожної букви дві клітинки.
Ширина – одна клітинка (крім Ф, Ж, Ю, Ш, Щ).
Педагог на дошці, діти в зошитах разом виконують завдання,
прописуючи слово
П.: Відступіть від букви «Г» дві клітинки вниз і поставте опорну крапочку для наступного завдання. Від опорної точки напишіть своє ім’я.
Хто вже вміє писати своє ім’я?
А кому допомогти?
Самостійна робота дітей
Хто забув букву, погляньте в Абетку. Це допоможе пригадати її.
Якщо хтось швидко працює, то виконує додаткове завдання: написати ім’я когось із рідних.
Рефлексія.
П.: Закінчили роботу. Поклали учнівські ручки. Подивіться ще раз на виконану роботу, закрийте зошити.
Заплющить оченята.
Прислухайтесь до себе… Ви задоволені собою?
Своєю роботою?
Що б про себе хотіли сказати?
Що вам допомогло виконати завдання?
Де це можливо використати?
Яким чином?
Відповіді дітей
Я дуже вами пишаюся!