Орієнтовний розподіл навчального часу
Зміст модельної навчальної програми розрахований на рекомендовані в Типовій освітній програмі для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженій наказом Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 No408 дві спарені навчальні години на тиждень – не менше 70 навчальних годин на кожен рік навчання. На вивчення кожного модуля рекомендовано виділяти орієнтовно 8-м навчальних годин.
Зміст програми забезпечує процеси інтегрування: особистісних, місцевих, національних і загальнолюдських цілей навчання; навчання учнів з їхнім реальним життям – сімейним, шкільним, народним, державним календарем; природного 7 поєднання знань різних навчальних предметів у вирішенні практичних завдань; видів і способів проєктно-технологічної діяльності як фундаментального об’єкта змісту шкільної технологічної освіти. Під час вивчення вступного заняття учні ознайомлюються з метою, завданнями і змістом навчального предмета «Технології», вимогами й критеріями оцінювання очікуваних результатів їхньої навчальної діяльності, що сприяє формуванню позитивної мотивації, пошуку особистих смислів навчання, спільних інтересів. Також учні діагностують, систематизують й актуалізують наявний освітній досвід методами співбесіди, роз’яснення, тестування, анкетування тощо. Учні ознайомлюються з шкільною майстернею, правилами поводження в ній, виставками робіт однолітків та старших учнів, долучаються до визначення цілей навчання, обґрунтування доцільності обраних для вивчення модулів декоративноужиткового мистецтва, побутової діяльності тощо. В групах обговорюють необхідність розвивати ключові компетентності, готовність і здатність займатися доброчинністю, розвивати творчі ідеї, розв’язувати реальні життєві проблеми створеними власноруч продуктами тощо. Спільно з іншими однокласниками, учні досліджують інформацію про техніку й технології ремесел і декоративно-ужиткового мистецтва тощо. У процесі обговорення результатів досліджень виробляють шанобливе ставлення до національної культури, народних майстрів, автентичних та сучасних творів народного мистецтва. Обговорюють свої уявлення про рукотворний світ, можливість його покращення власноруч виготовленими виробами. Учні з допомогою вчителя навчаються: виявляти потреби у виробах, узгоджувати особистісні і соціальні смисли навчання – чітко усвідомлювати для чого вони виготовлятимуть вироби;
планувати завдання і прогнозувати результати навчальної діяльності, вивчати конструкцію виробу, обґрунтовано добирати матеріали, визначати послідовність технологічних операцій його виготовлення й декорування; організовувати робоче місце, підготовлювати, ощадно використовувати матеріали, інструменти й обладнання, якісно виготовляти виріб; естетично декорувати власноруч виготовлені вироби; дотримуватися правил безпечної праці та її санітарних норм; об’єктивовано оцінювати якість і процес виготовлення виробу тощо. Другий розділ програми містить дві навчальні теми. Під час вивчення тем учні розвивають практичний досвід виконання побутових завдань, ощадного використання широкого спектра матеріалів, побутової техніки і технологій під час виготовлення освітніх продуктів у вибраних напрямах побутової діяльності, створення індивідуального стилю, стилю дизайнерського середовища тощо. Учні з допомогою вчителя навчаються: досліджувати інформацію про види техніки, її функціональне призначення та принципи роботи для виконання практичних завдань; планувати, організовувати власну діяльність з вирішення практичних завдань у повсякденному житті та оцінювати її; використовувати техніку й матеріали у створенні екологічно доцільних продуктів без заподіяння шкоди оточуючим і навколишньому середовищу; дбати про власний і спільний добробут у побуті на основі потреб естетизації і гармонізації дизайнерського середовища.. Навчання організовується за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності, спираючись на досвід учнів, їхні індивідуальні потреби, інтереси й можливості. Учні системно підходять до вирішення низки проблем на основі дизайнерського й технічного мислення, планування, організації й об’єктивованого оцінювання результатів власної і партнерської проєктнотехнологічної діяльності. Отже, за умовами програми, учень за рік навчання має виконати не менше два навчальних проєкти за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності. За такої кількості проєктів, учитель має можливість на основі формувального і підсумкового оцінювання, розподіляючи й ускладнюючи способи проєктно-технологічної діяльності в межах навчального проєкту, приділити достатньо уваги для досягнення очікуваних результатів навчання кожним учнем. Навчальна тема «Оцінювання і презентація результатів проєктно-технологічної діяльності» забезпечує розвиток рефлексивних умінь учнів, дає змогу їм об’єктивовано оцінити свій поступ у навчанні через аналіз освітніх продуктів проєктно-технологічної діяльності: зовнішніх освітніх продуктів (створені особистісно й соціально значущі вироби, послуги, результати виконаних 9 проєктів, матеріали портфоліо тощо) та внутрішніх освітніх продуктів (особистісні якості й здібності, індивідуальний рівень компетентностей тощо). Навчальні проєкти можуть бути індивідуальними, парними, груповими, колективними, мають бути пов’язані з реальним життям, спрямовані на доброчинність, задоволення особистих потреб, потреб оточуючих, соціально незахищених людей тощо. У процесі реалізації навчальної програми учні мають змогу реалізувати свої індивідуальні можливості в різних видах діяльності, що сприяє віднаходженню спорідненої їхнім здібностям діяльності, вибудовуванню індивідуальних освітніх траєкторій в наступному циклі базової середньої освіти – базового предметного навчання в 6–9 класах
Дата |
Очікувані результати |
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи |
Методи оцінювання |
Кількість годин І/ІІ сем |
Примітка |
Вступ. Який він – рукотворний світ |
|||||
|
Ознайомлюється з особливостями шкільної майстерні, правилами поводження в ній порівнює зразки традиційних видів декоративно-ужиткового мистецтва за характерними ознаками розпізнає обрядові, інтер'єрні, побутові, святкові вироби за їх функціями збирає інформацію про видатних творців декоративно-ужиткового мистецтва свого регіону пояснює значення декоративноужиткового мистецтва у власному житті на основі зібраної інформації бере участь в обґрунтуванні вибору модулів для їх вивчення, спираючись на власний досвід. Спираючись на власні знання, розпізнає матеріали та інструменти, які використовуються в основних видах декоративно-ужиткового мистецтва [6 ТЕО 2.1.1-1]* , за підказкою вчителя називає твори відомих українських майстрів декоративно-ужиткового мистецтва свого регіону [6 ТЕО 2.1.1- 2] , оцінює з допомогою вчилеля та частково обґрунтовує значення декоративно-ужиткового мистецтва у власному житті на основі зібраної інформації [6 ТЕО 2.1.3-1] |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
2/- |
|
Тема 1.1. Як виявити потреби у виготовленні виробів
|
|||||
|
Обговорює спільно з учителем чи іншими особами мету навчальної діяльності [6 ТЕО 1.1.2-1] планує з допомогою вчителя чи інших осіб основні завдання і результати навчальної діяльності [6 ТЕО 1.1.2-2] вирізняє автентичні вироби декоративно-ужиткового мистецтва за характерними ознаками [6 ТЕО 2.1.3-2] |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
3 /4 |
|
Тема 1.2. Що впливає на якість виготовлення виробу (3год) |
|||||
|
Розпізнає основні види конструкційних матеріалів за їх властивостями ,пояснює перевірену інформацію про доцільність застосування різних матеріалів, їх повторне використання [6 ТЕО 3.2.2-1], з допомогою вчителя розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення виробу [6 ТЕО 3.2.2-3] , за підказкою замінює природні матеріали вторинними матеріальними ресурсами за потреби [6 ТЕО 3.2.1-3] Визначає з допомогою вчителя технічні характеристики моделі виробу [технічний опис об’єкта проектування] [6 ТЕО 1.1.5-2] визначає за допомогою інших осіб послідовність технологічних операцій виготовлення проєктованого виробу [6 ТЕО 1.1.7-1] добирає необхідні інструменти і пристосування відповідно до визначеної технологічної послідовності з допомогою учителя [6 ТЕО 1.1.7-2] Виконує заплановані технологічні операції у визначеній послідовності, [6 ТЕО 1.2.3-1] використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу [6 ТЕО 3.2.2- 4] використовує інструменти та пристосування самостійно або за допомогою інших, дотримуючись правил безпечної праці та санітарних норм [6 ТЕО 1.2.1-3] виявляє ініціативність і партнерську взаємодію у процесі спільної роботи із створення виробу техніками декоративно-ужиткового мистецтва [6 ТЕО 2.2.2-2 |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
3/4 |
|
Тема 1.3. Що сприяє естетичності виробу |
|||||
|
З допомогою вчителя аналізує інформацію про особливості дизайну в декоративно-ужитковому мистецтві, розпізнає автентичні візерунки й орнаменти в обраному напрямі декоративно-ужиткового мистецтва,частково визначає функціональні й естетичні ознаки автентичних виробів, особливості орнаментальної культури обговорює ідеї з використання елементів декоративноужиткового мистецтва в декоруванні власного виробу, розробляє з допомогою сторонніх малюнок в кольорі для декорування свого виробу за потреби. Підготовлює матеріали й інструменти для декорування деталей виробу, з допомогою вчителя розмічає місце на деталях виробу для його декорування вибирає способи перенесення візерунка для декорування виробу виконує технологічні операції декорування й остаточної обробки виробу, раціонально розподіляючи час.
|
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
4/4 |
|
Тема 1.4. Як правильно оцінити власноруч виготовлений виріб (4 год) |
|||||
|
Аналізує відповідність результатів власної чи спільної діяльності з виготовлення виробу її меті та виробленим критеріям [6 ТЕО 1.3.1-1] оцінює особистісну і соціальну важливість виготовленого виробу [6 ТЕО 1.3.1-3] з допомогою вчителя виявляє недоліки і виправляє допущені помилки, аналізує їх та робить відповідні висновки [6 ТЕО 1.3.1-5] |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
4/4 |
|
Тема 2.1. Як правильно використовувати побутову техніку (2 год) |
|||||
|
Розрізняє види побутової техніки за функціональним призначенням відповідно до визначених завдань [6 ТЕО 4.2.1-2] читає та пояснює з допомогою вчителя своїми словами технічну інформацію, схеми, інші графічні зображення про побутову техніку в інструкціях із застосуванням інформаційних джерел і використанням цифрових пристроїв [6 ТЕО 4.2.1-3] дотримується встановлених вимог до техніки безпеки під час експлуатації технічних пристроїв у побутових умовах [6 ТЕО 4.2.3- 1] |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
2/2 |
|
Тема 2.2. Як вирішувати практичні завдання в побуті (4 год) |
|||||
|
Обговорює власні потреби та потреби інших осіб в облаштуванні життєвого простору вивчає завдання в побуті для їх практичного вирішення прогнозує наслідки виконання практичних завдань складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання побутової проблеми, використовує корисні для здоров’я елементи життєвого простору у вирішенні практичних завдань оперує інформацією про необхідні для вирішення практичних завдань види матеріалів і техніки, зокрема з використанням онлайн-ресурсів розрізняє маркувальні знаки, попередження та інструкції під час використання товарів визначає способи використання різної побутової техніки для вирішення побутових завдань провадить діяльність стосовно розв’язання побутових проблем, самообслуговування сортує відходи під час виконання практичних завдань у побуті обґрунтовує й оцінює споживацькі якості, естетичний вигляд і корисність для здоров’я власноруч створених виробів, зокрема з використанням вторинних матеріальних ресурсів |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
4 /4 |
|
Тема 3.1. Проєктування нового виробу. Вибір об’єкта проєктування (2 год) |
|||||
|
Досліджує потреби у створенні нових виробів, узгоджує їх з власними ,з допомогою вчителя продукує ідеї для вибору об’єкта проєктування, приймає рішення стосовно вибору об’єкта проєктування прогнозує наслідки своєї проєктно-технологічної діяльності формулює тему, мету і завдання навчального проєкту складає план власної проєктнотехнологічної діяльності з врахуванням наявного досвіду й ресурсних можливостей формулює запитання для опитування потенційних споживачів майбутнього виробу оцінює можливості застосування цифрових засобів на різних етапах проєктно-технологічної діяльності здійснює маркетингові дослідження стосовно очікувань й уподобань потенційних споживачів аналізує й оформлює знайдену інформацію про об’єкт проєктування в зручній формі розробляє історичну довідку про об’єкт проєктування розробляє критерії, яким має відповідати майбутній виріб визначає робочі документи для портфоліо |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
2/2 |
|
Тема 3.2. Художнє конструювання об’єкта проєктування (2 год) |
||||||
|
Здійснює з допомогою вчителя дизайн-аналіз виробіваналогів, створює та банк ідей про об’єкт проєктування продукує ідеї та відображає їх у зручній формі з допомогою вчителя, використовує ідеї декоративноужиткового мистецтва у власній проєктній творчості застосовує творчі методи проєктування у процесі художнього конструювання, оцінює з допомогою вчителя розроблену модель виробу відповідно до раніше визначених критеріїв, обговорює, аналізує і враховує доцільні зауваження і пропозиції експертів,приймає рішення з допомогою вчителя |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
2 /2 |
|
|
Тема 3.3. Технічне конструювання об’єкта проєктування та визначення технологічної послідовності його виготовлення (2 год) |
||||||
|
Розробляє план дій у партнерській взаємодії з іншими особами оцінює матеріальні і часові ресурси для виготовлення моделі виробу визначає технічні характеристики моделі виробу виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу експериментує з конструкцією виробу за потреби консультується з вчителем та іншими експертами стосовно доцільності власних рішень обґрунтовує добір матеріалів для виготовлення моделі виробу розраховує необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу визначає технологічну послідовність виготовлення виробу добирає необхідні інструменти і пристосування відповідно до технологічної послідовності виготовлення виробу,з допомогою вчителя розробляє технологічну картку, |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
2/2 |
|
|
Тема 3.4. Технологія виготовлення спроєктованого виробу |
||||||
|
підготовлює інструменти і пристосування для роботи пояснює правила безпечної праці та важливість їх дотримання під час виготовлення виробу безпечно використовує і зберігає інструменти та пристосування консультує однокласників з питань безпеки праці за потреби з допомогою вчителя раціонально розмічає деталі виробу на матеріалі, зокрема за допомогою шаблонів, викройок, креслярських інструментів тощо виконує технологічні операції з допомогою вчителя виготовлення виробу у визначеній послідовності з дотриманням правил безпечної праці демонструє акуратність, відповідальність і взаємодопомогу у виконанні роботи контролює та оцінює процес і якість виготовлення виробу |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
2/8 |
|
|
Тема 3.5. Оцінювання і презентація результатів проєктно-технологічної діяльності (2 год) |
|||||
|
Обґрунтовує значущість результатів власної проєктнотехнологічної діяльності упорядковує й аналізує матеріали особистого портфоліо в зручній формі оцінює ефективність організації власної діяльності за матеріалами портфоліо аналізує та обґрунтовує економічну доцільність виготовленого виробу оцінює якість готового виробу за попередньо виробленими критеріями та вимогами вивчає критично оцінку готового виробу експертами аналізує і виправляє допущені помилки оцінює набутий досвід, власний рівень проєктно-технологічної компетентності Добирає форми та засоби презентації результатів проєктно-технологічної діяльності створює презентацію власноруч виготовленого виробу, зокрема з використанням цифрових засобів презентує результати власної проєктно-технологічної діяльності з виготовлення виробу поширює інформацію про виготовлений виріб, зокрема в цифрових середовищах обґрунтовує наслідки власної діяльності для себе, оточуючих і навколишнього середовища у своїх судженнях виявляє повагу до своїх досягнень та досягнень інших осіб обговорює перспективи подальшої діяльності, пропонує шляхи підвищення її продуктивності |
Бесіда, пояснення, робота в парi, робота за зразком і вказівками вчителя, індивідуальна робота, демонстрація відеороликів, мультимедійних презентацій, використання тренувальних програм, он-лайн тести. |
Зразки робіт, усне опитування, педагогічне спостереження, он-лайн тести, пошук та обробка інформації в рамках досліджуваного матеріалу з використанням Інтернету, оцінювання виконаних проєктів |
2/2 |
|
|
Об’єктом оцінювання в процесі професійно-трудового навчання учнів 5-10 класів з порушеннями інтелектуального розвитку є структурні компоненти їх навчально-практичної діяльності, а саме:
1. Знання (техніко-технологічні), обсяг яких визначений програмою з трудового навчання для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку:
- знання про результат праці (вироби, їхні деталі та ін.);
- знання про предмет праці: матеріали (пластичні, паперові, природні, текстильні, конструктивні), заготовки, напівфабрикати та ін.;
- знання про засоби праці: інструменти, вимірювальні прилади (мірка, лінійка), допоміжні, та ін.;
- знання про трудові дії (розкачати, приліпити, приклеїти, накреслити, відрізати, пришити, розмітити, вирізати та ін.) та послідовність їх виконання.
Знання оцінюються за:
а) повнотою,
б) правильністю,
в) усвідомленістю (розуміння та виділення головного; вербалізація (за можливістю) у вигляді відтворення (переказ) чи пояснення).
2. Практичні навички та вміння: виконання трудових дій та завдань.
Оцінці підлягають:
1) виконання трудових дій;
2) вміння організовувати робоче місце і підтримувати порядок на ньому під час занять;
3) вміння дотримуватись правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог.
Практичні навички та вміння оцінюються за:
а) рівнем сформованості (виконує за зразком, поясненням, інструкцією, за аналогією, в нових ситуаціях);
б) самостійністю виконання (контроль, допомога: практична – спільне виконання дії з учителем, показ дії; вербальна – повторний інструктаж, аналіз, пояснення завдання, запитання, підказка, вказівка.
в) якістю виробу (виконаної роботи).
3. Ставлення до навчально-практичної діяльності.
Ставлення оцінюється за:
а) характером (байдуже, недостатньо виразне позитивне, зацікавлене, виразне позитивне);
б) дієвістю (від споглядального (пасивного) до дієвого);
в) сталістю (від епізодичного до сталого).
Характеристики знань, навичок та вмінь, ставлення до навчально-практичної діяльності дитини покладаються в основу визначення рівнів досягнень з трудового навчання (І – початковий, ІІ – середній, ІІІ – достатній) та критеріїв оцінювання навчальних досягнень, відповідних їм оцінок у балах (див. таблицю 1). Відповідно, для учнів з помірним ступенем інтелектуального порушення з інтелектуальними порушеннями помірного ступеня – рівні (І – початковий, II – середній, III – достатній) та характеристики навчальних досягнень (див. таблицю 2).
Загальна характеристика рівнів навчальних досягнень
учнів з порушеннями інтелектуального розвитку легкого ступеня
І рівень – початковий.
Учень з допомогою вчителя розпізнає (показує) об’єкт вивчення. Трудове завдання важко розуміє навіть після спільного з учителем аналізу змісту завдання (зразка та ін.), його пояснення. Виконує трудові дії спільно з учителем. Ставлення до навчально-практичної діяльності байдуже. Потребує стимуляції, постійного контролю та значної допомоги щодо виконання трудового завдання, організації робочого місця, виконання санітарно-гігієнічних вимог та вимог техніки безпеки.
ІІ рівень – середній.
Учень відтворює в основному більшу частину навчального матеріалу. Матеріал розуміє, може визначити в ньому головне. Трудове завдання в основному розуміє. Виконує аналогічні трудові завдання та відтворює з допомогою спосіб його виконання. Трудові дії виконує в основному правильно. Виготовлений виріб (виконана робота) має достатній для використання за призначенням рівень якості. Ставлення до навчально-практичної діяльності не завжди стале зацікавлене. Діяльність учня не завжди цілеспрямована, потребує контролю та допомоги педагога щодо поетапності виконання завдання, організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних правил та техніки безпеки.
ІІІ рівень – достатній.
Учень відтворює матеріал, визначений навчальною програмою. Матеріал та трудове завдання розуміє. Виконує аналогічні трудові завдання. Відносно нові трудові завдання виконує з допомогою вчителя. Трудові дії виконує правильно. Виготовлений виріб має достатній рівень якості. Діяльність учня цілеспрямована, потребує часткової допомоги педагога щодо організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог та правил техніки безпеки. Ставлення до навчально-практичної діяльності стале та позитивне.
Таблиця 1
Рівень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учнів з порушеннями інтелектуального розвитку легкого ступеня |
1 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя розпізнає об’єкт вивчення. Ставлення до навчально-практичної діяльності байдуже. Потребує стимуляції та постійної значної допомоги щодо виконання трудових дій, завдання, організації робочого місця, виконання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки. |
|
2 |
Учень (учениця) має уявлення про об’єкт вивчення і за допомогою вчителя розпізнає його. Спільно з учителем виконує окремі трудові дії. Ставлення до навчально-практичної діяльності байдуже. Потребує стимуляції та постійної значної допомоги щодо виконання трудових дій, завдання, організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки. |
|
3 |
Учень (учениця) має уявлення про об’єкт вивчення і за допомогою вчителя фрагментарно відтворює його ознаки. Спільно з учителем виконує трудові дії, прості завдання. Має байдуже або слабковиражене позитивне ставлення до навчально-практичної діяльності. Потребує стимуляції та постійної значної допомоги щодо виконання трудових дій, завдання, організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки. |
|
4 |
Учень (учениця) не завжди правильно відтворює більшу частину навчального матеріалу. Матеріал розуміє. За допомогою вчителя може визначити в ньому головне. Трудове завдання в основному розуміє. В основному цілому правильно виконує аналогічне трудове завдання, відтворює (переказує) спосіб його виконання. В основному правильно виконує окремі трудові дії. Виготовлений виріб (виконана робота) має достатню для використання за призначенням якість. Достатньо стале зацікавлене ставлення до навчально-практичної діяльності. Цілеспрямованість, поетапність виконання завдання, організація робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних правил та техніки безпеки в основному відповідають вимогам, в окремих випадках потребують контролю та допомоги. |
|
5 |
Учень (учениця) в основному правильно відтворює більшу частину навчального матеріалу. Матеріал розуміє, може визначити в ньому головне. Трудове завдання в основному розуміє. Правильно виконує аналогічне трудове завдання та відтворює спосіб його виконання. Окремі трудові дії виконує в основному правильно. Виготовлений виріб (виконана робота) має задовільну якість. Достатньо стале зацікавлене ставлення до навчально-практичної діяльності. Цілеспрямованість, поетапність виконання завдання, організація робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних правил та техніки безпеки в основному відповідають вимогам, в окремих випадках потребують контролю та допомоги. |
|
6 |
Учень (учениця) правильно відтворює більшу частину навчального матеріалу. Матеріал розуміє, може визначити в ньому головне, частково пояснити. Трудове завдання в основному розуміє. Правильно виконує аналогічне трудове завдання, відтворює (переказує) спосіб його виконання. Окремі трудові дії виконує в основному правильно, але повільно. Виготовлений виріб (виконана робота) має достатню якість. Достатньо стале зацікавлене ставлення до навчально-практичної діяльності. Цілеспрямованість, поетапність виконання завдання, організація робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних правил та техніки безпеки в основному відповідають вимогам, в окремих випадках потребують контролю та допомоги. |
|
7 |
Учень (учениця) не завжди точно відтворює матеріал, визначений навчальною програмою. Може визначити в ньому головне. Трудове завдання розуміє. Виконує аналогічні трудові завдання. Відносно нові трудові завдання виконує за допомогою вчителя. Правильно виконує окремі трудові дії. Виготовлений виріб (виконана робота), при наявності незначних відхилень, має достатньо високу якість. Цілеспрямованість, поетапність виконання трудового завдання, організація робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних правил та техніки безпеки відповідають вимогам. Виразне стійке позитивне ставлення до навчально-практичної діяльності. |
|
8 |
Учень (учениця) в основному правильно відтворює матеріал, визначений навчальною програмою. Може визначити в ньому головне. Трудове завдання розуміє. Виконує аналогічні трудові завдання. Відносно нові трудові завдання виконує за допомогою вчителя. Може відтворити (переказати) спосіб його виконання. Трудові дії виконує правильно. Виготовлений виріб (виконана робота) має достатньо високу якість. Цілеспрямованість, поетапність виконання трудового завдання, організація робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних правил та техніки безпеки відповідають вимогам. Виразне стійке позитивне ставлення до навчально-практичної діяльності. |
|
9 |
Учень (учениця) правильно відтворює матеріал, визначений навчальною програмою. Може визначити в ньому головне. Трудове завдання розуміє. Виконує аналогічні та відносно нові трудові завдання, пояснює спосіб їх виконання. Трудові дії виконує правильно. Виготовлений виріб (виконана робота) має високу якість. Цілеспрямованість, поетапність виконання трудового завдання, організація робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних правил та техніки безпеки відповідають вимогам. Виразне стійке позитивне ставлення до навчально-практичної діяльності. |
Таблиця 2
Рівень |
Характеристика навчальних досягнень учнів з порушеннями інтелектуального розвитку помірного ступеня |
I - початковий |
Учень за допомогою вчителя розпізнає об’єкт вивчення. Ставлення до навчально-практичної діяльності байдуже. Потребує постійної значної допомоги щодо виконання трудових дій, завдання, організації робочого місця, виконання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки. |
II – середній |
Учень має уявлення про об’єкт вивчення і за допомогою вчителя фрагментарно відтворює його ознаки. Спільно з учителем виконує окремі трудові дії, прості завдання. Має байдуже або слабковиражене позитивне ставлення до навчально-практичної діяльності. Потребує стимулювання та постійної значної допомоги щодо виконання трудових дій, завдання, організації робочого місця, виконання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки. |
III – достатній
|
Учень має уявлення про об’єкт вивчення і за допомогою вчителя відтворює його ознаки. Спільно з учителем виконує трудові дії, прості завдання. Має слабко виражене позитивне ставлення до навчально-практичної діяльності. Потребує стимуляції та постійної значної допомоги щодо виконання трудових дій, завдання, організації робочого місця, виконання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки. |
Сформованість життєвої компетентності |
|
дотримується інструкцій та правил безпеки та поведінки у майстерні, кабінеті з професійно-трудового навчання; взаємодіє з дорослими та однолітками у процесі виготовлення виробу та трудового завдання (вміє звернутися по допомогу, повідомити про проблему у виготовленні виробу зрозумілим для інших способом). має уявлення про основні прийоми обробки матеріалів; відтворює предметно-практичні дії за аналогією; має сформовані елементарні побутові навички; має уявлення про самообслуговування, дотримується правил гігієни і безпечної поведінки у побуті; має елементарні комунікативні навички. |
Система оцінювання навчальних досягнень учнів з порушеннями інтелектуального розвитку ґрунтується винятково на позитивному ставленні до кожного з них, незалежно від природних здібностей до образотворчої діяльності. Оцінюється не рівень недоліків, а рівень досягнень учня у порівнянні з його попередніми досягненнями, що забезпечує цілеспрямоване формування мотиваційного, когнітивного, ціннісного та діяльнісного компонентів ключових та предметних компетентностей.
Основними видами оцінювання є тематичне (відповідно до тем навчальної програми, за якою працює вчитель) та підсумкове (наприкінці семестру і навчального року). Поточне оцінювання на кожному уроці не є обов'язковим, хоча й може здійснюватися за бажанням учителя, при цьому має виконувати заохочувальну, стимулюючу або діагностико-коригуючу функції.
Підсумкову оцінку (семестрову, річну), що виставляється учневі на підставі поточного і тематичного оцінювання, варто розглядати як оцінку, що відбиває кінцевий результат роботи учня протягом семестру (навчального року). При цьому слід враховувати рівень та характер динаміки навчальних досягнень учнів з трудового навчання, мотивації до професійно-трудової діяльності.
Групи результатів навчання |
Рівні досягнень результатів навчання |
|||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|
проєктує та виготовляє вироби; |
Знає, розуміє, наводить приклади, повторює навчальні дії |
Застосовує вміння, виконує дії |
Аналізує, порівнює, класифікує, структурує, пояснює, ілюструє інформацію |
Створює рішення¸ оцінює за критеріями, обґрунтовує, формує судження |
застосовує технології декоративно-ужиткового мистецтва;
|
Виконує дії у супроводі вчителя |
Виконує дії за докладною інструкцією, з допомогою вчителя |
Виконує дії самостійні, або в групі, за інструкцією, шаблоном, зразком, сформульованим завданням |
Виконує дії самостійно, творчо, оцінює за критеріями, генерує ідеї, знаходить власні розв’язки, опановує нові засоби чи технології |
виявляє самозарадність у побуті / освітньому процесі.
|
Виконує дії у супроводі вчителя |
Виконує дії за докладною інструкцією, з допомогою вчителя |
Виконує дії самостійні, або в групі, за інструкцією, шаблоном, зразком, сформульованим завданням |
Виконує дії самостійно, допомагає іншим, оцінює за критеріями, опановує нові, використовує ефективні прийоми роботи |
|
|
|
|
|