Форма спостереження за навчальним заняттям Сторінка 1
Адміністратор: Дячук Т.І.
№з/п
Аспекти заняття/показники |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
Дата проведення |
14.12 |
15.12 |
16.12 |
17.12 |
17.12 |
21.12 |
21.12 |
22.12 |
22.12 |
Клас |
5-Б |
10-А |
9-А |
10-А |
5-А |
6-Б |
8-Б |
8-А |
7 |
Предмет (курс) |
Українська мова |
||||||||
Вчитель |
Гафюк Л.І. |
Кузик В.О. |
Гакман К.Д. |
Кузик В.О. |
Гафюк Л.І. |
Олексюк О.М. |
Гафюк Л.І |
Гафюк Л.І |
Крохмаль О.Т. |
Кількість учнів |
20 |
18 |
17 |
18 |
17 |
20 |
16 |
16 |
25 |
Мета відвідування: |
Стан викладання української мови.
|
№ з/п |
Ключова компетентність |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
1. |
Спілкування державною мовою |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
2. |
Спілкування іноземними мовами |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Математична грамотність |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Компетентності у галузі природничих наук
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Екологічна компетентність |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Інформаційно-комунікаційна компетентність |
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
+ |
7. |
Навчання впродовж життя |
+ |
|
|
|
|
+ |
+ |
|
|
8. |
Громадянська та соціальна компетентність |
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
9. |
Культурна компетентність |
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
+ |
10. |
Ініціативність і підприємливість |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
Інноваційність |
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
+ |
№ з/п |
Перелік тверджень |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
1. |
Усі учні працювали під час проведення навчального заняття із зацікавленням, співпрацювали між собою |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Більшість учнів працювала під час проведення навчального заняття |
+ |
+ |
|
+ |
|
+ |
+ |
+ |
+ |
3. |
Переважна більшість учнів були пасивними під час проведення заняття (переважало монологічне мовлення педагога над діалогічним мовленням педагога з учнями) |
|
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
4. |
Усі учні були пасивні під час проведення заняття, не залучались до роботи (домінувало монологічне мовлення вчителя) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
№ з/п |
Діяльність учителя |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
1. |
Оцінює результати навчання учнів, відповідно до розроблених критеріїв |
|
+ |
|
+ |
|
|
|
+ |
+ |
2. |
Оприлюднює критерії оцінювання результатів навчання |
+ |
|
+ |
|
+ |
+ |
+ |
|
|
3. |
Надає учням час на обдумування відповіді |
|
|
|
+ |
|
|
+ |
+ |
+ |
4. |
Супроводжує відповідь учня уточнювальними запитаннями |
+ |
+ |
|
+ |
|
+ |
|
+ |
+ |
5. |
Забезпечує зворотний зв’язок щодо якості виконання/виконаного завдання |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
6. |
Спрямовує оцінювання навчальних досягнень на індивідуальний поступ учня |
|
+ |
+ |
|
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
7. |
Використовує прийоми самооцінювання і взаємооцінювання учнів |
+ |
+ |
|
+ |
|
+ |
|
+ |
+ |
8. |
Відзначає досягнення учнів, підтримує у них бажання навчатися |
+ |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
9. |
Добирає домашнє завдання, спрямоване на оволодіння ключовими компетентностями, озвучує критерії його оцінювання |
+ |
+ |
|
+ |
|
|
|
+ |
+ |
10. |
Дає учням можливість вибору рівня навчальних завдань і напрямів навчальної діяльності |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
+ |
|
|
|
№ з/п |
Діяльність учителя |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
1. |
Спрямовує зміст навчального матеріалу на виховання в учнів: патріотизму, поваги до державної мови, культури, законів |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
2. |
Розвиває в учнів загальнолюдські цінності (соціальну емпатію, толерантність, інклюзивну культуру тощо) |
|
+ |
|
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
3. |
Розвиває в учнів навички співпраці та культуру командної роботи |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
|
+ |
№ з/п |
Діяльність учителя |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
1. |
Використовує інформаційно-комунікаційні технології, що сприяють формуванню в учнів ключових компетентностей |
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
+ |
2. |
Використовує електронні освітні ресурси |
|
|
|
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
3. |
Використовує медіаресурси з навчальною метою |
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
+ |
4. |
Використовує мережу Інтернет для пошуку навчальної інформації, виконання онлайн-завдань тощо |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
+ |
5. |
Використовує обладнання та засоби навчання для активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
|
+ |
№ з/п |
Діяльність учителя |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
1. |
Співпрацює з учнями на засадах партнерства |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
2. |
У роботі з учнями застосовує авторитарний підхід |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Вислуховує та сприймає думки учнів, їх погляди |
|
|
|
+ |
|
|
|
+ |
+ |
4. |
Застосовує особистісно орієнтований підхід |
|
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
5. |
Дотримується принципів академічної доброчесності |
+ |
|
|
+ |
+ |
|
|
+ |
|
Висновки та пропозиції:
НЗ1 Гафюк Л.І.
14.12.2020 р.
Аналіз роботи вчителя та учнів на уроці української мови |
|||
Робоче місце вчителя |
Дошка оформлена до початку уроку, таблиця |
||
Дотримання санітарно-гігієнічних вимог |
Робоче місце кожного учня до початку занять було готове. Учитель грамотно і чітко оформляє записи на дошці, в журналі та в зошитах учнів. Позитивна енергетика початку уроку. |
||
Постановка мети уроку |
Мета повно та оптимально конкретизована, похідні завдання сформульовані конкретно і однозначно, дидактично правильно і виправдано. Учні були ознайомлені с планом уроку, була дана установка учителем на продуктивну (успішну) спільну діяльність щодо досягнення мети уроку |
||
Добір методів та прийомів навчання |
Добір методів та прийомів навчання (донесення змісту навчального матеріалу до свідомості учнів) відбувався відповідно змісту навчального матеріалу та інформації про учнів: проблемно-діалогічний, пояснювально-ілюстративний, практичний. |
||
Рівень компетентності оцінювання |
Учитель використала диференційований підхід до оцінювання діяльності учнів з елементами формувального оцінювання |
||
Активізація пізнавальної діяльності учнів |
Відбір навчальних завдань був диференційований за характером пізнавальної діяльності (репродуктивний, реконструктивний, творчий), здійснювався оптимально з огляду на специфіку навчально-предметного змісту та його психологічного навантаження. Учитель використала бесіду, «мозковий штурм», роботу в парах. |
||
Викладання нового матеріалу: |
|
||
Наступність |
Навчальний матеріал уроку відповідав вимогам програми. |
||
Доступність |
Весь матеріал уроку був доступним для сприйняття учнями, відповідав рівню здібностей учнів та віковим особливостям. |
||
|
|
||
Наявність пізнавально-творчих завдань |
Були використані бесіда, робота в парах – це під час перевірки домашньої роботи; під час вивчення нового матеріалу були використані вибірковий і творчий диктанти, «мозковий штурм», «робота з підручником» при підведенні підсумків уроку. |
||
Міжпредметні зв’язки |
Природознавство |
||
Підбиття підсумку уроку |
Підсумок уроку був проведений вчасно, носив об’ємний характер: були згадані, виявлені і усвідомлені основні компоненти діяльності учнів на уроці – зміст, тип, способи, проблеми, шляхи їх розв’язання, здобуті результати тощо. Форми здійснення підсумку уроку: індивідуальна самостійна робота. |
||
Домашнє завдання: інструктаж |
Учні отримали інструктаж з виконання домашнього завдання, які були розраховані як на «сильного» так і на «слабкого» учня. |
||
Раціональне використання часу |
Тривалість етапів є оптимальною щодо обсягу й характеру пропорційно диференційованому змісту навчального матеріалу. |
||
Педагогічний такт |
Учитель дотримується педагогічного такту, ставиться до учнів доброзичливо, толерантно, з повагою. |
||
Впровадження інноваційних технологій |
На уроці вчитель використовувала роботу в парах, різноманітні ігри і ігрові ситуації: ігри-реконструкції, ігри-змагання (під час вибіркового і творчого диктантів, «мозковий штурм», вправа «мікрофон», гра - розминка (під час переходу від однієї частини заняття до іншої), гра – криголам, що використовувалася для встановлення атмосфери довіри. |
||
Поурочний план |
Конспект уроку був розгорнутий |
||
Самоаналіз уроку, самоосвіта |
Учителька дала повну психологічно-педагогічну характеристику класу. Охарактеризувала тему даного уроку в контексті інших тем у системі уроків. Обґрунтувала вибір структури уроку, методів, прийому та засобів навчання учнів. Дала аналіз власної управлінської діяльності на уроці. Охарактеризувала стиль взаємодії та спілкування з учнями. Визначила найбільш вдалі\невдалі моменти уроку, наскільки з погляду вчителя вдалося реалізувати його мету та завдання. |
||
Робота учнів |
|||
Стійкість уваги, зацікавленість |
Достатня стійкість уваги, зацікавленість у виконанні різних форм роботи |
||
Робоче місце учня, готовність до уроку |
Всі учні готові до уроку |
||
Активність учнів на уроці |
Висока активність |
||
Самостійна робота учнів |
Достатня |
||
Дисципліна на уроці |
Високий рівень навчальної дисципліни |
||
Ступінь засвоєння матеріалу |
Високий ступінь засвоєння нового матеріалу |
||
Оцінка діяльності вчителя |
|||||
Види діяльності |
Відмінно (4) |
Достатньо (3) |
Середнє (2) |
Незадовільно (1) |
|
Підготовка до уроку |
+ |
|
|
|
|
Організація роботи класу |
+ |
|
|
|
|
Методика перевірки знань |
+ |
|
|
|
|
Теоретичний рівень викладання |
+ |
|
|
|
|
Використання наочності, ТЗН |
|
+ |
|
|
|
Диференційований підхід до учнів |
+ |
|
|
|
|
Методична майстерність |
+ |
|
|
|
|
Результативність уроку |
+ |
|
|
|
|
Всього |
28 3 |
||||
|
31 |
||||
Висновок: урок проведено на високому методичному рівні.
Учителем на уроці були реалізовані дидактичні принципи. Навчання носило розвивальний характер (логічність, системність, проблемність, пошуковість, творчість). Гафюк Л.І. доцільно і уміло використовувала активні форми навчання, діяльність у парах. Вона уміло володіє технологічним інструментарієм , оптимально використовує методи та прийоми навчання (частково-пошукові, самостійної роботи тощо). Гафюк Л.І. знає предмет, володіє методикою викладання. Тактовна, демократична у відношеннях з учнями. Раціонально використовує час уроку, навчає учнів працювати самостійно, у процесі навчання здійснює зворотній зв'язок з усіма учнями. Оцінки адекватні вимогам навчальної програми.
Рекомендації:
Ознайомлена: Л.І.Гафюк
НЗ2 Кузик В.О.
15.12.2020 р.
Оцінка складових компонентів уроку ( за 12-ти бальною шкалою)
Компоненти уроку |
Зміст аналізу |
Оцінка |
|||
поч. рівень |
дост. рівень |
серед. рівень |
високий рівень |
||
1 |
Санітарно-гігієнічні норми |
|
|
|
10 |
2 |
Готовність до уроку |
|
|
|
10 |
3 |
Структура уроку |
|
|
|
10 |
4 |
Зміст уроку |
|
|
|
10 |
5 |
Методи роботи з учнями |
|
|
|
10 |
6 |
Діяльність учнів |
|
|
|
10 |
7 |
Психологічна підготовка вчителя |
|
|
|
10 |
І. Приміщення підготовлене до заняття (чисто, провітрено, добре освітлення); учні готові до роботи ( в усіх є підручники, зошити, ручки, зручно розміщені на партах) . Урок розпочався своєчасно .
Тема і дидактична мета уроку. Правильно визначено освітнє, виховне і розвивальне завдання, мету та завдання уроку вчителем безпосередньо доведено до учнів у процесі бесіди.
ІІ Тип і структура уроку.
1. Тип уроку та його структура повністю відповідають меті.
2. Структура уроку гнучка, коригується вчителем під час проведення уроку. Розподіл часу раціональний.
Ш, Оцінка змісту навчального матеріалу.
ІV.Оцінка методів, прийомів і засобів навчання.
V. Оцінка ефективності окремих етапів уроку.
1. Актуалізація опорних знань. 10 б.
2. Вивчення нового навчального матеріалу:
а) подача учителем нового матеріалу :евристична бесіда , елементи проблемності, самостійне опрацювання за текстом , дидактичними матеріалами; рівень усвідомленості учнями виучуваного: достатній.
б) дотримання послідовності й системи у викладі;
в) виділення у темі головного, істотного, що полегшило сприймання, осмислення, запам'ятовування навчального матеріалу;
г) зв'язок нового з раніше вивченим матеріалом як з даного, так і з суміжник предметів, логічна послідовність окремих видів навчальної роботи;
д) міжпредметні зв'язки з історією України;
е) зацікавленість учнів матеріалом уроку;
ж) правильність, своєчасність, у відповідності з програмою вживання наукової термінології учителем та учнями;
з) однозначність і правильність постановки вчителем запитань.
3. Закріплення вивченого:
а) робота, спрямована на краще запам'ятовування учнями вивченого;
б) оптимальний добір матеріалу для різних видів навчальної роботи: закріплення, повторення, систематизація й узагальнення:
в) застосування прийомів самоконтролю (читання тексту, відтворення матеріалу вголос, подумки переказування сусідові по парті );
г) помилки виправлялись учителем та учнями, проведено взаємооцінювання;
д) способи вироблення умінь і навичок відповідали рівню навчальних можливостей учнів класу;
е) вчителем запропоновано вправи для застосування засвоєних знань на практиці їх подальше поглиблення ( усні, письмові та практичні роботи виконувалися для цього);
ж)вчителем диференціювались завдання відповідно до індивідуальних особливостей учнів.
VI. Розвиток учнів на уроці.
VIІ .Виховна робота на уроці
6.Здійснення індивідуального підходу у вихованні учнів.
VIІІ.Морально-психологічний клімат на уроці.
1. Поведінка учнів на уроці:
а) достатній рівень зацікавленості, сумлінності, дисциплінованості;
б) активна розумова праця:
в) цілеспрямованість і зосередженість уваги;
г) напруженість у роботі сильних і слабких учнів;
д) регуляція поведінки дітей (зацікавленість матеріалом, загальною робочою атмосферою в класі, волею вчителя тощо);
є) порушення дисципліни не було.
2.Стиль роботи вчителя на уроці:
а) всебічне володіння класом, вміння зосередити увагу учнів, створити робочу атмосферу, підтримувати дисципліну;
б) вміння організувати роботу, зацікавити нею дітей, підвищити їхню активність;
в) володіння творчими методами й прийомами навчання;
г) знання дитячої психології :легко розуміє учнів, правильно визначає особливості пізнавальної діяльності кожного, рівень знань, вихованості учнів;
д) вчителю притаманні спостережливість, вдумливість, винахідливість, акуратність, вимогливість, зовнішній вигляд акуратний, наявна культура мовлення, поза, міміка, жестикуляція спокійні, активізують до виконання завдань.
е) культура педагогічної праці на достатньому рівні;
е) учитель користується авторитетом в учнів.
3. Взаємини вчителя та учнів доброзичливі, вчитель демонструє партнерські взаємини з учнями.
IX. Загальна оцінка уроку.
Х. РЕКОМЕНДАЦІЇ:
Ознайомлена_______________В.О.Кузик
НЗ 3 Гакман К.Д.
16.12.2020 р.
№ |
Питання |
Ні |
Частково |
Так |
1 |
Обладнання уроку, раціональна організація робочого місця вчителя й учнів. |
|
+ |
|
2 |
Оптимальність змісту інформації (глибина, логічність, дохідливість). |
|
+ |
|
3 |
Організація роботи над мовними явищами (звуко-буквений аналіз слів, вимова, вправляння у написанні, робота над словом і його значенням). |
|
+ |
|
4 |
Свідомість засвоєння правил граматики й правопису. |
|
+ |
|
5 |
Уміння учнів оперувати знаннями, логічно висловлювати думки в усній і письмовій формі. |
|
+ |
|
6 |
Раціональність використання завдань підручника. |
|
+ |
|
7 |
Сформованість в учнів навичок самостійної роботи, користування джерелами інформації. |
|
+ |
|
8 |
Проведення лексичної роботи (багатозначність слів, добір синонімів, антонімів, логічні вправи). |
|
+ |
|
9 |
Розвиток каліграфічних умінь учнів. |
|
+ |
|
10 |
Культура мовлення учнів. |
|
+ |
|
11 |
Дотримання єдиного орфографічного режиму. |
|
+ |
|
12 |
Активізація розумової діяльності учнів. |
|
+ |
|
13 |
Врахування принципів диференціації та індивідуалізації. |
|
+ |
|
14 |
Реалізація триєдиної мети уроку. |
|
+ |
|
15 |
Формування загально навчальних умінь і навичок. |
|
+ |
|
16 |
Виховна спрямованість уроку. |
|
+ |
|
17 |
Характер і обсяг домашнього завдання, готовність учнів до його виконання. |
|
+ |
|
18 |
Відповідність рівня сформованості знань, умінь і навичок учнів програмовим вимогам. |
|
+ |
|
19 |
Відповідність структури уроку його типу та меті. |
|
+ |
|
20 |
Форми навчання, їх доречність. |
|
+ |
|
21 |
Раціональність розподілу й використання навчального часу. |
|
+ |
|
22 |
Педагогіка співробітництва, співдружності і співтворчості вчителя й учнів. |
|
+ |
|
23 |
Педагогічно виправданий контроль та облік знань, умінь і навичок. Об'єктивність оцінювання. |
|
+ |
|
Висновки :
Урок проведено на достатньому методичному рівні. Мета і завдання визначені точно і чітко. План уроку стислий, не корегується вчителем. Мета і завдання реалізовані частково.
Конкретні факти співвіднесені загальними теоретичними висновками правильно, головне виділено чітко , доведено.
Урок спрямований на кінцеві результати, на підвищення рівня якості й ефективності навчання, на всебічний розвиток особистості, його побудовано на основі співробітництва, відповідно до:
Урок мав чітко викладене дидактичне призначення.
Гакман К.Д. на уроці розв'язує завдання освіти , виховання і розвитку.
З метою розвитку самостійності та ініціативності учнів застосовуються різноманітні форми роботи : індивідуальні, фронтальні.
Методи : пояснювально- ілюстративні, інтерактивні, відповідають меті та завданням уроку , змісту і характеру навчального матеріалу, готовності учнів до засвоєння. Засоби: дидактичні матеріали.
Види роботи відповідали віковим особливостям учнів, дозволили педагогу активізувати їх навчальну діяльність.
Учитель робить самоаналіз уроку, але потребує допомоги у визначенні напрямів вдосконалення проведеного навчального заняття.
Пропозиції:
Ознайомлена: К.Д.Гакман
НЗ 4 Кузик В.О.
17.12.2020 р.
Планування i комплекс розв’язування завдань уроку.
1. Визначення теми i мети: правильно, неправильно, невизначено.
Вiдповiднiсть програмним вимогам: вiдповiдає, не вiдповiдає.
Взаємозалежнiсть навчальної, виховної i розвиваючої мети: повна, обмежена, вiдсутня.
2. Тип уроку : комбiнований, практичне заняття, лабораторна робота,
екскурсiя, нестандартний урок, безструктурний, урок завоєння нових знань (методично виправдано)
3. Оцiнка структури уроку : доцiльна, недоцiльна.
Відповідає типу уроку та меті.
4. Перевiрка присутнiх: зроблена, незроблена.
5. Організаційно – мотиваційний етап (проведено методично правильно)
6. Виклад нового матерiалу.
- Науковий рiвень: високий, задовiльний, низький;
- Доступнiсть викладу: повна, обмежена, вiдсутня;
- Зв’язок з життям: високий, слабкий, вiдсутнiй, частковий;
- Мова вчителя: багата, емоцiйна, грамотна, багатослiвна, лаконiчна, логiчна, чiтка.
Недолiки : учні недостатньо чітко вміють формулювати власне ставлення до героїв казки та подій. Мова учнів засмічена діалектами.
7. Забезпечення мiж предметних зв’язкiв. Так (історія, образотворче мистецтво)
Доцiльно, недоцiльно.
8.Забезпечення зворотного зв’язку: безперевний зв’язок, опитування,
пiсля пояснення, наведення прикладiв, розв’язування задач, виконання вправ,
опитування.
Засвоєння матерiалу учнями: вiдмiнне, добре, задовiльне, незадовiльне.
Викликано пiд час пояснення:нового матеріалу.
9.Наочнiсть: кiлькiсть (достатня, зайва, вiдсутня) види (таблицi, карти, дiафiльми, звукозаписи, моделi, деталi ілюстрації, інсценізація.
ефективнiсть (висока, задовiльна, низька)
10. Хронометраж уроку:
І. Орг. -мотиваційний етап -6 хв.
ІІ. Виклад нового матерiалу 30 хв.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку. Узагальнення вивченого.- 8 хвилин.
ІУ. Домашнс завдання - 1 хв.
11. Мiкроклiмат уроку:
- сприяв засвоєнню знань;
- активiзував пiзнавальну дiяльнiсть .
12. Створення санiтарно-гiгiєнiчних умов:
- свiтловий, повiтряний, тепловий так
- попередження стомленостi дітей так
- дотримання Т. Б. так
- слiдкування за осанкою i зором так
13. Обгрунтованiсть i взаємозв’язок мiж етапами уроку: логiчний, плавний, повний,розiрваний, вiдсутнiй.
14. Досягнення мети уроку: повна, обмежена, часткова, вiдсутня.
15. Висновки:
Пiдсумкова оцiнка уроку – 11 балів.
16. Рекомендацiї :
1. Розробити фрагменти уроків та можливих інтегрованих тем на основі творчості Д.Загула для методичного кабінету школи (протягом ІІ семестру 2020-2021 н.р.).
З аналiзом ознайомлена Кузик В.О.
НЗ 6 Гафюк Л.І.
17.12.2020 р.
Загальний аналіз уроку |
Аспектний аналіз уроку |
Компонентний аналіз уроку |
Оцінка |
|||||||||||
Характеристичні параметри |
Компонента |
Аспекту |
||||||||||||
Основні аспекти уроку |
Основні компоненти аспекту уроку |
Компонента уроку |
|
|
||||||||||
Зміст |
Відповідність змісту навчання навчальному плану і програмі |
11 |
10 |
|||||||||||
освіти і навчання, |
Чіткість формулювання теми, мети та завдань уроку, мотивації навчальної діяльності учнів |
11 |
|
|||||||||||
аналіз стану |
Вибір і реалізація начального матеріалу відповідно до теми та завдань уроку |
10 |
|
|||||||||||
його реалізації |
Вибір методів і засобів навчання, форм організації навчально-пізнавальної діяльності учнів |
10 |
|
|||||||||||
|
Диференціація та індивідуалізація навчання на уроці |
9 |
|
|||||||||||
|
Реалізація внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків |
10 |
|
|||||||||||
|
Інтеграція навчання |
9 |
|
|||||||||||
|
Інтенсифікація навчання |
9 |
|
|||||||||||
|
Демократизація навчання |
10 |
|
|||||||||||
|
Гуманізація навчання |
11 |
|
|||||||||||
|
||||||||||||||
|
Національна спрямованість навчання |
11 |
|
|||||||||||
|
Впровадження ефективних технологій навчання |
10 |
|
|||||||||||
|
Контроль і корекція знань, умінь та навичок учнів у навчальному процесі |
10 |
|
|||||||||||
Принципи |
Науковості |
10 |
Систематичності й послідовності навчання |
12 |
10 |
|
||||||||
навчання |
Доступності |
10 |
Врахування індивідуальних особливостей учнів |
9 |
|
|
||||||||
|
Наочності |
10 |
Свідомості і міцності засвоєння знань, умінь та навичок |
9
|
|
|
||||||||
|
Проблемності |
9 |
Зв'язку теорії з практикою, навчання з життям |
10 |
|
|
||||||||
|
Самостійності і активності учнів |
9 |
Єдності освітньої, виховної та розвивальної функції навчання |
11
|
|
|
||||||||
Методи навчання |
Монологічний |
Інформативно-повідомлювальний |
Виконавський |
10 |
|
|||||||||
|
Демонстративний |
Пояснювальний |
Репродуктивний |
|
|
|||||||||
|
Діалогічний |
Стимулювальний |
Частково-пошуковий |
|
|
|||||||||
|
Евристичний |
Спонукальний |
Пошуковий |
|
|
|||||||||
|
Пошуковий |
Проблемний |
Творчий |
|
|
|||||||||
|
Алгоритмічний |
Інструктивний |
|
|
|
|||||||||
|
Програмовий |
|
|
|
|
|||||||||
Засоби |
Об'єкти навколишнього середовища |
Інше |
10 |
|
||||||||||
навчання |
Таблиці |
Опорні схеми: |
|
|
||||||||||
|
Картки |
«Знаки письма», |
|
|
||||||||||
|
Ілюстрації |
Український алфавіт» |
|
|
||||||||||
|
ТЗН |
Текст:«Лінгвістична казка» |
|
|
||||||||||
|
Книги, підручники |
Перевірні тести. |
|
|
||||||||||
|
Записи на дошці так |
|
|
|
||||||||||
Форми |
Фронтальна : бесіда, тести,вправи творчого характеру.
|
Усно |
10 |
|
||||||||||
організації |
Письмово |
|
|
|||||||||||
навчально- |
Індивідуальна: робота з опорними схемами , пошуково-вибіркова робота. |
3 місця |
|
|
||||||||||
пізнавальної діяльності учнів та види робіт |
Біля дошки |
|
|
|||||||||||
Колективна: творча робота з продовженням ; дослідницько-пошукова робота. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
ВИСНОВКИ: Урок проведено на високому методичному рівні.
Загальна оцінка: 10
Зміст навчання відповідає вимогам програми, зорієнтований на особистість учня та є підготовчим до подальшої профілізації навчання. Програмовий матеріал викладається вчителем цікаво, доступно, суттєво доповнює, розширює зміст навчального матеріалу з української мови.
Принципи навчання реалізовані на достатньому та високому рівнях. Методи та прийоми роботи відповідають віковим потребам та можливостям учнів. Вчитель уміло застосовує спосіб індивідуалізації та диференціації навчання (виконання вправ, творча пошукова робота, домашнє завдання).
Засоби навчання підібрані відповідно до мети уроку, поставлених цілей, доступні, зрозумілі. Спостерігається висока культура праці на уроці.
Ярослав Олексійович уміло організував проведення уроку. Форми навчальної діяльності учнів – різноманітні, цікаві, зорієнтовані на розвиток творчих здібностей учнів, стимулювали, розвивали, поглиблювали навчальні вміння та навички учнів, відповідали вимогам уроку, логічно поєднувались , дали можливість реалізувати основні завдання уроку,
Таким чином дидактичний аспект уроку реалізований в повній мірі та ефективно.
ПРОПОЗИЦІЇ:
Ознайомлена Л.І.Гафюк
НЗ 7 Олексюк О.М.
21.12.2020 р.
ВИСНОВКИ:
1. Організація учнів на навчальну діяльність була забезпечена добре. Учні досить організовані: у них підготовлені ручки, зошити, підручники, щоденники. Дошка чиста, є крейда. Завчасно підготовлені також наочні посібники (таблиця), і вони розміщені так, щоб не відволікати передчасно увагу учнів.
2. Санітарно-гігієнічні умови для проведення уроку забезпечені лише частково: вчителька проводила фізкультпаузу, змінювала один вид роботи іншим; у класній кімнаті достатньо денного світла, яке падає зліва. В іншому санітарно-гігієнічні умови для нормальної розумової праці учнів були незадовільні: кімната після попереднього уроку не була провітрена, не було зроблено вологого прибирання. Недостатньо звертається увага на положення учнів за робочим місцем. Це знижує розумову активність, призводить до перевтоми учнів, неправильного розвитку їхньої скелетної системи.
Емоційний фон на початку і в ході уроку був хороший: учителька задає колективу класу мажорний тон, підбадьорює учнів у їхній роботі, доречно жартує. Психологічна готовність учнів до уроку була забезпечена: учні приготували необхідне обладнання, зустріли вчительку з готовністю працювати.
3. Досить вдало і вмотивовано обрано тип уроку — вивчення нового матеріалу. Реалізована структура уроку відповідає його типу. Навчальна тема якраз і вимагала розв'язання різних завдань: і актуалізацію опорних знань, умінь і навичок учнів, і вивчення нового матеріалу, і формування вмінь і навичок, застосування знань на практиці. Компоненти уроку були пов'язані між собою логічною послідовністю і забезпечили дидактичну цілісність уроку.
4. На уроці були реалізовані вимоги принципів навчання. Особливо вдало дотримано принципу науковості: навчальний матеріал, що вивчався, відповідає вимогам наукової нормативної граматики.
Принцип зв'язку навчання з життям лише частково знайшов свою реалізацію: у картках для індивідуальної роботи, пропонувалися окремі завдання, які спонукали учнів використовувати знання для розповідей про навколишню дійсність. Однак треба більш широко показувати вихід знань у практику, потребу в конкретних знаннях для розв'язання життєвих завдань. Зокрема, при вивченні нового матеріалу вчителька не показала, для чого учням потрібні знання про прикметники. Тут проявився формалізм в оволодінні знаннями. Життєва практика є поштовхом до свідомого оволодіння знаннями і критерієм перевірки істинності здобутих знань. Першої вимоги вчителька не дотрималася.
Вимоги принципу систематичності й послідовності були реалізовані на уроці так, як вони й закладені в програмі з української мови.
Принцип доступності також знайшов своє відображення в ході і змісті уроку. Зміст навчального матеріалу, вправи були доступні для учнів. Однак з погляду розумових можливостей частині учнів цього було недостатньо. Для здібних учнів потрібні більш складні завдання, які забезпечували б достатнє навантаження на їх розум і сприяли активному розвитку розумових потенцій цих учнів.
Повною мірою реалізувались і вимоги принципу наочності: були використані класна дошка, таблиця відмінювання прикметників, оформлення обладнання не вимагає доповнень. Учителька дотримувалась правил використання наочного обладнання. Дидактичний матеріал, що був запропонований сприяв активізації навчальної діяльності учнів. Записи учнів на дошці недбалі. Та й взагалі, чи потрібно було в такому пасивному варіанті викликати цих учнів до дошки?
Значна увага на уроці приділялася реалізації вимог принципу свідомості, самостійності та активності учнів у навчанні. Це непогано вдалося зробити на тих етапах уроку, де вчителька перевіряла якість знань, умінь і навичок учнів. У ході перевірки формувалися вміння та навички учнів. Тут були створені оптимальні умови для активної самостійної роботи кожного учня, раціонально було використано час, а тому й ефективність такої роботи заслуговує на увагу.
Вимоги принципу міцності знань, умінь і навичок учнів на окремих етапах уроку були реалізовані вдало. Якщо це не знайшло належної реалізації у процесі вивчення нового матеріалу, то при формуванні в учнів умінь і навичок учителька досягла майстерності, що заслуговує на увагу, вивчення й наслідування. Кожен учень одержує завдання і має самостійно працювати над його виконанням. Особлива увага приділялась закріпленню раніше здобутих знань, виробленню на їх основі вмінь і міцних навичок.
5. На уроці за можливості використовувались різноманітні методи навчання. Доречно були використані словесні, наочні і практичні методи. Вони, в основному, відповідають меті уроку та віковим особливостям учнів. Схвально, що саме на уроці мови вчителька приділяє достатньо уваги і фактичним методам навчання (система вправ та ін.). Проте у процесі вивчення нового матеріалу неправильно була надана перевага словесним методам (розповідь, пояснення). Це й призвело до активності вчительки і пасивності учнів.
Учителька працювала над формуванням в учнів уваги. Якщо це вдалося їй на початку і вкінці уроку (всі мали конкретну роботу), то в процесі вивчення нового матеріалу Одарці Миколаївні не вдалося мобілізувати увагу учнів. Учні і вчителька залишилися по різні боки психологічного бар'єру.
Спостереження за уроком дає право говорити, що вчителька сприяла розумовому розвитку загальних здібностей учнів, зокрема оперативної пам'яті, репродуктивної діяльності. Проте на уроці не було створено умов для розвитку творчих здібностей учнів.
Не проводилася цілеспрямована робота над формуванням в учнів чітких і усвідомлених мотивів навчання, зокрема пізнавальних мотивів у процесі вивчення нового матеріалу.
На уроці чільне місце займала індивідуальна робота учнів. Проте вона не відокремлювалась психологічно від колективної навчальної діяльності всього класу.
Учні непогано володіють методами самостійної навчальної роботи в процесі формування вмінь і навичок. Так, вони досить вправно виконували завдання за картками, з дошки. У процесі такої роботи вони не задають додаткових запитань. Це свідчить, що приділяється належна увага навчанню учнів володінню методами навчальної роботи. Все ж у процесі вивчення нового матеріалу учнів не вчили, як опрацювати його, як виділяти головне та ін. А передумови для цього були. Навчання учнів володінню методами самостійної навчальної роботи як інструментом пізнання — важливе завдання школи з формування особистості, підготовки її до самостійної активної діяльності.
Усні відповіді учнів на уроці оцінювалися . Такий підхід психологічно вмотивований. Головне — використовувати оцінку не лише для констатації рівня і якості навчальної діяльності, а й для стимулювання учнів до активного навчання.
6. На уроці певною мірою розв'язувалися завдання всебічного гармонійного розвитку особистості. Мала місце робота над розв'язанням завдань розумового виховання. Але цей процес успішно здійснювався лише на етапі перевірки якості знань, умінь і навичок учнів і формування умінь та навичок. Тут дійсно всі учні працювали самостійно, оволодівали методами навчальної роботи. А в процесі вивчення нового матеріалу, як уже зазначалось, не було створено належних умов для самостійної навчальної роботи. Спостерігалась розумова пасивність більшості учнів.
Завдання морального виховання також реалізовувались у вигляді прийомів, спрямованих на формування в учнів відповідальності, дисциплінованості, поваги один до одного: ставлення до учнів з боку вчителя ґрунтується на основі доброзичливості, ввічливості, дотримання педагогічного такту. Частково дидактичний матеріал (речення, вправи) сприяв формуванню в учнів почуття любові до своєї країни. Інших можливостей на уроці не було.
Питанням збереження й розвитку здоров'я не приділялася належна увага підчас моделювання уроку і в його ході. Проводилась лише фізкультурна пауза, один вид діяльності змінювався на інший. Але, як уже зазначалося, фізкультурна пауза не повністю досягла мети. Не відчувалося турботи про створення оптимальних умов для нормального розвитку організму учнів. А це призводить до погіршення стану здоров'я дітей, зниження їхньої розумової активності. Це питання має стати предметом вивчення для усіх вчителів у найближчий час.
Щодо реалізації завдань трудового виховання, то вони певною мірою були здійснені: на всіх етапах уроку, окрім вивчення нового матеріалу, проводилась цілеспрямована робота з організації розумової праці учнів; їх навчали берегти й раціонально витрачати кожну хвилину уроку, звертати увагу на культуру праці, навчали також володінню методами самостійної навчальної роботи.
Завдання естетичного виховання були реалізовані на уроці. Всі діти одягнені охайно, учителька турбується про дотримання учнями естетики у веденні зошитів; у взаєминах учительки з учнями відчувається почуття внутрішньої поваги до учнів ("Будь ласка", "Дякую" та ін.).
7. Поведінка вчительки свідчить про її значний досвід і майстерність. Вона добре володіє класом, уміє організувати учнів на навчальну діяльність, бачить кожного учня, вміє розподіляти увагу, здатна забезпечити трудову дисципліну на основі залучення всього класного колективу до навчальної діяльності.
Педагог непогано володіє конструктивною діяльністю, вміло моделює урок, уміє дібрати необхідний матеріал, забезпечує логічну й дидактичну цілісність уроку. Навіть під час самого уроку показала вміння перебудовувати свою діяльність і діяльність учнів залежно від навчального матеріалу, емоційного стану учнів, рівня діяльності класного колективу, доцільно розподілила клас для виконання різних видів навчальних завдань.
Комунікативна діяльність учительки непогана: вона вміє забезпечити мажорний тон роботи, створити позитивний емоційний фон, бачить увесь клас і кожного учня зокрема, вміє вчасно гальмувати недозволену діяльність надто збудливих учнів , спонукати до активної діяльності млявих учнів.
Також викладачка володіє педагогічним тактом, що було добре видно на всіх етапах уроку. Непогано відпрацьована педагогічна техніка: розподіл завдань між учнями, переключення їхньої уваги з одного виду діяльності на інший, підготовка попередніх дидактичних завдань та обладнання для їх виконання. І все це на перший погляд так просто й раціонально. Цей бік діяльності вчителя заслуговує на вивчення й наслідування іншими вчителями.
Є підстави стверджувати, що у Олексюк О.М. виробився хороший стиль роботи: діловитість і простота без показовості, театральності, як це спостерігається в інших учителів під час відвідування уроків. Учні, очевидно, давно засвоїли цей стиль і почувають себе зручно в такій діловій обстановці. Значну роль відіграє і тон роботи. Як уже зазначалося, він мажорний. Учителька весь час намагається підтримати бадьорість і діловий настрій дітей, створюючи позитивний емоційний фон для активної розумової діяльності.
Зовнішній вигляд вчительки відповідає вимогам етики вчителя та сприяє створенню позитивного психологічного клімату в класному колективі.
Мова правильна, мелодійна, різнотональна на різних етапах уроку у зверненні до різних учнів. Дикція виразна, вольова. Все це доповнюється доречною мімікою, жестами, чіткою конгруентністю. Вчителька завжди обирає потрібне місце в класі біля дошки і під час контролю за індивідуальною роботою учнів.
ПРОПОЗИЦІЇ УЧИТЕЛЮ:
Ознайомлена:_____________________О.М.Олексюк
НЗ Гафюк Л.І.
22.12.2020 р.
Висновки:
1.1. Гафюк Л.І. досить продуктивно проводить інструктаж з навчання послідовності розумових дій та прийомів.
1.2. Способи, прийоми, алгоритми розумових дій з розвитку мислення якими керується вчитель - зрозумілі для учнів, досить ефективні. Гафюк Л.І. майстерно підводить школярів до вміння поставити запитання.
1.3. Дидактичний принцип послідовності в опануванні нового матеріалу здійснюється через: вивчення явищ серед подібних предметів; відтворення матеріалу; з'ясування поняття.
1.4. Вчитель ефективно попереджає помилки у відповідях на запитання. Інструктаж, щодо виконання завдання з тестами повний, зроблений в усній формі.
1.5. Вчитель свідомо спрямовує дітей до конструктивних знань. Досить вільно володіє операціями аналізу, конструювання знань здійснює спираючись на базові знання.
1.6. Учитель орієнтує учнів на застосування нового матеріалу.
1.7. Гафюк Л.І. формує нові знання як діяльність, засновану на пам'яті.
1.8. Підводячи до проблеми, допомагає виявляти суперечності, ознайомивши з різними точками зору . Ознайомлює з різними поглядами, встановлюючи внутрішні зв'язки, знаходячи спільну ідею в них .
1.9. Мислення учнів у ставленні до проблеми, яку пропонує вчитель рухливе, перемикальне. Учитель ефективно ставить нові проблеми, удосконалюючи вже існуючі розв'язання у процесі дискусії школярів.
1.10. Педагог використовує різні види навчальної діяльності в різних частинах уроку для поєднання теоретичних та практичних завдань, а також для поступового виконання завдань за ступенем їх складності. Самостійність школярів в умовах проведення названих вище робіт неповна , частково з елементами творчості.
1.11. Вчителем заплановане повторне засвоєння нового матеріалу. Воно поєднується з контролем засвоєння знань. Виконавча творчість переходить у пошукову та дослідницьку.
1.12. Дидактичний матеріал у процесі закріплення відповідає розвитку творчого мислення.
1.13. Вдало використовуються інтерактивні вправи , зокрема «Мікрофон», «Гронування».
1.14. Система завдань орієнтована на розвиток особистості.
1.15. Ефективність навчання школярів методам роботи з книгою на достатньому рівні. Вона допомогала вчителю в усній та письмовій переробці матеріалів підручника, у складанні та розвитку логічних конструкцій.
2. Підготовленість учнів до самостійної творчої діяльності.
2.1. Учні на достатньому та середньому рівнях можуть користуватися опорним конспектом.
2.2. Учні, в основному, ґрунтовно здійснюють аналогічні операції, пов'язані з узагальненням.
2.3.На уроці спостерігається творча взаємодія учителя з учнями.
2.7. Частина учнів вміють об'єктивно оцінювати ідеї, запропоновані під час виконання проблемного завдання вчителем, враховувати можливості його застосування.
2.9. В учнів слабо поєднано творче та критичне мислення під час розв'язання проблемних завдань.
2.10. Учні мають здатність досліджувати .
Таким чином робота вчителя з розвитку творчого мислення учнів на високому рівні. Дала можливість поглибити навички аналізу , визначати основні конфлікти і проблематику теми, розвивати вміння готувати повідомлення на мовну тему, логічно мислити, виховувала зацікавленість предметом.
Урок проведено на високому методичному рівні. Урок досяг своєї мети. Завдання уроку реалізовані .
Пропозиції:
1.Поглиблювати практичні вміння та навички у використанні інноваційних форм і методів роботи(постійно).
Ознайомлена ____________Л.І.Гафюк
НЗ 9 Крохмаль О.Т.
22.12.2020 р.
№ |
Питання |
Ні |
Частково |
Так |
1 |
Обладнання уроку, раціональна організація робочого місця вчителя й учнів. |
|
|
+ |
2 |
Оптимальність змісту інформації (глибина, логічність, дохідливість). |
|
+ |
|
3 |
Організація роботи над мовними явищами (звуко-буквений аналіз слів, вимова, вправляння у написанні, робота над словом і його значенням). |
|
|
+ |
4 |
Свідомість засвоєння правил граматики й правопису. |
|
+ |
|
5 |
Уміння учнів оперувати знаннями, логічно висловлювати думки в усній і письмовій формі. |
|
+ |
|
6 |
Раціональність використання завдань підручника. |
|
+ |
|
7 |
Сформованість в учнів навичок самостійної роботи, користування джерелами інформації. |
|
+ |
|
8 |
Проведення лексичної роботи (багатозначність слів, добір синонімів, антонімів, логічні вправи). |
|
|
+ |
9 |
Розвиток каліграфічних умінь учнів. |
|
+ |
|
10 |
Культура мовлення учнів. |
|
+ |
|
11 |
Дотримання єдиного орфографічного режиму. |
|
|
+ |
12 |
Активізація розумової діяльності учнів. |
|
|
+ |
13 |
Врахування принципів диференціації та індивідуалізації. |
|
+ |
|
14 |
Реалізація триєдиної мети уроку. |
|
|
+ |
15 |
Формування загально навчальних умінь і навичок. |
|
|
+ |
16 |
Виховна спрямованість уроку. |
|
|
+ |
17 |
Характер і обсяг домашнього завдання, готовність учнів до його виконання. |
|
|
+ |
18 |
Відповідність рівня сформованості знань, умінь і навичок учнів програмовим вимогам. |
|
+ |
|
19 |
Відповідність структури уроку його типу та меті. |
|
|
+ |
20 |
Форми навчання, їх доречність. |
|
|
+ |
21 |
Раціональність розподілу й використання навчального часу. |
|
|
+ |
22 |
Педагогіка співробітництва, співдружності і співтворчості вчителя й учнів. |
|
|
+ |
23 |
Педагогічно виправданий контроль та облік знань, умінь і навичок. Об'єктивність оцінювання. |
|
|
+ |
Висновки: Вчитель готова до уроку , тема уроку відповідає календарному плануванню . Формування мети збігається з його змістовною лінією. Навчальний матеріал відповідає за складністю його типу. Урок проведено на високому рівні , створено позитивну атмосферу , що налаштовує на роботу , методично вірно підібрані форми та методи роботи з учнями, заслуговує уваги усвідомлення важливості систематичного закріплення набутих розумових вмінь школяра. Мова вчителя – грамотна , пояснення ведеться на високому рівні , спостерігається високий зворотній зв'язок .
Загальна оцінка: 11 балів
Пропозиції:
Ознайомлена: О.Т.Крохмаль