10 клас
Урок №38
АМЕРИКА: ВТОРИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ. ОСНОВНІ
ОСЕРЕДКИ ПРОМИСЛОВОСТІ В РЕГІОНІ.
Очікувані результати НПД: учні обґрунтовують особливості розміщення основних осередків переробної промисловості в Америці; аналізують інформацію та виявляють структуру та географію вторинного сектора економіки регіону; знаходять та показують на карті найбільші промислові райони.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати уміння використовувати інформаційні ресурси, здатність до пошуку та засвоєння нових знань; формувати пізнавальний інтерес, самостійність, уміння долати руднощі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, ресурсиІнтернету.
Опорні та базовіпоняття: електроенергетика, машинобудування, хімічнапромисловість, металургія, легка промисловість, харчовапромисловість, промисловий район.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Картографічнарозминка (субрегіони, країни та столиці Америки)
Запитання
1. Пригадайте склад виробництв та особливостірозміщенняобробноїпромисловостіЄвропи та Азії.
2. Яку спеціалізаціюмаютьновііндустріальнікраїниАзії?
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Минулого уроку виознайомилися з особливостямиекономікикраїн Америки,досліджувалигеографіюпервинного сектора та дізналися про йоговажливу рольв багатьохкраїнахрегіону. Крім того, Америка є потужнимвиробникомпродукціїобробноїпромисловості.
Про склад та географіюпровіднихвиробництввторинного сектора економікиАмерики видізнаєтесясьогодні на уроці.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Вторинний сектор економіки
Завдання. За картами атласу та текстом параграфа дослідітьрозміщенняпровіднихсекторівобробноїпромисловості в Америки.
Результатизанесіть до таблиці.
Промислові сектори |
Електро- енергетика |
Машинобу- дування |
Чорна металургія |
Кольрова металургія |
Хімічна |
Країни |
|
|
|
|
|
Електроенергетика— 30 % світовоговиробництва, з них 23 % — США, Канада,Бразилія. Переважають ТЕС (нафтопродукти, природний газ, вугілля), в Канадіта Бразиліїзначна роль ГЕС. АЕС працюють у США, Канаді, Мексиці, Бразилії,Аргентині.
Чорнаметалургія— США, Канада, Бразилія, Мексика, Аргентина, Венесуела.
Кольороваметалургія: мідь (Чилі, Перу, Мексика, США, Канада), свинець,цинк (США, Канада, Перу, Мексика), олово (Болівія), срібло (Мексика, Канада),алюміній (США, Канада, Бразилія, Аргентина, Суринам), глинозем (Ямайка,Гаяна, ДомініканськаРеспубліка).
Машинобудування. У США та Канаді — наукоємне, високотехнологічне: виробництвоавіакосмічної та військовоїтехніки, автомобілів, електроніки, комп’ютерів, офісногообладнання.
У новихіндустріальнихкраїнах: автомобілебудування, верстатобудування, літакобудування, суднобудування, сільськогосподарськемашинобудування, електроніка та електротехніка (переважнофіліїамериканських, німецьких, японських,італійськихкомпаній).
Хімічна: США, Канада, Бразилія, Мексика, Аргентина, Чилі, Перу, Венесуела, Колумбія, Куба; нафтохімія, синтез мінеральних добрив, парфумерна та фармацевтичнапромисловість.
Лісова: Бразилія, Чилі, Аргентина, Колумбія — первиннаобробкасировини;Канада — целюлозо-паперовевиробництво.
Легка та харчова— в усіхкраїнахрегіону.
2. Основні промислові райони регіону
Найбільші промислові райони обробної промисловості сформувалися в США:
1. Приатлантичний — наукоємне машинобудування, нафтохімічна, хіміко-фармацевтична, паперова, поліграфічна, легка промисловість.
2. Приозерний — чорнаметалургія, важкемашинобудування, хімічна, нафтопереробна, харчовапромисловість.
3. Примексиканський — нафтопереробка, нафтохімія.
У новихіндустріальнихкраїнахнайбільшірайониобробноїпромисловостітяжіють до столиць та великих економічнихцентрів: Сан-Паулу, Мехіко, Ріо-де-Жанейро, Буенос-Айрес; електротехніка, нафтопереробка й нафтохімія, металообробна, автомобілебудування, електрометалургія, харчова, текстильна, швейна,взуттєва.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Нанесіть на контурну карту основніпромисловірайони Америки.Поясністьїхгеографію.
Запитання. Назвітькраїни, яківідрізняютьсявисокимрівнемрозвиткувиробництвобробноїпромисловості в регіоні.
Проблемнезапитання. Чим, на вашу думку, обумовленанерівномірністьрозвиткусубрегіонів Америки? Запропонуйтевласніідеїщодоподоланнявідсталостіокремихкраїнрегіону.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 33. (стор. 177-179).
2. Дослідження (випереджальнезавданняокремимучням). Підготуватиповідомлення за темами:
1) Панамериканськешосе — дорога через три Америки.
2) Туризм як чинникрозвиткукраїн-островівКарибського моря.
1