Про стан викладання
предмета «Я досліджую світ»
у 1-3-х класах
2020/2021 навчальному році
Відповідно до концептуальних засад реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа», згідно плану роботи закладу освіти на 2020/2021 навчальний рік та перспективного плану вивчення стану навчання предметів інваріантної частини навчального плану, з метою перевірки стану навчання предмета «Я досліджую світ» учнів 1-3-х класах, дотримання методичних рекомендацій щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році зазначених у листі Міністерства освіти і науки України від 11.08.2020 № 1/9-430, застосування учителями Огієнко О.А. (1-й клас), Гапоненко Л.І. (2-й клас) ігрових методів навчання, Карпенко В.М. (3-й клас) діяльнісного підходу на інтегровано-предметній основі та формування в учнів цілісного образу світу в процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, світоглядних орієнтацій, формування ключових компетентностей, необхідних для життя та продовження навчання у лютому 2021 року було вивчено стан викладання інтегрованого курсу «Я досліджую світ».
Мета: проаналізувати і узагальнити матеріали вивчення стану викладання предмету.
Організація освітньої діяльності у 1-3-х класах закладів загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році здійснюється відповідно до законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Концепції Нової української школи (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року», Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 87 від 21.02.2018 (у 1-3 класах).
Виконання вимог зазначеного державного стандарту є обов’язковим для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності.
Впровадження інтегрованого курсу «Я досліджую світ» вивчається за програмою НУШ-1 (розробленою під керівництвом О. Я. Савченко).
Важливу роль у розвитку пізнавального ставлення до природи молодших школярів відіграє інтегрований курс «Я досліджую світ», який вивчає природу як єдине матеріальне ціле, розглядає її в розвитку, в часі та просторі. Природознавчі знання молодших школярів є підґрунтя для вивчення природничих дисциплін у середній школі (фізики, хімії, географії, біології, екології).
Інтегрований курс «Я досліджую світ» повністю реалізує зміст освітніх галузей Стандарту початкової освіти: «Громадянської, соціальної і здоров’язбережувальної», «Природничої» — із залученням змісту інших галузей: «Технологічної», «Мовно-літературної», «Математичної», «Мистецької». Він має на меті розширити елементарні знання учнів про предмети і явища природи та соціуму; розкрити в доступній формі зв’язки між неживою і живою природою та впливом людини на природу; виховувати любов до Батьківщини; формувати вміння аналізувати, оцінювати, систематизувати, узагальнювати об’єкти та явища, визначати закономірність зв’язків між ними; виробляти практичні уміння і навички.
Створення матеріальної бази
Особливістю Нової української школи є організація освітнього середовища, що сприяє вільному розвитку творчої особистості дитини. З цією метою змінюється просторово-предметне оточення, програми та засоби навчання. Організація освітнього простору навчального кабінету потребує використання мультимедійних засобів навчання, оновлення навчального обладнання тощо.
З метою забезпечення якісної та доступної загальної середньої освіти за рахунок коштів освітньої субвенції місцевого бюджету за умови співфінансування у навчальні кабінети 1-3 класів придбані меблі, килими, копіювальна техніка, 2 інтерактивні комплекси, дидактичні засоби навчання та інше. В кожному класі оформлені освітні осередки. Потребує доопрацювання оснащення 2-3 класів.
В освітньому середовищі 1-3 класів є баланс між навчальними видами діяльності, ініційованими вчителем. Таке середовище забезпечує можливості дітям робити власний вибір, можливості для розвитку нових та удосконалення наявних практичних навичок, отримання нових знань, розвитку свого позитивного ставлення до інших. Освітнє середовище створюється разом з дітьми. Це стосується і розробки правил класу. Вчителі пам’ятають, що ефективній роботі класу сприяють правила, розроблені саме дітьми. Вони ж регулюють їх загальну поведінку. Правила приймають та розробляють учні класу на початку року під керівництвом вчителя.
Створення освітнього середовища ніколи не припиняється з досягненням певного результату, це безперервний процес пошуку нових відповідей на нові виклики життя. Важливо лише, щоб всі учасники цього процесу усвідомлювали спільну відповідальність, мали вміння, бажання та добру волю для такої співпраці.
Аналіз якості педагогічних кадрів
Освітній процес у початковій школі забезпечують досвідчені спеціалісти. Крім цього педагоги мають сертифікати про відповідну підготовку до роботи в умовах Нової української школи з теми «Нова початкова школа».
У цьому навчальному році навчальний процес здійснюють 4 учителя, із них:
Якісний склад вчителів складає 75%, тому може забезпечувати високу якість навчання учнів початкової ланки.
Не менш вагомим показником майстерності вчителя є стаж педагогічної роботи. Моніторинг показав, що стаж роботи учителів в початкових класах:
від 0 до 5 років – 0 ос. (0 %);
від 5 до 10 років – 0 ос. (0 %)
від 10 до 20 років – 0 ос. (0 %);
від 21 до 25 років – 0 ос. (0%);
від 25 до 30 років – 1 ос. (25%);
більше 30 років – 111 ос. (75 %).
Педагоги бачать НУШ як школу, у якій приємно навчатись, яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті, сприятиме різнобічному розвитку, вихованню і соціалізації особистості, а також плідній співпраці з батьками. Вони чітко усвідомлюють, що школа І ступеня повинна не лише дати дитині знання. Важливо, щоб учні навчилися користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними орієнтирами учня, формують його життєві компетентності, потрібні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.
Під час моніторингу були відвідані уроки «Я досліджую світ» 3-х учителів Уроки оцінювалися за параметрами:
- діяльність учителя (організаційна, навчальна та розвивальна, виховна)
- діяльність учнів.
Учителі неухильно дотримуються всіх дидактичних умов проведення уроків, залучають дітей до активної взаємодії через гру, спільну працю, пізнання, спілкування. Всі уроки проведені на високому рівні. Це говорить про ретельну, систематичну підготовку вчителів до уроків, їх зацікавленість в отриманні молодшими школярами міцних знань, знання вікових особливостей учнів.
Уроки-мандрівки, уроки-подорожі сприяють активізації пізнавальної самостійності й творчої активності учнів.
Учителі використовували методику «6 цеглинок», інтерактивні технології та вправи, створювали ігрові ситуації, залучали здобувачів освіти до активної взаємодії через роботу в парах та групах.
Учителі опрацьовують начальний матеріал з опорою на практику та життєвий досвід дитини.
Педагоги формують позитивну мотивацію навчання, обирають методи та форми навчання, які сприяють осмисленню та запам’ятовуванню навчального матеріалу, застосовують наочність, впроваджують у роботу методику «Щоденні 5» тощо, вдало створюють ситуацію успіху, мотивують на подальшу роботу. Здійснюють міжпредметні зв’язки.
Але, всім педагогам у подальшій роботі слід звернути увагу на розвиток мовлення учнів, мотивацію діяльності учнів на всіх етапах роботи, реалізацію виховного потенціалу уроку. З метою якісної реалізації Державного стандарту початкової освіти більшість педагогів впроваджують інформаційно-комунікаційні засоби навчання, створюють мультимедійні презентації до уроків.
Які ж методи є актуальними в роботі наших педагогів?
Які сучасні методи роботи Ви впроваджуєте з 1 вересня?
|
|
3 |
75% |
|
4 |
100% |
|
|
1 |
25% |
|
|
2 |
50% |
|
|
4 |
100% |
|
|
3 |
75% |
|
|
2 |
50% |
|
|
3 |
75% |
|
|
1 |
25% |
|
|
4 |
100% |
|
|
1 |
25% |
|
|
4 |
100% |
|
|
4 |
100% |
|
|
3 |
75% |
|
|
4 |
14,8% |
|
|
4 |
14,8% |
Ведення шкільної документації
Учителі Антонюк І.С., Гапоненко Л.І., Карпенко В.М., Огієнко О.А. охайно ведуть класні журнали, дотримуються вимог щодо його ведення. Журнали містять списки класу; вклеєний лист здоров’я, оформлений медичною сестрою, з яким ознайомлені класний керівник та вчитель фізичного виховання; відведено сторінки для обліку тематичних бесід (з правил дорожнього руху, правил пожежної безпеки, санітарії та гігієни, попередження нещасних випадків), записано вхідний інструктаж з безпеки життєдіяльності учнів; журнали перевіряються директором ліцею та заступником з навчально-виховної роботи про що свідчать відповідні записи.
Календарно-тематичне планування вчителів узгоджено з заступником директора. Папки з плануванням містять розклад уроків, режим роботи класу, вимоги щодо знань, умінь та навичок, якими повинні володіти учні на кінець навчального року.
Поурочні плани складаються згідно з календарно-тематичним плануванням. Учителі закладу використовують різні форми написання поурочного планування (рукописні та комп’ютерний набор). Але згідно з нововведеннями щодо складання календарного та поурочного планування, рекомендуємо наступне: план повинен демонструвати методи, форми, прийоми роботи з класом, спрямовані на досягнення мети. Необхідно вказувати обладнання, яке використовується під час проведення уроку, його тип, компетентності, які формуються під час уроку, чого бракує в більшості поурочних планів.
Нововведенням є оцінювання навчальних досягнень учнів 1-3-х класів, впровадження Свідоцтв досягнень (згідно з наказом МОНУ від 20.08.2018 № 924 «Пpo затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів першого класу у Новій українській школі»). Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів у 1-2 класах має формувальний характер, здійснюється вербально, на суб’єкт-суб’єктних засадах, що передбачає активне залучення учнів до самоконтролю і самооцінювання. Здійснення формувального оцінювання орієнтує вчителя на спостереження за навчальним поступом кожного учня. Воно розпочинається з перших днів навчання у школі і триває постійно.
Підручник «Я досліджую світ» передбачає види діяльності учнів, що задовольняють природні потяги дитини до дослідництва і висновків, конструювання, комунікації, вияву своїх творчих здібностей. Ці види діяльності реалізовуватимуться в посібнику через систему завдань: «відшукай зайве», «знайди схоже і відмінне», «спостерігай», «досліди», «змоделюй», «установи зв’язки», «придумай», «розіграй сценку» тощо.
Для формування дослідницьких навичок учнів у підручнику передбачено навчальні модулі «Я спостерігаю», «Я вимірюю», «Я досліджую». Уведення таких тем важливо, оскільки з методами пізнання школярі знайомляться вже в 1-му класі. Для формування вмінь спостерігати, вимірювати, проводити досліди передбачено завдання і під час вивчення інших тем.
Зважаючи на головні показники моніторингу (організацію освітнього процесу, оцінювання проведених уроків та професійної компетентності педагогів) визначено стан організації та змісту освітнього процесу як достатній.
Пропоную:
1. Довідку «Про стан викладання навчального предмета «Я досліджую світ» взяти до уваги .
2.Учителям початкових класів:
2.1. Продовжити роботу з формування у здобувачів освіти необхідних ключових і предметних компетентностей відповідно до освітньої програми під час викладання предмета «Я досліджую світ».
Постійно
2.2. Забезпечувати оптимальне поєднання індивідуальних, групових, колективних форм роботи, урізноманітнювати домашні завдання, практикувати різнорівневі класні та домашні завдання, раціонально використовувати час на уроці.
2.3. Залучати учнів до дослідницької роботи, формувати навички життєвих компетентностей через використання внутрішньопредметних і міжпредметних зв’язків з метою сприяння цілісності результатів початкової освіти та переносу вмінь у нові ситуації.
Постійно
Постійно
2.4. Стимулювати мотиваційну діяльність учнів через застосування творчих форм, методів, технологій навчання.
Постійно
2.5. Проводити індивідуальну роботу з учнями, які недостатньою мірою засвоїли програмовий матеріал.
Протягом навчального року
3. Керівнику методичного об’єднання вчителів початкових класів Антонюк І.С.:
3.1. Обговорити на засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів результати проведеного моніторингового дослідження з предмету «Я досліджую світ» в учнів 1-3 класів.
Лютий 2021 року
3.2. Спланувати заходи щодо підвищення мотиваційної складової учнів початкових класів.
Лютий 2021 року