Алгоритм та його властивості

Перегляд файлу

Пов’язане зображення Урок №20 Алгоритм та його властивості

 

Урок 20. Алгоритм та його властивості

Формування компетентностей:

предметна компетентність:

  • навчальна: удосконалити знання поняття алгоритму; формувати знання про виконавців алгоритму та їхніх систем команд; формувати вміння наводити приклади виконавців та команд, які вони виконують;
  • розвивальна: розвивати інформаційну культуру учнів;
  • виховна: виховувати інформаційну культуру, виховання уміння працювати в групі; формування позитивного ставлення до навчання.

ключові компетентності:

  • спілкування державною мовою: формувати вміння висловлюватись та спілкуватися на тему сучасних інформаційних технологій із використанням відповідної термінології;
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях: формувати вміння застосовувати логічне, алгоритмічне, структурне та системне мислення для розв’язування життєвих проблемних ситуацій;
  • уміння вчитися впродовж життя: формувати вміння організовувати свою діяльність із використанням програмних засобів для планування та структурування роботи;
  • соціальна та громадянська компетентності: формувати вміння дотримуватися правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями;

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування

1. Хто «живе» в середовищі Scratch?

2. Як називають головне вікно програми Scratch?

3. Як можна переміщувати кота сценою?

4. Як завершити роботу з програмою Scratch?

5. Що називають алгоритмом?

IV. Мотивація навчальної діяльності

— Щодня ми з вами автоматично користуємося різноманітними інструкціями та правилами, навіть не замислюючись про них. Йдемо до школи — дотримуємося правил дорожнього руху, навчаємося в школі — виконуємо правила для учнів, купуємо продукти — дотримуємося правил здійснення покупки, готуємо їжу — користуємося рецептами приготування справ… Як ви вважаєте, чи було б можливим існування сучасної людини без правил та інструкцій?

V. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку

VІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)

Виконуваність означає, що алгоритм, призначений для певного виконавця, може містити лише ті команди, які виконавець здатний виконати. Так, алгоритм для виконавця Першокласник не може містити команду «Побудуй бісектрису даного кута», хоча така команда може бути в алгоритмі, призначеному для виконавця Восьмикласник.

Скінченність — обов’язкова виконуваність алгоритму. Алгоритм має складатися зі скінченної кількості кроків, кожен з яких потребує для свого виконання скінченного проміжку часу. Наведена послідовність команд є нескінченною. 1. Візьміть число 2. 2. Помножте задане число на 10. 3. Додайте до результату 5. 4. Якщо одержано додатне число, то перейдіть до команди 3, якщо ні, то припиніть виконання алгоритму.

Масовість означає можливість виконання алгоритму для різних вхідних даних.

Наприклад, ви вивчали алгоритм знаходження коренів рівняння виду ax + b = c для розв’язування рівнянь 5х + 3 = 8, 17х + 6 = 40 та інших.

Результативність означає, що після виконання послідовності вказівок алгоритму має бути отримано конкретний результат.

Наприклад, послідовність вказівок «налий води; увімкни плитку; вимкни плитку» не є результативною, якщо потрібно було нагріти воду. Формальність означає, що будь-який виконавець, здатний сприймати й виконувати вказівки алгоритму (навіть не розуміючи його змісту), може виконати завдання за заданим алгоритмом. Як відомо, автоматизовані пристрої правильно розв’язують багато задач за заданими їм алгоритмами, хоча змісту задач вони, безумовно, розуміти не можуть.

Робота з підручником: § 16

V. Фізкультхвилинка

VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь

Робота за комп’ютером

  1. Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
  2. Інструктаж учителя.
  3. Практична робота за комп’ютерами.

Підручник ст. 94-96

  1. Вправи для очей.

VIІ. Узагальнення та систематизація знань

Питання для самоперевірки

  1. Назвіть основні властивості алгоритмів і поясніть суть кожної з них.
  2. Розгляньте заданий алгоритм.

1. Прочитайте число  а1.

2. Прочитайте число  а2.

3. Поділіть число  а1 на число  а2.

4. Запишіть результат.

Чи має цей алгоритм властивості масовості та визначеності?

  1. Задача: задане число, більше за 1, зменшити до 1 шляхом ділення на 2. Алгоритм розв’язування задачі:

1. Поділіть задане число на 2.

2. Якщо результат не дорівнює 1, то виконайте команду 1, інакше припиніть виконання алгоритму.

Чи має цей алгоритм властивість скінченності?

  1. Чи можна скласти алгоритми розв’язування таких задач:

а) знайти корінь рівняння  ax + b = c;

б)  відвідати театр;

в)  вивести новий сорт пшениці;

г) сконструювати машину для виконання домашніх зав  дань?

  1. Ознайомтеся з наведеним алгоритмом отримання окропу.

1. Налийте воду в чайник.

2. Відкрийте кран газової конфорки.

3. Поставте чайник на плиту.

4.  Почекайте, поки вода закипить.

5. Піднесіть запалений сірник до конфорки.

6. Вимкніть газ.

Визначте правильну послідовність дій, яка дозволить за-

побігти нещасному випадку.

  1. Задача: перевізнику потрібно човном переправити через річку вовка, козу й капусту по одному. Опишіть алгоритм дій перевізника, виходячи з того, що небезпечно залишати разом без нагляду козу й капусту, вовка й козу.

VIІI. Домашнє завдання

Підручник § 16 ст. 91-96

ІX. Підсумки уроку

Рефлексія

Учням пропонується закінчити речення: «Для мене сьогодні важливим було...», «Сьогодні я дізнався про...», «Мені хотілося в майбутньому дізнатись про..., навчитись…».

X. Оцінювання роботи учнів

docx
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
1410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку