Аналіз шкільної програми з хімії як основи для розвитку екологічної компетентності учнів
Велику частину тем програми з хімії слід розглядати з точки зору екологічної освіти. І якщо учні під час вивчення хімії одержать ґрунтовні знання з охорони навколишнього середовища, переймуться цією проблемою, то в майбутньому вони будуть грамотно поводитися на виробництві, у побуті й природі. У центрі уваги хімії перебувають не лише речовини та їхні перетворення, а й такі змістові лінії, як хімія – довкілля, хімія – людина.
У курсі хімії можна виділити два екологічні компоненти:
Аналізуючи шкільну програму з хімії, бачимо, що екологічні питання проходять через всі теми курсу. [7]
Орієнтовні теми урокі для формування екологічної компетентності
7 клас
Орієнтовні теми урокі для формування екологічної компетентності
8 клас:
Орієнтовні теми урокі для формування екологічної компетентності
9клас:
1. Особливості органічних сполук. Елементи-органогени.
2. Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.
3. Поширення вуглеводнів у природі. Природний газ, нафта, кам’яне вугілля – природні джерела вуглеводнів.
4. Значення природних і синтетичних органічних сполук.
5. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.
6. Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу. Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства.
7. Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки. [7]
Орієнтовні теми урокі для формування екологічної компетентності
10 клас:
Орієнтовні теми уроків для формування екологічної компетентності
11 клас:
Лише знання про хімічні речовини, матеріали і процеси можуть найефективніше сформувати екологічно здорове техногенне середовище, що не властиве жодній з інших наук. При вивченні перерахованих тем шкільного курсу хімії постійно необхідно звертати увагу на природоохоронний аспект, пропонувати учням задачі екологічної тематики, написання творів, підготовку повідомлень про охорону повітря від забруднення, охорону природних водойм, шкідливий вплив радіоактивного випромінювання наживі організми, роль озонового шару для збереження життя на Землі та його руйнування, про нітрати та проблему вмісту їх у продуктах харчування, про парниковий ефект, про охорону довкілля під час переробки і використання вуглеводневої сировини.
Важливим аспектом у процесі вивчення хімії є вміння застосовувати одержані знання для безпечного поводження і використання речовин та матеріалів у побуті, на виробництві, в сільському господарстві, в повсякденному житті, попередження явищ, які спричиняють шкоду довкіллю і здоров’ю людини.
Дуже корисним та ефективним у процесі навчання хімії є використання регіональних даних. Під час вибору змісту завдань, ілюстрацій, екскурсій, лабораторного експерименту потрібно враховувати місцеві особливості природного середовища, екологічну обстановку, технології, що переважають у регіоні, історико-культурні традиції. Все це викликає в учнів позитивні емоції, інтерес до предмета, сприяє кращому засвоєнню матеріалу. До того ж, у навчанні реалізується принцип регіональності.
Завдання вчителя хімії полягає в тому, щоб довести, що жодна людина не може стояти осторонь проблеми довкілля, оскільки кожен із нас – частинка природного світу. Ми всі залежимо від середовища, яке нас оточує, а воно залежить від нас. [5]