Архітектура — кам’яний літопис століть. Стиль Бароко.
Хід уроку:
Опис уроку. Даний урок-це захист мультимедійних проектів по темі «Бароко". Проекти готувалися учнями 11 класів Болградського ЗЗСО №2 . Мета роботи не тільки поглибити і систематизувати раніше отримані знання, а й створити навчально-наочний посібник, який може використовуватися вчителем як під час традиційних форм проведення уроку, так і для самостійного вивчення учнями даної теми.
Структура уроку.
. Організаційний момент (вітаюся, з'ясовую хто відсутній, повідомляю тему, цілі і завдання уроку) - 3 хвилини.
Випереджаюче завдання:
Мета уроку:
Завдання уроку:
творів, аналізу та узагальнення, самостійної побудови умовиводів;
План уроку:
1.Періодизація та особливості бароко.
2.Архітектура і скульптура.
3.Живопис.
4.Наука.
5. Література.
6.Музика і театр.
7. Українське бароко.
Обладнання:
1. Підручник.
2. Комп'ютери або комп'ютер з мультимедійним проектором.
Вступне слово вчителя.
«... Але перед красою і зданья, і фасаду
Померкли і фонтан, і мармур, і огорожа.
В орнаменті закрученому побачиш тут і там
Переможний шолом і вази фіміам,
Колони, капітелі, пілястри і аркади
Побачиш всюди ти куди не кинеш погляди,
Амури, вензелі, вплетені потайки,
І голови ягнят, повиті шнурком,
І статую знайдеш у чудовій ніші,
У візерунках і різьбі карниз під самим дахом ... »
Так описував свої враження від архітектури бароко французький поет XVII століття Жорж де Сюдері. Що ж являє собою цей стиль, прагне здивувати, захопити і навіть приголомшити глядача?
Додаток 2
Існує кілька версій походження терміна:
від італійського "baruecco" - перлина неправильної форми;
"Baroco" - одна з форм схоластичного (релігійно-догматичного) силогізму (міркування, в якому дві посилки об'єднані загальним терміном);
від італійського barocco - химерний, дивний;
У XYII столітті термін набуває значення негативної естетичної оцінки. Бароковим позначалося все неприродне, довільне, перебільшене.
У 50-і роки XIX століття починається розгляд бароко як історичного стилю, закономірного етапу в розвитку мистецтва пізнього Відродження.
У 80-і роки XIX століття відбувається справжнє "відкриття" бароко: за ним визнали право на існування як особливого художнього явища.
У 20-і роки XX століття відбувається криза капіталістичного світогляду. Пробуджується інтерес до місцевих, національних варіантів бароко. Дається періодизація, встановлюються історичні межі.
Отже, бароко - стиль, що панував в архітектурі і мистецтві європейських країн кінця XYI - середини XYIII ст.
Сьогодні я пропоную вам заглибитися в цей чарівний світ химерних образів, систематизувати свої знання, ще більше перейнятися творчістю людей, чиїми шедеврами і відкриттями ми захоплюємося, донині. А допоможуть нам у цьому учні, які і працювали над цим мультимедійними презентаціями, використовуючи метод проектів.
3. Введення.
Говорячи про такий стиль в мистецтві, як бароко, перш за все, необхідно визначити, що слід розуміти під цим терміном. Крім того, слід визначити, з чим пов'язана його поява. Учням пропонується на основі знань отриманих при вивченні курсу історії та Мистецтва, а також знань, отриманих при роботі над проектами, попрацювати з безоціночними тестами та сформулювати відповіді на поставлені запитання:
/ сл .№3/
* пояснити термін " бароко»
* пояснити коли і чому він виник
* У чому полягає особливість стилю?
/ сл . № 4-8/
Ці слайди дають коментарі до поставлених питань і систематизує знання учнів про особливості стилю.
/ сл . № 9-13/
Дані слайди є введенням до захисту проектів.
Захист проектів. Захист мультимедійного проекту проводить один з учнів групи, яка працювала над його створенням. Під час захисту решта учнів класу заповнюють таблицю за темою «мистецтво епохи бароко». Після захисту, для здійснення рефлексії вчителем (учнями) проводиться бліц-опитування. Захист проектів оцінюється журі.
Архітектура і скульптура епохи бароко.
/ Презентація №1/
Дана презентація знайомить учнів з видатними шедеврами архітектури цієї епохи і авторами. які їх створили. Крім того, учні знайомляться з прийомами, використовуваними в цих видах мистецтва.
Бліц-опитування:
1. Яким чином в архітектурі переломився світогляд, властивий епосі бароко?
2. Чому Рим називають вічним містом?
Живопис епохи бароко.
/ презентація №2/
Дана презентація знайомить учнів з видатними шедеврами живопису бароко, провідними жанрами-побутового живопису, пейзажу, портрета, натюрморт (мертва природа). Розповідає про сюжетну лінію, яка застосовувалася живописцями. Під час перегляду присутні занурюються у світ образів Франца Халса, Рембранта, Рубенса, Караваджіо та ін.
Бліц-опитування:
1. Які якісні зміни відбулися в живописі епохи бароко?
2. Яких художників називали "малими голландцями"? У чому своєрідність їх образного світу?
Наука епохи бароко.
/ презентація №3/
Дана презентація знайомить учнів з видатними вченими XVII століття, їх долями; оповідає про великі відкриття і винаходи, які прославили епоху і поклали початок формуванню науки Нового часу.
Бліц-опитування:
1.Доведіть, чому відкриття в науці XVII століття зробили прорив, який прийнято вважати першою науковою революцією?
Література епохи бароко
/ презентація №4/
Дана презентація знайомить нас з видатними літераторами і філософами того часу. Знайомить з найцікавішими творами.
Бліц-опитування:
1. Який спосіб оформлення поетичних творів є візитною карткою епохи бароко? 2. Які літературні жанри характерні для того часу?
Музика і театр епохи бароко.
/презентація №5/
Дана презентація знайомить нас з музичною творчістю великих європейських композиторів XVII століття. Під час перегляду презентації звучать фрагменти музичних творів епохи бароко (Йоганн Себастьян Бах «Бранденбурзький концерт»; Антоніо Вівальді «Пори року»; Георг Фрідріх Гендель «Музика на воді»). Крім того в презентації розповідається про розвиток театрального мистецтва.
Бліц-опитування:
Українське бароко.
/презентація №6/
Дана презентація знайомить нас з періодом найвищого розвитку бароко в Україні. Знайомить з розвитком освіти, науки та літератури в Гетьманщині; доводить, що початкова освіта в цей період була доступною. Розкриває процес формування національної самосвідомості українців на прикладі розвитку літератури в цей період. Характеризує стиль бароко та показує його вплив на розвиток архітектури та мистецтва. Знайомить з розвитком музичного та театрального мистецтва.
4. Постановка підсумкового проблемного завдання:
Класу пропонується обговорити дані питання в групах протягом 3-5 хвилин. У цей час звучать фрагменти музичних творів епохи бароко (Йоганн Себастьян Бах "Бранденбурзький концерт"; Антоніо Вівальді «Пори року»; Георг Фрідріх Гендель «Музика на воді", яка допомагає відобразити атмосферу уроку.
5. Заключний етап роботи
6. Домашнє завдання Творче завдання.
Висновок. Слово вчителя. Бароко - це загальноєвропейський стиль. Бароко відіграло велику роль у мистецтві XVII століття, яке дозволило втілити безмежність і суперечливість світу й людини, ту складність буття, яка не підлягає раціональному осягненню, боріння різних сил і стихій, загадкову таїну сущого. Бароко дало можливість митцям висловити у різноманітних художніх формах уявлення про духовний стан світу й особистості, виразити моральні запити цієї доби. Бароко стало результатом змін у світобаченні людства, що відбулися під впливом бурхливого розвитку науки й філософської думки.
Культура України XVII-XVIII ст. є складовою частиною історії українського народу, який у важкій боротьбі за свою свободу і незалежність зумів не тільки зберегти існуючі, а й створити нові національні культурні надбання. Отже, в XVII-XVIII ст. в Україні формується національна школа українського бароко, що виділяється в самостійний напрям великого барокового стилю. Українське бароко гармонійно поєднало естетику європейського бароко з місцевими традиціями. Цьому сприяли відхід від середньовічних канонів, поширення ідей просвітництва і водночас збереження традицій часів Київської Русі. Все це дало можливість українському народу зробити неоціненний внесок у процес подальшого розвитку національної культури майбутніх поколінь, у скарбницю світової культури.
Список використаних джерел.
Бібліографічний список:
Интернет-ресурсы: