10 клас
Урок №40
США: ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ,
ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ.
Очікувані результати НПД: учні називають основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці; знаходять та аналізують необхідну інформацію для характеристики країни.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Північної Америки, фізична карта Північної Америки, дидактичні картки, ресурси Інтернету.
Опорні та базовіпоняття: ЕГП, природні умови, природні ресурси, густота населення, «старіння нації», урбанізація, система розселення, імміграція, діаспора.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Поточний контроль знань. Зразокдидактичноїкартки
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Перша країна Америки, яка стане об’єктомвашогодослідження, — США —одна з найпотужніших держав світу. Вона відіграєпровідну роль не лише в американськомурегіоні, а й на світовійполітичнійарені та в економіці. Сьогодні вашадіяльність буде спрямована на виявленнячинників, зумовлюютьмісцецієїкраїнив міжнародномуподіліпраці.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Візитнакартка»
Офіційнаназва — СполученіШтати Америки. Площа — 9,8 млн км². Населення — 328,2 млн осіб (2018 р.). Столиця — Вашингтон. Економічновисокорозвинена держава, країна «ВеликоїСімки». Президентськареспубліка, федеративна держава (50 штатів, 1 федеральний округ Колумбія).
2. ЕГП
Робота з картами атласу
Завдання. Охарактеризуйте ЕГП США та оцінітьйоговплив на розвитокгосподарствакраїни.
Головніознаки:
територія складається з континентальних штатів, Аляски таГавайських островів; під контролем низка островів Карибського моря (Пуерто-Рико, Віргінські острови) та Океанії (Американське Самоа, острів Гуам та ін.);
омивається водами Атлантичного і Тихого океанів, на півночі (Аляска) — Північним Льодовитим океаном, берегова лінія майже 20 тис. км з бухтами та затоками;межує з Канадою та Мексикою, через Берингову протоку — з Росією;
понад 200 років не буловійн (за виняткомгромадянськоївійниПівночі і Півдня).
3. Природно-ресурснийпотенціал
Завдання. Оцініть природно-ресурснийпотенціал США та спрогнозуйтепотенційніможливостірозвиткугосподарствакраїни на власнійприроднійсировині.
Рельєфрізноманітний. Рівнини і низовинивнутрішніх час тин країнистворюютьсприятливіумови для сільськогосподарськогоосвоєння. На заході — гірськісистемиКордильєр, на сході — невисокі гори Аппалачі. Головною перевагоюклімату є достатнєзволоженнярівнинних земель східноїчастиникраїни і їхрозташування в помірному і субтропічному поясах. Природнародючістьрізноманітнихґрунтівполіпшуєтьсяза допомогоюпродуманоїмеліорації. Водніресурсирозподіленінерівномірно, однаксистема Великих озер, рікаМіссісіпі з притоками є величезним резервуаром прісноїводи. Ресурсикориснихкопалинбагаті і різноманітні: нафти, природний газ, кам’яневугілля, залізні, мідні, поліметалеві, урановіруди, срібло, золото, фосфорити, сірка,калійнісолі. Рекреаційніресурсирізноманітні: 24 об’єктиСпадщини ЮНЕСКО, національні парки, заповідники, пляжі, історико-культурна спадщина.
4.Населення
Робота з картами атласу, підручником, статистичнимиматеріалами
Природнийприріст 4,3 ‰, сальдо міграції 3,9 %, середнійвік 38 років, тривалістьжиття 80 років; старіннянаселення (15,6 % старші за 65 р.). Середня густотанаселення 33,5 особи/км², нерівномірнийрозподіл, на східномуузбережжіпонад400 осіб/км². Нащадкианглійців та іншієвропейці (80 %): численнідіаспоринімців, ірландців, англійців, шотландців, італійців, євреїв, поляків, українців; афроамериканці (13 %) вихідці з Азії (4,4 %), корінніжителі — 1,2 % (індіанці, ескімоси, алеути, гавайці), решта — 1,4 % (восновномувихідці з Латинської Америки).
Християни (протестанти — 46,5 %, католики — 20,8 %), іслам, буддизм. Урбанізація 82 %. Найбільшіміста: Нью-Йорк (18,6 млн), Лос-Анджелес (12,3 млн), Чикаго (8,7 млн), Маямі (5,8 млн), Даллас (5,7 млн). Субурбанізація, утворенняміськихагломерацій. Робоча сила — 160 млн, структура зайнятості: сільськегосподарство — 0,7 %, промисловість — 20,3 %, сфера послуг — 80 %.
5. Українська діаспора
Виступи учнів з повідомленнями про формування та життя української
діаспори в США
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Позначте на контурнійкортінайбільшіміста та міськіагломерації США.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 34.
2. Випереджальне(окремимучням). Підготуватиповідомлення про міжнароднізв’язкиУкраїни та США.
1