Чому козацьке? Українське бароко XVII ст. називають «козацьким», бо саме козацтво було носієм нового художнього смаку. Козацтво не лише споживало художні цінності, виступаючи в ролі багатого замовника. Будучи насамперед величезною військовою і значною суспільно-політичною силою, воно виявилось також здатним утворити власне творче середовище й виступати на кону духовного життя народу ще й як творець самобутніх художніх цінностей.
Палац збудовано в 1744 році на замовлення імператриці Єлизавети за проектом архітектора Бартоломео Растреллі. Маріїнський палац – яскравий приклад стилю бароко: виразні об’єми, багата пластика фасадів. Під керівництвом учня Растреллі – російського зодчого Івана Мічурина будівництво палацу остаточно було завершено у 1752 році. Впродовж своєї історії Маріїнський палац неодноразово реконструювався. Значнішу реконструкцію провели у 1868-1870 роках після страшної пожежі, що знищила другий поверх та всі парадні приміщення палацу. Під час відновлення палацу надбудували кам’яний поверх та оздобили фасад новими деталями, оновили інтер’єри в стилі класицизму з елементами бароко та ренесансу. Під час Великої Вітчизняної війни в Маріїнку поцілила бомба.
В цей період нового вигляду набувають міста. В Києві створюється сучасний образ старого міста. Йде інтенсивне будівництво північного Лівобережжя, зокрема Чернігова. Типово барочні споруди будуються на західноукраїнських землях, особливо у Львові. Народжується українська національна архітектурна школа, що дала світові таких відомих майстрів як ІванГригорович-Барський, Степан Ковнір, Іван Зарудний, Йоганн Готтфрід Шедель.
Закладений у 1073 році з ініціативи преподобного Феодосія Печерського і побудований за три роки на гроші князя Святослава Ярославовича. Його зведення було овіяне легендами. Храм сильно постраждав від землетрусу в 1230 році, а в 1240 його розграбували монголи хана Батия. Собор був відремонтований в 1470 році, проте вже в 1482 знову розграбований кримськими татарами хана Менглі-Гірея під час набігу на Київ. Згодом відновлений, служив усипальницею литовської та руської шляхти. Зруйнований при сильній пожежі в 1718 році. Відновлено в 1729 році, розширений і прикрашений в стилі українського бароко. В такому вигляді собор зберігся до середини XX століття. З 1920-х років Успенський собор був уже єдиним діючим храмом Верхньої Лаври, але руки безбожників не здригнулися зазіхнути на головну святиню народу Божого. 3 листопада 1941 року в серці Верхньої Лаври грянув вибух. Велика церква перетворилася на руїни. 24 серпня 2000 року Блаженніший Володимир освятив величний храм, який був відновлений з руїн під керівництвом народного архітектора України Граужиса Олега Олександровича (1944-2018 рр.) В тому вигляді, в якому він існував з XVIII по XX ст.
Дзвінииця Софійського собору (висота 76 м.) — дзвіниця собору святої Софії у Києві, пам'ятка української архітектури в стилі українського (козацького) бароко. Збудована в 1699–1706 рр. коштом гетьмана Івана Мазепи. Значно перебудовувалась у 1744–1748 роках за проектом Йогана Шеделя, у 1851–1852 рр. за проектом єпархіального архітектора Павла Спарро надбудовано четвертий ярус. Вертикальна домінанта Верхнього міста. Складова частина Національного заповідника «Софія Київська». Занесена до переліку Світової спадщини ЮНЕСКО під № 527
Катерининська церква — побудована у формах бароко, з цегли, тинькованай побілена. Конструкція хрестоподібна у плані, дев'ятичасна з розвиненими камерами у внутрішніх кутах (висота їх становить 2 / 3 висоти стін основних об'ємів церкви). Кожна з гілок — п'ятигранна, завершується банями на восьмигранних барабанах. Пам'ятка архітектури національного значення., збудована в 1715 р. Яскравий зразок кам'яної української архітектури Лівобережжя XVII–XVIII століть. Зведена на кошти козаків, братів Лизогубів (Якова та Семена), за заповітом їхнього батька Чернігівського полковника Юхима Лизогуба. Церква побудована в пам'ять про героїзм діда, Чернігівського полковника й наказного Гетьмана Якова та козаків Чернігівського полку, виявлений ними під час штурму турецької фортеці Азов 1696 р. Є одним із символів Чернігова.
Архикатедральний собо́р свято́го Ю́ра — собор Галицької митрополії УГКЦ, до 1817 при монастирі Чину св. Василія Великого, бароково-рококовий монументальний архітектурний ансамбль з виразними національними рисами (1744–1762), вважався головною святинею українських греко-католиків, до побудови Патріаршого собору Воскресіння Христового в Києві. З 1998 року Собор разом із Ансамблем історичного центру Львова належить до Світової спадщини ЮНЕСКО. Власне собор є частиною комплексу: барокового собору(1745–1770) з дзвіницею (дзвін з 1341), рококової з класицистичними портиками митрополичої палати (1761–1762), будинків капітули, тераси з двораменними сходами, ажурної огорожі довкола соборового подвір'я з двома брамами в подвір'ї (1771) та мурів, що обводять капітульні будинки і митрополичі сади (1772)
Кам'яна будівля Покровського собору була побудована козаками за межами тодішніх кордонів фортеці, поблизу її північної стіни, в 1689-му замість дерев'яної Покровської церкви (відомої ще з 1659 року). У 1726 у з ініціативи єпископа Білгородського Єпіфанія Тихорського і генерал-губернатора Слобідської України князя Михайла Голіцина був заснований Свято-Покровський чоловічий училищний монастир з харківським колегіумом першим вищим навчальним закладом на Лівобережжі. Покровська церква при цьому з 1729 а стала монастирською і коллегіумською. Храм відремонтували, прикрасили і забезпечили церковним начинням. У 1732-му на дзвіниці встановили дзвін вагою 1,6 тонни. У 1799–1846 Покровський собор був кафедральним собором Харкова. Протягом XIX і початку XX століття в церкві велися роботи з його прикрашання ремонту та благоустрою.
Друкарня Києво-Печерської Лаври утворена 1615 року Єлисеєм Плетенецьким, який використав для цього обладнання Стрятинської друкарні, купленої у Гедеона Балабана. Друкарня випускала церковно-службову, богословську, навчальну, світсько-полемічну літературу та віршовані твори. Більшість видань друкарні виходило старослов'янською мовою, але друкувались книги й іншими мовами. Характерною особливістю було намагання видавців наблизити книги до читача через переклад деяких розділів на мову, близьку до розмовної. Деякий час друкарня Києво-Печерської лаври була єдиною у Києві
Митрополит Петро Могила (православний ієрарх) запросив для реставрації і зміцнення мурів Софії Київської - італійського архітектора католика Октавіана Манчіні. Іван Мазепа стає фундатором низки кам'яних церков і замовляє срібні Царські врата для собору Бориса й Гліба ( в Чернігові ) ювелірам протестантської Німеччини. Голландський гравер протестант В.Гондіус робить портрет Богдана Хмельницького.
В Жовкві недовгий час працює німецький архітектор і скульптор Андреас Шлютер Микола Василій Потоцький, український магнат і русин за походженням, роками працює з іноземцями архітекторами, художниками і скульпторами, серед яких - Бернард Меретин, Іван Георгій Пінзель, Готфрід Гофман, що посилює виразність українського бароко на західних землях і наближає їх форми і технології до західноєвропейських.
Таким чином, Українське козацьке бароко розвивалось під впливом європейського бароко, але зі значним впливом місцевих традицій, особливо в центральних і східних регіонах. Разом з тим воно є ланкою в розвитку загальноєвропейської культури, становлячи одну з національних шкіл цього великого художнього стилю.