Адріан Кащенко "Над Кодацьким порогом"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури , 8 клас Місце проведення:бібліотека української діаспори ім. Джона Маккейна Тема. УПЧ №2. Андріан Кащенко. «Над Кодацьким порогом».
Перегляд файлу

Гімназія  №5 ДМР

Вчитель української мови та літератури

Гаркуша Яна Миколаївна

       Конспект уроку з української літератури , 8 клас

Місце проведення:бібліотека української діаспори ім. Джона Маккейна

Тема. УПЧ №2. Андріан Кащенко. «Над Кодацьким порогом».

Мета:продовжити знайомити школярів з історичним минулим нашого рідного краю, народу на прикладі твору А. Кащенка «Над Кодацьким порогом»; стисло опрацювати відомості про життєвий і творчий шлях письменника; з’ясувати ідейно-художній зміст повісті, охарактеризувати його героїв; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, логічне мислення, вміння узагальнювати, порівнювати, співставляти; формувати кругозір учнів; виховувати почуття пошани, поваги до історичних героїв краю, на їх прикладі прищеплювати школярам любов до Батьківщини, народу.

Тип уроку: урок-подорож (урок позакласного читання)

Методи,  прийоми  і  форма  роботи:  інтерактивний  метод:  робота  в  групах; 

«Бліцопитування», «Карусель цитат», «Евристична бесіда», «Кластер», «Вузлик

напам’ять».

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія України, географія.

Обладнання: портрет А. Кащенка, бібліотечка його творів, додатковий матеріал про отамана І. Сулиму; дидактичний матеріал ( картки), презентація до теми, відеоматеріали.

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент (5 хв.)

(проектування епіграфа уроку  на дошку)

«Я вірю, що Україна знову буде великою і сильною...»

               А. Кащенко

1.1 Слово вчителя

    Українці- нація із цікавою, славною та давньою історією. Колись Олександр Довженко сказав: «Народ , що не знає своєї історії, є народ сліпців». Це справді так. Історію потрібно вивчати , тому що це не тільки наше минуле. Це найбільша цінність , наша основа. Як можна дивитися в майбутнє, виховувати нове покоління без усвідомлення свого коріння, самого себе ? Адже хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього.

      У  минулому  українського  народу  було  таке  неповторне  явище,  як  Запорозька  Січ.  Це  про   неї писав  М. Гоголь: «Так  ось  вона,  Січ!  Ось  те  гніздо,  звідки  вилітають  усі  ті  горді  й  дужі,  як леви!  Ось  звідки  розвивається  воля  й козацтво  на  всю  Україну!».

     Тож сьогодні я запрошую вас у віртуальну  мандрівку в часі Дніпровими порогами, яка заведе нас у ХVІ століття.  Ми побуваємо у чудових місцях, які є національними  пам’ятками України. Дізнаємося про славних і відомих патріотів, які боролися за нашу Батьківщину і захищали її кордони. Тема нашої мандрівки  звучить так: « Адріан Кащенко «Над Кодацьким порогом».

 Дніпрові пороги – виходи гранітів, гнейсів та інших корінних гірських порід Українського кристалічного щита в руслі Дніпра між сучасними містами Дніпро і Запоріжжя. Після побудови у 1932 році Дніпрогесу їх затоплено водами Дніпровського водосховища.

(проектування Дніпрових порогів на дошку -карта подорожі)

Вільний поріг- Лишній поріг- Будилівський поріг- Вовнизький поріг- Ненаситецький поріг- Дзвонецький поріг- Лоханський поріг- Сурський поріг- Кодацький поріг

ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями та використання методу «Кластер» (5 хв.)

(проектування на дошку слайду з козаками)

-Хто зображений на екрані?

-Які емоціє, асоціації чи образи виникають у вас зі словом козак?

(проектування на дошку кластера, колективна робота з ним. Діти роблять  відповідні записи в індивідуальних бланках)

-Чи легко було бути козаком? Кого сьогодні ми можемо ототожнити з козаками ?

-Імена яких козаків вам відомі? ( Іван Сулима, Богдан Хмельницький)

(проектування на дошку портретів відомих козаків )

III. Основний зміст уроку (15 хв.)

 (проектування портрета письменника на дошку)

3.1. Зупинка «Вільний поріг»- «Біографія Адріана Кащенка»

(Пошуково-вибіркова робота учнів)

Учень. Адріан Феофанович Кащенко народився 19 вересня 1858 року в родині Феофана Гавриловича Кащенка, родовід якого сягає часів Запорозької Січі в пору її розквіту.

      Батько був небагатим поміщиком, власником хутора Веселого, який входив до складу Лукашівської волості Олександрівського повіту Катеринославської губернії.             Сім'я Кащенків була великою — п'ятеро хлопців і чотири дівчини. Всі діти здобули ґрунтовну освіту та добре виховання. Двом із них — найменшому Адріанові та старшому від нього на три роки Миколі — судилося відіграти помітну роль в історії культури свого народу. Микола Кащенко став знаменитим ученим з двома докторськими дипломами, дійсним членом АН УРСР. Він був засновником і директором Київського ботанічного саду. Адріан обрав собі невдячну долю українського літератора.

Учень.  Провчившись всього три роки в гімназії, А. Кащенко вступив до юнкерського училища. Але, на відміну од найстаршого брата, який дослужився до генерала, Адріан не зробив військової кар'єри. Прослуживши кілька років офіцером, він, як свідчить брат Микола, вступив на дрібну службу в управління залізниці (був контролером у поїздах). Оселившись у Катеринославі, одружився, купив маленький будиночок на вулиці Польовій, з невеликої платні допомагав навіть старим батькам, а коли в 1888 році померла мати, він узяв на своє утримання батька і доглядав його до смерті. Свої ж глибокі душевні запити задовольняв посильною працею на ниві українського письменства.

Учень. Одного разу Кащенко хотів поселитися в Києві, ближче до українського національно-культурного життя, до брата, та з цього нічого не вийшло. Він продав власну хату, щоб купити собі оселю на одній із київських круч. Гроші поклав у банк, який збанкрутував на другий же день, і всі його заощадження пропали. Довелось далі тягнути лямку контролера.

     Начальство його перекидало з місця на місце: спочатку — в Перм, згодом — у Петербург, де він став помічником головного контролера залізниці, далі в Туапсе — головним контролером залізниці, що будувалася, і, нарешті, знову до Катеринослава. Приїхавши в 1913 році до Києва, він прицінювався до однієї хатини, що височіла на Лук'янівському горбі, під яким стоїть Кирилівська церква, та з'ясувалось, що вона не по кишені.

Учень. Протягом 1917 — 1919 років Кащенко опублікував найбільше своїх творів. Так сталось не тому, що тоді він їх найбільше написав. У попередні роки А. Кащенко теж писав, не покладаючи рук. Тільки не все з написаного потрапляло до друку. Ряд творів навіть після революції 1905 — 1907 років не могли бути видрукувані з цензурних міркувань.

       І лише в 1917 — 1918 роках, коли в Катеринославі з'явилось Українське видавництво, яке невдовзі стало видавництвом Кащенка, він зміг надрукувати свої давніші та щойно написані твори. А. Кащенко не щадив себе в роботі, і хвороба знову звалила його. Останні півтора року він був прикутий до ліжка. Помер А. Кащенко 16 березня 1921 року.

Учень. Літературний доробок письменника не такий уже малий, як на його життєві умови, ще не зібраний і зовсім не вивчений.. В  часи застою на його книги було накладено категоричне табу. Після майже шести десятиліть мовчання А. Кащенко знов заговорив до нових своїх читачів, починаючи від наймолодших і кінчаючи тими, які щось пам'ятають про нього ще з літ своєї юності. На будинку, у якому жив письменник, встановлено  іменну табличку.  Саме сюди приходять шанувальники творчості Адріана Феофановича, щоб вшанувати памʼять і покласти квіти.

Вчитель. Дякуємо за цікаву розповідь. Продовжуємо нашу подорож.

3.2. Зупинка «Лишній поріг- «Отаман Іван Сулима.»

(проектування відео про Івана Сулиму на екран)

Вчитель. Ось ми і дізналися про головного героя твору. Чи хотіли б ви познайомитися з таким мужнім і сміливим козаком?

3.3. Зупинка «Будилівський поріг»- фізкультхвилинка  

Вчитель. А зараз ми переходимо до 3 зупинки  нашої подорожі, але спочатку треба відпочити.

(проектування відео  фізкультхвилинки на  екран)

3.4. Зупинка «Вовнизький поріг. Опрацювання твору А. Кащенка «Над Кодацьким порогом». Гра «Так- ні»

(проектування на екран запитань та таблиці)

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Так

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Поляки завели реєстр козаків на 6000 душ.

2.Козаки збудували на Дніпрових берегах фортецю Кодак.

3.Будування Кодака було нестерпною образою для запорожців.

4.Сулима визволив багато своїх побратимів з неволі.

5.Кодак будували за проектом француза Боплана.

6.Конецпольський – це гетьман реєстрових козаків.

7.Сулима з запорожцями зруйнував Кодак.

8.Руйнування Кодака було особистою образою Конецпольського.

9.Реєстрові козаки перейшли на бік Сулими.

10.Гетьмана Сулиму доставили до Царгорода.

11. Сулиму було страчено.

12. Кодак ще не раз був відбудований.

3.5. Зупинка«Ненаситецький поріг». Аналіз твору А. Кащенка «Над Кодацьким порогом»

(проектування на дошку відповідних термінів. Діти колективно аналізують твір та роблять відповідні записи в індивідуальних бланках )

 Тема:  зображення боротьби запорожців під керівництвом І. Сулими проти турецьких, польських загарбників рідної України.

 Ідея: уславлення мужності, сміливості, винахідливості.

 Основна думка: «...розбрат між українцями й зрада минуться і між ними запанує єднання».

Жанр: історична, соціально-психологічна повість.

3.6. Зупинка «Дзвонецький поріг». Композиція твору А. Кащенка «Над Кодацьким порогом»

(проектування на дошку відповідних термінів. Діти колективно увідповіднюють  елементи композиції з подіями твору та роблять відповідні позначки в індивідуальних бланках )

Експозиція: поляки вирішують збудувати над Кодацьким порогом фортецю.

Зав’язка: похід І. Сулими із козацтвом до Азова. 

Розвиток подій: запорожці під керівництвом І. Сулими відвідали Аслан-город, Очаков, пропливали неподалік від кримських гір Бабуган та Чатир-Даг, повз Кафу.

Кульмінація — зрада козацької старшини І. Сулими; суд над гетьманом у Варшаві.

Розв’язка: смерть І. Сулими.

Вчитель. У 1635 році на Січі запорізьким кошовим отаманом був Іван Сулима, який продовжив справу Сагайдачного. За сприяння поляків була збудована Кодацька фортеця, щоб «одрізнити Запорожжя од України і перешкоджати поневоленому  українському людові тікали од панів на Січ».

І. Сулима хоче зруйнувати Кодак, для цього він вирушає у походи, щоб мати золото для озброєння козацтва. Під час подорожі козаки під керівництвом отамана визволяють бранців, озброюють їх.

Козаки руйнують Кодак. Конецпольський намагається помститися І. Сулимі. За допомогою зради козацької старшини український гетьман представ перед судом у Варшаві. Вирок — страта. Б. Хмельницький продовжив справу І. Сулими. Сум Кодака з приводу розбрату поміж дітьми України.

3.7. Зупинка «Лоханський поріг» Словникова робота над твором А. Кащенка «Над Кодацьким порогом».

(проектування на екран словникових слів та їх тлумачення)

Реєстр - список козакiв, якi визнавалися польським урядом законною збройною силою. Шанцi – окопи. Микитин Рiг - острiв на Днiпрi. Тароки -_ ременi ззаду сiдла для прив'язування речей або прив'язаний до сiдла дорожнiй мiшок. Жовнiри -_ солдати польської армiї. Базавлук, Хортиця - острови на Днiпрi, де в рiзнi часи розмiщалася Запорiзька Сiч. Крати - грати; клiтки на чомусь. Шведський похiд козакiв - мається на увазi козацький похiд в Прибалтику в Золотi рр. XVII ст.

3.8. Зупинка «Сурський поріг». Проблематика твору А. Кащенка «Над Кодацьким порогом» (робота в парах)

(проектування на екрані віконечок для орієнтовних відповідей)

Воля й неволя; життя та смерть; розбрат між козацькою старшиною та низовим козацтвом; вірність і зрада; козацькі звичаї та традиції; патріотизм та героїзм.

(проектування на екрані орієнтовних відповідей)

3.9. Зупинка «Кодацький поріг». Віртуальна подорож Кодацькою фортецею

 Вчитель.Діти, ось ми з вами і опинилися на Кодацькому порозі. А чи  хотіли б ви побувати у фортеці? Я запрошую вас до перегляду відео, яке покаже нам як усе відбувалося.

(Перегляд «Історії українських земель» 9-ї серії «Козаки»)

Нажаль, ми чули, що фортеця була зруйнована, але існують пам’ятні знаки ,які розповідають про історію.

(Перегляд слайдів з фото місцевості у теперішній час).

IV.Закріплення опрацьованого матеріалу (10 хв.)

4.1. Гра «Впізнай хто я за цитатою»

(проектування на дошці слайдів з цитатами)

1.Плакали й тужили вони , вертаючись з України човнами повз Кодацький поріг, без того,  з ким за невеликий час зруйнували Кодак.

2.На всю Польщу він похвалявся і королю доводив, що Кодак- фортеція непоборима. Зруйнування Кодака було йому особистою образою.

3.З булавою в руці виїхав поперед війська і звернувся до запорожців зі словом :

-Панове товариство, славне Військо Запорозьке! Прийшов час , щоб визволяти нашу неньку  Україну з лядської неволі, а православну віру від загибелі.

4. Йому не пощастило упорядкувати свій полк, і він похапцем посилав на окопи жовнірів купками , хто скоріше узброївся.

4.2. Порівняльна характеристика Конецпольського та Сулими

(проектування на екрані таблиці. Діти працюють в парах , а потім презентують свої відповіді )

Конецпольський

Спільне

Сулима

 

 

 

 

 

 

4.3. Метод «Карусель цитат»

Що Сулима казав про фортецю Кодак?

Чому Сулимі було боляче перед стратою?

З якою думкою помер славний гетьман)

V. Підсумок уроку (5 хв.)

5.1. «Вузлик напам’ять»

Вчитель. Пропоную поділитися тим, що найбільше запам’яталося з уроку, що найбільше сподобалося , від чого були здивовані.

Вчитель.  Ось і закінчилась наша подорож. Я сподіваюсь, що вам сподобалось подорожувати нашими землями у далекі славні часи запорозьких козаків та сміливих і рішучих гетьманів війська запорозького. Пам’ятайте, ви – нащадки  славного козацтва, а народне прислів’я говорить: «Козацькому роду нема переводу».

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів (3 хв.)

(оцінювання здійснюється за допомогою індивідуальних бланків)

VІІ. Домашнє завдання (2 хв.)

Створити коротке відео в мережі Tik Tok, яке поширюватиме цікаві факти про життєвий шлях письменника – А. Кащенка.

 

Додатки

Адріан Кащенко . «Над Козацьким порогом»

1.  ____________________________

_________________________________

__________________________________

2. Так-Ні

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Так

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Поляки завели реєстр козаків на 6000  душ.

2.Козаки збудували на дніпрових берегах фортецю Кодак.

3.Будування Кодака було нестерпною образою запорожцям.

4.Сулима визволив багато своїх побратимів з неволі.

5.Кодак будували за проектом француза Боплана.

6.Конецпольський це гетьман реєстрових козаків.

7.Сулима з запорожцями зруйнував Кодак.

8.Руйнування Кодака було особистою образою Конецпольського.

9.Реєстрові козаки перейшли на бік Сулими .

10.Гетьмана Сулиму доставили до Царгорода.

11.Сулиму було страчено.

12.Кодак ще не раз був відбудований.

3.Аналіз твору «Над Кодацьким порогом»

Тема: ______________________________________________________________         

Ідея: _______________________________________________________________                            

Основна думка:______________________________________________________

Жанр:_______________________________________________________________

 

4.Композиція твору «Над Кодацьким порогом» 

ЕКСПОЗИЦІЯ          -похід І. Сулими із козатвом до Азова.

 

ЗАВ’ЯЗКА                 -запорожці під проводом Сулими відвідали Аслан-город,

                                    Очаков, пропливли неподалік від кримських гір, повз Кафу.

                                    Скрізь козаки допомагали своїм побратимам.

РОЗВИТОК ПОДІЙ  -поляки вирішують збудувати над Кодацьким порогом

                                      фортецю.

КУЛЬМІНАЦІЯ       - смерть І. Сулими .

 

РОЗВЯЗКА   - зрада козацької старшини; суд над Сулимою у Варшаві.

5.Порівняльна характеристика

Конецпольський                      Спільне                         Сулима

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гаркуша Яна
Додано
29 серпня
Переглядів
126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку