1
Урок 53. Алгоритми з повтореннями для опрацювання величин. Цикл з лічильником.
Цілі:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Більшість процесів у житті неодноразово повторюються (пори року, день – ніч, розпорядок дня, графік руху поїздів), тому немає потреби в програмах десятки разів записувати одні й ті самі команди, а достатньо вказати команди лише один раз і здійснити повторення за допомогою операторів циклу.
Цикл — різновид керівної конструкції у високорівневих мовах програмування, призначений для організації багаторазового виконання набору інструкцій (команд). Також циклом може називатися будь-яка бага-тократно виконувана послідовність команд, організована будь-яким чином (наприклад, із допомогою умовного переходу). Ніклаус Вірт свого часу називав цикл із лічильником «маргінальним», стверджуючи, що такаконструкція є надлишковою і має бути виключена із синтаксису мов програмування як несистемна.
Розглянемо, як циклічні структури описуються мовою програмування.
IV. Вивчення нового матеріалу
Цикл із лічильником
Оператор циклу for ... to … do
Оператор for використовується у випадку, коли деяку послідовність дій треба виконати кілька разів, якщо кількість повторень заздалегідь відома. Загальний вигляд оператора for … do:
for <лічильник>:=<поч_знач> to <кін_знач> do
begin
<тіло циклу>
end;
де:
Змінна-лічильник, вирази поч_знач і кін_знач повинні бути цілого типу.
Кількість повторень циклу можна обчислити за формулою: кін_знач - поч_знач +1.
Якщо між begin і end знаходиться тільки один оператор, то begin і end можна не писати.
Виконується команда циклу з лічильником так:
Крок зміни циклу завжди однаковий і дорівнює інтервалу між двома найближчими значеннями типу параметра (при цілочисельному значенні параметра крок дорівнює 1).
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Практичні завдання:
Увага!Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки і санітарно-гігієнічних норм
Визначити скільки існує «щасливих» автобусних квитків в одній серії з номерами від 000000 до 999999. «Щасливим» вважається квиток, сума перших трьох цифр якого дорівнює сумі друге трьох цифр.
program ticket;
var
a1,a2,a3,a4,a5,a6:integer;
n: integer;
begin
n:=0;
for a1:= 0 to 9 do
for a2:= 0 to 9 do
for a3:= 0 to 9 do
for a4:= 0 to 9 do
for a5:= 0 to 9 do
for a6:= 0 to 9 do
if (a1+a2+a3)=(a4+a5+a6) then
begin
n:=n+1;
{ writeln(a1,a2,a3,a4,a5,a6)}
end;
writeln(n);
end.
VIІ. Підсумки уроку
Рефлексія
VІІI. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, конспект уроку.
ІХ. Оцінювання роботи учнів