Академічний концерт у музичній школі

Про матеріал
Академічний концерт – форма контролю виконання учнями музичної школи навчальної програми зі спеціальності. Завдання та форми академічних концертів. Академічний концерт – це основна форма контролю за виконання учнями музичної школи навчальної програми за спеціальністю. На академічному концерті учні демонструють свої успіхи та досягнення в освоєнні гри на музичному інструменті. У першому та другому семестрі учні здають один академічний концерт.
Перегляд файлу

 

Академічний концерт у музичній школі

Академічний концерт – форма контролю виконання учнями музичної школи навчальної програми зі спеціальності. Завдання та форми академічних концертів.

Академічний концерт – це основна форма контролю за виконання учнями музичної школи навчальної програми за спеціальністю. На академічному концерті учні демонструють свої успіхи та досягнення в освоєнні гри на музичному інструменті. У першому та другому семестрі учні здають один академічний концерт.

Після прослуховування учнів викладачі виставляють оцінку за виконання та дають методичну характеристику виступу, яка записується у формі зауважень у книзі протоколів контрольних заходів. За цими зауваженнями можна визначити, чи просувається учень у навчанні, чи вдосконалюються його виконавські навички.

Академічний концерт виховує волю учня, виробляє зібраність та цілеспрямованість, розвиває артистичність. Діти, які пройшли серйозну школу виступів на академічних концертах, не бояться публіки, комфортно і вільно почуваються в колективі, не бояться бути на увазі, вони впевненіші за однолітків, які не займалися в музичній школі.

Показати свої вміння та досягнення учень може при правильному доборі  програми. Твори мають бути різноплановими, яскравими, цікавими для виконання. Як правило, на академконцерт виносяться два різнохарактерні твори.

У музичній школі основними розділами роботи є:

  1. Технічний – гами, вправи, етюди
  2. П'єси технічного плану
  3. П'єси кантиленного характеру
  4. Поліфонічні п'єси
  5. Велика форма – сонатини, сонати, варіації, концерти

Вимоги до програми академічних концертів визначаються щорічно на методичних нарадах, а основні вимоги викладаються у навчальних програмах. Коли учню дають для виступу на академічному концерті однопланові твори, важко оцінити рівень досягнень учня. Трапляється, що учні грають твори, які встигли

вивчити, а не заплановані на початку семестру. Буває, учень виконує п'єси, які йому подобаються і які в нього виходять. А якісь форми у учня – зненавиджені, для нього ці форми важкі і нудні. І тому дитина розвивається однопланово.

Завдання викладача – дати можливість демонстрації учнем свого професійного зростання, а для цього необхідно урізноманітнити програму, виховувати інтерес до всіх форм музичних творів.

Але це буває складно. І не всім викладачам під силу захопити займатися  гамами, арпеджіо, вправами, етюдами. Дітям треба пояснити, що всі форми роботи дуже важливі та необхідні для розвитку певних навичок: технічних, виконавських. Адже завдання музичної школи – виховання ерудованого музиканта.

Виходячи з цього, слід наголосити:

- програма академічного концерту визначається заздалегідь

- програма складається з різнохарактерних творів

- підготовка до академічного концерту ведеться послідовно протягом усього семестру

— поряд із програмою академконцерту ведеться робота над рештою програми

- велику увагу необхідно приділяти технічному розвитку учня: гами, вправи та етюди повинні постійно бути присутніми як форми роботи на уроці та в домашніх завданнях.

Організаційні форми академічних концертів

Як же організувати академічний концерт у музичній школі та які форми проведення академконцерту можливі? Багато залежить від контингенту учнів. Якщо школа численна, то простіше організовувати академконцерти одного відділу. Це може бути концерти класу одного викладача; або концерти за ступенями навчання, наприклад, виступ учнів молодших класів на одному концерті.

При першому варіанті є можливість оцінити роботу викладача загалом, визначити професійний рівень викладача, охарактеризувати сильні та слабкі сторони педагогічних прийомів, виявити правильність підходу до підбору програми, виявити позитивний досвід роботи викладача з використання його іншими педагогами.

Для викладача ця форма проведення академічного концерту становить певні складнощі: необхідно підготувати до конкретної дати учнів усього класу. Але в учнів різні можливості, різні музичні дані.

Простіше виставляти учнів на академічні концерти в міру їхньої готовності. Для цього має бути ковзний графік та кілька дат проведення концертів.

Якщо академічні концерти проводяться за певними ступенями навчання, наприклад, виступ учнів других класів, то таких концертах беруть участь учні різних викладачів. Це дає можливість краще дізнатися про контингент учнів, порівняти роботу викладачів, визначити обсяг навчального репертуару даних класів навчання, що використовується кожним викладачем; почути репертуарні новинки та поділитися нотами з колегами.

Такі форми проведення академічних концертів дають змогу відібрати найкращих виконавців для виступів у різноманітних концертах та заходах.

Але є й негативні моменти у таких формах – учні чують лише виступи відповідного класу та не можуть порівняти рівні професійної майстерності. Не чують виступи старшокласників, і не можуть зрозуміти, чого їм потрібно прагнути. Не чують учнів молодших класів — у цьому випадку  могли б зафіксувати своє зростання та розвиток своїх здібностей та можливостей.

Тому найкраще проводити змішані академічні концерти відділень. Коли учні різних викладачів та різних класів готуються до конкретної дати. Таких термінів має бути кілька, і учнів виставляють у міру їхньої готовності. У змішаних академконцертах відділень учні чують виступи різних класів та різних викладачів. Вони не обмежуються лише класом свого викладача та своїм ступенем навчання.

Яка ж форма доцільніша для школи – вирішувати лише колективу викладачів.

Але суть одна – академічний концерт – основна форма контролю за успішністю учнів та перевірки виконання навчальної програми.

Головне, щоб вся робота викладача та учня не зводилася лише до підготовки програми академічного концерту, що призвело б до однобічного виховання – виконавчого виховання. Виконавчі якості мають базуватися на практичних навичках, які набувають завдяки різноманітним формам музикування, про які не можна забувати. А це: гами, вправи, акомпанемент, читання з аркуша, ансамблеве виконання, гра зі слуху…

І якщо займатися в основному лише програмою академічного концерту, то явними будуть прогалини за іншими розділами роботи, що негативно позначиться і на виступі учня на академконцерті.

Такі прогалини стануть постійними у викладачів, які не працюють систематично над вправами, дають обмежену кількість етюдів, а над рештою програми працюють поверхово, не приділяючи належної уваги, або взагалі забувають про ці твори.

І тому дуже важливо знайти золоту середину у роботі, контролювати виконання навчальної програми. Це має бути обов'язковим як для викладача, так і для учня. Допомогти в цьому можуть контрольні уроки, на яких перевіряється рівень готовності творів, які не виносяться на академічні концерти.

Для того, щоб підтримати природне бажання дітей виступати, щоб вони не мали сценічного страху, проводяться безоцінні академічні концерти у другому півріччі, у березні місяці, на яких учні виступають перед комісією, але для своїх батьків, друзів, родичів. На таких контрольних прослуховуваннях дається словесна оцінка та аналізується виступ учня.

Термін проведення академічних концертів

Академічні концерти забирають багато часу у дітей. Вони приходять заздалегідь, репетирують, потім чекають на свій виступ, чекають на підсумки обговорення комісією виступів усіх учасників.

Потрібно пам'ятати про велику зайнятість учнів, і тому терміни проведення мають бути продумані. Виступ на академічному концерті зарахується за урок. Це дозволить не проводити концерти увечері. А якщо є можливість проводити ці заходи у першій половині дня, то краще так і вчинити – діти не втомилися після занять у загальноосвітній школі та можуть виступити якісніше. Викладачі зможуть уважно вислухати усі виступи та дати об'єктивну характеристику кожному учневі.

Для якісного планування роботи слід за кожним відділом закріпити конкретний день проведення академічних концертів. Це дасть можливість заступнику директора з навчальної частини бути присутнім на всіх академконцертах.

Виступ дитини – це відповідально та хвилююче і для учня, і для батьків.

Що ж потрібно пам'ятати батькам музиканта-учня музичної школи і чим батьки можуть допомогти своїй дитині?

Поради батькам:

  •         По-перше, у день академічного концерту не забувайте розбудити дитину вчасно, щоб збори були спокійними, без нервів та поспіху.
  •         Заздалегідь приготуйте відповідний одяг — форма одягу для академічного концерту — сувора, адже це іспит. Не забувайте про змінне взуття – змінне взуття для сцени є обов'язковим.
  •         Допоможіть скласти необхідне приладдя: щоденник, ноти – можливо, дитині потрібно буде повторити твір по нотах.
  •         Увечері, перед іспитом, вчасно покладіть дитину спати. Повноцінний сон дуже важливий.
    •    Прослідкуйте, щоб дитина поснідала – невідомо, як довго триватиме іспит – адже виступає група дітей, а потім ще обговорення комісією виступів кожної дитини.
  •         І хоч багатьох дітей нагодувати вранці – проблема, поступово привчайте дитину не виходити з дому на голодний шлунок. Тому що у відповідальний момент у вашого чада можуть виникнути думки не про навчання, а про їжу.
  •         Побажайте дитині удачі, скажіть їй: «Щасливо, доню (синочок)!»

Колись мій син підріс і сказав, що я ніколи не говорю «син», «синок». Я й подумати не могла, що для хлопчаків це так важливо. Вважала – зайві сентименти у вихованні синів. Виявилося не так.

І після такого зауваження в моєму лексиконі з'явилися слова: «син», «синочок», «синочка».

Це так здорово, коли дзвонять дорослі діти, а ти відповідаєш: «Привіт, синочку, привіт рідненький». А коли є привід, ще говорю: «Я пишаюся тобою. Це мій син!

І це зовсім не сентименти чи сюсюкання, а констатація факту, радість та гордість.

Прийміть, батьки, до уваги і візьміть на озброєння. І завжди навчайтеся у своїх дітей, а не лише їх навчайте.

Отже, продовжимо. Якщо академічний концерт відкритий, тобто батькам дозволено бути присутнім, постарайтеся прийти на іспит або надішліть когось із родичів – вашій дитині потрібна підтримка. А після іспиту похваліть дитину за її перші успіхи, за сміливість, адже вихід на сцену та виступ перед комісією – це вже подвиг для маленької дитини.

Влаштуйте своєму чаду свято. І це не обов'язково «банкет на весь світ» або купівля дорогої іграшки чи речі. Я, наприклад, проти такого підходу, хоча в моєму класі зустрічалися батьки, для яких матеріальні цінності ставилися на чільне місце. Можна просто влаштувати чаювання з тортом у родинному колі. Але обов'язкова тема для спілкування – виступ вашої дитини на академічному концерті. Поділіться з домочадцями радістю, гордістю за свого сина чи дочку.

Закріпіть успіх вашої дитини. Головне, щоб дитина зрозуміла важливість своїх занять у музичній школі та відчула підтримку близьких людей.

Правила поведінки під час АКАДЕМІЧНОГО КОНЦЕРТУ 

Це стосується не лише дітей, а особливо батьків. Академконцерти бувають відкриті та закриті.

Академконцерт – це не святковий концерт школи, де є сценарій та ведучий. Це – не концерт відділу, класу, не батьківські збори. Це форма контролю за виконанням учнями навчальної програми за спеціальністю.  На відкритому академічному концерті та будь-якому іншому святковому чи звітному концерті чи конкурсі школи категорично заборонено:

  • заходити, виходити та рухатися по залі під час гри, потрібно дочекатися кінця номера та оплесків,
  • заборонено голосно розмовляти під час гри,
  • батькам потрібно дочекатися доки зіграють усі діти, а не виходити одразу після виступу своєї дитини.

Тоді у вас буде уявлення про весь концерт чи конкурс та можливість адекватно оцінити виступ своєї дитини.

 Вимикайте мобільний телефон під час концерту! Якщо ви поставили його на беззвучний режим, не відповідайте на вхідний дзвінок під час звучання музики, а напишіть повідомлення у разі потреби.

Ми сподіваємося на розуміння та повагу один до одного – дітей, батьків та вчителів.

Програма академічного концерту 1 семестру 2023-24 навч. року учнів класу викладача    Ільєнко Н.І.

 

 

 

1. Лошик Захар 1 кл.

     1. І. Беркович «Етюд 26»

     2. Є. Девіс «На швейній машинці»

2. Янчар Богдана 1 кл.

     1. Українська народна пісня «Ой ти дівчино зарученая»

     2. О. Білаченко «Дятел»

3. Дерев’янчук Давид 1 кл.

     1. Є. Девіс «Останнє жовте листя»

4.  Костючик Ангеліна 1 кл.

     1. В. Похила «Горіла сосна палала»

     2. І. Беркович «Їхав козак за Дунай»

5.   Дерев’янчук Мілана 1 кл.

      1. В. Похила «Ніч яка місячна»

      2. М. Майєр  «Жаба на колодязі»

 

6.   Міщук Данило 3 елементарний кл.

      1. В. Гіллок «Сарабанда», ля мінор

      2. Я. Бобалік «Святкова полька»

7.    Зварич Тимофій 4 елементарний кл.

    1. Г. Гендель «Куранта», Фа мажор

    2. Л. Іванюшина «Спогади» 

8. Царук Ельміра 1 базовий кл.

  1. О. Іванько «Клавесин»

  2. Яна Бобалік «Сюрприз»

9. Тарасюк Ліза 1 базовий кл.

  1. Л. Шукайло «Інтермеццо»

  2. В. Довженко на основі української народної               

      пісні «В гаю» 

     

     

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
27 серпня
Переглядів
461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку