Урок №20 Алгоритм та його властивості |
|
Урок 20. Алгоритм та його властивості
Формування компетентностей:
предметна компетентність:
ключові компетентності:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування
1. Хто «живе» в середовищі Scratch?
2. Як називають головне вікно програми Scratch?
3. Як можна переміщувати кота сценою?
4. Як завершити роботу з програмою Scratch?
5. Що називають алгоритмом?
IV. Мотивація навчальної діяльності
— Щодня ми з вами автоматично користуємося різноманітними інструкціями та правилами, навіть не замислюючись про них. Йдемо до школи — дотримуємося правил дорожнього руху, навчаємося в школі — виконуємо правила для учнів, купуємо продукти — дотримуємося правил здійснення покупки, готуємо їжу — користуємося рецептами приготування справ… Як ви вважаєте, чи було б можливим існування сучасної людини без правил та інструкцій?
V. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку
VІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
Виконуваність означає, що алгоритм, призначений для певного виконавця, може містити лише ті команди, які виконавець здатний виконати. Так, алгоритм для виконавця Першокласник не може містити команду «Побудуй бісектрису даного кута», хоча така команда може бути в алгоритмі, призначеному для виконавця Восьмикласник.
Скінченність — обов’язкова виконуваність алгоритму. Алгоритм має складатися зі скінченної кількості кроків, кожен з яких потребує для свого виконання скінченного проміжку часу. Наведена послідовність команд є нескінченною. 1. Візьміть число 2. 2. Помножте задане число на 10. 3. Додайте до результату 5. 4. Якщо одержано додатне число, то перейдіть до команди 3, якщо ні, то припиніть виконання алгоритму.
Масовість означає можливість виконання алгоритму для різних вхідних даних.
Наприклад, ви вивчали алгоритм знаходження коренів рівняння виду ax + b = c для розв’язування рівнянь 5х + 3 = 8, 17х + 6 = 40 та інших.
Результативність означає, що після виконання послідовності вказівок алгоритму має бути отримано конкретний результат.
Наприклад, послідовність вказівок «налий води; увімкни плитку; вимкни плитку» не є результативною, якщо потрібно було нагріти воду. Формальність означає, що будь-який виконавець, здатний сприймати й виконувати вказівки алгоритму (навіть не розуміючи його змісту), може виконати завдання за заданим алгоритмом. Як відомо, автоматизовані пристрої правильно розв’язують багато задач за заданими їм алгоритмами, хоча змісту задач вони, безумовно, розуміти не можуть.
Робота з підручником: § 16
V. Фізкультхвилинка
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Робота за комп’ютером
Підручник ст. 94-96
VIІ. Узагальнення та систематизація знань
Питання для самоперевірки
1. Прочитайте число а1.
2. Прочитайте число а2.
3. Поділіть число а1 на число а2.
4. Запишіть результат.
Чи має цей алгоритм властивості масовості та визначеності?
1. Поділіть задане число на 2.
2. Якщо результат не дорівнює 1, то виконайте команду 1, інакше припиніть виконання алгоритму.
Чи має цей алгоритм властивість скінченності?
а) знайти корінь рівняння ax + b = c;
б) відвідати театр;
в) вивести новий сорт пшениці;
г) сконструювати машину для виконання домашніх зав дань?
1. Налийте воду в чайник.
2. Відкрийте кран газової конфорки.
3. Поставте чайник на плиту.
4. Почекайте, поки вода закипить.
5. Піднесіть запалений сірник до конфорки.
6. Вимкніть газ.
Визначте правильну послідовність дій, яка дозволить за-
побігти нещасному випадку.
VIІI. Домашнє завдання
Підручник § 16 ст. 91-96
ІX. Підсумки уроку
Рефлексія
Учням пропонується закінчити речення: «Для мене сьогодні важливим було...», «Сьогодні я дізнався про...», «Мені хотілося в майбутньому дізнатись про..., навчитись…».
X. Оцінювання роботи учнів