АДАПТОВАНІ
критерії оцінювання
навчальних досягнень
учнів з математики
(5-6 класи)
МАТЕМАТИКА
5-6 класи
Оцінювання об'єктивних результатів навчання учнів 5-6 класів з математики здійснюється у процесі розв’язання навчальних завдань на виявлення стану сформованості навичок читання, запису і порівняння чисел, обчислювальних навичок, навичок читання і запису математичних виразів/ рівностей/нерівностей, розв'язування рівнянь, уміння розв'язувати задачі, розпізнавання й побудову геометричних фігур, оперування величинами.
Залежно від дидактичної мети та з урахуванням етапу опанування програмовим матеріалом у цілому й етапу опанування очікуваним результатом навчання оцінювання може здійснюватись під час різних видів навчально-пізнавальної діяльності , яка може бути усною та письмовою.
Критерії оцінювання усних відповідей учня/учениці
Рівнева оцінка об’єктивних результатів навчання учня/учениці |
Характеристика рівня результатів навчання учня/учениці |
«початковий» (П) |
Учень/учениця: ● розпізнає, називає, розрізняє математичні об’єкти, подані в готовому вигляді (дії, правила, окремі геометричні форми в довкіллі), об’єкти вивчення (математичні поняття за їх ознаками, формули, математичні операції, моделі задач); ● виконує елементарні математичні операції після детального кількаразового їх пояснення вчителем на рівні копіювання зразка виконання та за допомогою вчителя; ● констатує за підказкою правильність/ неправильність результату
|
«середній» (С) |
Учень/учениця виконує навчальні завдання на репродуктивному рівні реалізації навчальної діяльності у типових навчальних ситуаціях за допомогою таких навчальних дій: ● розрізняє окремі об’єкти вивчення (математичні поняття за їх ознаками, формули, математичні операції, моделі задач) ; ● виконує найпростіші математичні операції на рівні копіювання зразка виконання після детального кількаразового їх пояснення вчителем; ● відтворює навчальну інформацію у засвоєній послідовності, за допомоги вчителя формулює правила, закони й залежності, ілюструє їх прикладами; ● частково коментує способи виконання математичних операцій |
«достатній» (Д)
|
Учень/учениця виконує навчальні завдання на продуктивному рівні реалізації навчальної діяльності в аналогічних типовим навчальних ситуаціях за допомогою таких навчальних дій: ● виділяє суттєві ознаки математичних понять, ілюструє їх прикладами, формулює прості висновки; ● застосовує знання й уміння під час виконання математичних завдань за знайомим алгоритмом ; ● частково або детально пояснює свої дії; ● самостійно виконує математичні операції; ● усвідомлено відтворює навчальний зміст, ілюструє відповіді прикладами з реального життя; ● виконує завдання, які потребують значної самостійності; ● виправляє помилки, на які вказує вчитель |
«високий» (В)
|
Учень/учениця виконує навчальні завдання на продуктивно-творчому рівні реалізації навчальної діяльності у змінених з певним ускладненням навчальних ситуаціях за допомогою таких навчальних дій: ● вільно володіє програмовим матеріалом, демонструє гнучкі знання, виявляє системність знань і способів математичної діяльності; ● встановлює міжпонятійні зв'язки, комбінує елементи навчальної інформації і способи діяльності для одержання іншого шляху виконання математичних завдань, використовує набутий досвід у змінених навчальних умовах і життєвих ситуаціях; ● аналізує способи виконання математичних операцій, будує алгоритми виконання математичних завдань; ● демонструє нестандартний підхід до розв'язування навчальних і практично зорієнтованих задач; ● знаходить і виправляє власні помилки, володіє навичками самоконтролю, об’єктивно оцінює свою роботу |
При виконанні письмових робіт:
Рівень навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учнів |
Початковий |
1 |
Робота виконується, але допущено 11 і більше помилок |
2 |
Правильно ви виконано 1/3 роботи, або допущено 9-10 помилок |
|
3 |
Правильно ви виконано 1/3 роботи, або допущено 8-9 помилок |
|
Середній |
4 |
Правильно ви виконано 2/5 роботи, або допущено 6-7 помилок |
5 |
Правильно ви виконано половину роботи, або допущено 5 грубих помилок |
|
6 |
Правильно ви виконано 3/5 роботи, або допущено 4 грубі помилки |
|
Достатній |
7 |
Правильно ви виконано 2/3 роботи, або допущено 3 грубі помилки |
8 |
Правильно ви виконано 3/4 роботи, або допущено 2 грубі помилки |
|
9 |
Робота виконана в повному обсязі, але допущено 1 грубу й 1 негрубу помилки |
|
Високий |
10 |
Робота виконана в повному обсязі, але допущено 1-2 негрубі помилки |
11 |
Робота виконана правильно в повному обсязі, окрім завдання підвищеної складності або творчого рівня |
|
12 |
Робота виконана правильно в повному обсязі, в тому числі завдання підвищеної складності або творчого рівня |
До грубих помилок належить:
· обчислювальні помилки в завданнях, які суттєво спотворюють кінцевий результат завдання;
· помилки у визначенні порядку виконання арифметичних дій;
· неправильне розв’язування задачі (пропуск дій (дії), неправильний добір дій (дії), зайві дії);
· незакінчене розв’язання задачі чи прикладу;
· невиконане завдання (не приступив до його виконання);
· неправильне застосування властивостей, правил, алгоритмів, існуючих залежностей, які лежать в основі завдань чи використовуються в ході їх виконання;
· невідповідність пояснювального тексту, відповіді завдання, назви величин виконаним діям та отриманим результатам;
· невідповідність виконаних вимірювань та геометричних побудов даним параметрам завдання.
Негрубими помилками є:
· нераціональні прийоми обчислення, якщо ставилась вимога скористатися такими прийомами;
· неправильна побудова чи постановка запитань до дій (дії) під час розв’язання задачі;
· неправильне чи неграмотне з точки зору стилістики або за змістом формулювання відповіді задачі;
· неправильне списування даних (чисел, знаків) задачі з правильним її розв’язанням;
· не закінчене (не доведене) до логічного кінця перетворення.
Під час виконання письмових робіт учень/учениця повинні дотримуватись культури записів виконаних завдань. Якщо учень (учениця) самостійно знаходить і охайно виправляє допущену помилку, то це не вважається недоліком роботи.
За результатами опанування певної програмової теми/частини теми/кількох тем протягом навчального року проводяться тематичні діагностувальні роботи.
Тематична діагностувальна робота може містити систему навчальних завдань, що передбачають різні рівні реалізації навчальної діяльності (розпізнавання об'єкта вивчення, репродуктивний, продуктивний, продуктивно-творчий). Тематичні діагностувальні роботи можуть бути комбінованими, у тому числі з тестових завдань закритого й відкритого типів. Також діагностувальні роботи можуть передбачати перевірку одного із результатів навчання. Результатами оцінювання тематичних діагностувальних робіт є рівнева оцінка кожного з результатів навчання. За результатами виконання навчальних завдань можна одержати об'єктивну інформацію про досягнення очікуваних результатів опанування програмовим матеріалом.
Оцінювання тематичної діагностувальної роботи з математики
№ з/п |
Характеристика результатів навчання |
Рівень Реалізації Навчальної діяльності |
Рівень результатівнавчання |
1. |
Читає, записує, утворює, порівнює числа, визначає розрядний склад числа |
Розпізнавання об'єкта вивчення Репродуктивний Продуктивний Продуктивно-творчий |
П,С,Д,В |
2. |
Володіє навичками додавання і віднімання, множення і ділення чисел |
Розпізнавання об'єкта вивчення Репродуктивний Продуктивний Продуктивно-творчий |
П,С, Д, В |
3. |
Читає і записує математичні вирази, у тому числі зі змінною, знаходить їх значення; розв’язує рівняння, добирає розв’язок нерівності зі змінною |
Розпізнавання об'єкта вивчення Репродуктивний Продуктивний Продуктивно-творчий |
П,С,Д,В |
4. |
Аналізує текст задачі, створює за потреби модель, обґрунтовує спосіб розв’язання, розв’язує задачу, прогнозує і перевіряє розв’язок |
Розпізнавання об'єкта вивчення Репродуктивний Продуктивний Продуктивно-творчий |
П,С,Д,В |
5. |
Розпізнає, будує геометричні фігури, конструює об’єкти з геометричних фігур |
Розпізнавання об'єкта вивчення Репродуктивний Продуктивний Продуктивно-творчий |
П,С,Д,В |
6. |
Використовує для вимірювання величин доцільні одиниці вимірювання, оперує величинами, користується приладами для вимірювання |
Розпізнавання об'єкта вивчення Репродуктивний Продуктивний Продуктивно-творчий |
П,С,Д,В |
Критерії оцінювання моделей геометричних фігур
Вимоги до геометричної фігури |
Оцінка |
Геометрична модель, зроблена індивідуально, охайно, правильно зі скла, металу, дерева |
Високий рівень 10-12 |
Геометрична модель, зроблена охайно, правильно із паперових матеріалів |
Достатній 8-9 |
Геометрична модель, зроблена охайно, правильно із підручних матеріалів |
Середній 6-7 |