Аналіз підручника з біології 7 –клас
Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Кам’янець – Подільський : Абетка, 2015.-288с. : іл.
1.Відповідність навчальній програмі:
Підручник відповідає новій навчальній програмі, укладеній відповідно до нової редакції Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти. Підручник має однакову кількість тем, однакову їх назву, зміст усіх робіт відповідає змісту і вимогам програми.
2.Структура:
Матеріал підручника поділено на окремі теми (всього 4) та окремі параграфи (всього 62). Кожен параграф складається з таких основних частин:
1.Вступна частина — містить вираз або цитату, та рубрики «Основне поняття та ключові терміни», «Пригадайте», «Знайомтеся», «У світі цікавого», «Новини науки», «Поміркуйте». Також представлені різного роду завдання ( ілюстративні, ввідні вправи,експерименти), тощо.
2. «ЗМІСТ» — включає матеріл, спрямований на організацію засвоєння й формування знань, умінь, навичок та способів діяльності учнів. Тут вчитель пояснює, демонструє, ілюструє, навчає називати, наводити приклади, аналізувати, розпізнавати, описувати і тд, але робить це обов’язково з учнями.
У змісті великими буквами синього кольору виділені основні поняття, а малими також синіми – ключові терміни. Матеріал змісту поділений на розділи, до яких подаються запитання, а в кінці- узагальнюючий висновок. Досить велика увага у підручнику приділена ілюстраціям, схемам,таблицям.
3. «Діяльність» — містить матеріал для формування та розвитку творчої активності й дослідницьких умінь учнів. Ця частина містить теми міні-проєктів, творчі та самостійні завдання, міжпредметні завдання.
4. «Результат» — містить завдання для закріплення, контролю й корекції знань та самооцінки навчальної діяльності. Ці завдання подаються з поступовим ускладненням навчальної діяльності. Завдання представлені за рівнем їхньої складності, також представлені оцінки у балах.
Після кожної теми є блок з важливою інформацією, де представлені таблиці, схеми, тощо і загальний тематичний висновок. Все це подається під рубрикою «Узагальнення знань теми».
У додатках підручника подані правила використання рисунків у біології, роботи з ручною лупою та мікроскопом і тд.
3.Відповідність віковим особливостям учнів:
Підручник відповідає принципу доступності.
4.Принцип наочності:
Процес навчання формування понять в учнів відбувається внаслідок функціонування наочно-образного і абстрактного мислення. Чим молодший вік учнів, тим більше у них виражене наочно-образне мислення, чим старший вік тим краще проявляється абстракте. Тому підручники повинні містити на початкових етапах навчання біології малюнків більше, ніж у старших класах.
У даному підручнику ілюстрацій -264, вони гарної якості та є доступними для учнів.
5.Принцип систематичності та послідовності навчання: підручник містить посилання на попередній матеріал, і як вже зазначалося, має внутрішньо та міжпредметні зв’язки.
6.Наявність навчально- методичного апарату: представлений досить точно і повно.