Алгоритми з розгалуженням для опрацювання величин

Про матеріал

................................................................................................................................................................................................................................................................

Перегляд файлу

1

 

Дата: 29. 01. 2019.

Клас: 8 – А.

Тема: Алгоритми з розгалуженнями для опрацювання величин.

Мета:

  • навчальна:  ознайомити учнів з правилами порівняння величин у програмах, операціями, які можна виконувати над величинами; сформувати вміння визначати істинність простих і складених умов; навчитись використовувати логічні вирази в алгоритмічній структурі розгалуження;
  • розвивальна: сприяти розвитку логічного мислення, пам’яті, уваги, спостережливості;
  • виховна: виховувати інформаційну культуру;

Обладнання: презентація, картки з завданнями, тести, схеми, задачі.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний частина.

1.1. Привітання.

- Добрий день учні.

- Хочу побажати вам гарного уроку,

Щоб було цікаво всім нам працювати,

Щоб хотіли дуже всі відповідати.

Щоб  допомагало вам вміння міркувати

І дванадцять балів легко заробляти.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1. Перевірка домашнього завдання.

2.2. Опитування за попередньою темою.

-Що таке алгоритм? (Алгоритм - це послідовність точно визначених дій, що однозначно призводять до вирішення поставленого завдання)

- Слово складається з букв, а з чого тоді складається алгоритм? (Алгоритм складається з конкретних дій, викладених в певному порядку)

- Хто може бути виконавцем алгоритму? (Виконавцями алгоритмів можуть бути людина, тварини, автомати, тобто ті, хто розуміє та може виконати вказівки алгоритму)

- Розгалужений алгоритм – це? (алгоритм, що, крім простих команд, містить умову, залежно від якої виконуються або не виконуються команди, що входять до складеної команди)

- Які види алгоритмів вам відомі?  (лінійний, в якому всі команди виконуються в порядку їх запису; з розгалуженням, в якому в залежності від деякої умови виконуються ті чи інші команди; циклічний, в якому деякі команди повторюються; змішаний, в якому зустрічаються інші типи).

- Які способи запису алгоритмів ви знаєте? (У вигляді тексту. У вигляді блок-схем. У вигляді програм).

- Які види розгалужень ви знаєте? (повне, неповне)

- Що таке висловлювання? (Це речення, яке містить твердження про повний обєкт, про який можна сказати істинний він чи хибний).

- Логіка – це…? (наука про форми, методи і закони правильного мислення, про сбособи міркування).

ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності.

-Ви вже знаєте, що наука інформатика тримається на трьох основних китах. На яких саме? (логіка, алгоритми й програми).

 

- Засновником математичної логіки (булевої алгебри) є Дж. Буль (1815-1864). У XX ст. вчені об'єднали створений Дж. Булем математичний апарат з двійковою системою числення, заклавши тим самим основи для розробки цифрового електронного комп'ютера.

- Зараз у ХХІ ст. ми маємо можливість користуватися будь-якою розумною технікою. Але, нажаль, її розуміє не кожен. Тому що наука завжди попереду на один або на кілька кроків від нас. Тому, щоб бути увесь час сучасною людиною потрібно слідкувати за розвитком науки інформатики. Я закликаю вас до розвитку в першу чергу своєї особистості.

IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

4.1. Порівняння  значень величин у програмах

-Ви вже вмієте використовувати висловлювання для запису умов. Про­сті висловлювання мовами програмування можна записати у вигляді ло­гічних виразів із використанням операцій порівняння.

 

-Результатом виконання операції порівняння значень двох величин є величина логічного типу, яка може набувати одного із двох значень. Скажіть, яких саме? (True або False).

-Порівняння значень величин різних типів має певні особливості. Чис­лові величини порівнюються за правилами математики.

 

- Для логічних величин a = True, b = False результатом виконання операції а> b буде значення True, оскільки істинне значення True інтер­претується як 1, а хибне False — 0. Зрозуміло, що 1 > 0.

 

-А зараз, давайте згадаємо, які операції виконуються над логічними величинами.

- Усім відомо, що окрім операцій порівняння над логічними величинами в усіх мовах програмування для запису складених висловлювань використовують ло­гічні операції.

 

-Хто, з вас, їх памятає? (відповіді учнів).

 

  • not (не) — заперечення;
  • and (і) — кон’юнкція;
  • or (або) — диз’юнкція (нестрога);
  • хог (виключне або) — диз’юнкція (строга).

 

-У кожного з вас на парті лежить табличка істинності, візьміть її. Зараз трішечки попрацюємо з нею.

-З таблиці істинності видно, що за допомогою логічної операції not змінюється значення логічної величини на протилежне.

 

-Результат операції and збігається з результатом множення значень 1 та 0 - є істинним лише за умови, що обидві величини А та В набувають значення True - істина.

 

- Результат операції or буде хибним лише за умови, що величини А та В набувають значення False, та істинним в усіх інших випадках.

 

-Щоб визначити значення складеного логічного виразу, який містить кілька логічних операцій, використовують таблицю істинності та враховують приорітет виконання операцій: у першу чергу виконується операція not, далі and, а в останню чергу or.

 

4.2. Блок – схеми.

- Діти, хто з вас знає, що таке блок – схема? (Блок-схема алгоритму – це графічне представлення логічної структури алгоритму, де кожний етап обробки інформації зображується у вигляді геометричних символів (блоків)).

- Давайте згадаємо, який вигляд мають блок-схеми повного та неповного розгалуження. Намалюйте схеми у зошиті.

Картинки по запросу повне розгалуження

Картинки по запросу повне розгалуження

-Хто з вас, зможе навести приклад до цих схем із звичайного буденного життя? (відповіді учнів)

V. Робота в групах.

- Зараз попрацюємо трішечки в групах. Я поділю вас на дві групи. Перша група виконуватиме онлайн-тест, а інша працюватиме зі мною. Ми будемо вирішувати задачі. Потім навпаки.

- Але, перш ніж ми поділимося на групи та сядете за компютери ми з вами повторимо правила техніки безпеки.

5.1. Повторення правил техніки безпеки на уроці інформатики.

Суворо забороняється :

  • включати або виключати апаратуру без вказівки вчителя;
  • починати роботу на комп’ютері  без дозволу вчителя;
  • торкатися до апаратури вологими або брудними руками;
  • класти книги і зошити на монітор або клавіатуру;
  •  бігати по кабінету;
  • заважати роботі інших учнів;
  • заважати роботі викладача.

- Можете розпочинати виконувати тести. Для цього вам потрібно ввести адресу.

https://learningapps.org/display?v=pk0zwh43c19

- Ну а ми з іншими починаємо розглядати задачу.

5.1. Задача 1.

Умова задачі:

Дано два числа. Визначити, чи рівні вони. Якщо ні, то яке з них більше?

Розвязок:

 Блок-схема алгоритму матиме такий вигляд.

Картинки по запросу задача 6.21 інформатика блок-схема

5.2. Задача 2.

Умова задачі:

Утворимо алгоритм покупки морозива, з огляду на наявність потрібної суми грошей.

Розвязок:

Картинки по запросу задача блок схема про морозиво порахувати гроші

 

VІ. Практична робота.

 

6.1. Практичне завдання.

 

За введеними значеннями змінних a, b: Boolean обчислити значення логічних виразів a and b, a or b, a xor b.

1) Створіть новий проект. Змініть заголовок форми на «Логічні операції». Розмістіть на формі кнопку Buttonl і змініть заголовок створеної кнопки на «Обчислити».

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/inf8bondar/INformatika-202.jpg

 

2) Розмістіть на формі по п’ять компонентів Label і Edit згідно з рисунком.

3) Створіть процедуру обробки події onclick для кнопки Обчислити. У програмному коді створеної процедури запишіть оператори: var a, b, v1, v2, v3: Boolean; begin

a := StrToBool(Editl.Text); b := StrToBool(Edit2.Text); vi := a and b; v2 := a or b; v3 := a xor b;

Edit3.Text := BoolToStr(v1,True);

Edit4.Text := BoolToStr(v2,True);

Edit5.Text := BoolToStr(v3,True); end;

4) Запустіть проект на виконання. Перевірте результат роботи програми при a = True, b = False.

5) Перевірте роботу програми для різних значень a і b. Збережіть проект у папці під власним ім’ям.

 

6.2. Вправа для зняття м’язового напруження.

 

Вихідне положення — сидячи на стільці.

 

  1. Зробити кілька глибоких вдихів і видихів.
  2. Зробити нахили і повороти голови. Повторити 5 разів.
  3. Зробити легкий самомасаж обличчя і кисті руки протягом 3–5 с.

 

VІІ. Підсумки уроку.

  • Що найбільше сподобалось на уроці?
  • Як вважаєте, які отримаєте оцінки?

VІІІ. Домашнє завдання.

 

ІХ. Оцінювання роботи учнів.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Інформатика, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
1 лютого 2019
Переглядів
9696
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку