Анотація
У Державному стандартібазової і повної загальної середньої освіти одним із завдань шкільної математики є формування в учнів свідомих та стійких обчислювальних навичок. Оскільки обчислювальна культура є тим необхідним запасом знань та вмінь, без якого не можливо розв’язати жодної математичної задачі, то вміння та навички швидко й точно виконувати обчислення є фундаментом вивчення математики та інших навчальних предметів.
Усні вправи є одним із випробуваних засобів, які сприяють кращому засвоєнню курсу математики в середній школі. Вони розвивають в учнів уважність, спостережливість, ініціативу, підвищують дисципліну і збуджують інтерес до роботи. За їх допомогою учитель встановлює на уроці оперативний і ефективний зворотний зв’язок, який дозволяє своєчасно контролювати процес оволодіння учнями геометричними знаннями і уміннями. Такі вправи дають можливість без великих затрат часу багаторазово «програвати» типові ситуації і прийоми міркувань, систематично підвищувати рівень просторових уявлень учнів, проводити роботу з формування їх логічної і мовної культури.
Крім того, обчислення активізують пам’ять, увагу учнів, їхні прагнення до раціональної організації діяльності та інші якості, що впливають на розвиток особистості. Не випадково формування обчислювальних умінь та навичок є однією з основних змістовних ліній шкільного курсу математики. Тому, проводячи уроки в 5-х класах, необхідно особливу увагу приділяти усному рахунку.
Вступ.
Однією з форм роботи із перевірених засобів, що сприяють кращому засвоєнню цього предмета в середній школі є систематичне виконання усних вправ та усних обчислень на всіх етапах навчання. Використання усних вправ розвиває у учнів
• увагу ,
• спостережливість,
• пам’ять,
• мову,
• швидкість реакції,
• підвищують зацікавленість до навчального матеріалу. За допомогою усних вправ на уроці
n встановлюється ефективний зворотній зв’язок,який дозволяє своєчасно контролювати процес опанування учнями певних знань та вмінь;
n усні вправи дають можливість вчити великий за обсягом матеріал за короткий проміжок часу;
n дозволяють учителю судити про готовність класу до вивчення нового матеріалу;
n про ступінь його засвоєння;
n допомагають виявити помилки учнів, без великих затрат часу ; nбагаторазово «програвати» типові ситуації та прийоми міркувань; nформувати логічну та мовну культуру учнів.
На початку уроку усні вправи допомагають учням швидко включитися в роботу.
В середині чи кінці уроку служать своєрідною розрядкою після напруги і втоми, яка з’являється після виконання письмової роботи.
Усні вправи можна розділити на такі види:
n Умова вправи сприймається на слух і учні після її виконання усно повідомляють результати;
n Учні читають умову вправи з підручника, а розв’язують завдання усно;
n За готовим малюнком і короткою умово геометричні задачі учні знаходять усі необхідні співвідношення між елементами зображеної фігури й називають відповідь;
n За умовою задачі складають схематичний малюнок чи схематично креслять графік функції, або стислу умову текстової задачі, а розв’язання виконують усно.
Усні вправи мають різне дидактичне призначення і їх можна розділити на такі групи:
• Вправи для актуалізації опорних знань;
• Вправи для сприйняття й свідомого осмислення навчального матеріалу;
• Вправи для застосування набутих знань.
Мета збірника: поділитися з колегами власним досвідом активного використання усних вправ у процесі навчання учнів математики; привернути увагу до цієї форми роботи з дітьми, оскільки вважаю її необхідною і ефективною.
1. Прочитати числа:
• 268 • 34 235 • 444 454 • 49 • 22 345 840 • 7 030 946 030 • 44 454 785 895 |
• 539 000 601 006 • 1 006 • 38 340 000 170 • 13 309 • 100 010 001 • 30 807 005 • 104 501 500 106 |
2. Назвіть п'ять послідовних натуральних чисел, починаючи з числа: 1)423; 2)1658; 3)2997.
3. Назвіть у зворотному порядку п'ять послідовних натуральних чисел, починаючи з числа: 1) 358; 2) 1573; 3) 4001.
4. Прочитайте число:
1)202201; 3)2200021;5)2000020002;
2) 220 021; 4) 2 020 202 020; 6) 20 000 200 002.
5. Яка цифра в числі 465 321 598 702 стоїть у розряді:
1) сотень; 3) сотень мільйонів;
2) сотень тисяч; 4) сотень мільярдів?
6. Яке число записано у вигляді суми розрядних доданків:
1) 80 000 + 6000 + 300 + 50 + 8;
2) 9 000 000 + 700 000 + 5000 + 2;
3) 1 000 000 000 + ЗО 000 + 100 + 9; 4)500000 + 5000 + 50?
7. Як записується цифрами число шістсот п'ять мільйонів двадцять чотири тисячі сімдесят:
1) 650 024 700; |
3) 605 024 070; |
2) 650 240 070; |
4) 605 204 700 ? |
8. До якого шестицифрового числа треба додати одиницю, щоб отримати семицифрове число?
9. До якого трицифрового числа треба додати найбільше двоцифрове число, щоб отримати найменше чотирицифрове число?
1. Назвіть координати точок:
2. Які числа відповідають точкам на шкалі?
3. Скільки одиничних відрізків треба відкласти від початку координатного променя, щоб позначити на ньому число: 1) 7; 2) 1364; 3) 1 000000?
4. Назвіть усі одноцифрові числа, які на координатному промені розташовані праворуч від числа 5.
5. Яке число стоїть на координатному промені поряд із числом 2736: 1) праворуч від нього; 2) ліворуч від нього?
6. На шкалі позначили числа від 0 до 50. Біля кожного штриха стоїть одне число. Скільки поділок між штрихами, біля яких стоять числа: 1) 2 і 7; 2) 8 і 18; 3) 19 і 45?
7. Прочитайте запис:
1)32>16;2) 17 < 20; 3) 4 < 5 < 6; 4) 102 < 106 < 107.
8. Які з наведених нерівностей є правильними:
1) 483 < 501; 2)196 > 202; 3) 994 > 899; 4) 1024 > 1204?
9. Порівняйте числа:
34 і 43
2 300 112 і 2 297 946
467 і 2100
11 872 і 11 869
2 349 345 129 і 2 349 345 131
147 і 174
100 050 і 100 049
10. Назвіть всі натуральні числа, які лежать між числами:
11. Порівняйте числа:
32** і 31** 7**** і 69***
1*** і 8** 85*** і 13***
**** і *** **** і ***
*5* і 1** *8** і 99**
12. Назвіть чотирицифрове число, яке закінчується цифрою 7 і менше від 1017.
13. Назвіть трицифрове число, яке ділиться на 5 і менше від 118.
14. Назвіть найменше натуральне число, яке можна підставити замість т у нерівність т >734, щоб ця нерівність стала правильною.
15. Петрик і Михайлик мали порівну грошей. Петрик купив 7 однакових зошитів, а Михайлик — 15 таких зошитів, і в нього залишилось на 2 гри. 40
к. менше грошей, ніж у Петрика. Скільки коштує один зошит?
14. Відомо, що 24*5 > 2475. Яка з наведених цифр може стояти замість зірочки:
1)0; 2)4; 3)8; 4)7;5)9?
15. Які цифри можна поставити замість зірочок, щоб була правильною нерівність (розглянути всі можливі випадки): 1) 4002 > *997; 3) 25 998 < 25 ***;
2)9004 < *009; 4)2001> 2*** ?
16. У числах замість однієї або кількох цифр поставили зірочки. Чи можна стверджувати, що:
1) 975 <97*5; 3) 999 <1*00; 5) 99*9 <99*9;
2)5246<52*6; 4) 9996<999*; 6) 1000 >9**?
17. Кількість води в діжці щохвилини подвоюється. Діжку можна наповнити за 10 хв. Яка частина діжки наповниться за останню хвилину? За скільки хвилин наповниться половина діжки?
18.У коробці лежать 5 червоних і 3 зелених олівці. Навмання з неї виймають по одному олівцю. Скільки олівців треба взяти, щоб серед них були принаймні два червоних і один зелений?
19. Розв’яжи кругові приклади:
33 + 7 40 - 9
36 + 40 16 + 20
20 + 63 1 + 15
76 – 56 83 - 50
20. Розшифруй назву казки:
21. Математичні гонки:
22. Розставити дужки так, щоб рівності були правильними:
5 * 9 – 4 = 25 28 – 12 + 10 = 6 4 * 9 : 3 = 12 72 + 18 – 10 = 80
23. Виразити у кілограмах:
1) 2т 300 кг =
2) 3т 40 кг = 5)30 т 630 кг =
3) 6 ц 70 кг = 6)4 т 8 ц 61 кг =
4) 28 ц 6 кг = 7)1 т 8 ц 5 кг =
24. Гра «Веселі квадратики»:
1) 13 + 10 + 8 + + 15 + 35 + 17 = 104 ;
2) 10 + +11 + 23+ 7 + 14 + 42 =126;
|
3) 92 – 4 – 12 – 7 -- 9 – 14 – 6 = 29; 4) 108 – 23 – 8 – 13 – 14 - - 7 =15 .
25. Знайди помилку:
52 + 14 = 66 12 * 5 = 60 182 + 504 = 686
38 – 9 = 27 160 + 340 = 400 120 * 3 = 390
15 + 18 = 34 49 : 7 = 7 45 + 60 = 105
72 : 9 = 7 64 : 8 = 8 69 + 36 = 104
26. Постав знаки ―+‖ або ―-‖ замість крапок, щоб рівності були вірними:
14 … 21 = 35 86 … 13 = 73 82 … 13 = 69
48 … 16 = 32 52 … 26 = 78 67 … 9 = 58
18 … 13 = 31 96 … 17 = 79 46 … 16 = 62
27. Гра «Знайди сусіда»
28. Обчисліть ланцюжок прикладів:
100 відняти 70 …, додати 34 …, поділити на 8 …, відняти попереднє число
…, додати наступне число … буде число …
29. Гра «Бліц тур»
Скільки крил у 6 гусей? Скільки лап у 8 каченят? Скільки лап у 4 павуків?
Скільки ніг у 7 корів?
30. Знайдіть на скільки перше число більше (менше) від другого:
26 7 на 19 8 63 46 15 18 39 37 28 24 33 68 26 48 59
31. Продовж записи:
33 + 15 33 + … 48 – 13 48 -… 4 * 7 4 * …
86 – 29 86 - … 55 + 22 55 + … 9 *3 9 * …
32. Заповни пропуски
+ |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|
- |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
12 |
23 |
24 |
25 |
|
|
28 |
|
30 |
19 |
|
|
16 |
|
|
13 |
|
13 |
|
25 |
|
27 |
|
|
30 |
40 |
|
28 |
|
26 |
|
24 |
|
|
14 |
25 |
|
27 |
|
29 |
|
|
50 |
39 |
|
37 |
|
35 |
|
33 |
|
15 |
|
27 |
|
29 |
|
|
32 |
60 |
|
48 |
|
46 |
|
44 |
|
|
16 |
|
28 |
|
30 |
|
32 |
|
70 |
59 |
|
57 |
|
|
|
53 |
|
17 |
|
29 |
|
31 |
|
|
34 |
80 |
|
68 |
67 |
|
|
64 |
|
|
18 |
29 |
|
31 |
|
33 |
|
|
90 |
|
|
|
76 |
|
|
73 |
33. . Гра “Лабіринти”
Покажи шлях до центра всіх кіл. Сума чисел, що записані біля воріт, через яких проходить шлях, має дорівнювати числу, що записане всередині кіл. У другому лабіринті спробуй знайти 2 шляхи до центра.
34. Яке число задумала кожна з дівчаток Катя: 50 на 15 більше, ніж задумане число.
Аня: задумане число на 14 більше, ніж 34.
Марина: задумане число менше, ніж 43, на 20 Тоня: задумане число в сумі з числом 30 дає 54
35. Суми чисел зменшить на їх різницю.
600 і 400 320 і 240 150 і 180 340 і 260
260 і 120 400 і 330 520 і 240 270 і 310
160 і 210 360 і 190 315 і 280 640 і 140 190 і 320140 і 420 408 і 240 260 і 180
36. Встав пропущені цифри
37. Який напрям руху відповідає розв’язку?
14 км/год + 12 км/год = 26 км/год
38. Виконайте дії
39. Заповни таблиці:
Зменшуване |
? |
44 |
76 |
? |
128 |
Відьємник |
9 |
39 |
? |
18 |
? |
Різниця |
72 |
? |
41 |
36 |
103 |
Доданок |
? |
48 |
76 |
? |
128 |
Доданок |
29 |
69 |
? |
18 |
? |
Сума |
72 |
? |
140 |
36 |
170 |
40. Розв’язати рівняння:
1) х+13=28; 2) 20-х=12; |
3) х-11=79; 4) 10+х=6 |
41. Яких чисел не вистачає в ланцюжку обчислень:
42. Обчисліть:
а) 17· 6 б) 62· 8 в) 44 · 4 г) 94 · 6
71 · 6 35· 7 77 · 7 38 · 9 26 · 8 53· 7 49 · 6 83 · 9
43.Обчисліть:
а) 3· 4· 5 б) 3· 5· 7 в) 5 · 7· 8 г) 13· 3· 2
5· 6· 5 2· 7· 8 11· 7· 3
4· 6· 8 3· 7· 9 11· 8· 4
44.Обчисліть зручним способом:
1) 298 ·4· 5=
2) 2· 7294· 5=
3) 48·50· 2=
45.Знайди помилку
4) 80 ·20· 25=
5) 422· 4 ·5=
6) 25 ·36 ·4=
46.Заповніть таблицю:
V(км/год) |
40 |
|
4 |
|
t(год) |
2 |
10 |
|
2 |
S(км) |
|
500 |
100 |
30 |
47.Розвяжіть задачу:
48.У наведенних завданнях числа записані за певною закономірністю.
Встановити цю закономірність і знайдіть числа, які потрібно записати замість ?.
49. Назви три наступні числа: |
|
1) 20, 22, 24, … 2) 2, 4, 8, 16, … 3) 1, 3, 9, … 50. Виконайте дії: |
4) 1, 4, 9, 16, … 5) 2, 5, 4, 8, 6, 11, … 6) 1, 8, 27, … |
1) 23·100= |
2) 34·1000= |
3) 126·10= 4) 76·1000= |
5) 4·10000= 6) 5072·100= |
51. Виконати ділення:
52. Хто швидче сяде у ракету?
54.Замість зірочки поставити необхідне число:
55.Виконайте дії:
56. Обчисліть: |
|
|
1) 72 : 8, |
2) 56 : 7, 3) 63 : 9, |
4) 34 : 6, |
+ 51, |
• 5, + 33, |
• 7, |
: 15, |
- 13, : 8, |
+ 17, |
• 9, |
: 9, • 13, |
: 10, |
+ 14; |
+ 17; - 25; |
- 8; |
? |
? ? |
? |
5) 81 : 9, 6) 28 + 32, 7) 90 – 34, 8) 62 – 27,
+ 41, : 12, : 14, |
: 7, |
: 5, • 17, • 13, |
• 19, |
• 7, + 25; + 18; - 17; ? ? ? ? |
- 16; |
9) 95 – 37, 10) 100 – 8, 11) 82 : 4, |
12) 35 • 2, |
: 29, : 2, + 56, |
: 6, |
+ 90, - 45, : 18, |
• 7, |
: 23; • 47; • 25, |
+ 7, |
? ? - 61; |
+ 230; |
? |
? |
13) 102 • 3, 14) 43 : 8, 15) 52 • 8, |
16) 6 м20 см : 31, |
: 150, • 9, : 40, |
+ 30 см, |
• 48, + 19, • 60, |
• 4, |
+ 44, : 13, - 120, |
- 1 м60 см; |
: 7; • 120; : 30; |
? |
? ? ?
|
|
17) 2 кг50 г : 5, 18) 1 год 20 хв : 4, 19) 2 га 10 а : 7, + 190 г, - 15 хв, + 15 а, |
• 8, : 100, : 500,
- 3 кг300 г; + 7 с; - 9 м2.
? ? ?
57. Яке число у кінці ланцюжка?
58. Розшифруй слово (розвʼяжи приклади, розташуй відповіді у порядку спадання).
|
|
59. Заповніть таблиці:
Множник |
15 |
7 |
? |
9 |
11 |
Множник |
? |
12 |
10 |
12 |
? |
Добуток |
90 |
? |
430 |
? |
99 |
Ділене |
54 |
? |
98 |
150 |
6411 |
Дільник |
9 |
12 |
? |
? |
4 |
Частка |
? |
6 |
49 |
10 |
? |
60. Розвʼяжіть рівняння:
1) х+23=47; 2) х-45=24; 3) 41-х=15; |
4) х:7=8; 5) 45:х=15; 6) х·23=69. |
61. Обчислити та розгадати слово:
50·2 -16 :42 +68 :14 А |
70:5 -2 ·7 +16 :5 К |
40-28 ·5 :4 +45 :20 И |
14+56 :2 -17 ·2 +64 М |
3·16 -12 :12 +12 ·5 Т |
40-34 ·14 +6 :18 ·12 Е |
Ключ:
100 |
5 |
75 |
60 |
100 |
5 |
75 |
3 |
20 |
5 |
62. Знайдіть вагони для потяга
63.Назвіть усі відрізки, зображені на малюнку
64.Назві усі кути, зображені на малюнку
Який кут дорівнює сумі кутів 1) АОB i BOC 2) MON i NOK
3) MON i NOL4) NOK i KOL 5) MOK i KOL?
65. Який кут утворює на циферблаті годинника годинна і хвилинна стрілки:
а) о 6 год в) об 11 год д) о 18 год є) о 10 год
б) о 8 год г) о 15 год е) о 9 год ж) о 14 год ?
66. Периметр якої фігури більший: трикутника чи прямокутника? На скільки?
67. Периметр трикутника дорівнює 43 см. Одна сторона дорівнює 7см, інша - 20 см. Чому дорівнює третя сторона?
68. Периметр рівностороннього трикутника дорівнює 99см. Чому дорівнює довжина його сторони?
69. Знайти периметр прямокутника зі сторонами:
а) 3см і 12см б) 7см і 16см в) 2м 61см і 1м 12см.
70. Знайти довжину сторони квадрата, периметр якого дорівнює 256м.
71. Виразіть у сантиметрах:
1) 2 м 50 см 2) 4 дм 8 см 5) 72. Виразітьу метрах: |
3) 2 м 5 см 4) 460 мм |
1) 1 км 600 м 2) 7 км 5 м |
3) 4 км 30 м 4) 3850 дм |
73.Довжина прямокутника 16 см, а ширина на 4 см менша. Знайдіть периметр та площу прямокутника.
74.Знайдіть периметр та площу прямокутника:
75.Обчисли площу:
76.Площа прямокутника 50 см2 , а площа квадрата у 2 рази менша. Чому дорівнює сторона квадрата?
77.Квадрат зі стороною 3 см та прямокутник довжиною 9 см мають однакові площі. Чому дорвнює ширина прчмокутника?
78.Довжина коридора 5 м, а ширина 2 м. Скільки гривень необхідно для покупки ліноліума, для того щоб заслати коридор, якщо 1 м2 лінолеума коштує 20 грн?
79.Знайдіть обєм прямокутного паралелепіпеда:
80.Знайдіть площу поверхні фігур:
81.Висота кімнати 3м, ширина 5 м, а довжина 6 м. скільки кубічних метрів повітря знаходиться в кімнаті?
82.Бак для води має форму прямокутного паралелепіпеда. Його три виміри: 3 дм, 5 дм, 4дм. Знайдіть обʼєм бака дла води. Скільки літрів води містить цей бак?
83.Куб з ребром 4 см розпилили на два рівних паралелепіпеда. Чому дорівнює обʼєм кожного?
84. Скільки фарби потрібно для фарбування фігури площею 30м2 з двох сторін, якщо на 1м2 потрібно 15г фарби?
85.Знайдіть площу зафарбованої фігури:
86.Прочитайте:
87.Яка частина фігури замальована?
88.Яку частину року становить 1 місяць? 5 місяців? 8 місяців?
89.Яку частину м становить 1см; 5см; 10см; 20см?
90.Яку частину години становить урок?
91.Прочитай дроби, назві чисельник і знаменник кожного дробу і поясни, що
1 5 2 12 12 7 5 3
вони означають: , , , , , , , . 5 6 2 15 17 8 8 7
92.Скільки г в кг; кг?Скільки кг в ц; т; т?
14 = ; 1; 64; 13: 10 =.
95. Дріб дорівнює своєму чисельнику. Чому дорівнює її знаменник?
96. Яку частину години становлять:
15хв; 20 хв; 10хв; 5хв; 1хв; 30хв; 40хв; 50хв; 25хв; 7хв; 35хв; 55хв; 13хв; 53хв.
97. Скільки хвилин становлять: від 1 год; від 30 хв; від 1 год; від 2 год; доби; тижня?
98. Як впізнати, який з 2-х дробів з однаковими знаменниками більше?
Як впізнати, чи дріб більше за 1, чи менше за 1, чи дорівнює 1?
Як називаються дроби менші за 1? А дроби більші за 1?
9 13 2 3 7 13 8 11; 1 і 1 .
99. Порівняйте дроби: і ; і ; і ; і
12 12 100 100 6 6 8 11 100 1000
100. Які з наступних дробів правильні, які неправильні:
3 11 4 123 355 1000 1001 999
; ; ; ; ; ; ; ?
7 4 11 456 113 1000 1000 1000
101. При яких х дріб х менших від дробу 9 ?
10 10
102. При яких а дріб а більший за дріб 7 , але менший 17 ?
20 20 20
103. Як зміниться дріб, якщо:
а) його чисельник збільшити у 2 рази; б) його чисельник зменшити у 3 рази;
в) його знаменник збільшити у 2 рази; г) його знаменник зменшити у 3 рази.
104. Знайди число, якщо а) його дорівнює 9; б) дорівнюють 10;
в) його дорівнюють 21.
105. Назвіть одиницю у вигляді дробу зі знаменником : 8; 13; 71; 115.
106. При яких натуральних значеннях х дріб буде правильним: x х х х
а) ; б) ; в) ; г) ?
8 10 2 7
x 12 х 45 51
107. Знайди х: 2; 4; 7 ; 3 ; 17 .
8 х 15 х х
108. Знайди цілу і дробову частину неправильного дробу:
;;; 22; 40;;;.
7 13
109. Прочитайте мішані числа:
1; 3;10;13; 45; 100.
110. Між якими послідовними натуральними числами знаходиться мішане число:
6;14; 26; 7.
111. |
Порівняйте числа: а) 19 |
і |
23; |
б)7 |
і 2; в)5 |
і 5; |
г) 14 і 14; д) 9 і 10; е) 28 і 30.
112. Знайти значення числового виразу: |
|
11 8 ; д) 11 1 ; а) 12 12 10 10 |
3 3 3 3 з) ; 10 10 10 10 |
41 37 14 10 б) ; е) ; 100 100 25 25 |
7 7 і) ; 13 13 |
6 7 10 12 19 30 в) ; є) ; 23 23 23 42 42 42 |
и) 10 10 10 10; 3 3 3 3 |
14 96 63 141 100 60 г) ; ж) ; 101 101 101 100 100 100 113. Розв’яжіть рівняння: 7 16 13 31 а) х ; г) х ; 13 13 67 67 |
ї) 13 13. 7 7 |
9 2 123 123 б) х ; д) х ; 11 11 456 456 32 44 789 789 в) х ; е) у . 43 43 1011 1011 |
114. Назвіть неправильний дріб, який дорівнює мішаному числу:
а) 1; б) 3; в) 5; г) 10; д) 7.
115. Розв’яжіть задачі: 1)
2)
116. Хто швидче
дістанеться до прапорця?
117. Назвіть найстарший і наймолодший розряди у кожного з чисел:
65,18; 9,03; 4,0404; 7,01; 7,001; 7,0001; 6,0277.
118. Прочитайте числа: 3,1415; 31,415; 0,31415; 3,14150; 0,314150; 3,01415;3,01040105; 3,07; 59,605; 10,097; 30,0056; 176,0001.
119. Обчисліть результат і назвіть десятковим дробом:
а) 70 +7 + 7 7 10 100 |
|
3 8 г) 5 + 10 1000 |
|
7 8 9 ж) 10 1000 100 |
б) 80+ д) 40 + 4 4 з) 4 6
10 1000 10 1000
2 5 в) 30 6 10 100 |
|
2 2 е) 2 100 10000 |
1 2 3 і) 100 1000 10000 |
120. Назвіть розряди числа, які містять цифру 7: 17,125; 45,17; 175,268; 0,227; 12,7.
121. Яке число потрібно поставити замість *, щоб утворилась правильна рівність?
1) 27м=(27: * )км; 2) 46см=(46: * )м; |
3) 12мм=(12: * )см; 4) 35дм=(35: * ) м. |
122. Виразіть у метрах: 27 см; 52 дм; 9 мм; 24,6 см; 87,9дм; 10,6 мм.
123. Порівняйте числа:
6,31 і 17,28 |
0,0302 і 0,0032 |
0,5 і 0,49 |
6,837 і 6,829 |
0,025 і 0,035 |
0,4607 і 0,4617 |
43,24 і 43,172 |
5,025 і 5,03 |
6,001 і 6,01 |
0,527 і 0,572 |
16,2302 і 12,23 |
1,82 і 18,2 |
124. Яке натуральне число стоїть між числами: 18 і 20; 7,3 і 8,5; 33 і 34,3; 99,9 і 101; 0,23 і 1,7.
125. Між якими сусідніми натуральними числами стоїть число: 8,4; 16,376; 99,5; 83,17; 100,001.
126. Прочитай дроби: 0,7; 0,70; 0,700; 0,7000; 0,70000. Що можна сказати
про ці дроби?
127. Обчисліть:
1) 2,5 – 1,6
2) 3,2 – 1,4
3) 0,47 – 0,27
4) 0,64 – 0,15
5) 0,71 – 0,28
6) 1,8+2,5
7) 2,7+1,6
8) 0,63+0,17
9) 0,38+0,29
10) 0,55+0,45
11) 3,4 – 0,2
12) 2,6 – 0,05
13) 4,52 – 1,2
14) 4 – 0,8
15) 1 – 0,45 18) 0,46+1,8 16) 5+0,35 19) 0,57+3 17) 3,7+0,24 20) 1,64+0,36
128. Розшифруйте слово:
1. 0,3+0,4= 4. 1,3+0,5=
2. 0,8+0,6= 5. 8+0,7=
3. 0,6+0,4=
Код: 0 – «а»; 1 – «п»; 2 – «а»; 3 – «к»; 4 – «л»; 5 – «т»; 6 – «с»; 7 – «р»; 8 – «а».
129. Виконайте дії:
130. Складіть доміно:
2,3+3 10,5 |
7,5+3 10,8 |
5,3 1,3+4, 5 5,8 5,2+
7,6 1,2+1, 1 2,3 4,8+2,27,4+3,411,5 6,7+4,88,7
7 7
4,5+5, 5 4,5+5,5
131. Обчисліть:
1,2+3,7 |
1,25+10,3 |
5,2+4,1 |
15,6+0,6 |
45,6+5,4 |
4,7+4,7 |
2,9+6,1 |
8,6+7,3 |
4,72+0,28 |
2,29+0,4 |
241,2+100 |
761,52+10, |
132. Гра «Лото»:
133. Гра «Доміно»:
0,5∙4 1,3∙4 |
2,6∙2 0,5∙10 |
2,5∙2 1,6∙10 |
0,4∙40 1,5 ∙6 |
||||
0,2∙10
1,25∙10 |
|
0,3∙30
0,3∙20 |
|||||
2,5∙1 0,8∙8 |
1,6∙4 0,1∙9 |
0,3∙3 1,5∙4 |
|||||
134. «Дощик»:
135. Заповніть таблицю:
Доданок |
Доданок |
Сума |
0,4 |
9,3 |
|
10,9 |
|
13,6 |
|
0,12 |
5,12 |
2,1 |
0,44 |
|
8,7 |
|
13,3 |
8,01 |
7 |
|
2,2 |
|
12,569 |
5,3 |
4,35 |
|
3,4 |
|
3,45 |
2,5 |
7,6 |
|
136. Виконати дії:
137. Обчисліть:
138. Виконати множення на розрядну одиницю:
1) 4,55∙10= 2) 18,3 ∙ 10= 3) 0,235 ∙10= 4) 8,354∙100= 5) 2,3 ∙ 100= 6) 0,048∙100= 7) 3,8457∙1000= 8) 0,0358∙ 1000= 9) 0,003 ∙ 1000= |
10) 354,2∙0,01= 11) 248,34∙0,1= 12) 3788,2∙0,001= 13) 2,8∙0,1= 14) 4,5∙0,01= 15) 0,08∙0,1= 16) 54∙0,001= 17) 37∙0,0001= 18) 0,01∙0,0001= |
139. Вписати пропущені числа: |
а) * 100 = 0,71 в) 5,8 * = 58
б) * 1000 = 8,3 г) 0,04 * = 40
140. Розшифруй слово:
Ж 3,7 ∙ 10 =
М 7,02 ∙ 10 =
У 0,067 ∙ 1000 =
Н 0,08 ∙ 10 =
О 34,06 ∙ 0,1 =
Н 123,1 ∙ 10 =
Е 0,34 ∙ 100 =
И 0,034 ∙ 10 =
Е 0,037 ∙ 10 =
Ключ:
67 |
70,2 |
1231 |
3,406 |
37 |
34 |
0,8 |
0,34 |
0,37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
141. Розставте коми у рівностях:
1) 32 + 18 = 5 2) 736 – 336 = 4 3) 14 * 5 = 7 |
4) 3 + 108 = 408 5) 12 * 50 = 60 6) 245 + 655 = 9 |
142. Замість квадратів випишіть такі рівні дроби, щоб рівняння були правильними:
1) o + o = 1; 2) o+ o + o= 1; 3) o+ o + o + o = 1.
143. Дано числа: 0,8; 1,6; 2,9; 3,7. Різниця двох з них дорівнює одному з них, що залишилось. Запишіть рівняння.
144. Замість зірочок поставте знаки «+» або «-» так, щоб рівність були правильними:
1) 5,5*1,9*2,6 = 1; 2) 7,9*3,4*4,2 = 7,1; 3) 6,1*13,5*12,4 = 5.
145. Незнайко записав у зошиті число 7. Потім помножив його на деяке інше число і був вражений тим, що отримав число, менше від 7. Чи може таке бути?
146. Одного чоловіка спитали:
- Скільки вам років?
- Багато, — відповів він. — Я старший за деяких зі своїх родичів у 600 разів.
Чи можливо це?
147. Гра «Лото»:
148. Виконати ділення:
1) 1 : 0,5 = 2) 25,5:5= 3) 1,5:3= 4) 4,7:10= 5) 0,48:4= 6) 0,9:100= 7) 26:10= 8) 0,8:4= 9) 5:100= |
10) 40 : 0,4 = 11) 0,8 : 0,2 = 12) 220 : 0,5 = 13) 100 : 0,1 = 14) 6 : 0,3 = 15) 0,18 : 0,6 = 16) 0,1 : 0,01 = 17) 2:0,1= 18) 8:0,4= |
149. Виконайте дії:
150. Розв’яжіть рівняння і розгадайте прізвище дитячої письменниці та ім’я казкового героя:
1,92 |
И А |
0,7194 |
Г Л |
12,1 |
Л К |
2,1 |
Р С |
196 |
Н Р |
1 |
Д Н |
3,6 |
Е О |
х – 3,5 = 8,6 а : 0,4 = 4,8 в : 100 =1,96
8,3х + 1,7х = 7,194 р+ 7,9 =10
0,3 ∙ 12 =у
3,5 – z = 2,5
151. Поновіть ланцюжок обчислень при х = 0,8; 1,3; 1,8; 2,3:
152. Подумайте, за яким правилом складено ряд чисел і запишіть ще два числа цього ряду:
1) 1,2; 1,8; 2,4; 3; ...; 2) 9,6; 8,9; 8,2; 7,5; ...;
3) 0,9; 1,8; 3,6; 7,2;...; 4) 1,2; 0,7; 2,2; 1,4; 3,2; 2,1;....
Знайдіть пропущене число:
0,8 |
|
1,2 |
|
0,2 |
|
0,3 |
|
? |
2,4 |
0,1 |
0,6 |
0,1 |
? |
1)
1,2 |
|
1,1 |
|
1 |
|
0,9 |
|
? |
0,4 |
1,2 |
2 |
0,4 |
? |
2)
153. Обчисліть усно:
1) 0,14 + 0,06, 2) 3,18 – 1,08, 3) 5,7 + 0,13, 4) 0,42,
2 – 0,7, 2,06 + 1,04, 2,85 – 1,5, 0,33
100 · 0,012, 5,4 · 0,1, 0,8 · 0,5, 0,052,
0,42 : 7; 4,08 : 4; 0,5 : 2; 0,013;
5) 7 + 0,2, 6) 10,9 – 1, 7) 6 – 2,4, 8) 40 · 0,4,
: 9, : 3, : 6, : 10,
· 3, + 2,7, + 0,4; + 0,5,
+ 0,6; : 4; : 2; : 7;
9) 4,2 + 4,8, 12) 1 : 0,01,
11) ,
:5, |
1 : 2, |
0,8 : 0,04, |
:3, |
3 : 15, |
1 : 0,25, |
- 0,5; |
5 : 0,2; |
1 : 1,25; |
|
|
|
13) 8,1 – 0,9, |
14) 0,62 – 0,4; |
15) 4,8 : 6, 16) 7 : 100, |
:8, |
:0,2, |
· 5, + 0,33, |
·0,2, |
+ 3,4, |
· 0,4, · 50, |
+ 0,22; |
· 2; |
:0,8; - 0,9; |
|
|
|
17) 1,25 · 2, |
18) 2,5 · 0,4, |
19) 0,37 – 0,25, 20) 4 : 2,5, |
:5, |
+ 0,4, |
:50, · 2,5, |
+ 1,2, |
· 0,6, |
· 80, + 2,5, |
· 0,3; |
- 0,6; |
+ 1,04; - 2,5. |
154. Відновіть ланцюжок обчислень і спробуйте пояснити, чому вони приводять до однакових відповідей:
155. «Розпали піч»:
156. Прочитайте запис і назвіть, до якого розряду округлені числа:
а) 9,56927 = 9,5693; б) 0,378102=0,4;
в) 12,3631 = 12,36; г) 10,1287 = 10,129;
д) 18,327 = 18; є) 7,021 =7,0.
157. Округліть:
а) до десятих: 17,25; 0,118; 35,579; г) до сотих: 3,028; 317,834; 112,5018;
б) до десятків: 11,2; 27,96; 340,8; д) до сотень: 162,3; 701,79; 5337,325;
в) до десятків: 23; 15; 841; 1078; є) до сотень: 647; 8739; 15981; 986.
158. Яку цифру можна підставити замість зірочки, щоб була правильною наближена рівність?
а) 318,* = 318,6; г) 736,92* = 736,92;
б) 23,1* =23,1; д)736,* = 736;
в) 115,1* = 115,2; є) 1*,2 = 20.
159. Округліть числа:
|
85,4973 |
3,2951 |
6,1984 |
12,4961 |
До одиниць |
|
|
|
|
До десятих |
|
|
|
|
До сотих |
|
|
|
|
До тисяч |
|
|
|
|
160. Як перетворити десятковий дріб у відсоток?
161. Як перевести відсоток у десятковий дріб?
162. Перетворити у десятковий дріб:
25%, 49%, 7%, 0,5%, 121%, 17,1%, 351,3%, 38%, 92%, 4%, 1%, 215%.
163. Перетворити у відсотки:
0,23; 0,98; 0,005; 0,716; 0,032; 1,92; 2,572; 0,35; 0,84; 0,01; 0,621; 0,071; 1,37.
164. На скільки відсотків 32 менше ніж 40? На скільки відсотків 40 більше 32?
165. Знайти:
0,01 від 725 від 123
0,25 від 100
166. Знайти число, якщо:
його дорівнює 25 ; 0,01 його дорівнює 0,2.
167. Знайти відсоток від числа:
1% від 100 10% від 50 50% від 50 20% від 200 25% від 40 110% від 200.
168. Знайти число, якщо:
80% його дорівнює 10
25% його дорівнює 5
50% його дорівнює 63
10% його дорівнює 40.
169. Віні Пух взимку схуднув на 10%, але влітку знов поправився на 10%.
Коли він був важчим: цієї осені, чи минулої?
1. Попова Л.П. Поурочные разработки по математике: 5 класс.-М.:ВАКО,2011.
2. Ершова А.П.,Голобородько В.В. Самостоятельные и контрольные работы по математике для 5 класса.-
5-еизд.,испр.-М.:ИЛЕКСА,-2010.
3. Стеклов М. А. Лаврентьев П. Л. Чебышев И. М. Виноградов Галерея картинок. greatmath.net›galler/