Архітектура — кам’яний літопис століть. Стиль Бароко.

Про матеріал
Архітектура — кам’яний літопис століть. Стиль Бароко. . Даний урок-це захист мультимедійних проектів по темі «Бароко". Проекти готувалися учнями 11 класів Болградського ЗЗСО №2 . Мета роботи не тільки поглибити і систематизувати раніше отримані знання, а й створити навчально-наочний посібник, який може використовуватися вчителем як під час традиційних форм проведення уроку, так і для самостійного вивчення учнями даної теми.
Перегляд файлу

Архітектура — кам’яний літопис століть.  Стиль Бароко.

Хід уроку:

Опис уроку. Даний урок-це захист мультимедійних проектів по темі «Бароко". Проекти готувалися учнями 11 класів Болградського ЗЗСО №2 . Мета роботи не тільки поглибити і систематизувати раніше отримані знання, а й створити навчально-наочний посібник, який може використовуватися вчителем як під час традиційних форм проведення уроку, так і для самостійного вивчення учнями даної теми.

Структура уроку.

. Організаційний момент (вітаюся, з'ясовую хто відсутній, повідомляю тему, цілі і завдання уроку) - 3 хвилини.

  •                   Активізація знань учнів (Вступна частина уроку: активізую раніше отримані знання. Налаштовую клас на робочий лад) -7 хвилин.
  •                   Захист проектів - 7-8 хвилин на проект, включаючи бліц-опитування - 49-60 хвилин.
  •                   Постановка підсумкового проблемного завдання - 7 хвилин.
  •                   Підведення підсумків - 2 хвилини.
  •                   Запис домашнього завдання - 1 хвилина.
  •                   Тривалість уроку-80 хвилин.
  •                   Тип уроку-практичне заняття (захист проекту).

Випереджаюче завдання:

  •                   ознайомитися з матеріалом підручника з даної теми;
  •                   підібрати додатковий матеріал та ілюстрації;
  •                   скласти мультимедійну презентацію;

Мета уроку:

  •                   поглиблення і систематизація раніше отриманих знань з теми " мистецтво епохи бароко»
  •                   формування у кожної дитини умінь і потреб самостійно поповнювати  свої знання, вміння, навички через метод проектів
  •                   розробка електронного навчально-наочного посібника.

Завдання уроку:

  •                   виявити особливості основних напрямків мистецтва епохи бароко.
  •                   систематизувати знання учнів по темі, доповнивши їх новими  відомостями;
  •                   формувати у школярів навички оцінки художніх

творів, аналізу та узагальнення, самостійної побудови умовиводів;

  •                   сприяти розвитку творчих навичок;
  •                   стимулювати розвиток здібностей до самоосвіти.

План уроку:

1.Періодизація та особливості бароко.

2.Архітектура і скульптура.

3.Живопис.

4.Наука.

5. Література.

6.Музика і театр.

7. Українське бароко.

Обладнання:

1. Підручник. 

2. Комп'ютери або комп'ютер з мультимедійним проектором.

  1.                      Додаток 1

Вступне слово вчителя.

 «... Але перед красою і зданья, і фасаду

Померкли і фонтан, і мармур, і огорожа.

В орнаменті закрученому побачиш тут і там

Переможний шолом і вази фіміам,

Колони, капітелі, пілястри і аркади

Побачиш всюди ти куди не кинеш погляди,

Амури, вензелі, вплетені потайки,

І голови ягнят, повиті шнурком,

І статую знайдеш у чудовій ніші,

У візерунках і різьбі карниз під самим дахом ... »


Так описував свої враження від архітектури бароко французький поет XVII століття Жорж де Сюдері. Що ж являє собою цей стиль, прагне здивувати, захопити і навіть приголомшити глядача?

 

Додаток 2

Існує кілька версій походження терміна:

від італійського "baruecco" - перлина неправильної форми;

"Baroco" - одна з форм схоластичного (релігійно-догматичного) силогізму (міркування, в якому дві посилки об'єднані загальним терміном);

від італійського barocco - химерний, дивний;

У XYII столітті термін набуває значення негативної естетичної оцінки. Бароковим позначалося все неприродне, довільне, перебільшене.

У 50-і роки XIX століття починається розгляд бароко як історичного стилю, закономірного етапу в розвитку мистецтва пізнього Відродження.

У 80-і роки XIX століття відбувається справжнє "відкриття" бароко: за ним визнали право на існування як особливого художнього явища.

У 20-і роки XX століття відбувається криза капіталістичного світогляду. Пробуджується інтерес до місцевих, національних варіантів бароко. Дається періодизація, встановлюються історичні межі.

Отже, бароко - стиль, що панував в архітектурі і мистецтві європейських країн кінця XYI - середини XYIII ст.

 

Сьогодні я пропоную вам заглибитися в цей чарівний світ химерних образів, систематизувати свої знання, ще більше перейнятися творчістю людей, чиїми шедеврами і відкриттями ми захоплюємося, донині. А допоможуть нам у цьому учні, які і працювали над цим мультимедійними презентаціями, використовуючи метод проектів.

 

3. Введення.

Говорячи про такий стиль в мистецтві, як бароко, перш за все, необхідно визначити, що слід розуміти під цим терміном. Крім того, слід визначити, з чим пов'язана його поява. Учням пропонується на основі знань отриманих при вивченні курсу історії та Мистецтва, а також знань, отриманих при роботі над проектами, попрацювати з безоціночними тестами та сформулювати відповіді на поставлені запитання:

 / сл .№3/

 * пояснити термін " бароко»

* пояснити коли і чому він виник

* У чому полягає особливість стилю?

 / сл . № 4-8/

Ці слайди дають коментарі до поставлених питань і систематизує знання учнів про особливості стилю.

/ сл . № 9-13/

Дані слайди є введенням до захисту проектів.

Захист проектів. Захист мультимедійного проекту проводить один з учнів групи, яка працювала над його створенням. Під час захисту решта учнів класу заповнюють таблицю за темою «мистецтво епохи бароко». Після захисту, для здійснення рефлексії вчителем (учнями) проводиться бліц-опитування. Захист проектів оцінюється журі.

 Архітектура і скульптура епохи бароко.

 / Презентація №1/

Дана презентація знайомить учнів з видатними шедеврами архітектури цієї епохи і авторами. які їх створили. Крім того, учні знайомляться з прийомами, використовуваними в цих видах мистецтва.

Бліц-опитування:

1. Яким чином в архітектурі переломився світогляд, властивий епосі бароко?

2. Чому Рим називають вічним містом?

Живопис епохи бароко.

 / презентація №2/

Дана презентація знайомить учнів з видатними шедеврами живопису бароко, провідними жанрами-побутового живопису, пейзажу, портрета, натюрморт (мертва природа). Розповідає про сюжетну лінію, яка застосовувалася живописцями. Під час перегляду присутні занурюються у світ образів Франца Халса, Рембранта, Рубенса, Караваджіо та ін.

 Бліц-опитування:

 1. Які якісні зміни відбулися в живописі епохи бароко?

 2. Яких художників називали "малими голландцями"?  У чому своєрідність їх образного світу?

Наука епохи бароко.

 / презентація №3/

 Дана презентація знайомить учнів з видатними вченими XVII століття, їх долями; оповідає про великі відкриття і винаходи, які прославили епоху і поклали початок формуванню науки Нового часу.

 Бліц-опитування:

 1.Доведіть, чому відкриття в науці XVII століття зробили прорив, який прийнято вважати першою науковою революцією?

Література епохи бароко

/ презентація №4/

Дана презентація знайомить нас з видатними літераторами і філософами того часу. Знайомить з найцікавішими творами.

 Бліц-опитування:

 1. Який спосіб оформлення поетичних творів є візитною карткою епохи бароко? 2. Які літературні жанри характерні для того часу?

Музика і театр епохи бароко.

/презентація №5/

Дана презентація знайомить нас з музичною творчістю великих європейських композиторів XVII століття. Під час перегляду презентації звучать фрагменти музичних творів епохи бароко (Йоганн Себастьян Бах «Бранденбурзький концерт»; Антоніо Вівальді «Пори року»; Георг Фрідріх Гендель «Музика на воді»). Крім того в презентації розповідається про розвиток театрального мистецтва.

Бліц-опитування:

  •                 Коли і де народилася опера?
  •                 Хто з великих композиторів вплинув на її розвиток?
  •                 Як розвиток театрального мистецтва відображало епоху бароко?

Українське бароко.

/презентація №6/

Дана презентація знайомить нас з періодом найвищого розвитку бароко в Україні. Знайомить з розвитком освіти, науки та літератури в Гетьманщині; доводить, що початкова освіта в цей період була доступною. Розкриває процес формування національної самосвідомості українців на прикладі розвитку літератури в цей період. Характеризує стиль бароко та показує його вплив на розвиток архітектури та мистецтва. Знайомить з розвитком музичного та театрального мистецтва.

4. Постановка підсумкового проблемного завдання:

  •                 Неправильність, дивина, химерність – все це спочатку є в новому мистецтві. Але якщо ми говоримо про "неправильність" , то що ж було зразком? Свою відповідь обґрунтуйте.
  •                 Яким чином стиль бароко вплинув на подальший розвиток мистецтва. Свою відповідь аргументуйте.

Класу пропонується обговорити дані питання в групах протягом 3-5 хвилин. У цей час звучать фрагменти музичних творів епохи бароко (Йоганн Себастьян Бах "Бранденбурзький концерт"; Антоніо Вівальді «Пори року»; Георг Фрідріх Гендель «Музика на воді", яка допомагає відобразити атмосферу уроку.

5. Заключний етап роботи

  • Розбирається проблемне завдання.
  • Представники груп роблять повідомлення про цілі та результати роботи над проектами.
  • В кінці заняття підводяться підсумки.

6. Домашнє завдання Творче завдання.

  • З'ясувати де застосовуються елементи бароко сучасними дизайнерами і архітекторами в Україні та Європі. Підготувати презентацію на тему: "Бароко в сучасному дизайні та архітектурі.
  • Індивідуальне завдання. Продовжити роботу над створенням мультимедійного посібника з теми «бароко в Україні»

Висновок. Слово вчителя. Бароко - це загальноєвропейський стиль. Бароко відіграло велику роль у мистецтві XVII століття, яке дозволило втілити безмежність і суперечливість світу й людини,  ту складність буття, яка не підлягає раціональному осягненню, боріння різних сил і стихій,  загадкову таїну сущого. Бароко дало можливість митцям висловити у різноманітних художніх формах уявлення про духовний стан світу й особистості, виразити моральні запити цієї доби. Бароко стало результатом змін у світобаченні людства, що відбулися під впливом  бурхливого розвитку науки й філософської думки.

Культура України XVII-XVIII ст. є складовою частиною історії українського народу, який у важкій боротьбі за свою свободу і незалежність зумів не тільки зберегти існуючі, а й створити нові національні культурні надбання. Отже, в XVII-XVIII ст. в Україні формується національна школа українського бароко, що виділяється в самостійний напрям великого барокового стилю. Українське бароко гармонійно поєднало естетику європейського бароко з місцевими традиціями. Цьому сприяли відхід від середньовічних канонів, поширення ідей просвітництва і водночас збереження традицій часів Київської Русі.  Все це дало можливість українському народу зробити неоціненний внесок у процес подальшого розвитку національної культури майбутніх поколінь, у скарбницю світової культури.

 

Список використаних джерел.

Бібліографічний список:

  1. Сокольникова Н.М. Краткий словарь художественных терминов – Обн., 1996.
  2. Емохонова Л.Г. Мировая художественная культура. – М., 1999.
  3. Гнедич П.П. Всемирная история искусств. – М., 1996.
  4. СD – Художественная энциклопедия зарубежного искусства. – М., 2004.
  5. CD – Орнамент. Электронная энциклопедия. – М., 2004.
  6. CD – История искусства. Электронная энциклопедия. – М., 2004.

Интернет-ресурсы:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
2 вересня 2023
Переглядів
206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку