Аналіз підручника англійської мови
У наш час шкільний підручник є основним засобом навчання учнів. Сучасний підручник англійської мови є по суті мікромоделлю системи вчення в цілому. Ця модель відображає всі компоненти системи: цілі, зміст та структуру учбового матеріалу, педагогічний процес (різні форми діяльності вчителя та тих, хто навчаються), методи, що розкриваються в сукупності прийомів, а також інші засоби навчання.
«З позиції сучасного підручникознавства підручник розглядається як один з найскладніших і найдосконаліших витворів людської культури, який концентрує та кристалізує в собі її різноманітні досягнення у багатьох сферах людського життя і видах людської діяльності: в науці, в педагогічній та художній культурі, в техніці тощо. Тому він сьогодні є об'єктом вивчення і осмислення багатьох наук» (лекція С.В.Роман « Основні і допоміжні засоби навчання іноземних мов. Підручник як засіб організації навчального процесу»).
Актуальність даної роботи полягає в оцінці та аналізі підручника «English: We Learn English 10», який є одним із підручників серії «Англійська мова: Ми вивчаємо англійську мову», забезпечуючий навчаючим 10 класу необхідне придбання знань англійської мови.
Отже, до Вашої уваги ми пропонуємо підручник Англійська мова: Ми вивчаємо англійську мову: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / А.М. Несвіт. – К. : Генеза, 2010 – 148 с. : іл. Даний підручник містить чотири розділи, які побудовані за тематико-ситуативним принципом, та додатки. Підручник англійської мови налічує 148 сторінок.
Аналіз підручника англійської мови
У наш час шкільний підручник є основним засобом навчання учнів. Сучасний підручник англійської мови є по суті мікромоделлю системи вчення в цілому. Ця модель відображає всі компоненти системи: цілі, зміст та структуру учбового матеріалу, педагогічний процес (різні форми діяльності вчителя та тих, хто навчаються), методи, що розкриваються в сукупності прийомів, а також інші засоби навчання.
«З позиції сучасного підручникознавства підручник розглядається як один з найскладніших і найдосконаліших витворів людської культури, який концентрує та кристалізує в собі її різноманітні досягнення у багатьох сферах людського життя і видах людської діяльності: в науці, в педагогічній та художній культурі, в техніці тощо. Тому він сьогодні є об’єктом вивчення і осмислення багатьох наук» (лекція С.В.Роман « Основні і допоміжні засоби навчання іноземних мов. Підручник як засіб організації навчального процесу»).
Актуальність даної роботи полягає в оцінці та аналізі підручника «English: We Learn English 10», який є одним із підручників серії «Англійська мова: Ми вивчаємо англійську мову», забезпечуючий навчаючим 10 класу необхідне придбання знань англійської мови.
Отже, до Вашої уваги ми пропонуємо підручник Англійська мова: Ми вивчаємо англійську мову: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / А.М. Несвіт. – К. : Генеза, 2010 – 148 с. : іл. Даний підручник містить чотири розділи, які побудовані за тематико-ситуативним принципом, та додатки. Підручник англійської мови налічує 148 сторінок.
Що ж стосується зручності у використанні даного підручника, ми вважаємо доречним зауважити, що підручник англійської мови має добрий, не дуже яскравий, так би мовити «не ріжучий очі» дизайн. Всі пред’явлені малюнки чітко підходять до вивчаємої теми. Все побудовано стисло та зрозуміло. Масштабне використання засобів оформлення підручника, такі як: барвисті ілюстрації, наочність і змістовність таблиць, багатий ілюстративний матеріал для розвитку навичок монологічного мовлення, тобто опис картинок, забезпечує привабливість та мотиваційну оснащеність пізнавальних процесів в ході вивчення англійської мови. Зокрема, друкарська читабельність, а саме: розмір шрифту та якість паперу є зразковими. Розмір шрифту є доступним та зрозумілим кожному, якість паперу є доброю та не шкідливою для очей. Як зазначає Ян Чихольд у своїй праці «Подоба книги»: «… там вони повинні були відмітити, як чисто-білий колір сторінок хворобливо діє на очі! Дійсно, це не лише холодне та неприємне, але воно заважає, засліплюючи очі, як сніг. Книжкова сторінка стає неприємно прозорою: білий тон паперу замість того, щоб зливатися воєдино з шрифтовою поверхнею, відступає кудись в іншу оптичну плоскість».
Даний підручник побудовано так, що майже на кожному уроці діти повинні вивчати нові лексичні одиниці, тобто підвищувати свій рівень мовної підготовки, формувати навички грамотної мови. Діти вчаться дотримуватися норм культурного ведення дискусії, виражаючи думки різними способами. Читабельність текстів, пред’явлених у даному джерелі є доволі складною. Адже підручник містить довгі речення, які не є одразу зрозумілими для учнів восьмого класу. Ми вважаємо, що було б краще, якщо на початку кожної теми, учням було пред’явлено більш розширений список нових слів, які б відповідали темі та були б з перекладом на рідну мову. В даному підручнику є доволі багато нових слів для учнів десятого класу, але ці, нові слова не подано окремо, а лише виділено у тексті синім кольором; немає чіткого пояснення даного невідомого слова, навіть англійською мовою.
Взагалі, навчально-методичний комплект з англійської мови “English: We learn English”, для десятого класу загальноосвітніх навчальних закладів складається з: підручника, робочого зошита, збірника тестових завдань, книжки для читання, аудіододатка та книжки для вчителя. Але ознайомившись зі списком джерел, які використовує вчитель під час навчання дітей англійської мови, маємо зауважити, що в Красноармійському навчально-виховному комплексі діти та вчителі вчаться за одним підручником. Вчитель не використовує підручника для вчителя, а діти не користуються робочими зошитами. Вчитель надає перевагу соціальним мережам та всю необхідну інформацію, тобто додатковий матеріал, такий як: аудіозапис, відео та презентації він шукає саме там. Підручник іноземної мови є в кожного учня, який надає весь необхідний матеріал для учнів даного класу. Що ж стосується додаткового матеріалу, то в даному закладі це є можливим, де і як презентувати, адже в кожному навчальному класі є великий екран, де вчитель має можливість презентувати учням матеріал, який зацікавив би дітей. Ми знаємо, що учнів увагу привертає яскравість та стислість. Отже, відео, презентації – добрі помічники у вивченні нового матеріалу.
Проміжним місцем між формальними і функціональними критеріями аналізу займає така характеристика підручника як дидактичність зорового ряду, що зумовлено провідними функціями наочності у навчанні іноземної мови в початковій та основній школі. Ось наприклад, для семантизації лексичного матеріалу в даному підручнику можна знайти ілюстрації, прості колажі, схеми та малюнки до певної теми (див. с. 9, с. 79, с. 97, с. 100, с. 118, с. 134). Також не залишається без уваги і граматика, яку ми можемо побачити у формі правил-інструкцій та цікавих схем у кінці підручника у розділі “Grammar Reference” (див. с. 202 – 220).
Підручник англійської мови налічує безліч опор, таких як: вербальні, вербально-зображальні та зображальні опори, які стимулюють та навчають усному мовленню учнів. Вербальні види опор, такі як: підстановчі таблиці, ключові слова, плани висловлювань, зразки вітальних листівок ми можемо знайти в даному підручнику (див. с. 38, с. 40, с. 92, с. 122, с. 131). Вербально-зображальні опори також є дуже ефективними для вивчення нового матеріалу, який вивчається в школі, адже учень має можливість висловити свою точку зору щодо певного питання. В даному підручнику існує безліч схематичних планів частин міста, екрани погоди, розклади занять тощо (див. с. 23, с. 79, с. 94, с. 123, с. 126, с. 140, с. 142). Зображальні опори, такі як: державна символіка, ілюстрації визначних місць, портрети відомих людей можна побачити у підручнику (див. с. 94, с. 109, с. 131, с. 147, с. 134, с. 154, с. 185). Отже, на підставі вище проведеного аналізу формальних характеристик підручника можемо зробити висновок щодо дидактичності та естетичності зорового ряду даного підручника. Даний підручник іноземної мови забезпечує передумови щодо підтримання інтересу учнів до вивчення іноземної мови, залучення до нової культури, а також самонавчання, вдосконалення навчальної діяльності, формування учня як суб’єкта цієї діяльності, який усвідомлює мету своєї діяльності в ході виконання завдань підручника і пізнає способи досягнення цієї мети.
Як на нашу думку, то зміст підручника відповідає віковим особливостям навчаючих. Весь підручник подано на англійській мові, тобто англійській, що є доречним для учнів даного віку.
Провідну роль у розвитку учнів підліткового віку (від 10 до 14 років) відіграє спілкування з ровесниками, більша сприйнятливість до засвоєння норм, цінностей і способів поведінки, які існують у світі дорослих. Це найбільш складний перехідний період від дитинства до дорослості, коли у дітей виникає таке психічне новоутворення, як почуття дорослості, потяг до відстоювання своєї значущості і самостійності. Разом із тим підлітковий період з 10-11 і до 15 років є періодом найбільш інтенсивного розвитку мислення і мовленнєвої пам’яті учнів цього віку, пов’язаної з процесами осмислення, систематизації, встановлення логічних зв’язків. В даному підручнику іноземної мови зміст текстів і прийомів навчання є досить цікавим для учнів. Деякими вправами пред’явленими у підручнику в учнів випрацьовується самостійність, активізується розумово-мовленнєва діяльність, зростає самосвідомість. У підручнику закладено сучасні технології, які підвищують ініціативу і самостійність учнів, такі як: підготовка та захист групових та колективних проектів, уявне спілкування з іншомовними ровесниками тощо ( див. с. 32, с. 63, с. 101, с. 130, с. 141).
Щодо представленості у підручнику орієнтирів учнівського мовного, мовленнєвого і власне комунікативного розвитку у межах кожного навчального циклу, таких як: «Ти повинен це знати, уміти» (мінімальний рівень вимог) і «Ти можеш дізнатися, навчитися» (максимальний рівень вимог) не існує. На початку циклу не існує ніяких настанов, а просто поданий новий матеріал. Ми вважаємо це за недолік в даному підручнику іноземної мови, адже до учня немає ніяких вимог, ніяких цілей. Але як? Учню потрібні певні цілі, задачі, яких він має досягнути. Немає стимулу для вивчення нового матеріалу. В даному підручнику на початку кожного циклу дається лише короткий перелік того, що буде вивчатися (див. с. 7, с. 33, с. 61, с. 89, с. 115).
У підручнику є наявними серії тестових завдань поточного контролю, наприклад, таких як: на впізнавання (див. с. 77, с. 81); на ідентифікацію (див. с. 62, с. 158); на добір відповідної пари (див. с. 91, с. 158, с. 184); на альтернативну відповідь (див. с. 114, с. 145); а також на вільне конструювання відповіді, що є дуже добрим для висловлення своєї думки, для поповнення словникового запасу та вдосконаленості в говорінні (див. с. 30, с. 86. с. 112, с. 167, с. 181, с. 191).
По завершенню роботи кожного навчального циклу проводиться тест «Grammar Revision» в якому учням надається можливість перевірити свої набуті знання з читання, лексики, граматики, із зазначенням шкали оцінювання навчальних досягнень учнів. Ми вважаємо, це дуже доброю якістю аналізуючого підручника, адже кожен учень має можливість перевірити себе сам, має можливість зрозуміти, що йому треба довчити, доробити та не допускати таких помилок у майбутньому.