Аналітична довідка. Самооцінювання якості освітньої діяльності Київської гімназії №154 у 2022-2023 н.р. за напрямом 2. «Система оцінювання учнів»

Про матеріал
Відповідно до внутрішньої системи забезпечення якості освіти, кожен заклад загальної середньої освіти спрямовує діяльність на вдосконалення цієї системи, здійснюючи постійний моніторинг за чотирма напрямами: освітнє середовище, система оцінювання освітньої діяльності учнів, система педагогічної діяльності, система управлінської діяльності. Пропонований матеріал (аналітична довідка) містить аналіз проведення у Київській гімназії №154 самооцінювання за напрямом "Система оцінювання освітньої діяльності учнів".
Перегляд файлу

АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА

 

Про підсумки здійснення самооцінювання

якості освітньої діяльності закладу освіти у 2022-2023 н.р.

за напрямом 2. «Система оцінювання учнів»

                                                                                                                                   Директор

                                                                                                                      Київської гімназії №154

                                                                                                                      Лариса ЛІЩИНСЬКА

 

               Відповідно до Законів України «Про освіту» (стаття 41, частини 3 ст.48) та «Про повну загальну середню освіту» (стаття 42), Порядку проведення моніторингу якості освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України 16 січня 2020 року №54, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 лютого 2020 року за №154/34437, Методики оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗЗСО, наказу МОН України «Про затвердження методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗЗСО» від 30.11.2020 №1480, Положення про внутрішню систему забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти у Київській гімназії №154 Святошинської районної у м. Києві державної адміністрації, затвердженого наказом керівника від 10.09.2019 №14, згідно з наказом по гімназії від 01.09.2022  №71  «Про затвердження складу робочої групи із забезпечення вивчення та оцінювання якості освіти в гімназії» та наказом №72 від 01.09.2022 «Про призначення відповідальної особи  за забезпечення якості освітньої діяльності в гімназії», з метою розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти у закладі, забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці, на виконання  наказу по гімназії від 02.02.2023 №11 «Про організацію здійснення самооцінювання  якості освітньої діяльності закладу освіти у 2022-2023 н.р. за напрямом «Система оцінювання учнів», згідно з планом роботи Київської гімназії №154 на 2022-2023 н.р., у закладі освіти за участю відповідальної особи за  забезпечення якості освітньої діяльності в гімназії та членів робочої групи із забезпечення вивчення та оцінювання якості освіти в гімназії проведено самооцінювання якості освіти за напрямом «Система оцінювання навчальної діяльності  учнів» за затвердженими критеріями, індикаторами оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та відповідно до Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти. Детальний опис правил, процедур оцінювання результатів навчання учнів міститься в окремому розділі Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти.

          Відповідно до вимоги 2.1. «Наявність відкритої, прозорої, зрозумілої для учнів системи оцінювання їх результатів навчання», учні отримують від педагогічних працівників інформацію про  критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень учнів. Інформація про критерії оцінювання навчальних досягнень учнів розміщена на офіційному веб сайті гімназії, на інформаційних стендах у навчальних кабінетах; на початку навчального року вчителі інформують учнів та їхніх батьків про загальні критерії оцінювання. Більшість педагогів перед вивченням кожної теми знайомлять учнів з адаптованими до цієї теми критеріями, за потреби надають індивідуальні роз’яснення.

       З допомогою таких методів збору інформації, як спостереження за проведенням навчальних занять, опитування, вивчення документації члени робочої групи проаналізували анкети-опитування учнів (97 респондентів), вчителів (52 респонденти), батьків (105 респондентів). За результатами спостереження навчальних занять, вивчення документації та опитування учасників освітнього процесу встановлено, що в гімназії забезпечується відкритість і прозорість інформації про систему оцінювання результатів навчання учнів.

         Особливості оцінювання педагоги гімназії розглядають на засіданнях педагогічної ради (протокол №2 від 11.11.2021 «Про критерії, правила та процедуру оцінювання учнів гімназії. Про врахування думки учнів щодо критеріїв, правил та процедури оцінювання», протокол №1 від 30.08.2022 «Про оцінювання навчальних досягнень учнів 5-х класів у 2022-2023 н.р. відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, затверджених наказом МОН України від 01.04.2022 №289», протокол №3 від 31.01.2023 «Про підсумки проведення в гімназії моніторингу якості навчальних досягнень учнів 5-11-х класів за І семестр 2022-2023 н.р.», протокол №5 від 30.03.2023 «Про результативність та якість участі гімназистів у районному етапі Всеукраїнських олімпіад та конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт МАН.», протокол №7 від 16.06.2023 «Про оцінювання навчальних досягнень учня 5-В класу М.С. та  учня 7-В класу М.М.», «Про нагородження учнів 5-8 та 10-А класів  Похвальними листами») , на засіданнях шкільних методичних об’єднань.

        Переважна більшість опитаних учнів (59%) зазначили, що здебільшого вчителі аргументують виставлення оцінок. Водночас в окремих випадках під час навчальних занять деякі учні (6%) не в повній мірі орієнтувалися у запропонованих учителем критеріях оцінювання, що може означати  нерозуміння ними того, як і за що їх оцінюють.

   За результатами опитування та спостереження за навчальними заняттями члени робочої групи зробили висновок, що система оцінювання в гімназії ґрунтується на компетентісному підході. Вчителі надають учням час на обдумування відповіді та супроводять відповідь учня уточнюючими запитаннями. Переважна більшість учителів (більше 50%) забезпечує зворотний зв’язок щодо якості виконання завдань, використовують прийоми самооцінювання та взаємооцінювання учнів, спрямовують оцінювання навчальних досягнень на індивідуальний поступ учня, добирають домашні завдання, спрямовані на оволодіння ключовими компетентностями. Більшість учнів (59%) стверджують, що до початку оцінювання вчителі завжди пояснюють, за що учень може отримати ту чи іншу оцінку, а після оцінювання завжди її обґрунтовують.

          Після проведення обробки результатів анкетування робоча група з’ясувала, що переважна більшість учнів та їхніх батьків зазначили, що поінформовані про критерії, правила і процедури оцінювання. На думку респондентів (79%), учителі інформують здобувачів освіти про критерії оцінювання на початку навчального року. 58% опитаних вважають, що  педагоги пояснюють здобувачам освіти критерії оцінювання індивідуально. Проте 13% здобувачів освіти отримують інформацію про критерії оцінювання тільки у разі звернення до вчителя, а 9% респондентів користуються інформацією з Інтернету.

          Переважна більшість опитаних учнів та їхніх батьків вважають оцінювання результатів навчання справедливим та об’єктивним. За результатами анкетування 64% педагогів (33 особи) адаптують критерії оцінювання МОН України до навчальних дисциплін, які викладають; 15% (8 учителів) – використовують їх виключно у відповідності до рекомендацій МОН України, 21% педагогів (11 осіб) розробляють критерії самостійно для кожного обов’язкового виду роботи. Переважна більшість учителів користується системою оцінювання, спрямованою на реалізацію компетентнісного підходу та застосовує різні прийоми формувального оцінювання результатів навчання учнів.         

         Як свідчать результати анкетування, 54% учнів вважають оцінювання їхньої навчальної діяльності в закладі освіти справедливим і об’єктивним,  50% батьків вважають, що вчителі справедливо оцінюють навчальні досягнення їхніх дітей. Водночас 6% учнів при опитуванні зазначили, що у ряді випадків їх оцінюють несправедливо та упереджено, і 6% - що вчителі рідко пояснюють вимоги до оцінювання.

2.2. Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного учня          

       Питання результативності освітніх досягнень учнів висвітлено в аналізі роботи закладу освіти за 2021-2022 та 2022-2023 н.р. За результатами спостереження за навчальними заняттями вивчення документації та опитування учасників освітнього процесу встановлено, що у гімназії забезпечується відкритість і прозорість інформації про систему оцінювання результатів навчання учнів. Однією із складових системи оцінювання здобувачів освіти у закладі освіти є система внутрішніх моніторингів, що передбачають не лише відстеження результатів навчальної діяльності кожного учня, а й заходи щодо їх коригування. У 1-4-х класах учителі початкової школи аналізують досягнення кожного учня за попередньо розробленими формами свідоцтва досягнень учнів, у 5-х класах педагоги здійснювали оцінювання  за рівневою шкалою  протягом І семестру, за 12-бальною – протягом ІІ семестру, річне оцінювання – за результатами ІІ семестру, а також проводили аналіз індивідуальних досягнень кожного здобувача освіти.

У 6-11-х класах запроваджено проведення моніторингових робіт з предметів інваріантної складової. За результатами моніторингів здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти, визначаються чинники впливу на отриманий результат, приймаються рішення щодо їх коригування. У гімназії здійснюється моніторинг щодо здобуття освіти учнями, які навчаються за індивідуальною (педагогічний патронаж)  домашньою (сімейною) формою, що позитивно позначається на якості освітньої діяльності учнів та вчителів. З метою впровадження в гімназії системи формувального оцінювання учнів проведена відповідна робота: ознайомлено педагогів з основними принципами формувального оцінювання, питання розглянуто на засіданнях педагогічної ради, методичних об’єднань учителів 5-11 класів. За результатами спостереження за навчальними заняттями встановлено, що більшість вчителів застосовують у своїй роботі систему оцінювання, що ґрунтується на компетентісному підході, техніками якого досконало володіють вчителі початкової школи. Найчастіше педагоги використовують техніки самооцінювання та взаємооцінювання учнів, підтримують зворотний зв’язок із учнями із застосуванням сигнальних знаків, проведення тестових форм робіт, рідше використовують завдання та напрями діяльності з можливістю рівневого вибору.

Відповідно до внутрішньої системи забезпечення якості освіти в гімназії, адміністрація упродовж 2022-2023 н.р. проводила  моніторинги за такими напрямками:

-          стан викладання предметів та якість навчальних досягнень учнів;

-          порівняльний аналіз якості навчальних досягнень учнів за останні три роки;

-          аналіз якості та середнього балу учнів класів за підсумками семестрового та річного оцінювання.

     Згідно з планом роботи гімназії на 2022-2023 навчальний рік адміністрація здійснила  моніторинг  стану якості викладання та рівня навчальних досягнень учнів 2-11 класів:

Предмет/клас

Накази

Відповідальний

Про підсумки здійснення моніторингу проведення вчителями уроків під час дистанційного навчання учнів 5-11 класів

Наказ № 122 від 30.11.2022

Старчієнко О.А., Железнякова А.Е.

Моніторингове дослідження знань учнів 8-х та 10-А класів гімназії з української мови, математики, історії, фізики, хімії

Наказ № 8  від 31.01.2023

Старчієнко О.А.

Про організацію моніторингу стану викладання та якості навчальних досягнень учнів 6-8-х класів, які навчаються за програмою науково-педагогічного проекту «Інтелект України»

з математики 

Наказ № 9 від 02.02.2023

Старчієнко О.А.

Про підсумки здійснення моніторингу стану викладання та якості навчальних досягнень учнів 6-8-х класів з математики, які навчаються

за програмою науково-педагогічного

проекту «Інтелект України»

Наказ № 16 від 28.02.2023

Старчієнко О.А.

Про організацію моніторингу стану викладання та якості навчальних досягнень учнів 8-11-х класів з  фізики

Наказ №18 від 03.03.2023

Старчієнко О.А.

Про підсумки проведення моніторингу стану викладання та рівня навчальних досягнень

учнів 8-11-х класів з фізики

Наказ № 28 від 31.03.2023

Старчієнко О.А.

Про підсумки проведення в гімназії моніторингу навчальних досягнень учнів 8-х та 10-А класів з української мови, історії, математики, фізики, хімії

Наказ № 43 від

31.05.2023

Старчієнко О.А.

Про підсумки здійснення моніторингу стану викладання іноземної (англійської ) мови у 2-4-х класах

Наказ №121 від 30.11.2022

Рощенко Т.М.

Про підсумки проведення в гімназії моніторингу  стану викладання німецької мови в 5-11-х класах гімназії та рівня якості навчальних досягнень учнів, набуття ними компетентностей.

Наказ № 106 від

21.10.2022

Железнякова А.Е.

Про підсумки здійснення моніторингу навчальних досягнень учнів 2-4-х класів з української мови, літературного читання та математики

Наказ №130 від 28.12.2022

Рощенко Т.М.

Про підсумки здійснення моніторингу стану викладання, якості та рівня навчальних досягнень учнів 9-х класів з  правознавства

Наказ №119 від 25.11.2022

Железнякова А.Е.

Про підсумки здійснення моніторингу стану викладання, рівня навчальних досягнень учнів 6-х класів з навчального предмета «Природознавство. Твої фізичні відкриття»

Наказ №132 від 28.12.2022

Железнякова А.Е.

Про підсумки здійснення моніторингу щодо  здобуття освіти та оцінювання навчальних досягнень учнів, які навчаються за індивідуальною (педагогічний патронаж) та домашньою (сімейною) формою

Наказ №135 від 30.12.2022

Наказ № 30 від 31.03.2023

Наказ №42 від 24.05.2023

Наказ №44 від

19. 06.2023

Железнякова А.Е.

Про підсумки проведення моніторингу

стану викладання, рівня навчальних досягнень

учнів 7-11-х класів з хімії

Наказ №15 від 28.02.2023

Железнякова А.Е.

Про підсумки здійснення моніторингу усних обчислень учнів 2-4-х класів

Наказ №34 від 28.04.2023

Рощенко Т.М.

Про результати  моніторингу рівня сформованості навички читання вголос учнів 1-4-х класів та мовчазного читання вголос учнів 3-4-х класів на кінець навчального року

Наказ №41 від 22.05.2023

Рощенко Т.М.

 

         Аналіз  відвіданих уроків учителів, спостереження за взаємодією «учитель-учень», результати проведених моніторингових робіт засвідчили, що педагоги гімназії відповідально ставляться до проведення навчальних занять,  мають якісну науково-теоретичну підготовку, на уроках ви­користовують сучасні інноваційні форми і методи навчання, працюють над розвитком  аналітичного, образного мислення учнів. Учителі приділяють посилену увагу роботі з кожним  учнем, створюють ситуацію успіху, використовуючи диференційований підхід до організації освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей учнів, забезпечуючи сприятливі умови для на­вчання і розвитку  здібностей здобувачів освіти.

              Показником  якості роботи педагогів гімназії є рівень якості навчальних досягнень учнів.    Заступник директора з навчально-виховної роботи Старчієнко О.А. здійснює моніторинг рівня якості навчальних досягнень учнів, проводить рейтинг атестації класів, здійснює порівняльний аналіз середнього балу та якості навчальних досягнень учнів кожного класу, аналізує  академічну успішність учнів за І семестр та навчальний рік з кожного предмету окремо. 

Моніторинг

якості навчальних досягнень учнів 5-11 класів гімназії

за період з 2020-2021 н.р. по 2022-2023 н.р.

 

Навчальні роки 

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Якість %

      57,5%

57,8%

58,5%

 

 

 

 

Рівні навчальних досягнень

2020-2021

2021-2022

2022-2023

 

Високий

7,8%

13,2%

19%

 

Достатній

39,4%

44,6%

39,5%

 

Середній

51,3%

42,2%

59,5%

 

Початковий

1,5%

0%

0,5%

 

Не атестовані

-

-

0,5%

 

 

                       

Моніторинг

порівняння якості навчальних досягнень учнів 5-11 класів І семестр 2022-2023 н.р. та за 2022-2023 навчальний рік

    Клас

І семестр                          2022-2023

Рік

2022-2023

Різниця                                     % якості                                                                                                               

 

5-Б

65

85

+20%

6-В

71

75

+4%

5-А

71

74

+3%

9-А

72

72

              0%

11-А

60

67

+7%

8-А

66

66

0%

8-Б

70

65

-5%

9-В

61

65

+4%

6-А

54

63

+9%

5-В

62

62

0%

10-А

67

62

-5%

6-Б

61

61

0%

7-В

52

54

+2%

7-Б

56

52

-4%

7-А

33

37

+4%

9-Б

32

36

+4%

8-В

26

26

0%

 

 

 

 

 

 

Різниця якості навчальних досягнень5-11 класів І семестр 2022-2023 н.р. та за 2022-2023 навчальний рік

Порівняння середнього бала якості навчальних досягнень учнів  5-11 класів за І семестр та за 2022-2023 навчальний рік

Клас

І семестр

2022-2023

Рік

2022-2023

Різниця середній бал

 

 

9-А

9,5

10,1

+0,6

5-Б

-

9,7

-

5-А

-

9,7

-

5-В

-

9,5

-

6-В

9,5

9,5

0

11-А

9,2

9,3

+0,1

10-А

9,3

9,3

0

8-А

9,2

9,2

0

7-В

8,8

9,2

+0,4

8-Б

8,9

9,1

+0,2

7-Б

8,9

9,1

+0,2

6-Б

9,0

9,1

+0,1

6-А

-

8,9

-

9-В

8,8

8,6

-0,2

7-А

8,3

8,3

0

9-Б

8,2

8,1

-0,1

8-В

-

7,6

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Найвищий відсоток якості навчальних досягнень серед учнів 5-11 класів виявили учні 5-Б кл. – 85 %, 6-В кл. – 75 %, 5-А кл. – 74 %. Найнижчі показники виявили учні 8-В кл. (кл. керівник Борисюк Т.В.) – 26%, 9-Б кл. (кл. керівник Іващенко Г.І.) – 36%,  7-А кл. – 37 % (кл. керівник Нездоймінова А.А.).

         Аналіз отриманих результатів, який був проведений на засіданнях методичних об’єднань та засіданні педагогічної ради, показав об’єктивні та суб’єктивні причини підвищення та зниження показників якості навчальних досягнень учнів у цьому навчальному році. Проаналізувавши показники якості навчальних досягнень учнів окремо по класах, адміністрація дійшла висновку, що в кожному класі є резерв учнів, які б могли досягти вищого рівня. Так,  високий рівень навчальних досягнень може ще 21 учень, (достатній рівень досягнень у цих учнів тільки з одного предмету). Ще 29 учнів  мають рівень навчальних досягнень 9 балів з двох-трьох предметів. 33 учні мають лише по одній оцінці середнього рівня, отже,  можуть поповнити склад здобувачів освіти,  що виявляють достатній рівень навчальних досягнень. Загальний показник якості навчальних досягнень учнів 5-11 класів (58,5%) свідчить, що більшість учителів-предметників враховують попередні рекомендації щодо ширшого впровадження інноваційних форм і методів у структуру сучасного уроку, формують пізнавальну активність учнів; прищеплюють прагнення до самостійної пошукової діяльності; розвивають у учнів мотиви обов’язку і відповідальності у навчанні. 

             У закладі освіти здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти, приймаються рішення щодо їх коригування. Помітний  позитивний результат цих рішень, зокрема, спостерігається покращення результатів навчальної діяльності учнів: за підсумками 2022-2023 н.р. значну частину учнів (65 – це 9,4% від загальної кількості) нагороджено Похвальними листами та грамотами, одинадцятьом учням 9-х класів вручено свідоцтва про здобуття базової загальної середньої освіти з відзнакою. Золотою медаллю «За високі досягнення у навчанні» нагороджено трьох здобувачів освіти.

       За висновками робочої групи із забезпечення вивчення та оцінювання якості освіти в гімназії, переважна більшість опитаних (60% педагогів) зазначили, що у своїй роботі використовують різні прийоми формувального оцінювання. Це підтверджено у ході спостереження за навчальними заняттями. Більшість учнів (51%) за результатами анкетування вважають, що вчителі під час навчальних занять аргументують виставлення оцінок, здійснюють аналіз помилок та визначають шляхи покращення результатів навчання учнів, а також педагоги відстежують  індивідуальний прогрес учнів.

       Водночас близько 34% опитаних шляхом анкетування учнів зазначають, що лише в окремих випадках або у разі звернення до вчителів, педагоги аргументують виставлені оцінки, здійснюють аналіз допущених помилок, визначають шляхи покращення результатів навчання та заохочують до подальшого навчання.

2.3. Спрямованість системи оцінювання на формування у учнів відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання

               З метою формування у учнів відповідальності за результати свого навчання, відповідальна особа за за забезпечення якості освітньої діяльності в гімназії, заступник директора з НВР  Железнякова А.Е. протягом 2022-2023 н.р. провела з молодими педагогами гімназії засідання круглих столів «Робота з класними журналами. Методика ведення тематичного обліку та оцінювання навчальних досягнень учнів. Формувальне оцінювання учнів 5-их класів» (серпень 2022), «Моніторинг взаємодії класних керівників з учнями 5-их класів та їхніми батьками щодо особливостей критеріїв та результативності формувального оцінювання» (грудень 2022).

               З учителями  гімназії Железнякова А.Е. семінари «Робота з обдарованими учнями, розвиток творчих та інтелектуальних здібностей гімназистів» (жовтень 2022), «Способи мотивування учнів до оволодіння ними ключовими компетентностями, наскрізними уміннями, заохочення до здорового способу життя» (квітень 2023). З учителями природничого циклу заступник директора провела семінар щодо участі в проєкті R-Book – освітня платформа, що містить додаток з експериментами з математики, фізики, хімії та біології (жовтень 2022).

             Значну увагу приділено компетентнісному та особистісно зорієнтованому навчанню, адже для учнів розроблено програми розвитку і визначено необхідні впливові педагогічні форми праці. Протягом року психолог Лісова В.М. здійснювала психолого-педагогічний супровід особистісно-зорієнтованого, компетентнісного освітнього процесу щодо набуття учнями життєво важливих навичок, таких як здатність до осмисленого сприйняття життя; набуття необхідного соціального досвіду, навичок конструктивних взаємин, оволодіння засобами спілкування, здійснювала психолого-педагогічний супровід дітей та класних колективів, який мав на меті створення максимально комфортних умов для навчання та взаємодії «учень-учень», «учень-вчитель», «учень - батьки», попередження кризових життєвих ситуацій, допомога в їх подоланні. Деякі питання вирішено, але є класні колективи, де супровід психолога має системний характер, тому буде продовжений у наступному навчальному році.

 Було використано методичну базу щодо створення компетентнісно формувального освітнього простору: методика педагогічної підтримки мала на меті  навчити дітей ставитись до проблеми, навіть найскладнішої і неприємної, як до ситуативної задачі, яка обов’язково буде розв’язана, якщо докласти творчих зусиль.

           Учителі гімназії сприяють формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів навчання. Учні отримують необхідну допомогу в навчальній діяльності, однак не завжди мають можливість вибору рівня навчальних завдань і напрямів навчальної діяльності. Переважна більшість здобувачів освіти зазначає, що педагоги їх підтримують, вірять у них та їхні можливості, поважають та допомагають їм. У ході опитування 80% учнів вказали, що усвідомлюють важливість відповідального ставлення до навчання у подальшому житті. Результати спостережень за проведенням навчальних заняття та анкетування учнів дають підстави стверджувати, що переважна більшість педагогічних працівників застосовує прийоми формувального оцінювання результатів навчання, зокрема методики самооцінювання і взаємооцінювання (60%), водночас, за результатами опитування 25% учнів зазначили, що дуже рідко або ніколи не здійснюють їх. За останній рік зросла кількість педагогів, які під час навчальних занять пропонували дітям різнорівневі завдання. Під час опитування вчителі зазначили, що надають допомогу учням, підтримують морально, створюють належні умови для здобуття освіти з урахуванням умов (введення воєнного стану в Україні через повномасштабне вторгнення російської федерації), індивідуальних потреб здобувачів освіти, переважна більшість опитаних учнів зазначили, що вчителі підтримують їх, вірять у їхні успіхи та поважають. За результатами анкетування педагогічних працівників виявлено, що вони надають підтримку здобувачам освіти в різних формах: індивідуальні консультації, співпраця з батьками, додаткові та індивідуальні заняття, застосування наочності та ІКТ, формування навичок аналізу, самоаналізу, вміння оцінювати власні здобутки тощо. Переважна більшість опитаних учнів (54%) та більшість опитаних батьків (51%) вважають оцінювання в гімназії об’єктивним і справедливим. 40% опитаних здобувачів освіти вважають, що вчителі гімназії справедливо оцінюють їхні навчальні досягнення, усвідомлюють, що оцінка відстежує їхній індивідуальний прогрес, водночас 6%  опитаних не усвідомлює мотивуючу роль оцінювання, а 4% опитаних упевнені, що оцінка використовується як засіб покарання. Водночас у ході проведення спостереження за навчальними заняттями з’ясовано:

- що педагоги не завжди пропонують ситуації вибору в освітній діяльності для учнів, а саме: різнорівневі завдання, самооцінювання та взаємооцінювання (за результатами опитування 33% учнів дуже рідко або ніколи їх не здійснюють); 

- що вчителі не завжди аргументують оцінку, навіть на прохання здобувачів освіти (8%).

За результатами роботи робочої комісії, яка провела спостереження, анкетування, опитування, визначено рівні оцінювання за вимогами:

2.1. Наявність відкритої, прозорої, зрозумілої для учнів системи оцінювання їх результатів навчання - достатній рівень.

2.2. Систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного учня – достатній рівень.

2.3. Спрямованість системи оцінювання на формування у учнів відповідальності за результати свого навчання, здатності до само оцінювання - достатній рівень.

Результат за напрямом 2 «Система оцінювання учнів» - достатній рівень.

Члени робочої групи визначили сильні і слабкі сторони в роботі закладу за напрямом «Система оцінювання учнів», розробили рекомендації та накреслили шляхи вдосконалення роботи закладу на наступний період.

 Виходячи з вищезазначеного,  робоча група із забезпечення вивчення та оцінювання якості освіти в гімназії запропонувала:

Рекомендації за напрямом 2«Система оцінювання навчальної діяльності учнів»

1. Заступникам директора з НВР Рощенко Т.М., Старчієнко О.А. внести до освітньої програми  закладу освіти на 2023-2024 н.р. інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання результатів навчання для кожного рівня освіти.

2. Учителям гімназії:

2.1.  Систематично ознайомлювати здобувачів освіти із критеріями і нормами оцінювання навчальних досягнень, конкретизувати їх у залежності від виду виконуваних завдань чи навчальних предметів.

2.2. Використовувати прийоми самооцінювання або взаємооцінювання учнів з метою формування у здобувачів освіти навичок аналізу власного прогресу через відзначення сильних і слабких сторін.

2.3. Запровадити у практику роботи розроблення спільно з учнями критеріїв оцінювання.

Шляхи удосконалення освітніх і управлінських процесів закладу освіти за напрямом 2 «Система оцінювання навчальної діяльності  учнів» :

  • На засіданні педагогічної ради провести аналіз здійснення освітнього процесу в гімназії у 2022-2023 н.р. та накреслити завдання на 2023-2024 н.р.                                    Серпень 2023
  • Провести засідання методичних об’єднань, тренінги щодо впровадження формувального оцінювання, використання різних прийомів, надання зворотного зв’язку від учителя до учня у різних формах щодо сприйняття, розуміння та засвоєння ними навчального матеріалу, що дозволять учням побачити власний індивідуальний поступ.
  • Учителям гімназії:

-  мотивувати учнів, стимулювати їхню навчальну діяльність, застосовуючи інноваційні технології, зокрема, проектні технології, що забезпечують інтеграцію ключових компетентностей із різних предметів і видів діяльності; ігрові технології, які формують навички розв’язувати творчі завдання на основі вибору альтернативних варіантів; технології особистісно зорієнтованого, диференційованого, компетентнісного  навчання; інтерактивні технології (робота в групах, метод проектів, «мозковий штурм», «ажурна пилка», «кейс-метод», «акваріум», рольові й ділові ігри, «велике коло», «шкала думок», «бесіда за Сократом», «асоціативний кущ», «відкритий мікрофон», групові дискусії тощо.                                                    

                                                                                                                                       Протягом року

- долучати здобувачів освіти до розроблення критеріїв оцінювання різних видів навчальної діяльності;                                                                                    Протягом року

-  забезпечувати справедливе об’єктивне оцінювання навчальних досягнень учнів  відповідно до критеріїв, правил і процедури оцінювання здобувачів освіти.                     Протягом року

     розвивати у учнів здатність до самооцінювання їхнього прогресу та навчальних досягнень.                                                                                                                Протягом року

 

docx
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
2986
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку