Тема: Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості алюмінію. Амфотерні властивості алюміній оксиду і алюміній гідроксиду
Мета:
а) навчальна: розширити й поглибити знання учнів про метали на прикладі Алюмінію – представника головної підгрупи ІІІ групи; розглянути фізичні й хімічні властивості Алюмінію; продовжити формувати в учнів уміння складати рівняння окисно-відновних реакцій.
б) виховна: сформувати науковий світогляд учнів при вивченні фізичних та хімічних властивостей Алюмінію та його сполук, їх застосування; сприяти екологічному вихованню.
в) розвиваюча: розвивати спостережливість учнів на уроці хімії; розвивати пізнавальний інтерес учнів до предмету; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей Алюмінію та його сполук; розвивати такі мисленнєві операції: вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки.
Засоби та методи навчання: словесні (розповідь учителя з елементами бесіди, бесіда), практичні: (тестовий контроль), робота біля дошки.
Тип уроку: комбінований
Базові поняття: Алюміній, амфотерність, метали, електронна оболонка.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, алюмінієвий дріт.
Структура та хронометраж уроку
Перебіг уроку
(Слово вчителя)
Тест - контроль
Варіант І
А. Ag; Б. Fe; В. Ca; Д. Li.
А. І період; Б. підгрупа ІА; В. 3 період; Д. підгрупа ІІА.
А. Солей; Б. Оксиду; В. Гідроксиду; Д. Простої речовини
А. Пластичність; Б. Електропровідність; В. Теплопровідність; Д. Крихкість
А. …ns1; Б. …ns2; В. …ns2np1; Д. …ns1
А. Na; Б. Cu; В. Fe; Д. Al
А. О2; Б. СІ2; В. НСІ; Д. СаО
А. Води; Б. Гасу; В. Піску; Д. Кухонної солі.
А. Хімічно найактивніші;
Б. Мають найбільші значення електронегативності;
В. Плавляться при кімнатній температурі;
Д. У ряді активностей розташовані після Гідрогену.
МgСО3 ·СаСО3:
А. Кальцит; Б. Доломіт; В. Магнезит; Д. Ангідрид.
Варіант ІІ
А. FeCl3, H2; Б. FeH2, Cl2; В. FeCl2, H2 ; Д. Fe(OH)3,Cl2
А. СаСІ2 ; Б. СА(НСО3)2; В. СаСО3 ; Д. СаSО4
А. Термічне розкладання вапняку;
Б. Термічне розкладання гашеного вапна;
В. Спалювання кальцію;
Д. Термічне розкладання кальцій нітрату.
А. Металічний; Б. Ковалентний полярний; В. Йонний; Д. Ковалентний неполярний.
А. Залізо; Б. Вольфрам; В. Цинк; Д. Алюміній
А. Na; Б. Ca; В. Cu; Д. Zn
А. К; Б. Сs; В. Сu; Д. Nа
А. Мg; Б. Lі; В. АІ; Д. Не
А. ІІІ-А; Б. V-Б; В. VІІІ-А; Д. VІІ-Б
А. Сульфати і хлориди натрію і калію;
Б. Сульфати і хлориди кальцію і магнію;
В. Карбонати натрію і калію;
Д. Гідроген карбонати кальцію і магнію
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Одна легенда говорить, що одного разу до римського імператора Тиберія прийшов ювелір із металевою обідньою тарілкою, що не розбивається, виготовленою нібито з глини. Тарілка була дуже світлою й блищала, як срібло. За всіма ознаками вона мала бути алюмінієвою. При цьому ювелір стверджував, що тільки він і боги знають, як одержати цей метал з глини. Тиберій, побоюючись, що метал із легкодоступної глини може знецінити золото та срібло, і наказав, про всяк випадок, відрубати людині голову. Очевидно легенда досить сумнівна, тому що самородний Алюміній у природі не зустрічається через свою високу активність, і за часів Римської імперії не могло бути технічних засобів, які б дозволили здобути Алюміній із глинозему. Лише майже через 2000 років – у 1825 р. Ханс Християн Ерстед одержав кілька мг металічного Алюмінію. Отож, сьогодні, як ви вже здогадалися мова йтиме за Алюміній. Отже, записуємо тему уроку: «Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості алюмінію. Амфотерні властивості алюміній оксиду і алюміній гідроксиду»
Бесіда
1. Пригадайте, що таке металічний зв'язок? Що знаходиться у вузлах кристалічних граток у металів?
2. Пригадайте, які метали ви вивчали на попередніх уроках? Назвіть типові властивості цих металів?
3. Що таке амфотерність?
4. Охарактеризуйте положення Алюмінію в Періодичній системі хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
5. Як ви думаєте, чи може Алюміній мати амфотерні властивості?
5. Виклад нового матеріалу
1. Поширення та фізичні властивості Алюмінію. Алюміній – найпоширеніший у земній корі метал ( 8% ), третє місце серед усіх елементів. У вигляді вільного металу у природі не зустрічається. Він входить до складу глини, тому стає зрозумілий його високий вміст у земній корі. Алюміній, або метал галунів, тому й називали раніше інакше - глиній. При вивітрюванні алюмосилікатів, наприклад польового шпату, утворюється біла глина, або каолін. Одночасно із глиною утворюються кварцовий пісок, боксити й корунд.
Алюміній – сріблясто-білий метал. Він ковкий, легко витягається в дріт, розкатується у тонку фольгу, температура плавлення 6600С. При кімнатній температурі алюміній не змінюється на повітрі, тому що його поверхня покрита тонкою оксидною плівкою, яка має сильну захисну дію. Має високу електро- та теплопровідність, утворює з іншими металами легкі і міцні сплави. Найважливіші серед них – дюралюмін, силумін, магналій і авіаль.
2.Електронна будова атома і йона.
АІ 1s 2 2 s 2 2p 6 3s 2 3p1
Атом легко втрачає три електрони зовнішнього енергетичного рівня, перетворюючись на тризарядний катіон.
АІ – 3е = АІ3+ АІ3+ 1s 2 2 s 2 2p 6 3s03p0
Одержують Алюміній електролізом Al2O3 у розплавленому кріоліті за температури близько 1000 0С.
Взаємодія з неметалами:
4Аl + 3О2 = 2Аl2О3
2Аl + ЗВr2 = 2АlВr3
2Аl + 3S = Аl2S3 (сульфід алюмінію)
2Аl + N2 = 2АlN (нітрид алюмінію)
4Аl + 3С = А14С3 (карбід алюмінію)
Алюмотермія:
2Аl + 3W3 = 3W + А12О3
Взаємодія з водою після зняття оксидної плівки:
2Аl + 6Н2О = 2Аl(ОН)3 + ЗН2
Після зняття оксидної плівки Алюміній розчиняється в лугах:
2Аl + 2NаОН + 2Н2О = 2NаАlО2 + 3Н2
Розчиняється в розведених кислотах:
2А1 + 6НС1 = 2АlСl3 + ЗН2
2А1 + ЗН2SО4 = Аl2(S04)3 + 3Н2
Алюміній пасивується при взаємодії з концентрованою нітратною кислотою, тому з нею Алюміній взаємодіє лише при нагріванні:
Аl + 6НNO3(конц.) = Аl(NО3)3 + 3NО2 + 3Н2О
Алюміній оксид АІ2О3 – тугоплавка речовина, яка не розчиняється у воді і не взаємодіє із нею.
Алюміній оксид утворює мінерал корунд. Якщо безбарвні кристали корунду забарвлені домішками в оксидів Феруму, Титану, Кобальту в синій колір – то вони називаються сапфірами; у фіолетовий - аметистами; у червоний – рубінами.
АІ2О3 та АІ(ОН)2 є амфотерними, їх хімічна поведінка залежить від властивостей іншого реагенту.
З кислотою;
АІ2О3 + 6НСІ = 2АІСІ3 + 3Н2О,
АІ(ОН)3 + 6НСІ = 2АІСІ3 + 3Н2О,
З лугом;
АІ2О3 + 2 NаОН = 2NаАІО3 + Н2О
АІ(ОН)3 +NаОН = NаАІО3 +2Н2О.
Якісною реакцією на йон АІ3+ є додавання до розчину солі, що досліджується, розчину лугу. Отриманий драглистий осад АІ(ОН)3 розчиняється і в надлишку розчину лугу, і в розчині кислоти.
5.Застосування алюмінію та сполук алюмінію.
1.Наждак – абразивний матеріал.
2.Сплави.
3.Електричні дроти.
4.Добування металів (алюмінотермія).
5. Термітна зварка.
6. Фольга у харчовій промисловості.
7. Посуд і предмети побуту.
Цікавим є факт, що дезодоранти-антиперспіранти ввійшли в наш побут завдяки сполукам алюмінію. Ще стародавні греки і римляни використовували галуни для придушення секреції поту. Звичайними галунами користувалися й наші бабусі. У перші фабричні засоби від запаху поту додавали алюміній хлорид, а основним компонентом сучасних засобів є алюміній хлоргідрат.
6. Основні природні сполуки Алюмінію:
1. Нефеліни — (Na,K)2О • АlО3 • 2Si2.
2. Кріоліт — А1F3 • 3NaF
3. Боксити — алюмінієва руда Аl2O3 • хH2O .
4. Каолін — А12О3 • 2SiO2 • 2Н2О.
5. Глиноземи — суміш каоліну з піском SiO2, вапняком СаСО3, магнезитом МgСО3.
6. Узагальнення та закріплення нового матеріалу
1. Напишіть рівняння хімічних реакцій, щоб здійснити ланцюжок перетворень:
1) Al → Аl 2 (SO4)3 → Аl (OH)3 → NaAlO2
2) Al → Аl 2O3 → АlСl3 → Аl (OH)3 → Аl(NO3)3
7. Підсумок уроку
8. Виставлення оцінок та їх мотивація
9. Інструктаж з домашнього завдання
Опрацювати §21 ст. 172. Вивчити конспект. Виконати завдання на ст. 178-179.
1– 3 – достатній рівень
1- 5 – середній рівень
1- 7 – високий рівень
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Груповий методист Форостовська Т.О.
«Затверджую»___________________
(підпис)
«__ » _____________2016 р
Конспект уроку
З хімії у 10-му класі
З теми «Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості алюмінію. Амфотерні властивості алюміній оксиду і алюміній гідроксиду»
Студентки – практикантки V курсу 53 групи
Природничо – географічного факультету
Спеціальність: 014.06 Середня освіта (Хімія)
Додаткова спеціальність: 014.05 Середня освіта (Біологія)
Дорошко Тетяни Сергіївни
Дата проведення:
«___»______________2016
_____________________
(підпис вчителя предметника)
_____________________
(оцінка)