Календарно-тематичне планування з образотворчого мистецтва 5 клас

Про матеріал
КТП з образотворчого мистецтва для 5 класу за підручником Гайдамака О.В, Лємешева Н. А.
Перегляд файлу

Орієнтовне календарне планування уроків мистецтва за підручником «Мистецтво. 5 клас»

(авт. Гайдамака О.В., Лємешева Н.А.),

розробленого відповідно до модельної навчальної програми «Мистецтво. 5–6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Масол Л.М., Просіна О.В.)

 

Умовні позначення:

СММ – сприймання і аналіз – інтерпретація музичного мистецтва

СОМ – сприймання і аналіз – інтерпретація образотворчого мистецтва

СКМ – сприймання і аналіз – інтерпретація кіномистецтва, відеофрагментів

ХТД – художньо-творча діяльність

П – поняття

 

№ з/п

Дата

Тема

Сторінки підручника

Види і мова мистецтва

Розділ І. Народне і професійне мистецтво

1

 

Мистецтво навколо.

Роль мистецтва в житті людини. Формат. Спогади про        літо

СОМ: Віктор Зарецький. Дерево. Витоки мистецтва, Оксана Шапкаріна. Вишневий компот.

ХТД: Малювання композиції «Як гарно було влітку!» Висловлювання міркувань про роль мистецтва у своєму житті.

Проєкт. Створення каталогу «Земна краса»

П: формат.

Стор 6-7

2

 

Народження мистецтва.

Виникнення образотворчого мистецтва. Художні матеріали й інструменти. Контур. Розміщення зображення.

СОМ: Наскальний живопис, прадавні скульптури тварин.

ХТД: Вправа. Малювання контурів тварин.

Виконання замальовки тварини імітуючи роботу первісного художника

Дослідження змісту сюжетів наскальних малюнків, визначення художніх матеріалів прадавніх художників. Створення розповіді про виникнення різних видів мистецтва з використанням фраз: «...у печері біля багаття зібралися...», «на стінах ніби ожили сценки...»,   «з очеретини (мушлі, тятиви лука) линули звуки...».

Стор.10-11

3

 

Від народних джерел.

Народне декоративне мистецтво у дзеркалі традицій і сучасності. Стилізація у декоративному мистецтві.

СММ: Цікаві факти про петриківський розпис

СОМ: Мурал в Харкові, Олена Скицюк. Вечірня тиша

ХТД: створення композиції для оздоблення  приміщення із стилізованих паперових листочків

П: декоративне мистецтво, стилізація

Стор. 14-15

4

 

Від народних джерел (продовження).

Образи українського декоративного мистецтва у світі. Види орнаментів за змістом (мотивом). Особливості побудови стрічкового орнаменту.

СОМ: кімоно «Україна», пам’ятник українській писанці в Канаді, світлини виробів декорованих орнаментами ХТД: створення стрічкового орнаменту «співзвучного»  колисковій.

Дослідження мотивів орнаментів речей повсякденного вжитку своєї родини.

П: ритм орнамент, геометричний орнамент, рослинний орнамент, тваринний (зооморфний) орнамент

Стор. 18-19

5

 

Мистецтво і спілкування.

Професійне мистецтво. Мова та види графіки. Особливості проведення різних за характером ліній. Спілкування завдяки і через графіку.

СОМ: Джеофф Слетер. «Amaze Art» (лінійне малювання)

ХТД: Вправа. Малювання різних за характером ліній. Виконання рисунків лінією, не відриваючи олівця від паперу. Дослідження як за допомогою графіки можна створити зображення різні за характером чи настроєм тощо.

П: графіка, оригінальна графіка.

Стор. 22-23

 

6

 

Мистецтво і спілкування (продовження).

Штрих у графіці. Різновиди штрихів та особливості їх нанесення. Спілкування завдяки і через графіку.

СОМ: Морган Деніс. Це мудра  дитина; Сюй Сіньці «Пташки і котеня»

ХТД: Вправа. Вправляння у виконанні штрихів. Малювання за допомогою штрихів тварин (графітний олівець, кольорові олівці) з відтворенням              їхніх характерів. Міні дослідження: передача штрихами різних форм

П: штрих.

Стор. 26-27

7

 

Мистецтво і довкілля.

Друкована графіка. Види друкованої графіки. Силует. Особливості утворення силуету. Мистецтво про довкілля. Друкована графіка з інформацією про екологічний зміст.

СОМ: Франтишк Чаннер Ілюстрація, емблема  Міжнародної еко-організації Greenpeace, еко-знак українського екологічного сертифікату.

ХТД: створення композиції, що привертатиме увагу до проблем екології (гуаш, силует). Порівняння виражальних можливостей ліній і штрихів.

Колективне міні дослідження «Екологія рідного краю»

П: друкована графіка, силует.

Стор. 30-31

8

 

Мистецтво і довкілля (продовження).

Комп’ютерна графіка, засоби її виразності та алгоритм створення. Статична та динамічна композиція. Сучасні способи обробки зображень за допомогою комп’ютерних програм.

СОМ: Роботи Віктора Вазареллі, зразки робіт комп’ютерної графіки

ХТД: Вправа. Складання з паперових метеликів динамічні композиції для оздоблення стін (групова робота).

Створення композиції (статичну/динамічну) з метеликами (гратографія). Оцифровування роботи та презентація за допомогою сервісів Інтернету.

Дослідження особливостей комп’ютерної графіки.

П: комп’ютерна графіка, гратографія (гратаж).

Стор. 34-35

9

 

Пригадаймо найцікавіше.

 Узагальнення знань.  Виставка творчих робіт.

 

10

 

Різнобарв’я багатоголосся в мистецтві.

Професійне мистецтво. Живопис. Основні та похідні кольори (повторення), насиченість кольору.

СОМ: Йосип Бокшай. «Осінь», Рейчел Суггс. Ілюстрація

ХТД: малювання веселого (сумного) дерева з використанням поєднання насичених (ненасичених)  основних (похідних) кольорів (акварель).

Вправа: експериментування з аквареллю та утворення відтінків різних за насиченістю.

П: живопис, колорит, колірний тон, основні кольори.

Стор. 38-39

11

 

Різнобарв’я багатоголосся в мистецтві (продовження).

Професійне мистецтво. Живопис. Споріднені кольори та способи їх утворення. Наближений колорит

СОМ: Ольга Кваша. «М’які обійми вечора»,«Ніч»

ХТД: Вправа. Утворення відтінків споріднених кольорів та нанесення різними способами акварелі на папір.

Малювання осіннього пейзажу спорідненими кольорами (акварель по-вологому).

П: колорит, наближений колорит, пейзаж, тон.

Стор. 42-43

12

 

Почути і побачити мистецтво.

Живопис. Теплі і холодні кольори (повторення). Види живопису (станковий, монументальний). Авторська манера письма живописця.

СОМ: Вінсент Ван Гог. «Ірис», «Соняшники», світлини квітів, Гарі Дростл. Мозаїка.

ХТД: вправа імітація мозаїки способом друку.

Варіант 1. Створення імітації мозаїки горщика з квітами у теплому колориті (гуаш, кольоровий папір).

Варіант 2. Виконання замальовки з натури кімнатної рослини в холодному колориті (гуаш)

П: теплі і холодні кольори, станковий живопис, мозаїка

Стор.46-47

13

 

Почути і побачити мистецтво (продовження).

Живопис. Контрастні кольори. Контрастний колорит.  Авторська манера письма (продовення).

СОМ: Анрі Еміль Бенуа Матісс Натюрморт з  апельсинами, Червоні рибки

ХТД: малювання натюрморту з овочів і фруктів у контрастному колориті (гуаш).

П: контраст, контрастні кольори, контрастний колорит.

Стор.50-51

14

 

Середовище, наповнене мистецтвом.

Професійне мистецтво. Скульптура (кругла скульптура, рельєф). Засоби виразності скульптури. Основні прийоми ліплення (актуалізація)

СММ: Парк «Ефтелінг»

 СОМ: Парк «Ефтелінг» скульптура «Дерево, що говорить», Ольга Рапай. Принцеса і свинопас (фрагмент панно), Робин Уайт. Фея з дроту

ХТД: ліплення рельєфної композиції із зображенням зимового парку (пластилін).

Вправа. Пригадування прийомів ліплення та створення фактури різними інструментами та підручними матеріалами.

П: скульптура, фактура, рельєф.

Завдання  до  дозвіллі: створення  фотовиставки «Скульптура мого краю»

Стор.54-55

15

 

Середовище, наповнене мистецтвом (продовження).

Професійне мистецтво. Види та матеріали скульптури. Інсталяції: креативні рішення для естетизації середовища.

СММ: «Як видути зі скла ялинкову прикрасу».

СОМ: Джо Йонг Хо. «Лев»,  Джеймс Доран-Вебб. «Коні», Гаррієт  Мід. «Вівці»

ХТД: Варіант 1. Ліплення какового персонажа та прикрашання ним ялинкової підвіски-кульки (легкий                                пластилін).

Варіант 2. Виготовлення 3-Д новорічний рельєфу (пластилін).

П: інсталяція.

Стор.58-59       

16

 

У мандри до далеких країн. Китай.

Китайський живопис. Розпис ширм - розсувні стіни у кімнатах. Сучасний живопис Китаю. Змішана техніка (поєднання акварелі з нетрадиційними для образотворчого мистецтва матеріалами).

СОМ: Традиційний китайський живопис, Яо Веньчжао

ХТД: створення зимового пейзажу у змішаній техніці.

Стор.62-63

17

 

Перевір свої знання. Узагальнення вивченого матеріалу.

 Гра «Професійне мистецтво»

Стор. 64-65

                                                                      Розділ ІІ. Взаємодія і синтез мистецтв

18

 

Дружнє єднання у творчій співпраці.

Дизайн. Графічний дизайн. Виразові засоби графіки.

СОМ: зразки робіт графічного дизайну

ХТД: виконання графічних замальовок для оформлення розділів мистецького словничка («Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» та ін.)  (графічні матеріали).

П: дизайн

Стор. 68-69

19

 

Дружнє єднання у творчій співпраці (продовження).

Діяльність дизайнера книги та його співпраця з іншими митцями книговидання. Специфіка оформлення книги та роль обкладинки/палітурки.

СОМ: Мік Лідберг. Проєкт «Зліт і падіння», обкладинки дитячих книг про мистецтво

ХТД: створення та оформлення книжки-розкладушки  «Мистецький словничок»

П: дизайн книги.

Стор. 72-73

20

 

Театр та архітектура.

Архітектура, виразові засоби. Архітектурна композиція та композиційний центр.

СОМ: Київський академічний театр ляльок , Музей писанки (Коломия, Україна), Театр опери (Сідней, Австралія), Концертний зал імені Волта Діснея (Лос- Анджелес, США).Музей науки та мистецтва в Сингапурі, Театр опери і балету в Одесі.

ХТД: виконання начерків будівлі, конструюван-ня з паперу відповідно до попередньо виконаних замірів

П: архітектура, архітектурна композиція, композиційний центр

Стор. 76-77

21

 

Театр та архітектура (продовження).

Інтер’єр театру. Театральні ляльки. Синтез мистецтв у ляльковому театрі. Специфіка професії актора- ляльковода.

СОМ: світлини інтер’єру Чернігівського обласного театру ляльок ім. Олександра Довженка

ХТД: створення ляльок для шкільної лялькової вистави їжака Колька Колючки, зайчика Кося Вуханя, вовченяти Вовчика, лисеняти Рудика та ін. (картон, фломастери, клей тощо) за повістю­казкою Всеволода Нестайка «Дивовижні пригоди в лісовій школі»

П: інтер’єр, маріонетка, горішня театральна лялька, лялька-маріонетка

Стор. 80-81

22

 

Мистецтво перевтілень і дизайн.

Оформлення сценічного простору. Сценічний дизайн - сценогафія. Передача плановості у площинній та просторовій композиції.

СОМ: світлини: афіша та сцена з вистави «Лис Микита» (Львівський академічний обласний музично-драматичний театр iм. Юрія Дрогобича);

СКМ: вистава «Лис Микита» (фрагмент).

ХТД: створення декорації, живописного задника сцени та   елементи   костюма   Лиса   Микити   для театральної вистави.

П: сценографія.

Стор. 84-85

23

 

Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження).

Специфіка створенням зорового образу вистави:             сценографія, костюми, грим

СОМ: Сценографія та костюми персонажів опери «Лис Микита»

СКМ: Іван Небесний опера «Лис Микита» (фрагмент).

ХТД: виготовлення з цупкого кольорового паперу об’ємну маску Лиса Микити для шкільної театральної вистави.

Створення ескізу театрального гриму лиса/лисиці.

П: сценографія.

Стор. 88-89

24

 

Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження).

Дизайн одягу. Роль костюма у театральній виставі. Пропорції фігури людини.

СКМ: Жуль Массне. Опера «Сандрильйон» («Попелюшка») (фрагмент).

ХТД: Відтворення пропорцій фігури людини під час формування фігурки людини з м’якого дроту.

Створення одягу для ляльок (пластичні матеріали)

П: дизайнер-модельєр

Стор. 92-93

25

 

Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження).

Особливості сценічних костюмів танцівників балету. Роль дизайнера у створенні ексклюзивного образу персонажу балетного спектаклю. Пропорції фігури людини, наближені та контрастні кольори (повторення).

СОМ: світлини персонажів Попелюшки з різних спектаклів; П’єр Вільямс. Ескізи костюмів до балету  «Попелюшка».

ХТД: створення паперового костюму одного з персонажів балету     С. Прокоф’єва «Попелюшка» (олівці).

П: дизайнер-модельєр (повторення).

Стор. 96-97

26

 

Народні й хореографічні візерунки.

Декоративне-ужиткове мистецтво. Види декоративно-ужиткового мистецтва. Композиція декору на виробах декоративно-ужиткового мистецтва Особливості оздоблення виробів орнаментами.

 Інформація, зашифрована на етикетках товарів для художньої творчості.

СОМ: світлини зі зразками декоративно-ужиткового мистецтва країнська писанка, африканська тарілка, турецький посуд, персидський килим, українська кераміка).

ХТД: розпис футболки (сумки), експериментування з лініями та штрихами (воскові олівці).

П: декоративне-ужиткове мистецтво.

Стор.100-101

27

 

Народні й хореографічні візерунки (продовження).

Іграшка - від найдавніших часів до сьогодення. Екологічність матеріалів народних іграшок. Сучасні екоіграшки.

СОМ: відео як твориться глиняний коник від Михайла Діденка.

ХТД: ліплення з повітряного пластиліну магнітика на холодильник (1) чи брелок (2).

П: народний умілець, майстер (майстриня) декоративно-ужиткового мистецтва

Стор. 104-105

28

 

Пригадаймо найцікавіше.  Узагальнення знань. 

Виставка творчих робіт.

 

29

 

Мистецтво через об’єктив камери.

Роль фотомистецтва у житті людини. Можливості відтворення повсякденного життя. Важливі засоби фотомистецтва та уміння фотохудожника. Композиція кадру.

СОМ: фотографії сучасних фотомитців.

ХТД: створення фотографій інструментів (музичних або художніх) з різних ракурсів зйомки (або з різним освітленням).

За бажанням (позаурочна діяльність) Фотокрос «Школа в об’єктиві».

П: фотомистецтво, ракурс зйомки.

Стор.108-109

30

 

Мистецтво через об’єктив камери (продовження).

Художня фотографія  її особливості. Специфіка   фотомистецтва. Що потрібно для фотографування.

СОМ: Фото: Олександра Сляднєв, Алека Сота, Йота ХТД: художні фотографії, які розкривати муть мистецькі здібності друга (подруги) (робота у групах).

П: художня фотографія

Стор.112-113

31

 

Мистецтво через об’єктив камери (продовження).

Робота художників і дизайнерів у кіно. Сучасні цифрові технології у створенні кіно. Дизайн шрифту та його роль в кіно. Мова ліній і плям (повторення).

СКМ: «Поліна і таємниця кіностудії» (фрагмент)

СОМ: кадри з кінофільмів, грим акторів, афіші до               кінотворів тощо.

ХТД: розробка цікавих незвичайних літер та створення з них назви улюбленого фільму.

П: кіно, шрифт, афіша.

Стор.116-117

32

 

Мистецтво через об’єктив камери (продовження).

Створення мультфільму та особливості роботи  аніматорів. Композиційна побудова кадру.

СКМ: Кадри з м/ф: 1 «Пригоди Котигорошка та його друзів» (режисер Ярослава Руденко-Шведова),

2– «Микита Кожум’яка» (режисер Манук Депоян)

ХТД: створення пластилінової GIF­анімації на смартфоні.

П: мультиплікація, анімація, аніматор, аніматік.

Стор.120-121

33

 

Мистецтво видовищ.

Візуальні (світлові, відеопроєкційні, лазерні) шоу

СОМ: світлини шоу, видовищ

СКМ: візуальна 4Dпроєкція. Фестиваль світла. Ліон. 2010. Театр, що співає, лазерні шоу та шоу голограм.

ХТД: створення ескізу для фрізлайту (воскові олівці та акварельні фарби)

П: шоу, фрізлайт

Стор.124-125

34

 

Пригадаймо найцікавіше.

«Літо». Виконання колективних форм роботи на вибір.

 

35

 

Перевір свої досягнення.

Узагальнення вивченого матеріалу. Гра «Різні види мистецтва»

Стор. 126-127

36

 

Презентація індивідуальних творчих проектів.

 

37

 

Презентація групових творчих проектів.

 

38

 

Конференція «Види і мова мистецтва».

 

39

 

Підсумковий урок. Узагальнення вивченого за рік.

Виставка творчих робіт.

 

 

docx
Додано
19 вересня
Переглядів
296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку