Аналіз шкільної програми з хімії як основи для розвитку екологічної компетентності учнів

Про матеріал
Матеріал містить аналіз шкільної програми з хімії з точки зору розвитку екологічної компетентності
Перегляд файлу

Аналіз шкільної програми з хімії як основи для розвитку екологічної компетентності учнів

Велику частину тем програми з хімії слід розглядати з точки зору екологічної освіти. І якщо учні під час вивчення хімії одержать ґрунтовні знання з охорони навколишнього середовища, переймуться цією проблемою, то в майбутньому вони будуть грамотно поводитися на виробництві, у побуті й природі. У центрі уваги хімії перебувають не лише речовини та їхні перетворення, а й такі змістові лінії, як хімія – довкілля, хімія – людина.

У курсі хімії можна виділити два екологічні компоненти:

  1.        Перший ґрунтується на таких хімічних знаннях:
  •                      кругообіг елементів і речовин у природі та вплив людини на ці процеси;
  •                      антропогенне забруднення довкілля елементами й речовинами, джерела й види забруднень.
  1.        Другий компонент ґрунтується на знаннях, що мають економіко-соціальну основу:
  •                      найважливіші хімічні виробництва, особливості й наслідки їхнього впливу на довкілля;
  •                      створення сучасних хімічних технологій та екологізація виробництва;
  •                      принципи раціонального природокористування;
  • розвиток суспільства та здоров'я людини.

Аналізуючи шкільну програму з хімії, бачимо, що екологічні питання проходять через всі теми курсу.  [7]

Орієнтовні теми урокі для формування екологічної компетентності

 7 клас

  1.             Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі.
  2.             Фізичні тіла. Матеріали. Речовини.
  3.             Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
  4.             Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню.
  5.             Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню.
  6.             Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник.
  7.             Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах.

Орієнтовні теми урокі для формування екологічної компетентності

8 клас:

  1.             Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини.
  2.             Кислотні дощі, які спричиняють зменшення родючості, загибель лісів, руйнування пам'яток архітектури, збільшення кількості захворювань.
  3.             Шкода, якої завдає хлоридна кислота в разі потрапляння у водойми .
  4.             Взаємозв’язок живої та неживої природи у формуванні хімічного складу природи.
  5.             Радіоактивний вплив на живі організми, заходи щодо його зменшення та усунення. [7]

 

Орієнтовні теми урокі для формування екологічної компетентності

9клас:

1. Особливості органічних сполук. Елементи-органогени.

2. Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.

3. Поширення вуглеводнів у природі. Природний газ, нафта, кам’яне вугілля – природні джерела вуглеводнів.

4. Значення природних і синтетичних органічних сполук.

5. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.

6. Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу. Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства.

7. Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки. [7]

 

Орієнтовні теми урокі для формування екологічної компетентності

10 клас:

  1.             Одержання та використання алканів.
  2.             Методи одержання бензену. Застосування бензену і ароматичних сполук.
  3.             Фенол: склад і будова молекули, фізичні властивості.  Хімічні властивості фенолу.
  4.             Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу.
  5.             Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші.
  6.             Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу.
  7.             Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші.
  8.             .Пластмаси. Каучуки, гума.  Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання.
  9.             Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства.
  10.      Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетичної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів. [7]

 

Орієнтовні теми уроків для формування екологічної компетентності

11 клас:

  1.             Оксиди неметалічних елементів, їх уміст в атмосфері.
  2.             Кислоти. Кислотні дощі.
  3.             .Раціональне використання добрив та проблема охорони довкілля.
  4.             Запобігання негативному впливові нітратів на організм людини.
  5.             Застосування металів та їхніх сплавів.
  6.             Мінеральні добрива. Поняття про кислотні та лужні ґрунти.
  7.             Роль хімії у створенні нових матеріалів та у розвитку нових напрямів технологій.
  8.             Роль хімії у розв’язанні продовольчої, сировинної  проблем.
  9.             Роль хімії у розв’язанні енергетичної, проблеми.
  10.      Роль хімії у розв’язанні екологічної проблеми.
  11.      «Зелена» хімія: сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією. [7]

Лише знання про хімічні речовини, матеріали і процеси можуть найефективніше сформувати екологічно здорове техногенне середовище, що не властиве жодній з інших  наук. При вивченні перерахованих тем шкільного курсу хімії постійно необхідно звертати увагу на природоохоронний аспект, пропонувати учням задачі екологічної тематики, написання  творів, підготовку повідомлень про охорону повітря від забруднення, охорону природних водойм, шкідливий вплив радіоактивного випромінювання наживі організми, роль озонового шару для збереження життя на Землі та його руйнування, про нітрати та  проблему вмісту їх у продуктах харчування, про парниковий ефект, про охорону довкілля під час переробки і використання  вуглеводневої сировини.

Важливим аспектом у процесі вивчення хімії є вміння застосовувати одержані знання для безпечного поводження і використання речовин та матеріалів у побуті, на виробництві, в сільському господарстві, в повсякденному житті, попередження явищ, які спричиняють шкоду довкіллю і здоров’ю людини.

Дуже корисним та ефективним у процесі навчання хімії є використання регіональних даних. Під час вибору змісту завдань, ілюстрацій, екскурсій, лабораторного експерименту потрібно враховувати місцеві особливості природного середовища, екологічну обстановку, технології, що переважають у регіоні, історико-культурні традиції. Все це викликає в учнів позитивні емоції, інтерес до предмета, сприяє кращому засвоєнню матеріалу. До того ж, у навчанні реалізується принцип регіональності.

Завдання вчителя хімії полягає в тому, щоб довести, що жодна людина не може стояти осторонь проблеми довкілля, оскільки кожен із нас – частинка природного світу. Ми всі залежимо від середовища, яке нас оточує, а воно залежить від нас. [5]

 

docx
Додано
20 грудня 2021
Переглядів
489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку