Тема Аміноксилоти . Білки .
Мета Дати уявлення про нітрогенвмісні органічні сполуки
на прикладі амінокислот . З’ясувати їх склад і будову
як сполук з подвійними властивостями , здатних
утворювати полімерні молекули . Розширити поняття
про реакції поліконденсації на прикладі реакцій
утворення поліпептидів . Розширити уявлення про
різноманітність органічних сполук на прикладі білків
як природних полімерів . Вивчити їхній склад ,
хімічну будову і властивості : розчинність у воді ,
гідроліз , денатурацію .
Вивчити якісні реакції на білки . Визначити
важливість амінокислот і білків для життєдіяльністі
організмів . Розширити знання про єдність живої і
неживої природи
Показати унікальність білків як основної речовини в
живих організмах .
й матеріали лєєва ; зразки амінокислот , хімічні склянки з водою ,
універсальний індикаторний папір , розчини : яєчного
білка або молока , кислот , лугу , нагрівальне
обладнання , таблиця з формулами амінокислот .
тя й терміни амфотерні органічні кислоти , пептидний зв’язок ,
пептид , первинна , вторинна , третинна і
четвертинна структури білків , водневі , дисульфідні
та іонні зв’язки , денатурація , гідроліз , реакції
поліконденсації білковий обмін , білки .
Тип заняття Вивчення нового матеріалу
Структура заняття
І. Організаційний етап.........................................................................2 хв
ІІ. Перевірка домашнього завдання ..................................................5 хв
ІІІ Актуалізація опорних знань........................................................10 хв
ІV.Вивчення нового матеріалу.........................................................50хв
1. Номенклатура й будова амінокислот .
2. Ізомерія амінокислот .
3. Фізичні властивості .
4. Хімічні властивості .
5. Визначення і склад білків .
6. Структури білка .
7.Стійкість білків , денатурація .
8. Гідроліз , ферментативний гідроліз .
9 Якісні кольорові реакції білків .
10Значення амінокислот і білків у жит –
тєдіяльності організмів .
V. Узагальнення й систематизація знань ........................................4 хв
VІ Домашнє завдання...........................................................................2 хв
VІ. Підбиття підсумків заняття..........................................................4 хв
________________________Хід заняття____________________
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
ІІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ
Бесіда .
ІV ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. НОМЕНКЛАТУРА Й БУДОВА АМІНОКИСЛОТ .
Розповідь викладача .
Амінокарбонові кислоти , або амінокислоти , - клас органічних сполук , які містять одночасно дві функціональні групи : аміногрупу – NН2 і карбоксильну групу – СООН .
Робота з таблицею .
Викладач демонструє таблицю з формулами й назвами амінокислот.
Амінокислоти , що входять до складу білків
Назва |
Позначення |
Формула |
Аліфатичні моноамінкарбонові кислоти |
||
Гліцин |
Gly |
CH3 (NH2 ) – COOH |
Аланін |
Ala |
CH3 – CH (NH2 ) – COOH |
Валін |
Val |
CH3 – CH (CH3 ) – CH (NH2 ) – COOH |
Лейцин |
Leu |
CH3 – CH (CH3 ) – CH2 – CH (NH2 ) – COOH |
Ізолейцин |
Ile |
CH3 – CH2 – CH (CH3 ) – CH (NH2 ) – COOH |
Серин |
Ser |
CH2 (OH) – CH (NH2 ) – COOH |
Треонін |
Thr |
CH3 - CH (OH) – CH (NH2 ) – COOH |
Цистеїн |
Cys |
CH2 (SH) – CH (NH 2) – COOH |
Цистин |
Cys – Cys |
HOOC – CH (NH2 ) – CH2 – S – S – CH2 – CH (NH2 ) - COOH |
Метіонін |
Met |
CH3 – S – CH2 – CH2 – CH (NH2 ) - COOH |
Аліфатичні моноаміндикарбонові кислоти та їхні моноаміди |
||
Аспарагінова |
Asp |
HOOC – CH2 – CH ( NH2 ) – COOH |
Аспарагін |
Asn |
H2 N – CO – CH2 – CH (NH2 ) – COOH |
Глутамінова |
Glu |
HOOC – CH2 – CH2 – CH (NH2 ) – COOH |
Глутамін |
Gln |
H2 N – CO – CH2 – CH2 – CH (NH2) - COOH |
Аліфатичні діаміномонокарбонові кислоти |
||
Орнітин |
Orn |
H2 N – (CH2 )3 – CH (NH2 ) – COOH |
Лізин |
Lys |
H2 N – (CH2 )4 – CH (NH2 ) – COOH |
Аргінін |
Arg |
H2 N – C (=NH) – NH – (CH2 )3 – CH (NH ) - COOH |
Ароматичні амінокислоти |
||
Фенілаланін |
Phe |
C6 H5 – CH2 – CH (NH2 ) – COOH |
Тирозин |
Tyr |
HO – C6 H4 – CH2 – CH (NH2 ) - COOH |
Гетероциклічні амінокислоти |
||
Пролін |
Pro |
N COOH H |
Гідроксипролін |
Hyp |
HO
N COOH H |
Триптофан |
Trp |
CH2 – CH – COOH
NH NH2 |
Гістидин |
His |
N CH2 – CH – COOH
NH NH2 |
Звертаючись до таблиці , обговорюють будову амінокислот . Будову аміногрупи з’ясовують , виходячи з будови молекули аміаку , в якому один з атомів Гідрогену заміщений на органічний радикал .
C
H H2C OH O
N N C
H H H H H3C OH
аміак амінооцтова оцтова кислота
кислота
Робота з підручником .
Розглянути схеми будови амінокислот [ 1 , с . 53 ] .
2. ІЗОМЕРІЯ АМІНОКИСЛОТ .
Розповідь викладача .
При розгяді ізомерії амінокислот необхідно позначати місце розташування аміногрупи у вуглеводневому радикалі . У сполуках, у яких присутні дві різні функціональні групи , їхнє взаємне розташування вказують грецькими буквами . Залежно від того , до якого атома Карбону приєднана аміногрупа , амінокислоти поділяють на , , та ін .
СН3– СН2– СН2– СН2– СН2– СООН
СН3– СН2– СН– СООН - - амінобутанова кислота
NH2
СН3– СН – СН2– СООН - - амінобутанова кислота
NH2
СН2– СН2– СН2– СООН - - амінобутанова кислота
NH2
На занятті вивчаються - амінокислоти , оскільки інші амінокислоти в живих організмах не зустрічаються .
3. ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ .
Розповідь викладача .
Амінокислоти являють собою тверді кристалічні речовини , добре розчинні у воді й мало розчинні в органічних розчинниках . Розчинність амінокислот може бути пояснена присутністю карбоксильної групи , що зумовлює розчинність карбонових кислот , і залишку молекули аміаку , який добре розчиняється у воді .
Багато які з амінокислот мають солодкий смак .
Демонстрація „Розчинність амінокислот у воді”
Кристалічні амінокислоти розчиняють у склянці з водою .
4. ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ .
Демонстрація „Дія індикаторів на розчин амінооцтової кислоти”
Перевірка дії індикаторів на розчин амінооцтової кислоти показує , що вона не змінює їхнього забарвлення . Це можна пояснити наявністю в молекулі кислоти двох різних за характером функціональних груп .
Колективна робота .
Студенти разом з викладачем розглядають властивості спочатку однієї функціональної групи – карбоксильної , яка є донором протона і виявляє відповідно кислотні властивості , потім іншої – аміногрупи. Викладач звертає увагу студентів на те, що властивості аміногрупи аналогічні властивостям аміаку , зокрема , вона є акцептором протонів і виявляє основні властивості .
Розповідь викладача .
Амінокислоти – це амфотерні сполуки , і їхня особливість полягає в тому , що кислотні й основні властивості виявляють різні групи атомів у молекулі . Саме цим зумовлена властивість молекул амінокислот реагувати одна з одною . Схему реакції взаємодії двох молекул найпростіших за будовою амінокислот , наприклад , - амі –нооцтової кислоти ( гліцину ) , з утворенням між ними пептидного
Зв’язку можна зобразити так :
H O H O
Н – N – CH2– C – OH + H – N – CH2– C – OH -------
H O H O
H – N – CH2– C – N – CH2– C – OH
пептидний зв’язок
Пептидний зв’язок утворюється в результаті видялення молекули води при взаємодії аміногрупи однієї амінокислоти з карбоксильною групою іншої , Ковалентний нітроген – карбоновий зв’язок , що виникає при цьому , називають пептидним . Сполуку , що утворюється в результаті конденсації двох амінокислот , називають дипептидом . На одному кінці його молекули знаходиться вільна аміногрупа , а ні іншому – карбоксильна . Завдяки цьому дипепти може також приєднувати до себе настіпні молекули амінокислот .
Якщо таким чином з єднуються багато амінокислот , то утворюється поліпептид . Реакції , у результаті яких крім високомолекулярного продукту утворюється і низьккомолеку – лярний , наприклад вода , називають реакціями поліконденсації .
Робота з таблицею .
Студенти розглядають таблицю ( с . 163 – 164 ) , в якій наведені структурні формули деяких амінокислот , що входять до складу білків . Звертається увага на те, що все це - амінокислоти . У їхній загальній формулі виділяють постійний компонент і радикал , який змінюється за складом .
5. ВИЗНАЧЕННЯ І СКЛАД БІЛКІВ .
Розповідь викладача .
Білки ( білкові речовини ) – макромолекулярні природні сполуки ( біополімери ) , структурну основу яких складають поліпептидні ланцюги , побудовані із залишків - амінокарбонових кислот .
Білки обов’язково містять елементи С , Н , N і О , майже завжди часто Р , рідше Fe , Cu , Zn та ін .
За складом білки поділяють на такі групи :
протеїн – прості білки , що складаються із залишків амінокислот ;
протеїди – складні білки , що складаються із залишків амінокислот і різних небілкових речовин .
Олігопептиди включають до десяти залишків амінокислот
( ди - , трипептиди і т . д . ) , а поліпептиди – більше десяти залишків . Білки – це поліпептиди зі ступенем конденсації 100 й вище . Молекулярна маса білків коливається від декількох тисяч до декількох мільйонів . У природних білках зустрічається біля двадцяти різних амінокислот . Потенційна різноманітність білків безмежна , оскільки кожному білку властива своя особлива амінокислотна послідовність , генетично контрольована , тобто закодована в ДНК клітин , яка виробляє даний білок .
6. СТРУКТУРИ БІЛКА .
У курсі біології студенти вивчали структури білка і їхні короткі характеристики .
Бесіда .
1) Які структури білка ви знаєте ? ( Первинну , вторинну ,
третинну , четвертинну . )
2) Що собою являє первинна структура ? ( Ланцюжок із
залишків амінокислот , з’єднаних пептидними зв’язками .)
3) Дайте характеристику вторинній структурі білків .
( Найчастіше це ланцюжок , згорнутий в - спіраль ,
стабілізований водневими зв’язками . )
4) Схарактеризуйте третинну структури білка . ( - спіраль ,
згорнута нерегулярним способом у компактну глобулу . )
5) Дайте характеристику четвертинній структурі білка . ( Ця
структура характерна не для всіх білків і являє собою
комплекс із декількох білкових молекул або з молекул
білкової і небілкової природи . )
7. СТІЙКІСТЬ БІЛКІВ , ДЕНАТУРАЦІЯ .
Розповідь викладача .
При дії деяких факторів відбувається руйнування тривимірної конформації білка – денатурація , що пов’язане зі зміною вторинної , третинної і четвертинної структур : ця зміна може носити тимчасовий або постійний характер , але і в тому і в іншому випадку амінокислотна послідовність білка ( первинна структура ) залишається незмінною .
Демонстрація „Денатурація білка”
Розчин білка курячого яйця піддають нагріванню . При цьому денатурований білок випадає в осад .
Розповідь викладача .
Фактори , що зумовлюють денатурацію білків .
1. Нагрівання або вплив яких – небудь випромінювань , наприклад інфрачервоного або ультрафіолетового . Кінетична енергія , яка надається білку , викликає сильну вібрацію його атомів , унаслідок чого водневі та іонні зв’язки рвуться , білок згортається ( коагулює ) .
2. Сильні кислоти , сильні луги й концентровані розчини солей також зумовлюють розрив зв’язків ( при тривалому впливі й пептидних ) .
3. Важкі метали . Катіони утворюють міцні зв’язки з карбоксил – аніонами . Вони також знижують елктричну поляризацію білка , зменшуючи його розчинність ; білок , що знаходиться в розчині , випадає в осад .
4. Органічні розчинники й детергенти . Ці реагенти викликають розрив внутрішньомолекулярних водневих зв’язків . Використання спирту як дезинфікуючого засобу базується на тому , що він спричиняє денатурацію білка будь – яких присутніх бактерій .
Ренатурація .
Іноді денатурований білок за відповідних умов знову спонтанно здобуває свою нативну структуру . Цей процес називають ренатурацією . Ренатурація переконливо показує , що вторинна і третинна структури білка повністю визначаються його первинною структурою .
8. ГІДРОЛІЗ , ФЕРМЕНТАТИВНИЙ ГІДРОЛІЗ .
Розповідь викладача .
Найважливіша хімічна властивість білків – здатність до гідролізу , який може протікати при нагріванні із сильними кислотами або з лугами ( кислотно – основний гідроліз ) і під дією ферментів ( ферментативний гідроліз ) . Гідроліз призводить до розпаду поліпептидних зв’язків з утворенням вільних амінокислот. Ферменти що руйнують пептидні зв’язки ( протеази ) , мають звичайно селективну дію : руйнують зв’язки тільки між залишками певних амінокислот , отже , під час гідролізу за участі одного з ферментів можуть утворитися замість окремих амінокислот високомолекулярні продукти .
Робота з підручноком .
Студенти повинні прочитати текст [ 2 , с . 59 ] , рівняння реакції гідролізу переписати в конспект .
9. ЯКІСНІ КОЛЬОРОВІ РЕАКЦІЇ БІЛКІВ .
Розповідь викладача .
1. Біуретова реакція на пептидні зв’язки – дія розведеного розчину купрум (ІІ) сульфату на слабколужний розчин білка , що супроводжується появою фіолетово – синього забарвлення розчину, що зумовлено комплексоутворенням між іонами Купруму (ІІ) й поліпептидами .
2. Ксантопротеїнова реакція на ароматичні й гетероядерні цикли – дія концентрованої нітратної кислоти з появою жовтого забарвлення ; забарвлення пояснюється нітруванням циклів і утворенням нітросполук залишками амінокислот .
3. Реакція Міллона – дія на білок реактиву Міллона ( розчину
Hg(NO3 )2 й Hg2 (NO3 )2 у розведеній HNO3 , що містить домішку НNO2 ) , з появою червоно – коричневого забарвлення , яке зумовлене утворенням пептидних солей ртуті .
10. ЗНАЧЕННЯ АМІНОКИСЛОТ І БІЛКІВ У ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІЗМІВ .
Розповідь викладача .
Білки – основний матеріал , з якого побудований живий організм . Крім структурної , білки виконують ще безліч функцій . Наприклад , особливий клас білків утворює біологічні каталізатори – ферменти ; білкову природу має також частина гормонів . Склеропротеїни служать живим організмам для створення органів захисту ( роги ) або теплоізоляції ( пір’яний або волосяний покрив ) та ін .
Запас усіх білків у живих організмах повинен постійно поповнюватися , тому білки – найважливіші поживні речовини . Харчова цінність білків залежить від їхнього складу , тобто від вмісту в них незамінних ( не синтезованих самим організмом ) амінокислот ; звичайно тваринні білки вважаються для людини важливішими , ніж рослинні .
V УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Тестові завдання .
1) З якою речовиною не реагують амінокислоти ?
а) НСІ ; в) С2 Н5 ОH ;
б) НNO2 ; г) С6 Н5 ОH .
2) Яка природна амінокислота може реагувати з подвійною
кількістю лугу ?
а) Серин ; в) тирозин ;
б) треонін ; г) глутамінова кислота .
3) У розчинах амінокислот реакція середовища :
а) кисла ;
б) нейтральна ;
в) слабколужна ;
г) залежить від кількості аміно - і карбоксильних груп .
4) Укажіть найважливішу на ваш погляд , біологічну функцію
білків :
а) каталіз біохімічних процесів ;
б) транспорт речовин ;
в) регуляція імунної системи живих організмів ;
г) забеспечення будівельного матеріалу для тканин .
5) Яка з перерахованих речовин не належить до білка ?
а) Гемоглобін ; в) пеніцилін ;
б) інсулін ; г) рибонуклеаза .
6) Укажіть загальну реакцію на білки й пептиди :
а) ксантопротеїнова реакція ;
б) біуретова реакція ;
в) реакція Льюїса ;
г) реакція Едмана .
7) За яких умов відбувається гідроліз білків ?
а) При кип’ятінні з концентрованою сульфітною кислотою ;
б) під дією надлишку лугу ;
в) під дією ферментів ;
г) при додаванні кип’яченої води .
8) Денатурація білків призводить до руйнування :
а) пептидних зв’язків ;
б) первинної структури ;
в) водневих зв’язків ;
г) вторинної і третинної структури .
9) Первинна структура – це :
а) послідовність амінокислот у білку ;
б) амінокислотний склад білка ;
в) молекулярна формула білка ;
г) будова - спіралі білка .
10) Який елемент входить до складу білка ?
а) Нітроген ; в) Фосфор ;
б) Сульфур ; г) Оксиген .
11) Яке визначення неправильно характеризує білки ?
а) Білки – високомолекулярні пептиди ;
б) білки – біфункціональні полімери ;
в) білки – ферменти ;
г) білки – поліпептиди , утворені залишками - амінокислот .
12) Яка максимальна кількість бромоводню може прореагувати
у водному розчині з 1 моль калієвої солі лізину ?
а) 2 моль ; в) 2 моль ;
б) 3 моль ; г) ці речовини у водному розчині не
реагують .
V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[ 1 , 14 – 15 , c . 57 – 64 , питання 109 – 125 ]
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ