Орієнтовне календарне планування уроків мистецтва за підручником «Мистецтво. 5 клас»
(авт. Гайдамака О.В., Лємешева Н.А.),
розробленого відповідно до модельної навчальної програми «Мистецтво. 5–6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Масол Л.М., Просіна О.В.)
Умовні позначення:
СММ – сприймання і аналіз – інтерпретація музичного мистецтва
СОМ – сприймання і аналіз – інтерпретація образотворчого мистецтва
СКМ – сприймання і аналіз – інтерпретація кіномистецтва, відеофрагментів
ХТД – художньо-творча діяльність
П – поняття
№ з/п |
Дата |
Тема |
Сторінки підручника |
Види і мова мистецтва |
|||
Розділ І. Народне і професійне мистецтво |
|||
1 |
|
Мистецтво навколо. Роль мистецтва в житті людини. Формат. Спогади про літо СОМ: Віктор Зарецький. Дерево. Витоки мистецтва, Оксана Шапкаріна. Вишневий компот. ХТД: Малювання композиції «Як гарно було влітку!» Висловлювання міркувань про роль мистецтва у своєму житті. Проєкт. Створення каталогу «Земна краса» П: формат. |
Стор 6-7 |
2 |
|
Народження мистецтва. Виникнення образотворчого мистецтва. Художні матеріали й інструменти. Контур. Розміщення зображення. СОМ: Наскальний живопис, прадавні скульптури тварин. ХТД: Вправа. Малювання контурів тварин. Виконання замальовки тварини імітуючи роботу первісного художника Дослідження змісту сюжетів наскальних малюнків, визначення художніх матеріалів прадавніх художників. Створення розповіді про виникнення різних видів мистецтва з використанням фраз: «...у печері біля багаття зібралися...», «на стінах ніби ожили сценки...», «з очеретини (мушлі, тятиви лука) линули звуки...». |
Стор.10-11 |
3 |
|
Від народних джерел. Народне декоративне мистецтво у дзеркалі традицій і сучасності. Стилізація у декоративному мистецтві. СММ: Цікаві факти про петриківський розпис СОМ: Мурал в Харкові, Олена Скицюк. Вечірня тиша ХТД: створення композиції для оздоблення приміщення із стилізованих паперових листочків П: декоративне мистецтво, стилізація |
Стор. 14-15 |
4 |
|
Від народних джерел (продовження). Образи українського декоративного мистецтва у світі. Види орнаментів за змістом (мотивом). Особливості побудови стрічкового орнаменту. СОМ: кімоно «Україна», пам’ятник українській писанці в Канаді, світлини виробів декорованих орнаментами ХТД: створення стрічкового орнаменту «співзвучного» колисковій. Дослідження мотивів орнаментів речей повсякденного вжитку своєї родини. П: ритм орнамент, геометричний орнамент, рослинний орнамент, тваринний (зооморфний) орнамент |
Стор. 18-19 |
5 |
|
Мистецтво і спілкування. Професійне мистецтво. Мова та види графіки. Особливості проведення різних за характером ліній. Спілкування завдяки і через графіку. СОМ: Джеофф Слетер. «Amaze Art» (лінійне малювання) ХТД: Вправа. Малювання різних за характером ліній. Виконання рисунків лінією, не відриваючи олівця від паперу. Дослідження як за допомогою графіки можна створити зображення різні за характером чи настроєм тощо. П: графіка, оригінальна графіка. |
Стор. 22-23
|
6 |
|
Мистецтво і спілкування (продовження). Штрих у графіці. Різновиди штрихів та особливості їх нанесення. Спілкування завдяки і через графіку. СОМ: Морган Деніс. Це мудра дитина; Сюй Сіньці «Пташки і котеня» ХТД: Вправа. Вправляння у виконанні штрихів. Малювання за допомогою штрихів тварин (графітний олівець, кольорові олівці) з відтворенням їхніх характерів. Міні дослідження: передача штрихами різних форм П: штрих. |
Стор. 26-27 |
7 |
|
Мистецтво і довкілля. Друкована графіка. Види друкованої графіки. Силует. Особливості утворення силуету. Мистецтво про довкілля. Друкована графіка з інформацією про екологічний зміст. СОМ: Франтишк Чаннер Ілюстрація, емблема Міжнародної еко-організації Greenpeace, еко-знак українського екологічного сертифікату. ХТД: створення композиції, що привертатиме увагу до проблем екології (гуаш, силует). Порівняння виражальних можливостей ліній і штрихів. Колективне міні дослідження «Екологія рідного краю» П: друкована графіка, силует. |
Стор. 30-31 |
8 |
|
Мистецтво і довкілля (продовження). Комп’ютерна графіка, засоби її виразності та алгоритм створення. Статична та динамічна композиція. Сучасні способи обробки зображень за допомогою комп’ютерних програм. СОМ: Роботи Віктора Вазареллі, зразки робіт комп’ютерної графіки ХТД: Вправа. Складання з паперових метеликів динамічні композиції для оздоблення стін (групова робота). Створення композиції (статичну/динамічну) з метеликами (гратографія). Оцифровування роботи та презентація за допомогою сервісів Інтернету. Дослідження особливостей комп’ютерної графіки. П: комп’ютерна графіка, гратографія (гратаж). |
Стор. 34-35 |
9 |
|
Пригадаймо найцікавіше. Узагальнення знань. Виставка творчих робіт. |
|
10 |
|
Різнобарв’я багатоголосся в мистецтві. Професійне мистецтво. Живопис. Основні та похідні кольори (повторення), насиченість кольору. СОМ: Йосип Бокшай. «Осінь», Рейчел Суггс. Ілюстрація ХТД: малювання веселого (сумного) дерева з використанням поєднання насичених (ненасичених) основних (похідних) кольорів (акварель). Вправа: експериментування з аквареллю та утворення відтінків різних за насиченістю. П: живопис, колорит, колірний тон, основні кольори. |
Стор. 38-39 |
11 |
|
Різнобарв’я багатоголосся в мистецтві (продовження). Професійне мистецтво. Живопис. Споріднені кольори та способи їх утворення. Наближений колорит СОМ: Ольга Кваша. «М’які обійми вечора»,«Ніч» ХТД: Вправа. Утворення відтінків споріднених кольорів та нанесення різними способами акварелі на папір. Малювання осіннього пейзажу спорідненими кольорами (акварель по-вологому). П: колорит, наближений колорит, пейзаж, тон. |
Стор. 42-43 |
12 |
|
Почути і побачити мистецтво. Живопис. Теплі і холодні кольори (повторення). Види живопису (станковий, монументальний). Авторська манера письма живописця. СОМ: Вінсент Ван Гог. «Ірис», «Соняшники», світлини квітів, Гарі Дростл. Мозаїка. ХТД: вправа імітація мозаїки способом друку. Варіант 1. Створення імітації мозаїки горщика з квітами у теплому колориті (гуаш, кольоровий папір). Варіант 2. Виконання замальовки з натури кімнатної рослини в холодному колориті (гуаш) П: теплі і холодні кольори, станковий живопис, мозаїка |
Стор.46-47 |
13 |
|
Почути і побачити мистецтво (продовження). Живопис. Контрастні кольори. Контрастний колорит. Авторська манера письма (продовення). СОМ: Анрі Еміль Бенуа Матісс Натюрморт з апельсинами, Червоні рибки ХТД: малювання натюрморту з овочів і фруктів у контрастному колориті (гуаш). П: контраст, контрастні кольори, контрастний колорит. |
Стор.50-51 |
14 |
|
Середовище, наповнене мистецтвом. Професійне мистецтво. Скульптура (кругла скульптура, рельєф). Засоби виразності скульптури. Основні прийоми ліплення (актуалізація) СММ: Парк «Ефтелінг» СОМ: Парк «Ефтелінг» скульптура «Дерево, що говорить», Ольга Рапай. Принцеса і свинопас (фрагмент панно), Робин Уайт. Фея з дроту ХТД: ліплення рельєфної композиції із зображенням зимового парку (пластилін). Вправа. Пригадування прийомів ліплення та створення фактури різними інструментами та підручними матеріалами. П: скульптура, фактура, рельєф. Завдання до дозвіллі: створення фотовиставки «Скульптура мого краю» |
Стор.54-55 |
15 |
|
Середовище, наповнене мистецтвом (продовження). Професійне мистецтво. Види та матеріали скульптури. Інсталяції: креативні рішення для естетизації середовища. СММ: «Як видути зі скла ялинкову прикрасу». СОМ: Джо Йонг Хо. «Лев», Джеймс Доран-Вебб. «Коні», Гаррієт Мід. «Вівці» ХТД: Варіант 1. Ліплення какового персонажа та прикрашання ним ялинкової підвіски-кульки (легкий пластилін). Варіант 2. Виготовлення 3-Д новорічний рельєфу (пластилін). П: інсталяція. |
Стор.58-59 |
16 |
|
У мандри до далеких країн. Китай. Китайський живопис. Розпис ширм - розсувні стіни у кімнатах. Сучасний живопис Китаю. Змішана техніка (поєднання акварелі з нетрадиційними для образотворчого мистецтва матеріалами). СОМ: Традиційний китайський живопис, Яо Веньчжао ХТД: створення зимового пейзажу у змішаній техніці. |
Стор.62-63 |
17 |
|
Перевір свої знання. Узагальнення вивченого матеріалу. Гра «Професійне мистецтво» |
Стор. 64-65 |
Розділ ІІ. Взаємодія і синтез мистецтв |
|||
18 |
|
Дружнє єднання у творчій співпраці. Дизайн. Графічний дизайн. Виразові засоби графіки. СОМ: зразки робіт графічного дизайну ХТД: виконання графічних замальовок для оформлення розділів мистецького словничка («Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» та ін.) (графічні матеріали). П: дизайн |
Стор. 68-69 |
19 |
|
Дружнє єднання у творчій співпраці (продовження). Діяльність дизайнера книги та його співпраця з іншими митцями книговидання. Специфіка оформлення книги та роль обкладинки/палітурки. СОМ: Мік Лідберг. Проєкт «Зліт і падіння», обкладинки дитячих книг про мистецтво ХТД: створення та оформлення книжки-розкладушки «Мистецький словничок» П: дизайн книги. |
Стор. 72-73 |
20 |
|
Театр та архітектура. Архітектура, виразові засоби. Архітектурна композиція та композиційний центр. СОМ: Київський академічний театр ляльок , Музей писанки (Коломия, Україна), Театр опери (Сідней, Австралія), Концертний зал імені Волта Діснея (Лос- Анджелес, США).Музей науки та мистецтва в Сингапурі, Театр опери і балету в Одесі. ХТД: виконання начерків будівлі, конструюван-ня з паперу відповідно до попередньо виконаних замірів П: архітектура, архітектурна композиція, композиційний центр |
Стор. 76-77 |
21 |
|
Театр та архітектура (продовження). Інтер’єр театру. Театральні ляльки. Синтез мистецтв у ляльковому театрі. Специфіка професії актора- ляльковода. СОМ: світлини інтер’єру Чернігівського обласного театру ляльок ім. Олександра Довженка ХТД: створення ляльок для шкільної лялькової вистави їжака Колька Колючки, зайчика Кося Вуханя, вовченяти Вовчика, лисеняти Рудика та ін. (картон, фломастери, клей тощо) за повістюказкою Всеволода Нестайка «Дивовижні пригоди в лісовій школі» П: інтер’єр, маріонетка, горішня театральна лялька, лялька-маріонетка |
Стор. 80-81 |
22 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн. Оформлення сценічного простору. Сценічний дизайн - сценогафія. Передача плановості у площинній та просторовій композиції. СОМ: світлини: афіша та сцена з вистави «Лис Микита» (Львівський академічний обласний музично-драматичний театр iм. Юрія Дрогобича); СКМ: вистава «Лис Микита» (фрагмент). ХТД: створення декорації, живописного задника сцени та елементи костюма Лиса Микити для театральної вистави. П: сценографія. |
Стор. 84-85 |
23 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Специфіка створенням зорового образу вистави: сценографія, костюми, грим СОМ: Сценографія та костюми персонажів опери «Лис Микита» СКМ: Іван Небесний опера «Лис Микита» (фрагмент). ХТД: виготовлення з цупкого кольорового паперу об’ємну маску Лиса Микити для шкільної театральної вистави. Створення ескізу театрального гриму лиса/лисиці. П: сценографія. |
Стор. 88-89 |
24 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Дизайн одягу. Роль костюма у театральній виставі. Пропорції фігури людини. СКМ: Жуль Массне. Опера «Сандрильйон» («Попелюшка») (фрагмент). ХТД: Відтворення пропорцій фігури людини під час формування фігурки людини з м’якого дроту. Створення одягу для ляльок (пластичні матеріали) П: дизайнер-модельєр |
Стор. 92-93 |
25 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Особливості сценічних костюмів танцівників балету. Роль дизайнера у створенні ексклюзивного образу персонажу балетного спектаклю. Пропорції фігури людини, наближені та контрастні кольори (повторення). СОМ: світлини персонажів Попелюшки з різних спектаклів; П’єр Вільямс. Ескізи костюмів до балету «Попелюшка». ХТД: створення паперового костюму одного з персонажів балету С. Прокоф’єва «Попелюшка» (олівці). П: дизайнер-модельєр (повторення). |
Стор. 96-97 |
26 |
|
Народні й хореографічні візерунки. Декоративне-ужиткове мистецтво. Види декоративно-ужиткового мистецтва. Композиція декору на виробах декоративно-ужиткового мистецтва Особливості оздоблення виробів орнаментами. Інформація, зашифрована на етикетках товарів для художньої творчості. СОМ: світлини зі зразками декоративно-ужиткового мистецтва (українська писанка, африканська тарілка, турецький посуд, персидський килим, українська кераміка). ХТД: розпис футболки (сумки), експериментування з лініями та штрихами (воскові олівці). П: декоративне-ужиткове мистецтво. |
Стор.100-101 |
27 |
|
Народні й хореографічні візерунки (продовження). Іграшка - від найдавніших часів до сьогодення. Екологічність матеріалів народних іграшок. Сучасні екоіграшки. СОМ: відео як твориться глиняний коник від Михайла Діденка. ХТД: ліплення з повітряного пластиліну магнітика на холодильник (1) чи брелок (2). П: народний умілець, майстер (майстриня) декоративно-ужиткового мистецтва |
Стор. 104-105 |
28 |
|
Пригадаймо найцікавіше. Узагальнення знань. Виставка творчих робіт. |
|
29 |
|
Мистецтво через об’єктив камери. Роль фотомистецтва у житті людини. Можливості відтворення повсякденного життя. Важливі засоби фотомистецтва та уміння фотохудожника. Композиція кадру. СОМ: фотографії сучасних фотомитців. ХТД: створення фотографій інструментів (музичних або художніх) з різних ракурсів зйомки (або з різним освітленням). За бажанням (позаурочна діяльність) Фотокрос «Школа в об’єктиві». П: фотомистецтво, ракурс зйомки. |
Стор.108-109 |
30 |
|
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Художня фотографія – її особливості. Специфіка фотомистецтва. Що потрібно для фотографування. СОМ: Фото: Олександра Сляднєв, Алека Сота, Йота ХТД: художні фотографії, які розкривати муть мистецькі здібності друга (подруги) (робота у групах). П: художня фотографія |
Стор.112-113 |
31 |
|
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Робота художників і дизайнерів у кіно. Сучасні цифрові технології у створенні кіно. Дизайн шрифту та його роль в кіно. Мова ліній і плям (повторення). СКМ: «Поліна і таємниця кіностудії» (фрагмент) СОМ: кадри з кінофільмів, грим акторів, афіші до кінотворів тощо. ХТД: розробка цікавих незвичайних літер та створення з них назви улюбленого фільму. П: кіно, шрифт, афіша. |
Стор.116-117 |
32 |
|
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Створення мультфільму та особливості роботи аніматорів. Композиційна побудова кадру. СКМ: Кадри з м/ф: 1 – «Пригоди Котигорошка та його друзів» (режисер Ярослава Руденко-Шведова), 2– «Микита Кожум’яка» (режисер Манук Депоян) ХТД: створення пластилінової GIFанімації на смартфоні. П: мультиплікація, анімація, аніматор, аніматік. |
Стор.120-121 |
33 |
|
Мистецтво видовищ. Візуальні (світлові, відеопроєкційні, лазерні) шоу СОМ: світлини шоу, видовищ СКМ: візуальна 4Dпроєкція. Фестиваль світла. Ліон. 2010. Театр, що співає, лазерні шоу та шоу голограм. ХТД: створення ескізу для фрізлайту (воскові олівці та акварельні фарби) П: шоу, фрізлайт |
Стор.124-125 |
34 |
|
Пригадаймо найцікавіше. «Літо». Виконання колективних форм роботи на вибір. |
|
35 |
|
Перевір свої досягнення. Узагальнення вивченого матеріалу. Гра «Різні види мистецтва» |
Стор. 126-127 |
36 |
|
Презентація індивідуальних творчих проектів. |
|
37 |
|
Презентація групових творчих проектів. |
|
38 |
|
Конференція «Види і мова мистецтва». |
|
39 |
|
Підсумковий урок. Узагальнення вивченого за рік. Виставка творчих робіт. |
|