Адміністрація школи – команда педагогів і менеджерів

Про матеріал

Анотація. У статті розглядаються проблеми управління сучасним закладом освіти, роль професійної компетентності менеджерів освіти у підвищенні якості діяльності закладу освіти, перелічено основні функції менеджера освітнього процесу в навчальній установі.

Перегляд файлу

 

 

УДК 371.1

 В.Б.Волкова

директор ЗОШ №20 м. Маріуполя

vvb2017@bigmir.net

 

Адміністрація школи – команда педагогів і менеджерів

 

Анотація. У статті розглядаються проблеми управління сучасним закладом освіти, роль професійної компетентності  менеджерів освіти у підвищенні якості діяльності закладу освіти, перелічено основні функції менеджера освітнього процесу в навчальній установі.

 

Динаміка змін у всіх сферах життєдіяльності сучасної людини потребує нового змісту шкільної освіти і нових підходів до організації навчально-виховного процесу. Сучасний заклад освіти може бути успішним лише тоді, коли на чолі стане згуртована команда професіоналів, яка  володіє новими технологіями навчання, виховання та менеджменту освіти. Які ідеї будуть пріоритетними в цій команді, такою й буде вся діяльність закладу освіти. Це вже аксіома.

 Інновації – основа розвитку закладу освіти, хоча, звичайно, директору простіше, коли є сталий план роботи, роками відпрацьовані програми, досвідчені вчителі, які не хочуть іти неперевіреним шляхом, прикриваючись залізною відмовкою: «А я за класику». Однак тоді втрачається місія закладу освіти, бо саме заклад освіти має жити за законами майбутнього, адже він і формує засади цього майбутнього, реалізуючи нагальні запити суспільства. Ми зобов'язані навчити дітей будувати стосунки, в які вони будуть занурені через кілька років, виховувати успішну особистість, яка знайде себе в творчій діяльності, навчиться працювати й відпочивати, любити сім'ю та Батьківщину. Перед нами стоять глобальні завдання. Одній людині, навіть директору, їх не вирішити. Необхідна команда однодумців, команда, здатна захопити і повести за собою вчителів, здобувачів освіти та їхніх батьків.

Діючи в умовах ринкової економіки, заклад освіти вимагає високоефективного менеджменту, заснованого на сучасних концепціях, стратегіях і моделях керування, орієнтованих на досягнення конкретного освітнього результату. Отже, в умовах модернізації освіти актуальними вважають наступні основні функції менеджера освітнього процесу в навчальній установі: пошук освітніх систем, програм, технологій, адекватних цілям, поставленим перед освітою; створення організаційно-змістовних, організаційно-методичних, організаційно-правових умов освітнього процесу закладу освіти; добір педагогічних кадрів, організація їхньої діяльності і підвищення кваліфікації; забезпечення психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу;  проведення посередницьких функцій між педагогічним колективом й науковим забезпеченням освітнього процесу, а також взаємодія з педагогічними колективами інших  закладів освіти; організація моніторингу освітнього процесу і його корекція; аналіз  продуктивності й результативності освітнього процесу за підсумками навчального року [1: 108].

 Підвищення ефективності навчального процесу зараз визначається побудовою сучасних управлінських відносин, зростанням керованості цим процесом і в колективі здобувачів освіти, і в педагогічному колективі. Не можна управляти складними інноваційними системами за допомогою простих чи спрощених методів. Це з одного боку. З іншого – живим організмом не може управляти сухий і прагматичний менеджер, бо заклад освіти – це рух, думка, саме життя.

То що ж таке адміністрація сучасного закладу освіти – команда висококласних педагогів чи вмілих менеджерів? Зараз ця проблема особливо актуальна. Сфера освіти – єдина із сфер економіки, де директор і його заступники управляють таким специфічним ресурсом, який має одночасно три складники: діти, батьки і педагогічний колектив. Саме тому менеджмент необхідний. Проте в підходах до дитини необхідна педагогіка. Тож, і директор, і його заступники мусять бути чудовими педагогами, які володіють юридичними та економічними знаннями. Без економічних знань в умовах недостатнього фінансування керувати сучасним закладом освіти неможливо. Тому ми стаємо менеджерами і по суті, і по духу, й мимоволі. Окрім того, адміністрація зобов'язана турбуватися про роль учителя в своєму колективі, сприяти підвищенню кваліфікації своїх працівників, створювати умови для розкриття їхніх творчих здібностей, мотивувати та стимулювати до новаторства.

За своєю  природою  діяльність  менеджерів освіти поліфункціональна. Вони виступають в ролі організаторів, адміністраторів, дослідників, психологів, господарників, суспільних діячів. Менеджери освіти повинні виступати в ролі дипломатів, що встановлюють контакти з партнерами і владою, успішно переборюють внутрішні і зовнішні конфлікти. Вони інноватори, які розуміють роль науки в сучасних умовах і вміють оцінити, без зволікання впровадити в  навчально-виховний процес нові технології. І нарешті це просто люди, які володіють високими знаннями і здібностями, рівнем культури, чесністю, рішучістю характеру й у той же час розважливістю, здатні бути у всіх відносинах зразком для навколишніх.

Вважаємо, що головне завдання курсів підвищення кваліфікації керівників закладу освіти - це підготовка кадрів, які володіють стратегічним мисленням, грамотних управлінців, які добре знають навчально-виховний процес. І тоді буде розв'язано головну проблему - підвищення якості освіти. Шкільний менеджмент допоможе директору та заступникам ефективно керувати кадрами, домагатися досягнення поставлених мети, завдань, організовувати навчально-виховний процес, роботу з батьками, контролювати й аналізувати діяльність кожного члена педагогічного колективу.

Зараз цінна командна робота. Тому  важливо подбати про: створення експертних середовищ на різних рівнях;  законодавче забезпечення освітньої, кадрової, фінансової діяльності керівника з обов'язковою системою громадського контролю; удосконалення ефективної комунікації між різними ланками освітнього простору: сайти, блоги, он-лайн конференції, електронний щоденник, дистанційна освіта; сприяння створенню законодавчої бази для зв'язку між вищою і середньою освітою з метою здійснення наступності в навчальному процесі; вдосконалення рейтингової системи оцінки діяльності освітніх закладів на основі відмови від масових характеристик на користь унікальних особливостей закладу; створення можливостей для ефективного використання міжнародного освітнього досвіду [2: 56].

Менеджер в освіті - це не тільки посада, а й певний рівень професіоналізму в управлінні. Тому впевнено можна сказати, що в умовах швидкого здійснення змін в освіті на чолі успішного закладу освіти мають бути керівники нового типу, команда професійних педагогів та менеджерів – директор та його заступники. Якщо говорити мовою менеджменту освіти, вони не повинні знаходитись зверху «ієрархічної» системи управління, вони повинні бути всередині всіх подій закладу освіти, бути ініціаторами і творцями нового, цікавого і захоплюючого [3: 9]. Адміністрація повинна надихати і вчителів, і здобувачів освіти на успіх, а, значить, самі повинні бути одержимими закладом освіти. Але, керуючись власним досвідом, хочу сказати, що це дуже важко тому,  що система документообігу, постійні перевірки зводять до мінімуму час на творчу роботу.

Менеджери у закладі освіти управляють всіма ресурсами: людськими, фінансовими, технічними, інформаційними. Мета їх роботи (як і будь-яких топ-менеджерів) - забезпечити високий результат, а саме якість продукції, що випускається - випускників. Роль адміністрації  - вміти поєднувати свої і чужі погляди так, щоб це сприяло високій якості випускників. Представники адміністрації закладу освіти повинні бути також маркетологами. Тобто вловлювати сподівання батьків (як замовників) і вимоги суспільства. Все це має виражатися в тих знаннях / уміннях / навичках і компетенціях, якими повинен володіти випускник [4: 13]. Важаю, що вони повинні займатися також брендом свого закладу. Вишуканість, оригінальність, інтелігентність і новизна - ось що є впізнаваністю закладу освіти. Якщо нові ідеї в навчало-виховному процесі є пріоритетом для директора і заступників,  тоді більшість вчителів стануть на стежку творчості, а здобувачі освіти і батьки підтримають. Закомплексованість, застарілі стереотипи, велика психологічна відстань від колективу і здобувачів освіти тягнуть адміністрацію на іншу площину взаємовідносин. Сучасні діти підкоряються двом силам: моді і інтелекту. І свобода педагогічної думки і дії адміністрації  повинні проходити через ці напрямки.

Успішний заклад освіти формується успішним директором. Його успіх не може бути індивідуальним, але від нього залежить якість команди. Формувати якісну команду – і мистецтво і технологія одночасно. Є загальні підходи, які можна застосовувати з будь-якими людьми, і це дасть свої плоди, а є магія особистого й ситуативного, і в цьому мистецька унікальність успішних лідерів. Свобода думки в педагогічному колективі - те, що робить педагогів новаторами та інноваторами. Однак, ця свобода має бути об'єднана спільним руслом. Про це русло слід лаконічно, просто й зрозуміло домовитись у спільному освітньому середовищі дорослих і дітей. Тоді свобода педагогічної думки і дії не буде свавіллям і хаосом, а буде відповідальним авторським вираженням генерального напрямку конкретної освітньої спільноти.

Згідно закону України «Про освіту» директор закладу освіти повинен бути головним менеджером: самостійно брати на роботу і звільняти, нагороджувати і контролювати, бути головним розпорядником фінансових потоків. Вільно приймати рішення стосовно вибору програм, підручників та інших освітньо-творчих процесів згідно чинного законодавства. Враховуючи сьогодення, треба сказати, що директории - це частина системи, а система зі скрипом, але функціонує. Звісно, система намагається себе зберегти, тому є такий шалений спротив змінам. Суспільство дуже потребує змін, але зміни його дуже лякають. Залишаються діти - це ті кому дійсно потрібні зміни, бо їм жити.

Ще одне питання: чи повинні адміністрація закладу освіти бути лідерами? Поняття «лідерство» є досить широким. Помилково вважати, що лідер «веде за собою людей». Головна якість лідера – створення подій, які б вели шляхом від нинішнього стану справ до бажаного. Добре було б, якщо б лідер ще і усвідомлював відповідальність за ці події [5: 23]. Адміністрація - це команда, це лідери, здатні вести за собою підлеглих, використовуючи свій авторитет, високий професіоналізм, позитивні емоції.

Якщо людина вмотивована, вона може багато чому навчитись, зокрема і освітньому менеджменту.

 Зараз не час скиглити. Час сурмити. Певне "вікно можливостей" відкрилося, спробуємо цим скористатись. На мою думку, слід відшукати певну "золоту середину", наскільки це, звісно, можливо сьогодні. Іншими словами, закладу освіти потрібна така адміністрація, яка є і менеджерами, і педагогами, і лідерами. А ще громадянами, патріотами, демократами, порядними людьми.

 

Список використаних джерел та літератури

1. Ващенко Л. М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону: Монографія / Л. М. Ващенко. – К. : Видавниче об'єднання "Тираж", 2005. – 380 с.

2. Єльникова Г. В. Управлінська компетентність / Г. В. Єльникова. – К. : Ред. загальнопед. газ., 2005. – 128 с.

3. Мельник В. Керівниками не народжуються // Управління освітою. – 2003. – №8. – С. 9.

4. Калініна Л. М. Професіограма українського директора школи: Моделювання управлінської діяльності директора школи // Директор школи / Л. М. Калініна. – 2014. – № 3. – С. 13–15.

5. Харцій О. М. Розвиток креативного потенціалу у майбутніх менеджерів організації: автореф. дис. … кандидата психологічних наук: спец. 19.00.10 “Організаційна психологія; економічна психологія” / О.М. Харцій. – Київ., 2016. – 23 с.

 

Волкова В.Б.

Аннотация. В статье рассматриваются проблемы управления современным учебным заведением, роль профессиональной компетентности менеджеров образования в повышении качества работы учебного заведения, перечислены основные функции менеджера образовательного процесса.

 

Volkova V.B.

Annotation. In this article we examine problems of management of the modern educational institution, the role of professional competence of education managers in improving the quality of the activity of the educational institution. The main functions of the manager of educational process in the educational institution are listed in the article.

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
26 березня 2018
Переглядів
2079
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку